Een uitdaging... riviersnoekbaars! Eerste filmpje toegevoegd.

Started by Willem, September 23, 2012, 21:55:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Willem

Sinds een paar weken woon ik op kamers voor mijn studie, vlak bij de prachtige Ijssel. Met kunstaas ving ik in 2 weken 20 snoekbaarzen, 3 mooie baarzen en loste 2 meervallen door lijnbreuk. Dat bied perspectieven, met de vlieg moet het dan ook lukken! 2 keer een uurtje of 2 heb ik staan werpen met de #7 en een Rio Pike line met langzaam zinkende tip. Maar echt op de bodem kwam ik niet. In totaal verloor ik in de 4 uur maar 3 streamertjes vlak voor de kant, is vrij weinig als ik dat vergelijk met het kunstaas dat ik verloor. Ik zat dus nog niet diep genoeg.

Toen ik in gesprek kwam met Jeroen Schoondergang(sommigen zullen hem wel kennen denk ik) vertelde hij me dat ik beter met een snelzinkende schietkop aan de gang kon. Hij stuurde me een rolletje amnesia volglijn en wat lusjes, ik knipte de belly van een oude snelzinkende #9 en een schietkoplijn was geboren. Of hij lekker werpt weet ik nog niet maar dat ga ik gauw genoeg merken. Daarmee moet ik toch op de bodem komen.

Toen was er nog een probleem. Een stripping basket. Die moest nog even gemaakt worden. Zo gezegd zo gedaan, en na wat geknutsel had ik een tijdelijke stripping basket. De bak is eigenlijk wat ondiep en smal, maar ik had even niks anders en de winkels waren dicht. Dus even een tussenoplossing.



Morgenochtend gaat om 6 uur de wekker, zodat ik nog even een paar uurtjes voor school er vrolijk op los kan werpen. Laten we hopen dat het wat word. Heeft er iemand tips voor het werpen van schietkoplijnen, of het verleiden van riviersnoekbaars over het algemeen?

Alvast bedankt!

Willem

p.s. Ik ben bezig met het maken van een korte film over het vliegvissen op snoekbaars. Het statief en de filmcamera gaan telkens mee, dus als ik wat meer beeldmateriaal heb, ook van vis die ik hopelijk ga vangen merken jullie het!

Gerrit72



::goodjob:: Geen tips, maar ben benieuwd naar jouw bevindingen!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

jur606

enige tip die ik heb in het voorjaar is toch de beste periode om snoekbaars relatief ondiep en geregeld te vangen :)
S6

Willem

Nou, om 6 uur ging de wekker en toen het licht werd zat ik op de fiets. Het werpen met die lijn was wel even wennen, maar het schiet wel op in elk geval :P

Uiteindelijk 5 streamers kwijt geraakt, dus bij de bodem kwam ik wel. De snoekbaars wilde niet, maar ik ving wel 3 baarsjes en 3 grondels  :o


Dat was het kleinste baarsje.

En deze grondel wilde hem wel heel graag, ik stripte vrij hard en die vis klapte er keihard op haha.


Snoekbaars komt nog wel!

Plantje

In de buurt van Zwolle zit je toch?

Ben benieuwd naar je filmpje! Ik ga ook nog eens een keer voor wat mooie snoekbaars! Op de Vecht moet ook snoekbaars zitten. Daar heb ik mijn eerste en tot nog toe enige gevangen. Dat is wel iets rustiger vissen dan op de IJssel.

Verder heb ik een aantal Clouser Minnows gemaakt die zo zwaar zijn dat ik verwacht de zinklijn niet nodig te hebben!

HappyFisherman

Foam koppie op je streamer en als een booby binnenvissen. Kan denk ik nog wel wat hangers voorkomen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72


Willem, geen snoekbaars, maar wel leuke vangsten!  ::goodjob::

Een lus van nylon inbinden, die de haakbocht vult (geen vuil, maar een happende vis haakt zich wel), kan veel vastlopers voorkomen. Op de site van erikdenoorman staat er een voorbeeld van.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Willem

Die lusjes heb ik ook wel eens geprobeerd ja, ik verloor wel wat minder maar haakte ook minder vis(was op een ander water waar ik met een andere lijn wel op de bodem kwam). heb daar niet zo'n vertrouwen in.

Ik ga zo eens even wat clouser minnows binden. Moet toch al wel schelen denk ik.

j.klopper

#8
Schijnt dat je ze op de IJssel het beste in de schemering vangt of zelfs in donker.
Je streamers mogen denk ik wat groter.
Succes.

Willem

Grappig. Die ervaring heb ik juist niet op de Ijssel. Met kunstaas ving ik juist overdag veel. Had zelfs een dag met 25 snoeiharde aanbeten waarvan ik er 6 ving. Die avond tot de schemer door gegaan, 4 aanbeten maar, 2 vissen op de kant.

j.klopper

Waarschijnlijk had je ze overdag op wat dieper water.
Dacht dat ze tegen donker wat meer tussen de kribben op speldaas gaan jagen, ze worden dan zelfs op een meter water gevangen.Geloof zelfs gewoon met drijvende lijnen.
Sjoerd Siemensma schrijft er regelmatig over op het andere forum.

Willem

Je hebt inderdaad wel van die avonden ja, maar dat is zeker niet elke avond zo. Want overdag vang ik ze vaak of in de stroomnaad maar meestal in het kribvak zelf.

wouter veuger

leuk projectje willem, ik weet wel een goeie volgende uitdaging:

vliegenlat-snoekbaars op het ij :o

succes met de jacht!

Willem

Op het Ij is niet zo moeilijk hoor... vang ze daar vaak zat met kunstaas vlak tegen de kantjes waar het een meter of 3 diep is. Maar wel leuk idee!

Het eerste filmpje is in de maak en zal ik vanavond hier plaatsen!


Christof van den Berge

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Gerrit72



::goodjob:: Mooi filmpje, mooi water...nu nog een mooie snoekbaars ;D

SUCCES!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

j.klopper


johannes

leuk filmpje muziek lijkt wel een beetje op de AEG filmpjes