Oostvoornse Meer 2020 - 2021

Started by Franky Boy, November 27, 2020, 21:25:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

#75
Door een toeval zijn in het Oostvoornse Meer vorige week IJslandse Arctic chars uitgezet. Een Nederlandse kweker moest plaats in zijn kwekerij maken en kon door de coronamaatregelen de Arctic chars niet aan de horeca afzetten.
Voor een 'vriendenprijs' konden de Arctic chars door Sportvisserij Zuidwest Nederland worden aangeschaft.
Vorige week vrijdag werden ze op twee plaatsen in het Oostvoornse Meer uitgezet.
Door het glasheldere water konden duiksters Janny Bosman en Marion Haarsma mooie foto's maken waarop bijzonder gave 'saiblingen' waren te zien.
De vissen verspreidden zich snel en werden de dagen na de uitzetting niet meer op de uitzetplaatsen waargenomen.
We zijn benieuwd hoe deze vissen het in het Oostvoornse Meer gaan doen. In het verleden zijn kruisingen tussen de bronforel en deze soort uitgezet, de zogenaamde 'Elzasser Saiblingen'.
Indien deze - oorspronkelijk uit IJsland afkomstige - Arctic chars worden gevangen, kunnen die online op het formulier als 'saiblingen' worden gemeld.
Ik zal proberen achtereenvolgens de volgende foto's te laden:
Een net vol saiblingen (Foto: Aad van der Jagt)
Saibling komt onder de houten steiger bij na de uitzetting (Foto: Janny Bosman)
Een groepje saiblingen maakt zich uit de vinnen (Foto: Marion Haarsma)
[attachment id=1 msg=183308]
[attachment id=2 msg=183308]
[attachment id=3 msg=183308]

wh82

Heel mooi.
Wat is nou het verschil tussen deze vissen en de beekridders/bronforel (Saumon de Fontaine en Omble Chevalier) die je hoog in de Alpen vangt in beken en meren? Mijn ervaring is dat ze daar erg sterk zijn ten opzichte van lengte/gewicht.

Franky Boy

Ligt er natuurlijk aan welke soort je hoog in de Alpen vangt.
In veel Alpenmeren komt de Seesaibling voor. Dat is dezelfde soort (Salvelinus alpinus) als nu is uitgezet. Die soort die in het Engels 'Arctic char' heet en in het Frans 'omble chevalier' ('beekridder') komt over het gehele Noordelijk Halfrond voor. Van Ierland en IJsland (in Europa) tot Russisch Siberië in Oost-Azië en dan verder naar het oosten van Alaska tot en met Groenland. Weinig vissoorten hebben zo'n uitgebreid verspreidingsgebied!  :o
In veel bergbeken van de Alpen komt ook de nauw verwante Amerikaanse bronforel (Salvelinus fontinalis) voor die oorspronkelijk alleen in het oosten van Canada en de Verenigde Staten voorkwam.

Franky Boy

Filmpje van de uitzetting van de Arctic char (beekridders) in het OVM
Tijdens de uitzetting van de vissen op 7 mei heeft duiker Bruno Bosman met mijn waterbestendige Fuji cameraatje onderwateropnames gemaakt.
Goed te zien is dat door alle bewegingen er een massa algen los komt en een soort sneeuwbui van groene vlokken veroorzaakt.
De opnames zijn door Marcel Neerhout gemonteerd.

https://www.youtube.com/watch?v=I4bdkp9LKwk

wh82

Quote from: Franky Boy on May 15, 2021, 16:53:03
Ligt er natuurlijk aan welke soort je hoog in de Alpen vangt.
In veel Alpenmeren komt de Seesaibling voor. Dat is dezelfde soort (Salvelinus alpinus) als nu is uitgezet. Die soort die in het Engels 'Arctic char' heet en in het Frans 'omble chevalier' ('beekridder') komt over het gehele Noordelijk Halfrond voor. Van Ierland en IJsland (in Europa) tot Russisch Siberië in Oost-Azië en dan verder naar het oosten van Alaska tot en met Groenland. Weinig vissoorten hebben zo'n uitgebreid verspreidingsgebied!  :o
In veel bergbeken van de Alpen komt ook de nauw verwante Amerikaanse bronforel (Salvelinus fontinalis) voor die oorspronkelijk alleen in het oosten van Canada en de Verenigde Staten voorkwam.
Thx, ik denk dat ik beide daar wel gevangen heb, lastiger uit elkaar te houden, denk dat de bronforel meer blauw/geel/rode stippen heeft, klopt dat?

Franky Boy

Er komen ook veel kruisingen voor in alle gradaties...
Zelfs op de Amerikaanse facebookpagina voor de 'Brook Trout' kom ik veel foto's van vissen tegen, waarvan ik denk "mwahh...". Als je ze er dan op wijst dat er veel Arctic charr bloed in sommige 'brook trout' moet zitten, worden ze boos! ;D
De bronforel (brook trout) heeft kronkelige lijnen op de rug en is veel kleuriger dan de Arctic char. De rode stippen zijn meestal door blauwe halo's (ringen) omrand. De witte strepen op de vinnen zijn ook vaak meer uitgesproken.
[attachment id=1 msg=183318]

wh82

#81
Ik denk dat er dan relatief veel "brook trout" wordt uitgezet in de (Franse) Alpen. Herken de kronkelige lijnen van brook trout. Allemaal hebben ze wel een veel wittere buik, niet zoveel kreeftjes/garnalen daar. Doen het goed op sedges. Edit: nog een keer gekeken naar wat foto's, wss toch de "arctic char" variant.

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

wh82


FSCHAMP

Prachtige vis Jo   ::goodjob::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

greg

Voor mij onbekend  terrein, maar niet ver weg, ziet er schitterend uit!
Wel moeilijk vissen heb ik begrepen.
Maar wat zijn nu de meest gebruikte kunstvliegen voor dit water?
En met welk "geschut" vissen jullie hier? Lijndikte, lengte, zinkend, droog?
Hebben jullie wat meer informatie (link) voor het vliegvissen op het OVM?

Bedankt voor enig reactie!

Mvg Gregory

jo flyfishing

Deze was met een muddler aan een intermediate lijn. aftma 6.  leaderpunt 0.22 fluorcarbon.
Andere vliegen die ik gebruik zijn zeeforel vliegen,  streamers die op reservoirs ook gebruikt worden.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

wh82

#87
Links wordt m niet denk ik maar wat Jo zegt. En neem een lange leader. Naast streamers en zeeforel vliegen kan je ook vlokreeftjes, zagerimitaties enz. proberen. Kleur hangt van t weer af. In de zomer lusten ze graag witte streamers als imitatie van kleine haringen.

Zinkend werkt in de winter vaak prima maar is de laatste jaren met blijvende begroeiing vaak een drama.

Let wel op, geen weerhaak en geen roestvrijstalen haken en maar 1 haak.

jo flyfishing

oh ja, en op de juiste dagen in het voorjaar, droge vlieg : bibio marcis imitatie 8)

https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enBE858BE858&q=bibio+marci+fly+pattern
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

gijsie20


Franky Boy

Wanneer had je die gevangen Jo?
Een prachtig mannetje!
Mooi om te zien dat die ook weer worden gevangen.  :)

jo flyfishing

16/5    58cm.

Quote from: Franky Boy on May 23, 2021, 23:15:11
Wanneer had je die gevangen Jo?
Een prachtig mannetje!
Mooi om te zien dat die ook weer worden gevangen.  :)
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

greg

Bedankt voor de tips!

Afgelopen vrijdag vanaf de "loswal" direct rechts het water ingelopen, volgens mij noemen ze dit de binnenbak.
Ik heb vanaf de binnenbak de strekdam helemaal afgegooid met een drijvende zwarte ant  (foam) met rode tail.
Mijn maat heeft de kant van de begroeiing afgegooid en af en toe wat worpen in het midden met een streamertje.

Allebei totaal geen aanbeet gehad!

Op een gegeven moment kom ik bij twee houten palen die een beetje middenin de binnenbak staan, na een opening van de strekdam in de binnenbak.
Komt er van opzij  een mede vliegvisser voorbij en vangt er 2 achter elkaar, een saibling en een mooie bruine forel van ongeveer  40 a 50 cm  :o.

Iets later viel op dat moment de wind stil en zie ik een paar grote rugvinnen net boven het wateroppervlak verschijnen.
Geprobeerd er bij in de buurt aan te gooien, maar helaas helemaal niks.

Voor ons is het voor herhaling vatbaar, gezien we met eigen ogen vis hebben zien vangen en deze ook zelf aan de oppervlakte te hebben gezien.

Maar het blijft een groot water en af en toe denk je dan, waar zit hier in hemelsnaam vis en is deze ook te spotten.

Volgende keer beter  ;D








wh82

#93
Rechts van de loswasl is eerst "buitenbak" (nu met die zonnepanelen zie je dat wat minder goed), pas als je voorbij de strekdam komt kom je bij de binnenbak (ondiep gedeelte). Droge vliegen werken meestal beter in de binnenbak, daar waar de zwarte vliegen vanaf de begroeing op het water waaien. Bij rugvinnen kan je beter een verzopen zwart vliegje doen of een klein zwart streamertje in het oppervlak. Heel lange leaders. Echt droog werkt als je niet de rugvin ziet maar de bek of alleen een kring. Soms werkt het ook direct rondom de dammen maar dat is wat schaarser. Sowieso is dit de leukste manier van vissen maar het is maar een heel korte periode.

Er zijn wat mannen bij die het spelletje daar erg goed kennen, vergelijk jezelf er niet mee, dan wordt je moedeloos ;)

Menno_siemensma

Dat is lastig omdat ze meestal kriskras zwemmen of zo lijkt het tenminste, maar ze volgen vaak wel wat logische routes. Dat is een stukje ervaring wat je alleen kan krijgen door er vaak te vissen en dan ga je daar vaker wat vangen. Dat gezegd hebbende blijft het nog steeds een stukje geluk om de vlieg op de juist plek te plaatsen waar dan de vis heen gaat. Het is zeker een van de mooiste manieren van forelvissen.
Heel eerlijk vind ik 'een lange leader' gebruiken niet zo heel veel helpen.  Niet dat dat niet klopt, ik ben het verder daar mee eens, maar wat is een lange leader? over het algemeen ik alles langer dan je hengel lengte al vrij lang, maar voor droge vlieg op OVM gebruik ik meestal een 15ft leader met een stuk van 1-1,5m tippet van 20/100ste. Veel dunner wil je niet, en veel dikker werkt vaak niet ivm de toch wat kleine vliegen die je er meestal gebruikt haakje 12-18 range. Veel langer heeft mijns inziens weinig toegevoegde waarde los van laten zien dat je een lange leader kunt werpen en als je dat niet goed kan, hoe goed je knopen er in kunt werpen en als je dus dan wél een vis haakt die ook nog gaat verspelen.

Wat zie jij concreet als een lange leader, wh82?
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

greg

Dus als ik het goed begrijp worden ze ook wel vanonder de begroeiing gevangen?
Dit leek mij ook al een goede plek waar de vissen zich schuil kunnen houden, maar vindt het daar zo ondiep.
Elke beweging door het water lijkt mij te worden geregistreerd door de vis.

Zijn er nog tijdstippen waarop de vis het meest actief is ?
Zo viel mij op dat wanneer de wind ging liggen er ineens activiteit was te bekken, maar dat kan ook zijn omdat je het dan beter kan zien.

Ik ben echt een eifelganger dus dit is iets helemaal nieuws voor mij.

Met een bellyboat kun je in de buitenbak ook wel leuk uit de voeten.

Menno_siemensma

Quote from: greg on June 01, 2021, 10:24:15
Dus als ik het goed begrijp worden ze ook wel vanonder de begroeiing gevangen?
Dit leek mij ook al een goede plek waar de vissen zich schuil kunnen houden, maar vindt het daar zo ondiep.
Elke beweging door het water lijkt mij te worden geregistreerd door de vis.

Zijn er nog tijdstippen waarop de vis het meest actief is ?
Zo viel mij op dat wanneer de wind ging liggen er ineens activiteit was te bekken, maar dat kan ook zijn omdat je het dan beter kan zien.

Ik ben echt een eifelganger dus dit is iets helemaal nieuws voor mij.

Met een bellyboat kun je in de buitenbak ook wel leuk uit de voeten.
ze zitten echt tot op enkeldiep water, niet altijd natuurlijk maar ze kunnen er zeker zitten vooral nu het nog wat koel is qua water temperatuur, ook de grotere vis komt daar zeker wel voorbij. Zoeken naar waar je verwacht dat ze voedsel kunnen vinden, windlanen, stukken waar stroming ontstaat, of waar veel insecten in het water kunnen vallen bij de kant als er bomen staan etc. het is altijd zoeken. waar ze gisteren zaten hoeven ze vandaag niet te zitten maar daar kom je pas achter als je er vist.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

greg


Franky Boy

Gregory,
Probeer ook iets anders dan streamertjes.
Sommige zijn al een paar keer aan streamertjes gevangen.
'Dressuur' gaat dan een belangrijke rol spelen...

wh82

Quote from: Menno_siemensma on May 31, 2021, 19:27:18
Dat is lastig omdat ze meestal kriskras zwemmen of zo lijkt het tenminste, maar ze volgen vaak wel wat logische routes. Dat is een stukje ervaring wat je alleen kan krijgen door er vaak te vissen en dan ga je daar vaker wat vangen. Dat gezegd hebbende blijft het nog steeds een stukje geluk om de vlieg op de juist plek te plaatsen waar dan de vis heen gaat. Het is zeker een van de mooiste manieren van forelvissen.
Heel eerlijk vind ik 'een lange leader' gebruiken niet zo heel veel helpen.  Niet dat dat niet klopt, ik ben het verder daar mee eens, maar wat is een lange leader? over het algemeen ik alles langer dan je hengel lengte al vrij lang, maar voor droge vlieg op OVM gebruik ik meestal een 15ft leader met een stuk van 1-1,5m tippet van 20/100ste. Veel dunner wil je niet, en veel dikker werkt vaak niet ivm de toch wat kleine vliegen die je er meestal gebruikt haakje 12-18 range. Veel langer heeft mijns inziens weinig toegevoegde waarde los van laten zien dat je een lange leader kunt werpen en als je dat niet goed kan, hoe goed je knopen er in kunt werpen en als je dus dan wél een vis haakt die ook nog gaat verspelen.

Wat zie jij concreet als een lange leader, wh82?
4-5 meter. Dat is bijna 2m langer dan "normaal" voor mij.