Oostvoornse Meer 2020 - 2021

Started by Franky Boy, November 27, 2020, 21:25:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Streamer

Die botten zaten er veel eerder dan de forellen. En die gaan daar echt niet weg.
IHYT

Franky Boy

Quote from: Streamer on April 28, 2022, 23:18:48
Die botten zaten er veel eerder dan de forellen. En die gaan daar echt niet weg.
Ja, dat is een waarheid als een koe...
Die botten zijn groter in aantal dan de forellen, ze zitten er al veel langer en ze zitten er waarschijnlijk nog als er geen forellen meer in het Oostvoornse Meer rond zwemmen.
Maar elk jaar maken mensen zich wel zorgen als ze die massa's dode botten zien en er door de paaitijd ook minder botten worden gevangen.
En dan is het toch fijn om ze weer te vangen en te kunnen melden.

Streamer

 Ik mag ze graag vangen, zijn echte rovers en vanuit de BB met licht materiaal heb je er leuke sport aan.
IHYT

Franky Boy

Afgelopen week voor het eerst weer eens gevist in het Oostvoornse Meer.
Drie jaar ziekhuisopnames en revalidatie hadden mij daarvan weerhouden.
Niet met de vliegenhengel, want het constant zwaaien met een vliegenhengel was nog te inspannend.
Ook niet wadend, want ik sta nog niet zo stabiel op m'n benen.
Mijn spinspullen na jaren weer van zolder gehaald. Alleen mijn doos met kleine kunstaasjes kon ik niet meer vinden...
Ik vond nog wel een paar grote shads (lengte circa 10 cm) met een enkele haak.
Als ik er een forel aan zou krijgen, zou het in ieder geval geen kleintje zijn!  ;D
Aangezien het hier een vliegvisgroep betreft, zal ik niet verder over het avontuur uitweiden...
In het kort: Ik heb mijn grote forel gevangen! Een meerforel van meer dan 60 cm...
Wat ik nog wel wil zeggen: Vis niet te klein! De echte roofforellen zijn in staat flinke grondelingen en haringen naar binnen te werken. En ze blijken ook niet vies van recente uitzettertjes...
Vooral de mensen die in een bellyboot of kano op het wijd vissen, moeten zich afvragen of een streamertje van een centimeter of 5 wel voldoende aantrekkingskracht op een visetende forel heeft!  ::)

Streamer

Ik vis met shadjes van fox, de zander pro, tot 12 cm, zelfs botten pakken deze shadjes met gemak.
IHYT

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Franky Boy

#156
Quote from: HappyFisherman on May 21, 2022, 20:56:03
Franklin toch!
Dan maar met een spinhengel...  ;)
Ik ben nooit een echte 'purist' geweest.
Met schepnet weer rechtop gezet en zij zwom met krachtige slagen weer naar het diepe water...
[attachment id=1 msg=184510]

Scaramouche

zo dan, mooie dikke vis. Die komt niks te kort zo te zien.  ::goodjob::
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

Afgelopen weken zijn natuurlijk ideaal weer geweest voor de forel in het Oostvoornse Meer.
Overdag niet al te warm en vaak 's nachts een behoorlijke afkoeling.
Zelf nog twee keer geweest. Wel vis gezien, maar meer met mijn Mitchell molentje zitten rotzooien dan effectief kunnen vissen.
Zal blij zijn als ik conditioneel weer in staat ben om de vliegenhengel te hanteren!
Wat een sores met zo'n werpmolen waarvan de ingestelde slip tijdens het vissen steeds losser komt te staan...  >:(
Wat is een vliegenreel dan gemakkelijk!
Kun je ook geen 'pruiken' mee gooien...  ::)
Een paar vissers hebben de afgelopen maand heel goede zaken gedaan. Regenbogen van tussen de 60 cm en 70 cm en bruine forellen tussen de 70 cm en de 80 cm, met een bruine die daar zelfs nog overheen ging...
Er bestond bij mij geen enkel ongeloof omdat ik de betrokken vissers ken, maar zou die twijfel wel hebben bestaan, dan maakten de foto's van prachtige forellen daaraan een abrupt einde!  :o
Afgelopen week zijn de zagertjes ook weer uitgezwommen om zich voort te planten.
Een jaarlijks ritueel in het voorjaar waar alle forellen en botten van profiteren en zich dik en rond kunnen vreten.
Voor vliegvissers soms wel een brok van frustratie als ze niet over de juiste imitaties in hun vliegendoos beschikken...
(Filmpje op YouTube van zwemmende zagers op de Wadden - als de link het doet...)
https://youtu.be/AJUFxm_-sp0

Franky Boy

#159
Gisteren weer in het OVM gevist... en gevangen.
Dit keer aan een 'vlieg' die voor een zager zou kunnen doorgaan. (Zie mijn voorgaande posting...)
Ik ben nog niet in staat om alleen (zonder begeleiding) te waden. Nog te gammel op mijn benen en soms evenwichtsstoornissen...
Dus het water is mijn 'onthaakmat'!
De mooie bruine forel koos na het onthaken en de foto, met forse slagen van haar staart weer het ruime sop.  ;D
Ik kon constateren dat er veel grote vis op de ondieptes aan het azen was. Ze stonden soms vlakbij mij (terwijl ik van de oever viste!).
Foto volgt...
[attachment id=1 msg=184540]
[attachment id=2 msg=184540]

FSCHAMP

Prachtige Beekforel en ook zeer mooie vlieg.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

guidogast

Mooi dat je weer enigszins in staat bent om te vissen Franklin! En lekker dat je een paar mooie vissen hebt kunnen vangen!
::agree::

Franky Boy

#163
Sinds die laatste keer nog één keer samen met iemand anders in de ochtend gevist.
Een forse aanbeet en een glittervlieg was weg! Gelukkig op de knoop en met een haak waar de weerhaak goed van was platgeknepen.
Verder die ochtend niemand van de kant en/of wadend iets zien vangen.
Wel kwam een bekende vliegvisser met een bellyboat aan land die op dieper water zes flinke regenboogforellen had gevangen.
Daarna door het warmere weer niet meer gevist, niet alleen om mezelf te sparen maar ook wegens de forellen die slecht tegen hogere watertemperaturen kunnen.
Wachten is nu op enkele koudere nachten en wat lagere dagtemperaturen.
Forelvisserijen als de Ronde Bleek gaan bij hogere watertemperaturen dicht en dat is heel verstandig.
Op het Oostvoornse Meer komt het aan op het eigen gezonde verstand van de vissers...

Franky Boy

#164
Gigantische vissterfte op Oostvoornse Meer
De afgelopen dagen spoelden duizenden dode vissen aan op de Noordoever van het Oostvoornse Meer.
Hoofdzakelijk dode haringen en botten.
Of er zich ook forellen onder de dode vissen bevonden, is niet bekend gemaakt...
Het waterschap is inmiddels met een opruimactie van de dode vissen begonnen.
Oorzaak voor de plotselinge vissterfte is waarschijnlijk de laag zuurstofloos water die deze zomer in de diepte is ontstaan.
Door de plotseling opstekende krachtige wind is dit zuurstofloos water waarschijnlijk naar de oppervlakte gekomen.
Er was al geconstateerd dat het water in het OVM door algenbloei in erwtensoep was veranderd. Als die algen afsterven, 'sneeuwen' ze naar dieper water waar door de rotting zuurstofgebrek en giftige gassen ontstaan.
Forellen zijn normaal in staat om zuurstofloos water en giftige gassen te mijden, maar als het plotseling gebeurt en er geen zuurstofrijk water in de buurt is om naar uit te wijken, zijn ook forellen het haasje...
Het is nog onduidelijk welke schade de forelstand heeft opgelopen.
Duidelijk is wel dat één van de belangrijke voedselbronnen (haringen) van de grote forellen ernstig is getroffen.
(Foto's van Rob Bangma volgen)
[attachment id=1 msg=184762][attachment id=2 msg=184762][attachment id=3 msg=184762][attachment id=4 msg=184762]

PdH

grtn, Peter.

paul de bruijn

Niet best.En ook vreemd dat dit kan gebeuren,je zou toch denken dat hier maatregelen zouden zijn getroffen.Afwachten hoe de forelstand hier uit komt,maar dat zal niet best zijn ben ik bang

Streamer

Hoezo vreemd ? Er word niets aan de waterkwaliteit gedaan, dan krijg je dit als resultaat.
IHYT

Franky Boy

Er is (en wordt) inderdaad niets aan de waterkwaliteit gedaan.
Voorstellen van de Werkgroep Oostvoornse Meer ('hengelsport') om te experimenteren met krijt om de algenbloei en de blauwalg te bestrijden, werden redelijk positief door de Gemeente ontvangen, maar het waterschap heeft er niets mee gedaan.
Sinds zo'n 16 jaar wordt er brak water uit de haven in het Oostvoornse Meer gepompt om juist die algenbloei te bestrijden  en verzoeting tegen te gaan.
Maar er wordt erg weinig naar buiten gebracht hoe de kwaliteit van dit havenwater is en welke stoffen er in worden aangetroffen.
In de haven wordt olie en steenkool overgeslagen en het kan niet worden uitgesloten dat hierdoor schadelijke stoffen in het water terechtkomen.
Ook bestaat het water deels uit water dat afkomstig is uit de Rijn en hierin kunnen meststoffen zitten die algenbloei kunnen veroorzaken.
Met het inpompen van brak water uit de haven zijn we in feite van de regen in de drup terechtgekomen.
Het algenprobleem moest hiermee bestreden worden, maar is in feite juist groter geworden!
En dat zal het Waterschap Hollandse Delta blijkbaar een zorg zijn!

Streamer

 Kom op zeg, ga niet de haven de schuld geven en meststoffen uit de Rijn is helemaal ver gezocht. Het is stil staand water, waarschijnlijk is de nitriet waarde knetterhoog, hoe is de PH en KH ?
Alles wat dood gaat in die put, blijft daar, er is geen doorstroming. En zodra het zonnetje zijn werk gaat doen, begint de ellende.
Water bij pompen heeft geen enkel effect, hoogstens zal het zoutgehalte iets verhogen.
Zie het maar als een aquarium, zet het filter uit, laat de lampen lang branden en je krijgt hetzelfde effect. Stinkend water en dode vis.

Het OVM heeft geen prioriteit bij het waterschap, daar zal niemand wat van horen. En laten we eerlijk zijn, iedereen die een beetje op de hoogte is weet dat men daar in de top alleen maar aan geld denkt ( veel cashen, niets uitgeven ).


IHYT

Franky Boy

Kom op zeg!  ;D
Die meststoffen komen ergens vandaan! Of is het stikstofneerslag van de veeboeren?  :o
Grote verdachte is het water uit de haven, want sindsdien dat wordt ingepompt is het met de waterkwaliteit bergafwaarts gegaan. Vooral na 2013...
Of heb jij aandelen in het Havenbedrijf?  :D ::)

Streamer

#171
Maar er wordt erg weinig naar buiten gebracht hoe de kwaliteit van dit havenwater is en welke stoffen er in worden aangetroffen.

Deze zin schrijf je zelf, en nou weet je ineens dat er meststoffen in zitten ? Is het water van die put getest dan ? Publiceer de uitslag van die testen dan maar, dat zou wel wat verhelderen.
Ik weet dat die put voor jou heilig is, maar je snapt toch wel dat stilstaand water niet bevorderlijk is voor de kwaliteit daar van.
HBR let donders goed op vervuiling, men heeft tonnen giftig slib verwijderd uit de havens zonder dat de omgeving vervuild werd. Hetzelfde geval bij de erts en kolen overslag, er komt altijd wel wat in het water terecht, maar vervuild water van de kades gaat via een systeem naar de zuivering.

En de meststoffen (fosfaten) zijn overal aanwezig en maar zeer zeker niet in grote concentraties in die put. Wie weet ligt er wel een laag sediment op de bodem, die zou ook een groot aandeel kunnen hebben en de algenbloei. Ontlasting van vissen zal ook nog een duit in het zakje doen. Het fluctueren van het zout gehalte. Hoe vaak is die pomp kapot geweest ? Hoe vaak draait die pomp ? Wat voor soorten alg pompt ie naar binnen ? Algen die in stromend water niet gedijen, maar in stilstaand water exploderen.

Het is makkelijk wijzen naar, op deze manier, maar dat is de tijdgeest denk ik.

Vandaag 14-9 de krant  gelezen, mooi artikel betreft het Haringvliet. Zelfde laken en pak.

IHYT

Dorski

Is er nog nieuws over het OVM en dan met name over de vissterfte.
Heeft dit ook de forellen populatie geraakt?

zeeforel

Zou mooi zijn als OMV voor studiedoeleinden eens geadopteerd wordt door een hogeschool of universiteit.

Streamer

Wat is er nou zo bijzonder aan het OVM ? De ellende van de afgelopen weken is gewoon de natuur. Niet doorstromen of verversen geeft nou eenmaal ellende.
Dat kraakheldere water waardoor het zonlicht heel diep kan komen is het begin van de narigheid. Stuur anders een mail naar de faculteit watermanagement in Delft. Wie weet doen die er wat mee.
Daar beginnen studenten met een simpele proef. Ze halen water uit de gracht aan de oude Delft, dat zetten ze in bakken op het dak en daarna kijken ze iedere dag wat er gebeurd in deze bakken.
Na een weekje of 2 kijken zie je niets meer want dan zijn die bakken knalgroen, stilstaand water dus.

Ik mag wel hopen dat het na de laatste regenbuien en die bak wind wat beter gaat met die plas.
IHYT