Nogmaals de Thorndyke

Started by Jan Muisers, December 07, 2011, 21:50:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Muisers


Nog maar eens proberen. Ik heb heel vaak dat ik niet kan antwoorden of kan posten......HElLUUUUP. krijg na een tijdje een melding van " internale server  nogiets en nogiets en nog een heel verhaal. Na 3 of 4 keer geef ik het meestal op. Dit is de derde poging, dus ik hoop dat drie maal scheepsrecht is.
Ben ik de enige die deze problemen VEROORZAAKT  :-\

Maar nu de Thorndyke : Johannes was zo goed, de vertaling te verzorgen...Nogmaals bedankt Johannes.

Er werden twee vliegen genoemd in het verhaal. Die van Farlow = Thorndyke en die van Hardy = Thornydyke ... met een extra y in het midden.
Na wat research (of zoiets) vond ik nog een derde patroon. Dit is er een die op een pooster staat van Forrest & Son = ook een Thorndyke.
Ik wil ze graag binden om de verschillen te kunnen zien. De eerste is af, die van Forrest. Het binden valt nog steeds tegen, dus excuses Johannes dat het geen mooie vliegen worden. Ik zou nog kunnen wachten, maar ik ben het stilzitten zooo verschrikkelijk moe.

Dit is dus Forrester's variant : Heeft mijn voorkeur door het kleine extra "vleugeltje" (3 kleuren) over de tippets. Breekt de vleugel net iets.





De andere twee zijn in de maak, dus nog even geduld  ;D


Jan

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger

Is toch iedere keer weer ontzettend smullen Jan... Mooi!


Sieger

Arno

Schitterend Jan.
Maar zou je het aan ons forummers willen overlaten om te zeggen of het een mooie vlieg is?
Want dit vind ik meesterlijk om naar te kijken en ik denk velen met mij.
Dus jij laat ons de vliegen bewonderen en je hoeft je volgens mij geen zorgen te maken over de beoordeling,
dat je ze zelf niet mooi vind geworden maakt ons/mij dan weer niets uit. ;) :P ;D

Gr Arno ::klappen:: ::klappen:: ::klappen:: ::klappen::

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Koen


harlin

Quote from: Jan Muisers on December 07, 2011, 21:50:43
Nog maar eens proberen. Ik heb heel vaak dat ik niet kan antwoorden of kan posten......HElLUUUUP. krijg na een tijdje een melding van " internale server  nogiets en nogiets en nog een heel verhaal. Na 3 of 4 keer geef ik het meestal op. Dit is de derde poging, dus ik hoop dat drie maal scheepsrecht is.
Ben ik de enige die deze problemen VEROORZAAKT  :-\
Vandaag liep het hier ook niet erg vlot om en nabij de klok van 6sen.
Mooi dat het de 3e x wel lukte.
In mijn ogen ziet het er ook super uit,
maar kritisch op jezelf blijven is altijd goed. dus: 3x ::top::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Jan Muisers

Quote from: Arno on December 07, 2011, 23:08:07
Dus jij laat ons de vliegen bewonderen en je hoeft je volgens mij geen zorgen te maken over de beoordeling,
dat je ze zelf niet mooi vind geworden maakt ons/mij dan weer niets uit.

HEEE...die andere twee worden super hoor.......zucht  ::koffie01::


Oh..OK Evert. Ik heb zo'n schoot computer. Soms gaat het goed en soms is het gewoon vervelend. Ik wilde, direct na het plaatsen, even erbij zetten dat het gelukt was (bij mijn eigen post dus) maar dat deed hij alweer niet.
Maar we blijven het gewoon proberen.



HappyFisherman

 ::stil:: (stil... :))

Vraag ik me alleen af Jan waarom je deze als eerste bent gaan strikken, terwijl dit het laatste patroon was dat je gevonden hebt :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Muisers



Quote from: Jan Muisers on December 07, 2011, 21:50:43
Dit is dus Forrester's variant : Heeft mijn voorkeur door het kleine extra "vleugeltje" (3 kleuren) over de tippets. Breekt de vleugel net iets.

;)

Jan Muisers


Nummer 2...die van Hardy. Hardy noemde hem Thornydyke en claimde deze als een van hem zelf. (type fout of ...... )

En raad eens...hij is super gelukt.. ::fluiten::




Morgen die van Farlow en tevens de eenvoudigste.

Jan.



johannes

geweldig vliegen jan

is het zo dat de eerste van forrest en son ook "nieuwer" is hij komt wat moderner over?

groeten

johannes

Jan Muisers


Dat is eigenlijk moeilijk te zeggen....Hardy bestaat nu nog steeds  8)

Maar je kunt  zo'n beetje uit gaan van: Farlow 1860, een gouden medaille "best angelers shop".....Forrest & sons  1883, de datum die op de platen staat en Hardy 1907, de dattum dat de vlieg in zijn boek beschreven werd.

Het is natuurlijk wel zo, dat 1880, 1890 het hoogtepunt van dit soort vliegen was en dat ze toen op z'n "gaudies" waren.

Jan.

Maarten

Zier er erg mooi uit, moet je denk ik wel engelen geduld voor hebben om dit geheel volgens de originele "recepten" te binden. Echt iets voor de komende maand.
::top::

Arno

Ja hij is weer schitterend
Beoordeling:10+
Al zal je er zelf nog wel het een en ander op aan te merken hebben?

Gr Arno

Jan Muisers


@ Arno : Yep, maar  :-X


De laatste.....Farlow. Ik zei geloof ik dat dit de gemakkelijkste was ?  ::liar::

Ik zal proberen een foto te maken met alle drie, om de verschillen duidelijk te laten zien.

 

Jan.

PS Ik kijk of ik ze dit weekend richting noorden stuur, Johannes.


HappyFisherman

De Farlow ziet er inderdaad erg gemakkelijk uit  ::)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

johannes

Practige vliegen jan

mijn dank is zeer groot

Hans-oet-remunj

Zeer fraaie vliegen Jan, zal het zeker niet nadoen,

Wel een technische vraag... (op het risico hier op dit forum weer eens gekielhaald te worden ...  ::) )

Tegenwoordig bind ik geen classical meer, ga liever voor hairwing (en tubes).  Bind alleen nog maar om te vissen.

Wat me opvalt is de relatief korte front hackle. Voor mijn gevoel mag die iets langer zijn, althans zo had ik dat altijd geleerd.... of zit ik fout en hebben ze het mij foutief aangeleerd.

In de situatie dat ik ze niet zelf strik maar koop selecteer ik ze nl daarop... 

Groet

Hans





Jan Muisers


Nou Hans, HOE DURF JE ?   ;D

Zonder al te veel in detail te gaan....Mijn meeste spullen zijn gekocht op haak maat 4/0 en 5/0 . Dit geldt ook voor mijn hackels. Ik heb er een deel geverfd voor deze vliegen en daarbij niet nagedacht bij de (nieuwe) kleinere haken.
Deze haken zijn er die een oog hebben en bij de eerste heb ik het oog alleen afgeknipt. Voor deze vliegen waren ze toen eigenlijk te kort voor de tippet veren. Dus heb ik de ogen uit gebogen, waardoor de steel een mm. of 3 langer werd. Helaas nog te klein voor de hackels...de fiber lengte. Als je nagaat dat er een fibertje of 4 ingebonden zijn, van de punt van de hackle. kun je zien dat ze veel te groot zijn....VERDORIE wat een rot smoes.

Ik heb het gewoon fout gedaan...

De throat hackle mag eigenlijk niet onder de haakpunt komen en de body hackle moet, vanaf de butt, bij bijna niets beginnen en bij de punten van de throat hackle uitkomen. Op onderstaande foto staat hoe de hackle eigenlijk moet lopen (langs de witte streep)




Ik heb nog een vliegje in de vise, een Baker (Hale)  2/0 haakje en wel gelet op de hackle. (heb toch nieuwe nodig  :-\ )
Over een uurtje zal ze wel (bijna) af zijn. Zal dan een foto maken, zodat je kunt zien wat ik bedoel.

Jan.


Arno

Ik dacht al ik zie wat vreemds aan deze vlieg. :-\ :-\ ;) :)
maar des al niet te min vind ik deze ook weer een meesterwerk om naar te kijken
en van mij mag je er nog tientallen maken en aan ons tonen wat ik vind het steeds weer
een mooi plaatje om naar te kijken en te zien hoe de kunstwerkjes in elkaar gepuzzeld zijn.

Gr Arno
::klappen:: ::top::

Bone F

Wat een mooi knoopwerk nou weer Jan. Ja wat hoort........ d'r hoort al zoveel in dit leven. Ik vind vooral 4 gekleurde "veiled" veertjes heel apart, dat zal wel weer een heel klussie geweest zijn voor mij tenminste wel. Eigelijk zou je ze allemaal eens bij elkaar moeten zien of staat dat al ergens.

vrgrtn
Frans

Jan Muisers


Frans, ik mag het eigenlijk niet zeggen maar, ze zijn echt niet zo goed hoor.

Ik heb er wel een foto van proberen te maken maar dat lukte me niet zo goed (daar heb ik nog minder verstand van, dan van binden  :-[ ).

Ik zal ze hier even plaatsen. Ik kan echter geen nieuwe foto maken. Ze zijn al onderweg naar mijn "tolk" ;D



Jan.

Ik lees vaker van "dat kan ik niet".  Onzin...iedereen kan dit. het is niet veel ingewikkelder dan een droge vlieg, nymph of streamertje.
Je moet misschien iets sekuurder te werk gaan en even leren, hoe veren zich gedragen, maar dat was het dan ook.
Het is gewoon een kwestie van doen (of beter gezegt...willen doen  ;)  ) .

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Linksonder vind ik het mooist, puur estitisch (want van de techniek/verhoudingen heb ik geen kaas gegeten).

Maakt het nog uit dat het lusje aan de voorkant (naam ff kwijt) bij alle drie verschilend zit?
Vliegvissen is bevlogen vissen...