Leguer

Started by iMarco, August 04, 2019, 22:46:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

iMarco

Afgelopen weken ben ik op vakantie geweest in (noord) Bretagne (perros-guirec). Daar heb ik op twee trajecten wat ervaring opgedaan aan de Leguer.




Het is een rivier die in open verbinding staat met zee. Om die reden is er naast forel ook zalm en zeeforel te vinden. De gevangen vis, zalm smolt en forel, varieerde van ca 10 tot 35 cm. Grotere vis zat er wel overigens. De trajecten bestaan uit langzaam stromend water en zijn fly-only. Waden is redelijk te doen. Door de grote stenen is het wel uitkijken maar het lukte zonder waadstok.  Traject 2 is wat gemakkelijker waden en heeft wat meer stroomversnellingen.

Vergunningen zijn online te koop (€12/dag en €32/week) op cartedepeche.fr (site werkt niet op een ipad/iphone!) en in het Bureau du toerisme in Lannion tegen de zelfde prijs.

Traject " Pont du Losser":
Het eerste traject vind je ten zuiden van deze brug: 48°39'00.7"N 3°25'36.4"W
https://goo.gl/maps/27rZmrawtfV7EFaGA


Daar heb ik gevist met gids Philippe Dolivet van flyfishing Brittany. Ik kan hem zeker aanbevelen als je er eens een ervaren gids wilt boeken in Bretagne.









Tweede traject is bij het kasteel van Tonguedec.


Vanaf het rode pijltje naar het zuiden gevist. Echt prachtige plek. Kan niet anders zeggen. Zeer subtiele visserij en dat maakt het wel echt uitdagend. De stijl die ik enkele vliegvissers er in de kyll op heb zien nahouden hoef je hier niet te proberen. Langs dit stuk loopt een pad waar wat wandelaars zijn maar verder geen andere vissers.  Dat maakt het mogelijk om goed vanaf de kant je strategie te bepalen.

Qua vliegen werkten zwarte toretjes goed en ook cdc caddis en kleine bruine Adams.









Conclusie: de forel klotst er niet rijen dik tegen de kant op en ik zou er mijn vistripje voor alleen het vliegvissen niet op plannen. Toch is het een geweldige combi van gezinsvakantie aan het strand en vliegvissen. Als je in de buurt bent dus zeker je hengel mee.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Chaisedieu


JEVDE

Heel leuk om te lezen iMarco. Dank voor het delen, zeker met zulke specifieke informatie over de locatie. Ik heb dat in het verleden ook een aantal keer gedaan, met stekken in Frankrijk en denk dat dat een goed idee is. Zo helpen we elkaar aan mooie plekjes om te vissen als we daar in de buurt zijn. Dank!

Scaramouche

Mooie plaatjes, en ook behoorlijke forellen, voor Franse begrippen. die belanden meestal in de pan. Die gids zal ik onthouden voor als ik nog eens die kant op trek  ::goodjob::
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

iMarco


wh82

Heel leuk. In FR vis ik eigenlijk altijd zonder gids maar zou ik ook eens moeten proberen, klinkt goed evenals Bretagne.

zeeforel

Leuk verhaal iMarco! Grappig dat ik nu de naam van Phil weer tegenkom. Ben zelf net terug uit Bretagne en had bij hem een dagtrip zeebaars in baai van Morlaix geboekt. Ging helaas niet door. Volgens hem waren omstandigheden die dag (in vroege ochtend vastgesteld) te onvoorspelbaar om er een mooie dag van te maken. Laat het nu net een prima dag te worden, door mij vastgesteld vanaf de oever (!)... Heb er zelf nog een klein beetje nare smaak van in mijn mond omdat hij van die dag zelf nog een paar mooie zeebaarzen op Facebook zette... Ik twijfel of dat hij het weer "gebruikt" heeft voor een vrij dagje. Anderzijds zat ik er voor EUR 300 voor een dag vissen natuurlijk ook niet op te wachten dat het niets zou worden door harde wind en water. Voor de rest lijkt het me een goede kerel zo afgaande op de communicatie vooraf.

Sorry voor kapen van deze post.

iMarco

Das jammer Marcel. Dat geeft te denken... Je kijkt ernaar uit en dan dit.

Met jouw reactie op zijn Facebook post zou de boodschap ook wel helder moeten zijn lijkt mij. Gek dat hij daar niet op reageert ook. Wellicht kan je het hem op de man af nog effe vragen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk