een #2 of een #3?

Started by sebas-vh, November 05, 2011, 06:07:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Quote from: Klaas on November 12, 2011, 12:58:51
Welke hengel is dan geschikt voor in de polder te vissen voor Sebas?
De hengel moet lichter zijn als zijn huidige 4/5 en rekening gehouden met de wind zou ik kiezen voor een #4.
Om goed over rietkragen te kunnen vissen zonder te waden is een 9 ft toch het meeste geschikt,ook voor de begroeiing achter je.
Gezien hij voor het gevoel een lichtere hengel wil hebben zodat de vis de hengel ook eens krom kan trekken zou ik kiezen voor een midflex aktie,geen strakke maar ook geen slappe hengel.
Dan een merk kiezen wat niet te duur is kom ik uit bij bv tfo loop of scierra.
Kijk daar eens voor een # 4 hengel tussen de 8 en 9 ft.

Klaas

Zou je echt kiezen voor een #4 Klaas, als je al een #4/5 hebt? We weten niet WELKE #4/5 Sebas nu heeft (ik heb het tenminste nergens gelezen) en als het inderdaad zo'n pook is zoals Vliegvisgek in z'n handen had die meer op een #7 lijkt ga je het verschil wel merken natuurlijk.
Maar ik zou toch eerst eens voor een #3 gaan kijken.

Overigens komt dez ook in aanmerking Re: Orvis clearwaterII 864.4mid7.5 al is het dan wel een #4.

Beetje onderhandelen......

Groet,
Gert

A{b}r{a}xa{s}

'k weet nog wel een 8feet 3/4 hengeltje :)

harlin

Quote from: Klaas on November 13, 2011, 21:53:02
Een #4/5 is geen #4,een hengel met daarop een dubbele aftma vermeld is er een uit het heel goedkope assortiment of gemaakt door een fabriek die niet weten wat ze maken.
Een 4-5 is volgens zeggen wel een hengel.
de #4 is of staat voor een dt lijn de #5 voor een wf lijn, heb ik me laten vertellen.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Plantje

Quote from: Klaas on November 13, 2011, 21:53:02
Een #4/5 is geen #4,een hengel met daarop een dubbele aftma vermeld is er een uit het heel goedkope assortiment of gemaakt door een fabriek die niet weten wat ze maken.
Dat is een hele dappere stelling! Ik heb het altijd gezien als: één hengel waar je naar believen zowel een #4 als een #5 prima mee kunt werpen.

Quote from: Klaas on November 13, 2011, 21:53:02
Om de zoveel tijd hengels weer verkopen en er dezelfde # hengels voor terug kopen zie ik meer als een modeverschijnsel of dat je steeds de verkeerde keuze gemaakt hebt.
Het kan voorkomen dat een hengel toch niet helemaal bevalt,maar als iemand dat elk jaar heeft dan denk ik aan de twee eerste opties.
Ik hoop over 20 jaar nog steeds met dezelfde hengels te vissen,weet ik zeker dat ik destijds een goede keuze gemaakt heb.
Ik ben het deels wel met je eens. Om het modeverschijnsel te noemen is wat anders denk ik. Ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat we allemaal wat meer geld hebben. Vroegâh kochten mensen een hengel en daar deden ze het dan mee. En dan was het een beetje hopen dat je de juiste had gekocht! Nu hebben we allemaal meer te besteden en koop je nogal eens een nieuwe hengel. Daarnaast heb je nu internet waardoor je meer leest over ervaringen van mensen met hengels. En tenslotte heb je natuurlijk zaken als marktplaats op internet.
Ik vind het wel een beetje te vergelijken met gitaristen: zo eens in de tijd kopen ze allemaal nieuw spullen en roepen dan dat ze nu heeeelemaal klaar zijn! "Dit is het geluid dat ik zoek! Hier kan ik jaren mee vooruit!" Om vervolgens na een jaar weer alles te vervangen en precies hetzelfde te roepen ;)

sebas-vh

#29
leuk dat iedereen mij wil helpen.
Als je door het topic 'bladdert' zie je een hoop verschillende reacties, de een een #4, de ander weer een #3 en een enkeling een #2.
Dat is leuk, want iedereen heeft zijn eigen standpunt. Zo ga je dus dingen van meerdere kanten bekijken.

Over mijn hengel, een aantal vroegen zich af of ik geen goedkope stok heb. Ik begrijp de reactie, vorige vakantie kwam ik een beginnende vliegvisser tegen. Hij had een beginners setje gekocht in de maat 4/5#. Toen we van hengel ruilde om even het verschil tussen de 2 hengels te voelen, schrokken we ons allebei kapot. Hij had het gevoel of hij een #00 in zijn handen had. En ik had het gevoel dat ik zo met deze hengel op tarpon kon vissen. Het verschil was gigantisch. En dat was alleen al het gewicht en niet eens het verschil of de hengel wel of niet strak was. Dus ik begrijp inderdaad het verschil in hengels tussen gewicht/strakheid/actie heel goed.
Om even bij het topic te blijven, ik heb  een scierra pico V2 8" met Shakespeare odyssey reel eronder, en die is weer gevuld met een loop evotech 100 lijn(wf 5).
Ik vind het een hele setje. Ik denk dat mijn hengel een redelijke strakke actie heeft. Maar als er een dikke vis onder hangt, buigt hij door tot in het handvat. heerlijk 8)

Ik weet nu al van mezelf dat ik geen slappe zwiep stok wil, ik wil een redelijk strakke actie.
Maar ik weet niet of hier iemand toevallig vist met een feeder of dropshot, maar die gene weet vast wat ik bedoel. Deze hengels hebben een echte 'top-actie'. Dat heb ik liever niet, ik wil gewoon een hengel die parabolisch buigt en niet te strak is daarvoor.
Als ik mezelf zo terug lees wordt het waarschijnlijk een medium strakke hengel.(voor zo ver dat bestaat :P)

Wat me opvalt in al jullie reply's is dat er steeds staat: een strakke #2(of #3) kan makkelijk door voor een #3(of #4). Dus eigenlijk is een strakke #2 hetzelfde als een #3 met medium actie?

Ik had het vorige week nogal druk met een paar opdrachten voor school, en volgende week heb ik tentames. Dus ik heb denk ik de komende periode geen tijd voor een ritje naar rothfusz.. helaas :(

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze post voor (hopelijk) jullie toekomstige reply's.
Gr Sebas

HappyFisherman

Mooi tekst Klaas. Wordt het wel duidelijker van.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

sebas-vh

Wat een verhaal zeg! er is een hoop duidelijker geworden nu. :D
Ik wist niet dat je een hengel kon verpesten door er steeds te zwaar mee te gooien..
Maar ik was zowieso niet van plan om met snoekstreamers te gaan gooien op dat lichte hengeltje, dus dat schilt :)
Ook dat verhaal van langzaam of snel en strak of slap had ik even door elkaar gehaald, maar is nu weer helemaal duidelijk.

Al mijn eisen bij elkaar opgeteld moet ik dus een lichte, parabolische hengel hebben met een snelle actie. :D
Ik kan echt niet wachten tot ik mijn eerste lichtere hengels kan gaan proberen, hoop dat die tentamen week snel om is..
Gr Sebas