Vliegen op karper

Started by Fly4Fish, May 03, 2021, 12:42:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fly4Fish

Hallo allemaal,

De laatste weken zie ik weer actieve karper, al dan niet begeleidt door brasems. Nu wil ik er gericht op eens op gaan vissen.
Materiaal zoals een #8 hengel met goede slip en een karpernet heb ik al.

Mijn eerste vraag is: hoe je een goede leader/tippet verhouding samenstelt die voldoende sterk is?

Mijn tweede vraag is: een goede karper op groot water zal ongetwijfeld de backing aanspreken. Hoe laat je de verbinding vliegenlijn-backing naadloos door de ogen van je hengel lopen?

Gert

Ik vis met een tapered leader met daaraan ca. 1 meter fluorcarbon van 0,25 mm. Maar vaak ook met een stuk elastiek tussen de leader en de tippet, want bij de eerste run is het me al te vaak fout gegaan. De karper voelt de haak vaak al net voordat je aanslaat, en gaat er als een speer vandoor terwijl je de lijn op dat moment strak trekt/aanslaat. Elastiek vangt het dan goed op.
En ik gebruik een beetverklikker, gewoon om zeker te weten dat de karper de vlieg heeft gepakt.

Wat de backing betreft: in de ondiepe boerenslootjes komt het er nooit van, maar voor de zekerheid de knoop afgewerkt met een druppeltje UV-bond. Maar ook een stukje krimpkous kan goed werken.

Menno_siemensma

#2
Ik gebruik gewoon een goede tapered leader 1x die minimaal  12ft is , zodat je de tippet kan inkorten en zo rond de 28-30/100ste is, meeste water bij mij waar karper zit staat hoogstens riet langs de kanten, maar voor de rest weinig spannende obstakels. Als je echt veel planten hebt of takken etc, wel minimaal 30/100ste gebruiken om de vis te kunnen keren bij een run.
als  je met een indicator vist dan kun je er nog wel mee weg komen een extra tippet aan te knopen maar mijn ervaring is dat een knoop in het wateroppervlak een no go is. Mocht je geen echt grote karper verwachten kun je de leader altijd wat dunner nemen maar minder dan 25/100ste zou ik zeker niet gaan. De vis blijft doorknokken tot je de vis in het net heeft, niet zoals een snoek zich op het einde echt opgeeft en je die er zo in krijgt.

Op groter water zul je wellicht eens de backing zien maar in vijvers, sloten en polders is 30m lijn al heel veel ruimte. Voor mij werkt een loop to loop met een braided loop prima, nog geen probleem mee gehad op welke vissoort dan ook, van voorn, forel, snoek, karper pollak tot zalm. Wel zet ik die braided loop vast met sterk binddraad en heel klein beetje secondelijm. het enige wat dat moet doen is de wikkelingen vastzetten aan de braided loop. De loop houdt de lijn wel vast.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gert

Quote from: Menno_siemensma on May 04, 2021, 23:23:18
als  je met een indicator vist dan kun je er nog wel mee weg komen een extra tippet aan te knopen maar mijn ervaring is dat een knoop in het wateroppervlak een no go is.

Wat bedoel je daarmee Menno, dat een knoop in het wateroppervlak een no go is?
FYI: voor mijn karper setup gebruik ik momenteel een gevlochten tapered leader (en die zit er al heel lang op), dus daar moet altijd een tippet aan geknoopt worden. En bovendien zit er meestal een stuk elastiek tussen.

Fly4Fish

Quote from: Menno_siemensma on May 04, 2021, 23:23:18
Ik gebruik gewoon een goede tapered leader 1x die minimaal  12ft is , zodat je de tippet kan inkorten en zo rond de 28-30/100ste is, meeste water bij mij waar karper zit staat hoogstens riet langs de kanten, maar voor de rest weinig spannende obstakels. Als je echt veel planten hebt of takken etc, wel minimaal 30/100ste gebruiken om de vis te kunnen keren bij een run.

Een tapered leader in genoemde sterkte is geen luxe.
Het water waar ik vis, is een rivier en heb in het verleden met de feeder wel eens ene gevangen en die bleef maar gaan.
Obstakels zitten er niet.

Heb gisteren even geprobeerd een krimpkous over de knoop van de lijn/backing te maken die ik nog liggen had, maar die was qua diameter net wat te dun.
Op dat water gaat ie um gegarandeerd aanspreken  :o

Menno_siemensma

Quote from: Gert on May 05, 2021, 11:08:22
Wat bedoel je daarmee Menno, dat een knoop in het wateroppervlak een no go is?
FYI: voor mijn karper setup gebruik ik momenteel een gevlochten tapered leader (en die zit er al heel lang op), dus daar moet altijd een tippet aan geknoopt worden. En bovendien zit er meestal een stuk elastiek tussen.
dat een knoop mij al heel wat karper heeft gekost, doordat dat of wel rimpelingen maakt, de vlieg laat haperen bij het zinken, blijven planten achter hangen etc. Ik had voorheen altijd 1 stuk 30/00ste en meestal kan dat ook maar een tapered leader werpt vooral op langere afstand wat subtieler :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gert

Ok, duidelijk. Ik vis op karper vooral 's avonds, en meestal krijg ik pas aanbeten als het schemert. Zou door zo'n knoop kunnen komen  ;) maar als je ziet wat er allemaal in het water drijft en valt ben ik er niet zo bang voor dat zo'n knoop ze afschrikt. En ik vis altijd met drijvende "vlieg", dus afzinken is ook geen probleem.

Vorig jaar voor het eerst ontdekt dat ze gek zijn op eikels die uit de boom vallen. Dan is het niet moeilijk: iets groots en groen/bruin eraan en vooral met veel kabaal onder de bomen gooien. Maar niet erin....  >:( ;D