Veel vliegjes kwijt.

Started by Micha, March 30, 2019, 21:17:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Micha

Hallo,
vandaag eindelijk mijn eerste visjes kunnen vangen. 2 ruisers van een cm of 10 maar ongelofelijk leuk.
Wat echter minder leuk was is dat het middagje me 6 nymphjes heeft gekost. Ik heb het idee dat ik ze eraf heb 'geslagen' met werpen.. kan dat? Ik gebruik een #5 en heb een tippet gebruikt van x6, en een x5 leader.
Groeten, Micha

MarcelN

Je hengel is veel te zwaar voor die tippetdikte, #5 past meer bij 4X tippet, andere hengel #3 voor die bezigheid aanschaffen.

JB

6x is ongeveer 0,12 mm toch. Dan zou ik zeggen dat het meer de werptechniek is.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

hindrick

Ik ben het met JB eens 12/00 of zelf 8/00 kun je best werpen met een 5#.
maar alles met beleid en rekening houdend met het gewicht van de nimpf.
Een zware ijsselnimpf zou ik ook niet vol vertrouwen werpen aan te dunne lijn.

Ik vermoed daarom ook dat het aan je werpen kan liggen.
kijk je de lijn wel eens na als je werpt? en hoor je misschien wel eens een knal van een sweepslag?
met dunne leaders of lange leaders moet je je timing van worp vaak even aanpassen. is altijd even wennen maar vliegen verspelen in aantallen is nooit leuk.

Micha

Bedankt voor de reacties. Ik heb een tijdje niet kunnen vissen vanwege een schouderblessure, het was dus wel een beetje onwennig gisteren. Ik ben natuurlijk ook een beginner en zal ook nog veel moeten leren. Laatste keer dat ik met een vlieghengel in mijn handen stond, was met een werpcursus.. De eerste 2 vissen verspeelde ik gisteren ook, maar goed, nog wel 2 kunnen landen dus dat houdt de moed er wel in.

p.forel

6 vliegjes kwijt phoe das een berg 😂😂😂😂😂😂

Ben gisteren nog met made wezen vissen hele doos leeg

JB

Quote from: p.forel on March 31, 2019, 10:51:37
6 vliegjes kwijt phoe das een berg 😂😂😂😂😂😂

Ben gisteren nog met made wezen vissen hele doos leeg

Voorgevoert 😂😂
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Gert

Kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van de knoop liggen, maar ik gok erop dat je je nimfen kwijt raakt omdat die bij de achterwaartse worp de grond (gras, struiken, hek etc.) raken.
Volg je je lijn tijdens het werpen zodat je weet hoe hoog je vlieg ongeveer boven de grond is?

Micha

Quote from: p.forel on March 31, 2019, 10:51:37
6 vliegjes kwijt phoe das een berg 😂😂😂😂😂😂

Ben gisteren nog met made wezen vissen hele doos leeg
Haha, ben ook wel eens een handgemaakt aasje van lucky lure verloren, dus het gaat me helemaal niet om het geld. Wat dat betreft mag ik niet klagen en heb ik het goed. Maar het gaat er mij meer om dat er iets niet goed gaat met (ik denk inderdaad) het werpen.

Micha

Quote from: Gert on March 31, 2019, 13:20:07
Kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van de knoop liggen, maar ik gok erop dat je je nimfen kwijt raakt omdat die bij de achterwaartse worp de grond (gras, struiken, hek etc.) raken.
Volg je je lijn tijdens het werpen zodat je weet hoe hoog je vlieg ongeveer boven de grond is?
Ik zal daar ook eens op gaan letten. Bedankt voor je reactie. 👍🏻

Scaramouche

Weet je wanneer je exact die vliegen kwijt raakte? (heb je misschien iets geraakt of was het tijdens het maken van valse worpen?)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

henkverhaar

Quote from: Gert on March 31, 2019, 13:20:07
Kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van de knoop liggen, maar ik gok erop dat je je nimfen kwijt raakt omdat die bij de achterwaartse worp de grond (gras, struiken, hek etc.) raken.

_over het algemeen_ voel je dat wel. Ik zou eerder denken aan 'zweepslagen' of 'tailing loops'. Hoor je je lijn een klap geven (als een zweep), als je je voorwaartse worp inzet?

Bone F

Mijn tip ga met een (ervaren) vv'er een keertje vissen die kan jouw probleem waarschijnlijk snel onderkennen.

Micha

Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties, als ik het zo allemaal evalueer, denk ik mijn voorwaartse worp te vroeg inzet.
Gisteren mijzelf weer opgegeven voor een werpcursus, ik heb 2 jaar geleden al eens les gekregen, maar blijkbaar ben ik toch wel wat vergeten haha

Scaramouche

klinkt als veel zweepslagen  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

bert uit alverna

Ik zou zeggen ga van het weekend naar steenderen daar loop genoeg instructeurs rond om je je te helpen

Beekvisser

Quote from: Micha on April 01, 2019, 14:34:10
Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties, als ik het zo allemaal evalueer, denk ik mijn voorwaartse worp te vroeg inzet.

10 tegen 1 dat ze dan ergens achter je in het gras zijn beland. Ik was daar ook erg goed in :-X

Erik

Micha

 Vandaag de eerste les gehad, en ik merkte dat het met wat aanpassingen veel beter gaat. Ik was veel te wild en ongeduldig. Vanavond ook nog even de polder in en een ruisvoorntje gevangen. Ook nog iets groters verspeeld, was te onhandig met de haak zetten, of te laat. Maar het werpen ging veel beter. Ook helemaal geen vliegen verspeeld.

Plantje

Ben wel heel benieuwd of je nu nog hebt kunnen achterhalen waardoor je de vliegen kwijt raakte.
En let je met het werpen met nimfjes wel goed op je ogen?

Micha

Quote from: Plantje on April 08, 2019, 06:27:47
Ben wel heel benieuwd of je nu nog hebt kunnen achterhalen waardoor je de vliegen kwijt raakte.
En let je met het werpen met nimfjes wel goed op je ogen?

worp naar voren werd veel te vroeg aangezet..

Plantje

Ja, dat zijn dure zweepslagen :)

JEVDE

Ik heb zelf de ervaring dat het goed mogelijk is om nimfen, maar zelfs droge vliegen, kwijt te raken als je tippet eigenlijk te dun is voor het formaat van de vlieg waar je mee vist. En als beginnende werper, met nog niet de allerbeste verfijnde werptechniek, is die kans alleen maar groter, door de hierboven door anderen reeds genoemde 'foutjes' bij het werpen. Als regel kun je onderstaand schema aanhouden, dat vertelt bij welke hengelmaat (aftma) welke vliegmaat en tippetmaat het beste past. Het is geen strikte regel, maar wel een algemene richting/advies. Mogelijk helpt dat.


JB

Quote from: JEVDE on April 10, 2019, 09:58:14

Ik ga dit advies i.i.g niet toepassen, loop ik dadelijk met 4 hengels langs de Kyll  ::slaugh::

( Geintje, voordat er iemand is die deze opmerking ernstig neemt, je weet maar nooit  ;) )
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

maurice

Quote from: JB on April 10, 2019, 17:41:35
Ik ga dit advies i.i.g niet toepassen, loop ik dadelijk met 4 hengels langs de Kyll  ::slaugh::

( Geintje, voordat er iemand is die deze opmerking ernstig neemt, je weet maar nooit  ;) )

Zijn er al 3 minder dan ik van jou gewend ben ;D ;D
::bbq:: ::proost:: ::proost::

JB

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)