Ervaring tippet rings

Started by zeeforel, May 26, 2025, 18:44:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

zeeforel

Beste allemaal,

Iemand die een ervaring met tippet rings wil delen? Heb ze nu getest van A&M en van Euroflies (Fly Supply) maar heb als conclusie dat het je systeem gewoon ernstig verzwakt. Het snijdt de knoop gewoon door.

Heb ik teveel "el cheapo" rings gebruikt?

Dank.

henkverhaar

Quote from: zeeforel on May 26, 2025, 18:44:46Beste allemaal,

Iemand die een ervaring met tippet rings wil delen? Heb ze nu getest van A&M en van Euroflies (Fly Supply) maar heb als conclusie dat het je systeem gewoon ernstig verzwakt. Het snijdt de knoop gewoon door.

Heb ik teveel "el cheapo" rings gebruikt?

Dat denk ik. Heb jarenlang tippet rings gebruikt, en sommige zijn inderdaad 'scherp', maar als ze van rond draad zijn gemaakt snijden ze je tippet echt niet door. Ik ben er mee gestopt omdat het een crime is om ze goed aan een getwijnde leader vast te maken, zeker 'in het veld', en in de praktijk is een klein stukje 'dik' nylon aan een getwijnde leader net zo functioneel, en eenvoudiger vervangen in het veld. Ik haalde ze overigens gewoon van de 'karperafdeling' weg ;-)

vanderschoor

Ik gebruik ze standaard al een aantal jaren, maar herken het probleem van verzwakking/doorsnijden niet. Ik denk dat ik ze ook ergens op een karperafdeling heb aangetroffen. Misschien toch ander zakje proberen?
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

Gert

Ik heb er ook slechte ervaringen mee, van Aliexpress. Valse zuinigheid.

Maar ik zou de klacht ook aan A&M doorgeven, ik weet zeker dat ze dat waarderen en serieus nemen.

Dorski

Eens met de bovenstaande meningen. Ik gebruik ze ook, maar wel van een "duurder" merk (Stroft) bij de vliegviswinkel.

Ik heb het vermoeden dat de Euroflies en A en M tippet rings van dezelfde fabrikant zijn.

Met de A en M tippetrings ook mindere ervaring. In het geval van tippet rings is goedkoop, duurkoop in mijn beleving.

Fly4Fish

Ik koop ze bij de plaatselijke hengelsportzaak op de karperafdeling.

Non-reflective Rig Rings van het merk Korda.

Zo glad als een aal.

FSCHAMP

Ik heb ze gebruik bij mijn laatste trip op zeeforel en ik heb er helemaal geen probleem mee gehad.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

feragen

Gebruik tippetrings voor de meeste visserij en heb nooit problemen gehad.
Ben wel opmerkzaam dat de ringen van goede kwaliteit zijn.
Ook voor vissen met droge vlieg en dunne tippets werkt het uitstekend.
Controleer altijd voor een vistrip of de knoop boven de tippetring geen schade heeft, speciaal met streamer en nymph rigs.

---
The fly is the limit!

sarca2

Gisteren breuk van de nylon leader op punt van tippetringetje bij een aanbeet op droog. Ik gebruik tippetringetjes van A&M.

Ik maak nu de setup zonder tippetring voor droog. Lus in lus. Met nymphen kan ik eigenlijk niet zonder. Ik zal eens kijken naar Stroft tippetrings.

Nooit aan gedacht dat dit wel eens een ding zou kunnen zijn.
::new::

jo flyfishing

Ik gebruik altijd lus in lus voor stuk dat ik snel wil kunnen wisselen.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

sarca2

::new::

HappyFisherman

Die van Stroft zijn perfect.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

paul de bruijn

Je kunt ook bij andere diciplines  kijken,karpervissers hebben kwalitatief erg mooie ringetjes voor diverse rigs

HappyFisherman

Die zijn niet gemaakt om onder spanning te staan, al eerder gezegd dat daar scherpe randjes aan kunnen zitten.
Goedkope ringetjes kopen als de rest perfect moet zijn is ook zonde.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Streamer

Hoeveel spanning verwacht je dan ? Heb zo`n ringetje van FOX vanmiddag even getest, Bij 15kg trekkracht op de unster maar gestopt met spanning zetten.
IHYT

paul de bruijn

Quote from: HappyFisherman on June 20, 2025, 22:11:22Die zijn niet gemaakt om onder spanning te staan, al eerder gezegd dat daar scherpe randjes aan kunnen zitten.
Goedkope ringetjes kopen als de rest perfect moet zijn is ook zonde.
Ovale ringetjes van PB mankeert niks aan