Dubbing loop twister

Started by Erwin, January 31, 2016, 19:08:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erwin

Ik heb een dubbing twister gemaakt van rommel wat bij me in de schuur lag.
Vooraf excuus voor het slechte Engels

Filmpje
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Gert

Mooi man, leuk bedacht en duidelijk uitgelegd.

HappyFisherman

Leuk gedaan hoor, maar wat een vreselijk achtergronddeuntje  :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Erwin heeft me op een idee, en sterker nog: inspiratie gebracht. Waarvoor dank ;)

Ik had al een dubbing twister, maar dat is een lichtgewicht ding en dat is juist voor een dubbing twister niet zo handig. (Die onderste dus - de bovenste heb ik vanmiddag in elkaar geknutseld)

.

En ik wilde er ook altijd al eentje hebben die gelagerd is.
Dus maar eens in diverse onderdelen bakjes gezocht thuis, en kwam o.a. een nooit gebruikt deur- of ladeknopje tegen en een klein kogellagertje.

Gat in de deurknop eerst helemaal  doorgeboord en schroefdraad helemaal doorgetapt. Toen aan de onderkant het gat groter geboord zodat het lagertje er precies inpast.
Metalen stift als handvat in het lagertje gelijmd en toen het lagertje in de knop vastgelijmd. De bedoeling is dat die kant nooit meer los hoeft. Handvat kan ik eventueel nog afzagen als die te lang is.



Van ijzerdraad de draadhouder (of hoe heet zo'n ding) gebogen. Dopmoertje doorgeboord (niet helemaal in het midden, maar dat had eigenlijk wel gemoeten) En daar het ijzerdraad door gestoken en zodanig gebogen dat die er niet meer uit kan. Stukje draadeind in dopmoertje gedraaid, en aan de andere kant in de deurknop; vastgezet met 2 borgmoeren. Dit geheel is dus makkelijk te vervangen en te modificeren.



En ja, hij doet 't ook nog!

Werkt net als deze (Alleen is de draadhouder nu nog niet kantelbaar, maar daar ga ik nog wat voor zoeken):

https://www.youtube.com/watch?v=JisMCtyZC9U

Groet,
Gert




Erwin

Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

marc

Kijk eens op hookbobin.com
Deze gezien op beurs,
Prachtig stukje vakwerk
Grt

Beertje

Dat is i.d.d. een geniaal ding! Marc.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FrancoisCKX

Wat is het voordeel van het lageren, Gert? Want het asje zit aan de bovenkant zo te zien klem op de deurknop, of niet?

Gert

@Francois:
Ik houd de onderkant, dus die lange stift, vast in m.n hand en draai de deurknop met draadhouder en al rond met m'n duim.
Dus ja, het asje (draadeind) zit aan de bovenkant vast, maar draait vrij rond tov het handvat.

FrancoisCKX


Gerrit59


HappyFisherman

Lijkt mij te friemelig Marc. Zoveel draadjes bij elkaar dat kan bij mij nooit goed gaan ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Ik heb een bobbin holder (2 zelfs....) van Marc Petitjean en die heeft ook een ingebouwde dubbing twister. Maar ik kan er geen vrienden mee worden. Als je de dubbing om de haak wikkelt, wikkel je die tegelijkertijd ook om de bobbin holder, tenzij je die tegelijkertijd in tegengestelde richting draait. En die Hookbobbin heeft zo te zien hetzelfde probleem.
Als je je rotary vise gebruikt waarvoor ie bedoeld is, werkt het wel.

henkverhaar

Quote from: Gert on February 02, 2016, 11:31:52
Ik heb een bobbin holder (2 zelfs....) van Marc Petitjean en die heeft ook een ingebouwde dubbing twister. Maar ik kan er geen vrienden mee worden. Als je de dubbing om de haak wikkelt, wikkel je die tegelijkertijd ook om de bobbin holder, tenzij je die tegelijkertijd in tegengestelde richting draait. En die Hookbobbin heeft zo te zien hetzelfde probleem.
Als je je rotary vise gebruikt waarvoor ie bedoeld is, werkt het wel.

Klopt. Het is zonder meer bedoeld om samen met een rotary bindklem te gebruiken. Zie ook het flimpje:
http://www.petitjean.com/online/en/tying-tools/133-mp-tt-bobbin.html
Overigens ben ik een groot voorstander van het gebruik van split-thread dubben in plaats van dubbing loops te gebruiken - sneller, minder bulk, en eenvoudiger verwerken.

Gert

Quote from: Gert on February 02, 2016, 11:31:52
Ik heb een bobbin holder van Marc Petitjean en die heeft ook een ingebouwde dubbing twister. Als je de dubbing om de haak wikkelt, wikkel je die tegelijkertijd ook om de bobbin holder, tenzij je die tegelijkertijd in tegengestelde richting draait. En die Hookbobbin heeft zo te zien hetzelfde probleem.

Ik heb het filmpje van de HookBobbin nog eens bekeken, en het lijkt er waarempel toch op dat die dit probleem NIET heeft, de haakjes van de dubbing twister kunnen om de bobbin holder heen draaien. Bravo!
Nu is Marc Petitjean weer aan zet  ;)

Zie het filmpje, tussen 1:50 en 2:05 minuten.

https://www.youtube.com/watch?v=5cQ74M2180w

henkverhaar

Quote from: Gert on February 04, 2016, 16:07:31
Ik heb het filmpje van de HookBobbin nog eens bekeken, en het lijkt er waarempel toch op dat die dit probleem NIET heeft, de haakjes van de dubbing twister kunnen om de bobbin holder heen draaien

Inderdaad. Maar wat een lomp geval voor een er bij de haren bijgesleept probleem. Bijkomend nadeel van deze (en van de Petitjean spoelhouder) is dat je niet met twee, maar met drie draden die dubbing loop twist - nog meer bulk dan met een 'normale' dubbing loop.

Ik blijf pleiten voor split-thread twist dubben ipv twist dubben met gedubbelde, of nog meer draden... Sneller, eenvoudiger en netter

De houder van Marc Kleinejan heeft nog wel wat sierlijks - deze vind ik een grofstoffelijke oplossing op zoek naar een vrijwel niet-bestaand probleem... Maar mijn mening graag voor en betere