Klassieke Patronen

Started by Troutbuster, April 06, 2012, 13:35:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders  ;)

Zou het een idee zijn om op dit toch al zeer uitgebreide en proffessionele forum, een aparte plaats te maken voor Klassieke vliegen??

Het binden, en het vissen met klassiekers, nat droog etc....

Laat je stem horen en wie weet komt het er nog van ook! 8)

Gr

Jan
"Petri Heil"



Troutbuster

Een goeie Koen, maar ik schijn me daar "misdragen" te hebben! (God weet waaraan maar goed!)

Toch waren jou Pheasant Tails mooie vliegjes, maar dat had ik al gezegd toch!? ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


catchem

ik zou het met plezier lezen

Koen

ja de site ligt ff plat.

Rossie69

heb er al niet eens meer aangedacht,maar kwam wel gelijk in me op toen Jan dit voorstelde.

back to Basics

komende Fly Fair is dit ook zo.

ken gasten die patroontjes maakt die rond de 40tige jaren gemaakt zijn,en nu nog steeds klem vangt op dikke ruisers.


rein

Meestal ben ik inderdaad ook de WWW aan het afstruinen om dan vooral de originele patronen te vinden. Er zijn op de klassieke vliegen zo veel afgeleiden van ontstaan dat de originelen zelf vaak totaal vergeten zijn :)

Rossie69

klopt helemaal

zo ben ik met Roman mosers balloon kop bezig,simpel en snel knuppe.
zelfs de lady dr van .


Troutbuster

Broeders!

Het is blijkbaar de moeite om dieper op de klassiekers in te gaan (had ik ook wel een beetje verwacht! ;D)

Ik zal eens met de "kopstukken" ;) van dit forum "bomen" om een nieuw hoofdstuk in de index op te laten nemen wat betreft het binden van, en vissen met, klassieke vliegen in al haar vormen!

Wordt vervolgt!

Gr

Jan
"Petri Heil"


rein

ik heb enige tijd geleden een oud boek gekocht van T.C. Ivens, waarin hij beschrijft hoe zijn Jersey Herd tot stand kwam en hoe hij hem vist. Het mooie is vaak dat je hoort hoe de vlieg tot stand gekomen is, en wanneer je je meeste voordeel mee kan doen. Nu heb ik de vlieg zelf nog niet uitgeprobeerd maar kan niet wachten :) Oorspronkelijk is deze ook ontworpen voor de zalm en forel in reservoirs, maar volgens mij zal het zeker ook een hoop effect hebben op baars.

Troutbuster

#10
Dat is nou net het mooie van de klassieke vliegen Rein.
Voor mij vooral de klassieke natte patronen die mij "prikkelen" zeg maar!

Idd ook de geschiedenis en het ontstaan van een bepaald patroon, maakt dat dit patroon ineens een heel ander "smoel" krijgt! ;D

Zo las ik ooit een stuk over het ontstaan van de Alexandra, en ook de periode dat de Alexandra een verboden vlieg werdt tijdens wedstrijden in de UK!!

Mooie lectuur, en een mooie klassieker, de Alexandra
En... een vanger van jewelste voor Forel, maar zeker ook voor Baars!!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


rein

de geschiedenis lijkt zich te herhalen Jan. De Blob-vlieg wordt wellicht ook "gebanned" bij de wedstrijden in de UK. Vooral de conservatieve vliegvissers (en daar heb je er veel van in Engeland) hebben er moeite mee omdat ze vinden dat het nergens op lijkt. Als de Blob geen vis zou vangen zou je niemand er over horen :)

ik heb begrepen dat de Alexandra ook de eerste officiƫle (erkende) vlieg zou zijn?

golddigger

Vreemd eigenlijk dat goed vangende spullen verboden worden tijdens wedstrijden
Vraagje voor Jan:
Wat is de kleur hackle voor dat grijze vliegje dat je Dennis had gegeven aan de Kyll?
Vast een dun kleur, maar welke(light,med.,dark)
Perry

Troutbuster

Komt ie! ;D

Medium Blue Dun Per!

ff een tekstuele svs. ;)

Staart, mallard fibers
butt, rood binddraad
body, grijze binddraad
(LAKKEN!!)
Hackle, Medium Blue Dun
Bunch wing, CDC puff Blue Dun

Hackelen 3x voor en 3x achter de bunchwing, afbinden, lakken en klaar is de Ion Blue Dun (variant)

Deed het in Tsechie ook rete ::scheet:: goed!!

succes

Jan
"Petri Heil"


golddigger

Bedankt Jan!
Het is een gaaf vliegje in een kleur die ik nog niet heb
Ga er snel een paar maken als ik med. dun hackles heb gekocht
Perry