Wat maakt je natte - droge vlieg, goed droog/drijvend?

Started by Gerrit72, July 01, 2013, 14:31:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72




Met de droge vlieg vissen vind ik geweldig! Eraan vangen ook, maar daarna komt het probleem.
Een vlieg, na een vangst weer vrij maken van slijm etc, waardoor het drijfvermogen achteruit is
gegaan, valt me niet echt mee. Waar ik dus benieuwd naar ben;

Jullie ervaringen met middeltjes / foefjes, waardoor een vlieg weer goed drijft!



Gisteravond beten ze goed (helaas alleen de kleintjes).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Team

Na wat valse worpen gaat het meestal wel weer, en ik gebruik  wax draad bij het droog binden??
NUNC  AUT  NUNQUAM


Plantje

Eendekontevet! En inderdaad gewoon even goed rondzwaaien. Dus meer rondjes draaien, dan echt werpen.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco

kranen vet.

en met 4 meter lijn uit je hengel flink droog zwiepen.

en ietsje onder het oppervlak wil ook wel vangen hoor .

Henkie

Elastiekje aan je vest knopen. Vlieg er in haken en strak trekken. Even pingelen en droog is je vlieg.
Daarna even in de Tiemco Dry Shake en hij kan er weer even tegen.

Gerrit72


Mannen, bedankt, ik heb weer wat middeltjes om te proberen.
Nu wreef ik voor het vissen wat floatant op d nog droge vlieg, maar na een
vangst kon ik zwiepen wat wou, drijven ging dan echt niet meer.
Zal eens wt anders proberen  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

Gerrit,Ja.... ik ben weer terug van vakantie!! vlieg droog maken gaat heel erg goed met een tissue.Pakje in je zak stoppen en je hebt de hele dag genoeg en kost bijna niks!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72



Beertje, bedankt! Mooi dat je weer terug bent, het was aardig rustig zonder jou op het forum ;)
Hoop dat je een goede vakantie hebt gehad!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

@nermos

Ik heb zo een flesje shimazaki dryshake, vliegje erin dekseltje dicht en wat schudden simpel.

Hans-oet-remunj

Drogen:
- amadou
- cul vliegen kun je gewoon uitwassen en droogwapperen

Vetten:
- Gink
- Eendenkont vet

Wel eerst een vette eend ....  ;)


Beertje

Quote from: Gerrit72 on July 01, 2013, 23:54:55

Beertje, bedankt! Mooi dat je weer terug bent, het was aardig rustig zonder jou op het forum ;)
Hoop dat je een goede vakantie hebt gehad!
Bedankt Gerrit,Vakantie was goed.Wel een heleboel "ouwe zooi gezien in Rome"(mag ik niet zeggen van mijn vrouw).
Vissen was (k) Ik had op een Italiaanse vliegvissite gelezen dat het meer van Bolsena goed vliegvissen was.Nou,...toen ik er was niet natuurlijk!!!.Door het koude voorjaar zat de vis nog niet onder de kant 2 a 3weken te laat.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rena

De manier van binden en materiaal gebruik bepalen in een grote mate het drijfvermogen.
Als het ontwerp is afgestemd op het gebruik kun je met een paar valse worpen de vlieg weer laten drijven.
Eventueel drogen en vetten of poederen... :)

Gerrit72



Rena, thanx, ben daar idd mee bezig. Het liefst vis ik met vliegen die ik met zo min mogelijk inspanning drijvend houdt.
Het mooist is paar valse worpen en weer gaan... :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rena

Quote from: Gerrit72 on August 05, 2013, 15:11:01

Rena, thanx, ben daar idd mee bezig. Het liefst vis ik met vliegen die ik met zo min mogelijk inspanning drijvend houdt.
Het mooist is paar valse worpen en weer gaan... :)

Wat je kan doen is afhankelijk van de vis die je belaagd en de daarvoor benodigde imitaties.
Als je bv een goed drijvende caddis puppa wil maken kun je bv goed hackelen.
Hoe meer of dichter je hackled hoe beter je vlieg drijft.
Gewoon proberen en experimenteren, op een gegeven moment vind je jou ideale drijvende vlieg of methode.

Bekeerling

Na een hoop frustratie door zogenaamde droge vliegen die in no time zonken toch maar een flesjo nanocatch besteld.
Werkt steengoed!  ::duim:: Kan bij wijze van een maatje 30 droge vlieg gebruiken als verklikkertje voor 10 verzwaarde nimfen en dan nog zinkt ie niet  ::wtf::
Maar zonder gekkigheid, nanocatch is echt een aanrader maar wel met mate en alleen de bovenkant of de vleugeltjes bovenop insmeren/druppelen anders werkt het echt te goed.

Heintje Davids

#17
Ben ook een fan van Nanocatch en voorheen gebruikte ik vaak Watershed. Ik smeer dat spul op mijn vlieg voordat ik 'm uit de vice haal. Aan de waterkant is drogen met een stuk Amadou meestal voldoende om de vlieg weer voor lange tijd drijvend te houden. Wel goed opletten waar je het smeert. Emergers moeten bijv. in de oppervlakte hangen en niet 'echt' drijven!
Peter (Rena) zijn tip over het dicht hackelen werkt ook redelijk, maar mijn ervaring is dat heel spaarzaam gehackelde vliegen het meestal wat beter doen (of het zit tussen mijn oren; kan ook) dus wat mij betreft geniet dat niet de voorkeur.

Erwin

Ik heb laatst de Bergman formule uit 1929 gemaakt. Het werkt als een tierelier maar is helaas niet zo milieu vriendelijk.  Maar dat woord bestond toen nog niet.
Je lost paraffine op in nafta (petroleum) totdat de oplossing verzadigd is. Als paraffine heb ik kaarsvet van een waxinelichtje gebruikt. Als je de vlieg ermee behandeld vormt zich een dun paraffine laagje waar door het materiaal waterdicht wordt.
Het was een uitprobeersel wat erg goed werkte. Wat voor oplosmiddelen zitten er eigenlijk in zaken zoals nanocatch en watershed?
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

RonM

Nog iets dat ik deze zomer geleerd heb. Het slijm van een vis dat op je vlieg zit veroorzaakt dat de vlieg sneller zinkt. Daarom is het belangrijk om na iedere vangst je vlieg even in het water te spoelen om de slijm eraf te spoelen.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Wiel Slovenië

Nanocatch is inderdaad goed spul. Het laat je vlieg voor lange tijd drijven, maar het  is eigenlijk gemaakt om VLIEGVISSERS mee te vangen.
Een busje van 20Ml kost ongeveer €17,5. Het spul kost aan de klant dus omgerekend €862,5 per liter....................... 8) ;D

MarcelN

Haha Wiel, wat een geld zeg, ja als je het zo berekend ::)
Je moet die samenstelling weten en zelf wat produceren ::agree::
Misschien wip ik in september nog ff langs, niets is zeker, lekker warm he daar pffff.