De E12 Oftewel de Europa 12

Started by Jan Muisers, February 16, 2011, 22:20:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Jan Muisers


De E12 is een Zweedse variant van een caddis.

Haakmaat # 8 tm. #14   Ik gebruik meestal als grootste haak de #12 en varieer dan met de vleugel om de vlieg groter te maken.
                                       Zo voorkom ik "zwaardere" haken voor een droge vlieg.
Lichaam en vleugel : Mallard borstveertjes. Eventueel naar keuze geverfd.
Hackle veer.


Zet een haak in de vise en zet de binddraad op, van oog tot haakbocht.
Neem twee Mallard borst veren en haal de dons er af. Deze wordt gebruikt als dub voor het lichaam. Zo krijg je een vlieg die qua kleur goed in elkaar zit.




Bind de dons tot helemaal bij het oog en ga een klein stukje terug met de binddraad. Het lichaam tot aan het haakoog dien als fundering van de vleugel. Zo komt de vleugel boven op het lichaam en blijft hij mooi plat op het lichaam liggen. Stop je eerder met het lichaam, kan het gebeuren dat de vleugel omhoog gaat staan.




Leg de twee veertje op elkaar en maak de toppen van de duim en wijsvinger goed nat. Bevochtig nu de twee veertjes. Dit vergemakkelijkt het inbinden.




Bind de veertje boven op het lichaam, maar laat ook wat fibers naast het lichaam zitten, zodat je een "ronde" vleugel maakt. Bind de vleertjes zo in, dat de eerste fibers mee ingebonden worden. Leg de veertjes met twee windingen vast, maar trek deze niet aan.




Trek de veertjes voorzichtig naar voren, richting haakoog, tot de gewenste vleugel lengte bereikt is. Als er nog teveel fibers naast het lichaam zitten, neem je de punt van de veertjes in de ene hand en de stam in de andere en trekt beide tegelijk omhoog. Doe dit wel rustig, anders kan het gebeuren dat alle fibers boven op de haak schieten en das fout.




Knip de restanten af en leg een rechte fundering voor de hackle. Als je de fundering goed recht houd, zal het winden van de hackle heel gemakkelijk gaan en zal deze niet veschuiven.




Zoek een geschikte hackle veer en bind deze bij de punt in.




Wind de hackle tot bij het haakoog.




Bind vast en knip het restand weg. Afbinden, eventueel lakken en klaar.
Naar keuze kan de hackle aan de onderkant nog recht afgeknipt worden, zodat de vlieg gemakkelijker, recht op het water komt te staan.




Nou, dat is een (mijn) manier voor het binden van een E12.

Veel plezier met het nabinden.

Jan.


Sieger

Mooi patroon Jan... en eigenlijk heel goed te doen volgens mij... In het bruin en je hebt een heel mooie "normale" caddis...

Ga hem zeker proberen... :D


Sieger

gerrit

hallo jan
mooie stap voor stap
heb hem ook maar even gebonden
heb nog een vraag dat dons dub je dat in en dubinglus
of gewoon op dedraad

sebastiaan

Het orginele patroon van de Europe 12 wordt gebonden met een Mallard Hen Flank of Mallard Hen Breast veer.



Deze veertjes zijn dezelfde veren die gebruikt worden voor de Peute:



Bijde kunstvliegen zijn geweldige nabootsingen van een sedge die in het Engels de Sandfly genoemd wordt (latijn: Rhyacophila dorsalis).
Dit is een van de meest voorkomende kokerjuffers op de riviertjes in West-Europa. Vooral in mei en juni zie je deze soort, ook overdag. Als je een bruin kokerjuffertje, van iets meer dan een cm vleugellengte, ziet, die over de oppervlakte richting de kant zwemt, waarbij een V-spoor ontstaat, dan is dat een Sandfly. De larve is een groen soort rupsje dat geen kokertje bouwt (kijk maar eens onder de stenen).

Bas

Jan Muisers


Ziet er mooi uit Gerrit. Die gaat zeker vangen.
Ik dub de dons gewoon op de draad, maar je kan nutuurlijk ook een lusje maken.

Bas, de flankveren zijn natuurlijk te gebruiken, echter zijn ze vaak te groot voor de, door mij, gebruikte haakmaten. Daarom gebruik ik alleen de borst veren.

Is dat niet een natte vlieg, die je onder water vist? Ik denk niet dat die zo blijft drijven.

Jan.


sebastiaan

Ik gebruik hen veertjes, ipv van die gestreepte Mallard veertjes. Deze zijn te koop in zakjes (of te vinden in ieder parkje waar eenden zitten). Daar zitten vaak ook kleine veertjes tussen. De kleur is speciaal; koffiemelk creme.

De Peute is zowel droog als nat te vissen. ik gebruik ze meestal droog.
Beetje vliegenvet op een Peute en hij blijft perfect drijven.

Bas

Patrick(WF)

Mooi vliegje, die geen we zeker ook nabootsen. Vind hem er ook mooier
en natuurlijker uitzien als een Sedge van Hertenhaar, maar da's een
persoonlijk ding natuurlijk..
Groet Patrick

maurice

mooie vlieg jan.
zal er een paar maken voor CZ
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Jan Muisers


Die is inderdaad mooi gebonden, Evert. Als je graag bind is dit een mooie vlieg voor in de doos, echter zouden er hier veel mensen zijn die ze zo nauwkeurig zullen binden ?
Deze kleur is voor, vanaf, eind Augustus tot in Oktober.

Dit zijn de veren van een hen, zoals Bas al schreef. Natuurlijk ook geschikt. Ik heb voor de borst veren gekozen omdat deze geverfd worden en ik het lichaam dan in de kleur van de vleugel krijg.

Ik vraag me wel af waarom hij hier een rib legt? Waarschijnlijk voor de toeschouwers.....vis technisch is dit niet nodig bij zo'n gedubt lichaam. De vleugel is immers eerder gesloopt dan het lichaam.

Jan.

Rossie69

Tot mn grote ogen verbazing zie ik deze nu pas,helemaal de weg kwijt dus :)

kan je nagaan,dat je normaal gesproken dat dons of boe achtig veren spul weg stript en in je afvalbak gooid.
hier wordt het gebruikt als body.

Mooie vlieg Jan.


forel

mooi gebonden ,leuk zulke filmpjes