Forelstreamer

Started by HappyFisherman, January 31, 2015, 10:02:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

HappyFisherman

Forelstreamertjes kun je op ontelbaar veel manieren binden en je moet vooral doen waar jij zelf vertrouwen in hebt. Dit is een manier om snel goeie vangers te maken en op deze basis kun je zelf eenvoudig varieren.

Wat heb je nodig:
Streamerhaken (dit is een maatje 10)
Kralen en/of looddraad
Marabou
Flashmateriaal
Zilverdraad
Dubbing

Voordat je de haak in de vice zet schuif je eerst een kraal (meestal tungsten ofwel wolfraam, doordat dit een hoog soortelijk gewicht heeft) over de steel naar voren. Vervolgens de haak goed in de vice zetten en om te voorkomen dat de kraal gaat schuiven zet ik deze altijd vast met 3 of 4 wikkelingen looddraad dat ik onder de kraal schuif en vast zet met binddraad.

Vervolgens de binddraad verder opzetten en je neemt uit een veer een plukje marabou. Deze bindt je in en zet het vast over de gehele lengte van de steel tot aan het looddraad en plukt met je vingers de staart op lengte (niet knippen, want dat gaat de actie teniet)

Vervolgens neem je een paar strengetjes flash mee. Je bindt hierbij de strengen in met een paar slagen draad, klapt vervolgens de naar voor staande fibers naar achteren en bindt deze verder mee in.

Je neemt vervolgens een tweede pluk marabou en bindt deze op dezelfde wijze in als de eerste en nu neem je op de terugweg een streng zilverdraad mee.

Nu kun je het lichaam leggen met dubbing. Ik heb seals fur gebruikt, omdat ik dat lekker ruig vindt maar hierin ben je vrij. Let er wel op dat de dubbing niet veel te strak op het draad zit en je het lijfje gelijkmatig loopt. Zorg er wel voor dat je geen bulk op gaat bouwen vlak achter de kraal, omdat er daar nog wat ingebonden moet worden.

Nu kun je het zilverdraad naar voren leggen in nette slagen (ribben), zodat je vlieg gesegmenteerd wordt en het geheel ook wat steviger is. Indien er ruige dubbing gebruikt wordt is het verstandig om de rib tegendraads te leggen, waarbij je dus onderlangs begint met wikkelen. Zet het draad vooraan vast door er 1 slag overheen te leggen (strak) en vervolgens 1 voorlangs. Herhaal dit nog twee keer, zodat de ribbing goed vast zit.

Edit: Betere foto van het eindresultaat ingevoegd.
Als je de rib niet tegendraads legt zal deze tussen de wikkelingen van de dubbing terecht komen en doe je eigenlijk het nut hiervan teniet:

Nadat het zilverdraad is vastgezet neem in altijd nog een heel klein beetje dubbing dat ik achter de kraal over het binddraad zet. Vervolgens kun je het geheel afbinden en heb je een forelstreamertje dat relatief eenvoudig te binden is en meestal gewoon vis oplevert.
Zoals ik al aangaf kun je hierop eindeloos varieren in kleuren, gewicht, grootte, materialen of een hackle gebruiken over de gehele body of achter de kraal enz enz.

Veel plezier met binden!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Arie de Vries

Duidelijke SVS Bram, dank voor het maken en posten.
Groet, Arie

Inderk

duidelijk Bram! ::goodjob::
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Rossie69


Arno

zwart en wit en rosé

maurice

Goud of tungsten kop achterstevoren op de haak doet ook wonderen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Inderk

Deze vlieg wordt bij de NNVV trouwens de "Kees Boem" vlieg genoemd.
Een oud lid genaamd Kees vistte meestal met zo'n streamer, en bij een aanbeet was het weer "BOEM!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gerrit59

Is ie mooi of is ie mooi!
Weer een mooie SVS Bram!

Gerrit