Op jacht naar Esox Lucius...

Started by Sieger, November 24, 2013, 23:34:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Vorig weekend mocht ik meer een 10-tal Duitsers kennis laten maken met het snoekvissen in onze mooie polders. Op mijn blog heb ik het verhaal al helemaal opgeschreven, maar hier ook even de volledige tekst. Voor grote foto's kun je kijken op mijn blog...

http://tight-loops.nl/?p=3515



Donderdag... het is alweer zover. Alweer een jaar voorbij. Een nieuwe snoekworkshop staat voor de deur. Met Rolf Renell mag ik weer een tiental Duitsers kennis laten maken met onze mooie polders en ze bekend maken met het vliegvissen op onze Poldersnoek. Goed voorbereid trekken we naar onze uitvalsbasis. De tas vol met streamers, bindmateriaal en kaarten van het gebied. De weerberichten laten mooi weer zien, maar of het zal helpen is natuurlijk maar de vraag.



's Middags komen de mensen een voor een binnendruppelen en voor we het weten zitten we midden in geanimeerde gesprekken over vliegvissen, streamers, vis-avonturen en natuurlijk wat we allemaal gaan vangen dit weekend. De verwachtingen zijn hoog gespannen, maar ook reëel. Net als met het vissen op de forel in de Duitse rivieren is het ook hier in de polder natuurlijk wel zo dat je ze eerst nog maar eens moet zien te vinden en te vangen.

Dat de snoek er ligt is zeker....

Vrijdag

De zon staat hoog aan de hemel. Het belooft wat het weer betreft een mooie dag te worden. Eerst maar eens zorgen dat het gereedschap in orde is. Iedereen een goede hengel? Lijn, leader en reel in orde? Dan kan de streamer eraan. Aan het water eerst nog wat instructies. Waar kunnen we de vis vinden, toch nog even oefenen met het werpen. Grote streamers is toch net even anders dan een droge vlieg. En dan Op Jacht naar Esox Lucius.


Eerst nog even materiaal controleren en wat instructies...

Het water is wat troebeler dan de dag ervoor. Waarschijnlijk is er gespuid. De zon is fel en laat schaduwen zien op het water, niet altijd even gunstig om te snoeken. Het water ligt er ook super strak en vlak bij... Mmmm....

Dan... Gelukkig de eerste snoek is na een uurtje vissen geland. Een mooie 70-tiger wordt getoond. Dat geeft moed.


Jan met zijn eerste snoek op de vlieg...

De hele dag wordt er goed gevist. Hoewel het 'smijten' met grote streamers soms best lastig is, millimeteren we elke centimeter water af. Helaas betekent dat niet dat we ook veel vangen. 3 Snoeken zijn er vandaag geland. Moe en toch voldaan trekken we terug naar het hotel.


Kennis maken met ons mooie polderlandschap... Heerlijk zo!

's Avonds krijgen we van Hardy Benthin nog een 2e workshop. Hardy is een zeer goede vliegenbinder. Hij bedenkt en maakt zeer mooie streamers. Als je in mijn artikelen terug leest kun je zien, dat ik er zeer enthousiast over ben en er zeer regelmatig mee vang. Vooral in wat helderder water zijn het echt snoekmagneten. De vices staan op tafel en de eerste creaties rollen uit de bek... Morgen maar eens proberen. Moe en voldaan liggen we al op tijd in bed. Morgen weer een lange dag.


Bindworkshop met Hardy Benthin...

Zaterdag

Kleine wereld. Het is mistig en koud. Na het ontbijt snel de auto in en naar een ander stuk polder. Wat meer afwisseling in het landschap. Open, brede stukken water wisselen zich af met kleine sloten en stroompjes. Ideale ligplekken voor snoek. Gepakt en gewapend trekken we het landschap in. Door de mist is het niet heel erg overzichtelijk, dus we blijven in wat kleinere groepjes bij elkaar.


Het is een kleine wereld vandaag...

Het vissen is in eerste instantie taai en de snoek laat zich niet zien. De stemming is er niet minder om. De mensen vermaken zich prima en er wordt stevig door gevist. Tegen de middag zijn de eerste vissen gevangen. Groepjes zoeken elkaar op en we lunchen samen. Ook proeven we de heerlijke Duitse Pinot Gris (Grau Burgunder) en de Riesling die zijn meegebracht. De Duitse wijnen zijn de laatste tientallen jaren zoveel beter geworden. Jammer dat ze hier in Nederland zo slecht te vinden zijn.


Werner is gevecht met zijn 1e poldersnoek...

's Middags hebben we door dat de snoek zich schijnbaar heeft verstopt in en onder de struiken. Naast dat dit goed vis oplevert, is het ook uitstekend om het werpen te oefenen. Uiteindelijk zijn er vandaag zo'n 10 snoeken gevangen. Prima dagje dus.

Zondag

De laatste dag alweer. De tassen zijn al vroeg ingepakt en we rijden mooi op tijd naar onze laatste visbestemming. Een plek waar eigenlijk altijd wel vis zit. Of we ze ook gaan vangen?

We zwermen uit over het gebied en we zien op sommige stukken eindelijk vis jagen. Hoe we het ook proberen, die vissen zijn gewoon niet te vangen. Teveel natuurlijk aas ligt voor de bek van de vis en ze laten onze streamer met veel plezier aan zich voorbij gaan.


Ik mocht er tussendoor ook nog een paar landen...

Op andere plekken ruikt het gewoon naar snoek, maar dan merken we dat het toch niet altijd zo makkelijk is als het voorgesteld wordt. Ook prima hoor, want zo als de beroemde Jan Schreiner al zei: 'Snoek is Zoeken'.... En zo is het ook. Toch worden er vandaag ook weer mooie snoeken gevangen. Top mannen!

Na de middag wordt het tijd om afscheid te nemen. De meesten hebben nog een lange rit voor de boeg en om een uur of twee gaat ieder zijns weegs.


De mannen van het weekend...

Al met al was het een mooi weekend. Bijna iedereen heeft gevangen (zo'n 20 vissen over het weekend), het was gezellig en er zijn weer een aantal vissers enthousiast over het snoeken in onze mooie polders. Ik kijk tevreden terug. Volgend jaar weer?



Nog even een foto impressie

http://youtu.be/9ohd51ouhMs


Sieger

Sieger



Sieger

Henkie

Krijg bijna spijt da'k geen Duitser ben. Mooi verhaal, Sieger. En prachtige foto's!

merijn1982

Tight lines!!

Gerrit72



Mooi verhaal en sfeervolle platen!

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Heintje Davids


wouter veuger

   ::goodjob:: sieger,blijft toch schitterend hè die polder ::agree::

Marksman


Ron


Gert

Ziet er allemaal mooi uit Sieger! Krijg er ook weer zin in.
Hopelijk wordt het wat dit weekend.

Groet,
Gert