Welke veren?

Started by Flying Dutchman, January 18, 2020, 20:04:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Flying Dutchman

Omdat ik graag met vliegbinden wil beginnen ben ik op zoek naar welke typen en soorten veren ik hier het beste voor kan gebruiken. Omdat  hiermee niet full-pro wilde gaan leek het me een goed idee om gewoon een keer naar de locale kinderboerderij te gaan en daar wat veren te verzamelen.
Welke veren kan ik het beste gebruiken voor de zadels, vleugels etc?

JEVDE

Nou ben ik geen mega-expert, maar volgens mij moet je met het zelf verzamelen van veren en andere bindmaterialen die van dieren afkomstig zijn, wel een beetje oppassen, omdat er allerlei ongedierte in kan zitten. Waardoor je bindmaterialen verloren kunnen gaan. De van dieren afkomstige materialen die je aanschaft worden volgens mij eerst behandeld voordat je ze koopt. Je kunt zelf gevonden (of geschoten) materialen vast ook zelf behandelen, maar misschien is dit wel iets om op te letten. Anderen hier weten daar misschien meer over.

Wilco

Flying Dutchman,

Ik zie dat je al flink aan het verzamelen bent maar ik heb de ronde gemist dat jij iets van jezelf verteld.
mvg Wilco

henkverhaar

wat JEVDE zegt. Sommige zaken uit kinderboerderijen en dierenparken zijn wel redelijk bruikbaar overigens. Zoals pauwenveren. Maar verder, gewoon naar een fatsoenlijk gesorteerde hengelier stappen en hem (of haar) een betaalbare starterset bindmateriaal laten samenstellen.

Flying Dutchman

Quote from: Wilco on January 18, 2020, 22:06:48
Flying Dutchman,

Ik zie dat je al flink aan het verzamelen bent maar ik heb de ronde gemist dat jij iets van jezelf verteld.
mvg Wilco
Opgelost. Wist niet dat die topics automatisch werden aangemaakt.

Wilco

Wordt het ook niet maar ik zag je druk bezig en denk he heb ik iets gemist en idd. Mooi dat je snel hebt gereageerd.

maurice

Had begrepen dat je met de droge vlieg wilde vissen zonder vliegenhengel.
Ik zou dan gewoon eerst een paar vliegen halen bij http://www.muddler.nl
Gewoon om te kijken of het haalbaar is wat je voor ogen hebt.
🤔🤔🤔
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Flying Dutchman

Dat gaat. Met een 1 grams spinghengel kom je al een heel eind voor waar ik het voor wil gebruiken. Heb op dit moment een vlieg gebonden, uit de losse hand, en kan zeggen dat dat in zijn geheel geen pretje is om te doen.
Maar... vwb de vraag over de veren. Kan ik hackles maken van de veren van een doorsnee kip, kraai of iets dergelijks? En welk deel heb ik dan nodig? Heb op youtube natuurlijk al genoeg video's bekeken maar de veren die daar gepresenteerd worden staan meestal te koop in een setje waar je een paar tientjes voor kwijt bent. Wilde mede daarom op deze manier beginnen.

Mara

Mijn beginnerservaring is dat het best nauw komt qua hackelveren. Maat, drijfvermogen, buigzaamheid schacht.
Ik dacht in het begin ook dat het leuk zou zijn om zelf veren te verzamelen. Naast ongedierte tussen de veren heeft het mij nog niets opgeleverd, maar ik lees graag mee als het wel zou kunnen.

Martijn

Hangt er helemaal vanaf wat je wilt binden, in welke maat.
Een droge vlieg bv. haakje 20, dan moet je wel (dure) skin kopen om een mooie hackle te kunnen maken..
Wil je een body van een nimf op bv. haak 8 binden, dan zou dit van een gevonden veer kunnen, afhankelijk van de veer, creativiteit en kunde van de binder.
Wil je een streamer bv. op haak 1/0 maken, dan kan dat nog makkelijker, bind wat wol en wat kleine gevonden veren op de haak en het zou bij wijze van spreken al kunnen voldoen.

Je geeft aan dat je eigenlijk alleen maar vliegen wilt maken achter een UL-spinner (en nog niet echt van plan bent om "echt te gaan vliegbinden"), dan zou ik het bij een bolletje wol houden en niet echt gaan verdiepen in veren. Stukje wol inbinden, uitkammen zodat het mooi open komt te staan, binddraad afknopen en aflakken.
Mocht je hier niet mee op kunnen houden en heb je de smaak te pakken, dan zou je altijd een stapje verder kunnen gaan.

De vlieg die jij voor ogen hebt is wellicht iets eenvoudiger dan de vlieg die een "hard-core" vliegvisser voor ogen heeft.

Dit zijn allemaal erg open vragen die moeilijk via een site uit te leggen zijn, bij een vereniging of winkel echter makkelijker uit te leggen, met voorbeelden enzo.
In boeken en met speuren op internet is ook veel te vinden, maar tijdrovend.
Of op de visma info inwinnen en de verschillen bekijken tussen een skin van 5 euro en een skin van 80 euro.

Suc6!

Scaramouche

Quote from: Flying Dutchman on January 19, 2020, 09:43:42
Maar... vwb de vraag over de veren. Kan ik hackles maken van de veren van een doorsnee kip, kraai of iets dergelijks? En welk deel heb ik dan nodig?

de veren die worden gebruikt om te hackelen komen meestal van de nek of het zadel (lange veren op de rug/stuit geloof ik). met kleine borstveertjes van kleinere vogels (eenden enzo) gaat het ook nog wel. (de 'steel' van de veer moet in ieder geval soepel genoeg zijn om hem om de haak te wikkelen). Je moet dan wel hackle pliers gebruiken om dat een beetje handig te doen.

als je natte vliegen wilt binden dan kom je een heel eind met de slagpennen van kippen, kraaien, etc. Dan hackle je ze niet maar bind je delen van de veer in als een soort liggende vleugel. Maar om het netjes te doen heb je twee 'gespiegelde' veren nodig. Nimfen wordt al weer een stapje makkelijker, daarvoor heb je geeneens veren nodig, als je een kat in de rui hebt ben je feitelijk al klaar  ;)

Ik zou mezelf een boel gedoe besparen en ofwel een startersset aan te schaffen, ofwel zoals ook al aangeraden werd een setje kant en klare vliegen te kopen om eerst eens te kijken of het een beetje lukt wat je in gedachten hebt. hou in gedachten dat een vliegje niks weegt, zelfs met een 1-grammer wordt dat nog een toer om met een spinhengel te werpen, tenzij je een mini-buldootje gebruikt of zo. Daarvan weet ik dat het heel goed kan werken, drie nimfen door het water trekken en je krijgt er geheid vis op, als die aanwezig is.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Misschien is het handiger om hetgeen wat je wil bereiken te laten zien met een voorbeeld, want je hebt 2 erg verschillende zaken die je nu aangeeft. Voor een spinner wat veertjes aan de dreg te maken met wat flashabou ben je met een simpele chinese nek van een paar euro en een zakje flashabou wel voorzien. Voor droge vliegen heb je, afhankelijk van wat voor soort vlieg je maakt, vrij specifieke hackleveren nodig die over het algemeen wel vrij duur zijn in verhouding. Deze kan je ook in zakjes voor een euro of tien kopen waar je al heel wat droge vliegen van kunt maken.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Flying Dutchman

Ik zal hier een voorbeeld plaatsen. Even snel een screenshot genomen van iemand met meer ervaring in dit soort dingen. Maar  zoiets dus.

henkverhaar

Dit soort vliegen (van een spinner-vlieg combinatie) zou ik gewoon met kippenveren binden - worden verkocht voor natte vliegen. Een skinnetje kippenveren kost geen drol bij de hengelier of online - daar zou ik niet voor gaan hobbyen met kinderboerderijveren. Tenzij je een bevriende kippenboer een geschikte kip na slacht kan laten villen EN de huid goed voor je wil prepareren.

Menno_siemensma

Quote from: henkverhaar on January 21, 2020, 09:56:00
Dit soort vliegen (van een spinner-vlieg combinatie) zou ik gewoon met kippenveren binden - worden verkocht voor natte vliegen. Een skinnetje kippenveren kost geen drol bij de hengelier of online - daar zou ik niet voor gaan hobbyen met kinderboerderijveren. Tenzij je een bevriende kippenboer een geschikte kip na slacht kan laten villen EN de huid goed voor je wil prepareren.
Inderdaad, zoals ik ook al een beetje aan dacht. Dit hoeft niet duur spul te zijn, wat rode wol, een goedkope chinese hackle neck, wat garen, lak of secondelijm kom je 99% van deze vliegen wel meer door. Voor variatie zou je evt wat veren bij elkaar kunnen scharrelen op een kinderboerderij etc maar denk dat je daar meer tijd aan kwijt bent dan het je oplevert. Tip is ook even in de euro/xenos winkels te kijken voor wol etc, ligt vaak heel goedkoop spul wat veel meer is vs wat je in een vliegbindzaak krijgt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Martijn

Met vliegbinden ben je een nieuwe hobby aan het aanboren, de aanschaf van materiaal verkijk je je ook vaak op (je "basismateriaal" vraagt vaak een grotere investering dan je in eerste instantie verwacht).

Ik weet niet hoeveel vliegen voor achter een spinner je wil gaan binden.... ik zou lekker kant en klare vliegen kopen voor 55ct per stuk
https://www.amfishingtackle.nl/aampm-vliegen/wet/

Of ter oriëntatie naar een vliegvisvereniging gaan om te kijken of het een toekomstige hobby zou kunnen worden. Ik verwacht niet dat er tips gaan komen waardoor vliegbinden een goedkope hobby gaat worden :-)

Flying Dutchman

Quote from: henkverhaar on January 21, 2020, 09:56:00
Dit soort vliegen (van een spinner-vlieg combinatie) zou ik gewoon met kippenveren binden - worden verkocht voor natte vliegen. Een skinnetje kippenveren kost geen drol bij de hengelier of online - daar zou ik niet voor gaan hobbyen met kinderboerderijveren. Tenzij je een bevriende kippenboer een geschikte kip na slacht kan laten villen EN de huid goed voor je wil prepareren.
Helder. Ga ik er zo een aanschaffen. De pauwveren zal ik dan alsnog van de boerderij halen. Staan in een vaas, zo mee te nemen en gratis ;)

Even nieuwsgierig hé. Waarom worden die vellen steeds geprepareerd (neem aan dat hier een looiproces mee wordt bedoeld)? Ik vind het er top uit zien hoor. Maar zou het niet veel praktischer zijn om zo'n kip langs een plukmachine te halen en de veren in een zak te verkopen? Is dit enkel en alleen de esthetische marketing functie? Of heeft het ook echt nut?
Geen oordeel, ben gewoon nieuwsgierig. Heb hier thuis ook meerdere gelooide vellen liggen.

Menno_siemensma

Looien is waarschijnlijk goedkoper en denk dat het plukken van alle veren, er setjes van maken en in zakjes doen alleen kan met de dure versies zoals speciale droge vlieg hackles en dure veren. En het werkt ook prima, alle veren zitten er op, dus ook kleiner en grotere, voor sommige vliegen is het handig dat je een van de linkerkant en rechterkant kunt kiezen, dit ivm de kromming van veren.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

henkverhaar

Quote from: Menno_siemensma on January 22, 2020, 23:54:05
Looien is waarschijnlijk goedkoper en denk dat het plukken van alle veren, er setjes van maken en in zakjes doen alleen kan met de dure versies zoals speciale droge vlieg hackles en dure veren. En het werkt ook prima, alle veren zitten er op, dus ook kleiner en grotere, voor sommige vliegen is het handig dat je een van de linkerkant en rechterkant kunt kiezen, dit ivm de kromming van veren.
Zoals Menno al zegt - puur om de kosten. plukken en sorteren (gebeurt wel overigens) kan alleen uit voor 'superieure' veren, waar dan ook een superieure prijs voor betaald wordt - als je eens fijn achterover wilt vallen moet je eens naar bijzondere veren - vaak per paar verkocht - voor zalmvliegen zoeken. Overigens is het prepareren van kippenekken geen looiproces (dan zou het 'leer' juist soepel worden) - het is een droog- en desinfecteerproces. EN je mag hopen dat er voldoende vet en andere zooi van af geschaapt wordt. Sommige goedkope nekken blijven vet, en dat zie je op een gegeven moment aan je verpakking, en helaas soms ook aan je veren. En veel bucktails stinken... net als dooie beesten in het bos (of beter, dooie beesten hoog in de bergen - de geur lijkt een beetje op vissaus of oestersaus ;-) )

Beertje

Dat er nog vet in de huid achter blijft (vooral bij goedkope india skins) is juist. Wat ik dan doe is het volgende: ik wikkel de skin in keukenrol en leg hem met de huid zijde naar beneden op de verwarming radiator. Moet je dan eens kijken hoeveel vet er in het papier trekt.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

eendagsvlieg

Ik heb je foto's gezien waar je de vlieg achter de spinner zit. Op zich zijn hier veren van de kinderboerderij prima maar zoals eerder vermeld wel goed behandelen tegen ongedierte. Ik zou zelf niet te moeilijk doen en een aantal natte vliegen rechtstreeks kopen bij de verschillende webshops. Je hebt meer materialen nodig dan je denkt voor een vlieg los van een vice om een goede vlieg te maken. Daarnaast is een goede verhouding van de vlieg nodig. Dus veel veren van de kinderboerderij kunnen te groot zijn.