waadstok

Started by Arie de Vries, August 21, 2013, 08:43:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arie de Vries

Hoe noodzakelijk is een waadstok bij het vissen in een rivier(tje)?
Zie in veel Youtube filmpjes en ook in de films van Oliver Edwards slechts een enkele keer een waadstok voorbij komen.
Dus is zo'n ding een absolute must of kun je er in de meeste gevallen heel goed zonder??
Groet, Arie

pas

Ik heb dit jaar op de grens sure gevist en ik was blij dat ik hem daar bij mij had. Ik vis op stromende rivieren niet meer zonder.
::wtf::

Jh

Hoi Arie

Ik begrijp dat jij naar Kyllburg gaat. Zonder waagstok is het te doen, maar met is beter. Ik heb dit jaar via marktplaats een nordic walking stok gekocht (2 stuks voor 5 euro). Je kunt  met deze stokken prima uit de voeten en bij een sterke stroom geeft het een goede steun.


weerwolf

iedere keer sta ik weer in de rivier en denk ik dat ik toch de waadstok had moeten meenemen!!!

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

sjo

Met die Nordic walking sticks moet je uitkijken. Als je gewoon wat steun nodig hebt bij het waden zijn ze uitstekend maar als je in nood komt en je leunt zwaar op de stick om niet te vallen dan heb je kans dat hij inschuift.
Ik heb zelf een splitcane waadstok laten maken voor bergbeekjes. Toen ik naar de Mörrum ging was ik blij met mijn degelijke waadstok van Guideline.
Dus drie antwoorden:
- Nordic Walking stick als je maar een beetje steun nodig hebt;
- splitcae waadstok voor Eifel- en Sauerlandbeken;
- Aluminium Waadstok voor brede rivieren met snelle stromingen, zoals de Grensmaas, de Waal, de IJssel.
Succes met je keuze! Pas op voor je veiligheid, waden is altijd gevaarlijk, ik ben al gestruikeld en languit gevallen in drie cm water.
Groetjes
Sjo
Let the fly be with you....

Heintje Davids

De noodzaak bepaal je zelf Arie. Sommige mensen kunnen beter waden dan anderen en staan ook steviger in het water en het is niet altijd leeftijd gebonden. Zal wel te maken hebben met zelfvertrouwen maar toch ook iets met techniek. Ik ken een hoop (zalm)vissers die zo'n ding verafschuwen omdat de kans dat je lijn achter je stok blijft hangen nu eenmaal groot is. Zeker als je gebruik maakt van Nordic walkingstokken en dat soort spul. Het werkt wel maar is eigenlijk te licht om echt goed als waadstok te dienen. Bij een beetje stroming drijven ze voor je uit en zitten dus vaak in de weg, maar is wel een goedkope oplossing.
Als je besluit om een waadstok te gebruiken zou ik kiezen voor een stok met een beetje gewicht zodat ie niet bij het minste beetje stroming voor je uit drijft, bij voorkeur inklapbaar zodat hij klein kan worden opgeborgen in een foudraal aan je waadriem als je hem niet gebruikt en het liefst niet telescopisch omdat ze wel eens in elkaar kunnen schuiven wanneer je er zwaar op leunt. Leuk voor de omstanders maar minder als je zelf het lijdend voorwerp bent. En ik zou het liefst een stok hebben met een rubberen punt of eentje die je met een rubberen dop kunt afdekken. Er zijn mensen die claimen dat vis verschrikt kan worden door het tikken van de stalen punt op de keien en of dat zo is weet ik niet zeker maar waarom zou je er geen rekening mee houden als het kan.
Voor mij hoort een waadstok gewoon bij je standaard uitrusting en neem 'm de 1e keer wanneer ik ergens ga vissen waar ik de omstandigheden niet ken, sowieso altijd mee. We geven honderden, zo niet duizenden euro's uit aan vliegvisspullen dus waarom niet een paar tientjes voor een goede waadstok die je kan behoeden voor een nat pak of misschien zelfs je leven kan redden?

weerwolf

verschikken met de alu punt??? en al die stenen die je beweegt en verplaatst? dat maakt geen lawaai? Het zou kunnen doordat het een ander geluid is dat het vis afschrikt.....ik geloof er niet (helemaal) in.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Heintje Davids

Quote from: weerwolf on August 21, 2013, 12:31:18
verschikken met de alu punt??? en al die stenen die je beweegt en verplaatst? dat maakt geen lawaai? Het zou kunnen doordat het een ander geluid is dat het vis afschrikt.....ik geloof er niet (helemaal) in.
Zoals ik al schreef weet ik ook niet of het echt vis verjaagt. Wat ik wel weet is dat wanneer ik naast mijn vismaat loop, ik het tikken van zijn stok zelfs boven water nog goed kan horen dus onder water moet het nog veel beter hoorbaar zijn. En dat is toch wezenlijk anders dan het rollen en verschuiven van stenen dus ik zou me kunnen voorstellen dat er een kern van waarheid in zit. Dus wanneer je nog de keuze hebt als je je 1e stok aanschaft, waarom dan niet er meteen maar rekening mee houden? Voorkomen is beter dan...

Arie de Vries

Hartelijk dank voor jullie reacties en waarschuwingen, boodschap is duidelijk, beter met dan zonder. Ga op zoek.
Groet, Arie

Jan Bruins

Arie,

Je kunt het natuurlijk ook eerst eens proberen met een doodgewone bezemsteel.
Gaatje erin, touwtje erdoor en voila.
Ik heb zelf een inklapbare van het merk Scierra, maar als ik eenmaal op de plek sta dan vervloek ik dat ding. Hij drijft me altijd in de weg of de lijn blijft er weer eens achter zitten.  Maar in bv Noorwegen is het wel een absolute must !! Maar als het niet al te hard stroomt en de bodem is redelijk vlak, dan is het zonder ook nog wel te doen.
Veel succes !
I don't drink water, fish f*ck in it...

Rossie69

nooit meer zonder op pad.

desnoods een dikke tak uit het bos lenen.

heeft mij al vele spannende momenten opgeleverd,als ik die niet bij me had :)


Jan Bruins

Veel mensen gaan "op de plaat" als ze bijna het water uit zijn, dan wordt men onvoorzichtig.

Ik spreek uit ervaring  ;)
I don't drink water, fish f*ck in it...

weerwolf

Jan, dat maakte je een ervaringsdeskundige. Is er beeldmateriaal van?  ;D ;D ;D ;D
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Raymond

Dus gewoon zo'n ding kopen dat je kunt inklappen en in een holster aan je riem kunt steken... Ik heb zelf eentje van Orvis, een dure, maar er zijn ook al voor veel minder geld te koop.

Succes!
::wtf::