Sneuken ist zeuken … Hûh….?

Started by Sieger, November 23, 2012, 19:55:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Vorig weekend mijn langverwachte workshop voor Duitse vliegvissers gehad... Heb er een blog van gemaakt. Voor de grote foto's kijk op:

http://tight-loops.nl/?p=1692

.... ofwel Snoeken is zoeken. Ja dat krijg je als je met een groep Duitsers de polders ingaat om ze voor het eerst een snoek aan de vlieg te laten vangen. Snoeken is zoeken en als je lang en goed zoekt vind je ze ook....


ofwel 'Snoeken is zoeken...'

Vorige weekend was het dan eindelijk zover. Al een hele tijd geleden was ik door Rolf Renell gevraagd een workshop voor Duitse vliegvissers te organiseren. Vereerd maar ook met twijfel ben ik daarvoor de afgelopen maanden flink aan het speuren geweest. Je kunt tenslotte maar 1 keer een eerste indruk maken. Locaties genoeg in Nederland, maar ik wilde er ook een typisch Nederlandse snoektocht van maken.... Op naar de polders dus...


Na enig speurwerk een geweldige polder gevonden, waar in de buurt ook nog een goed onderkomen kon worden geregeld. Dat valt op zich nog niet mee, want elk zichzelf respecterend dorp met meer dan 3 inwoners heeft hier een eigen visvereniging, waar je ook niet zomaar kunt gaan vissen. Speurwerk (zeker als je met een wat grotere groep gaat) is dus wel noodzakelijk....

Donderdag avond is iedereen aanwezig en de eerste verhalen vliegen over tafel. De gebruikelijke materiaalpraatjes worden gehouden en de streamers worden 'beoordeeld'. De verwachtingen zijn hoog gespannen... Hoe wordt het weer? Ligt er snoek? Gaan we vangen?

De volgende ochtend al vroeg uit de veren. Onbijten en snel in de auto... Op naar het water. Het weer is prima, een graad of 5 en weinig wind. Van mij mag het wel wat ruiger, maar deze mannen gaan allemaal voor het eerst met "grote kippen" aan de slag dus het is prima zo.


Even luisteren mannen

Na het optuigen nog even snel wat 'instructies', streamers aan de lijn en gaan. Ho wacht... ook bij het water toch nog even laten zien wat een streamer nu eigenlijk doet, waar de interessante plekjes zijn en welk gebied we vandaag af zullen vissen. (Op de kaart is het een stuk van zo'n 5 vierkante kilometer... aan het eind van de dag hebben we nog geen kwart gehad. Wat een omgeving...!) Na een uurtje wordt gelukkig de eerste snoek gevangen... Pfff het bewijs dat er snoek ligt...


Christian's erster Hecht

Na de eerste volgen er deze dag nog een stuk of 9 gevangen door 7 verschillende mensen. Een prima resultaat voor mensen die hier een eerste keer struinen. Ook niet onbelangrijk... de mensen vinden het een heerlijke omgeving en hebben het prima naar de zin....


Fish-on Matthias

Zaterdagochtend is het koud en mistig en de wind is behoorlijk aangewakkerd. Een koude dag voor de boeg dus. Door  de weersveranderingen van de laatste dagen (het wisselt behoorlijk...) lijkt de snoek zich een beetje te verschuilen. Het landschap is er niet minder om hoor en er valt genoeg te genieten, maar het vinden van snoek is toch een stuk lastiger vandaag.


Snoeken in de polder

Het water in dit gedeelte van de polder is een stuk lastiger. De sloten en weteringen hebben veel minder structuur, strakke lange kanten en weinig diepte verschillen... Best wel lastig, zeker voor zo'n eerste keer...


Vol concentratie werpen

Maar aan het eind van de dag is het zoeken toch nog beloond. Een stuk of 5 snoeken aan land, een aantal aanbeten die niet konden worden verzilverd en een behoorlijk aantal volgers. Alweer een prima dag.

's Avonds komen de bindspullen op tafel en wordt er nog menig fantasie streamer geproduceerd.... Wel grappig wat mensen bedenken zonder dat ze voorbeelden hebben gezien... Er zitten zeker vangers bij..


's Avonds nog even binden

Zondag... de laatste dag alweer. Het lijkt wel voorjaar. Gisterochtend was het nog 0 graden, nu staat de thermometer 's ochtend bij vertrek op 9 graden boven nul. Ik ben benieuwd wat dit voor de vangsten gaat doen, maar ik vermoed 'het ergste'... Op naar alweer een andere plek... Tsjonge wat hebben we hier toch geweldig mooi water om op jacht te gaan. Maar wat jammer dat de visrechten zo verschrikkelijk versnipperd zijn. Misschien dat de nieuwe samenstelling van de Vispas al iets oplost (al het federatieve water is nu opgenomen in 1 boekje), maar het zou mij best wat meer waard zijn als echt al het water in de vergunning zou zitten. Ik loop nu zelf met 7 vispassen rond... dat kan toch anders zou ik denken...


Rolf Renell op jacht....

Nou ja we waren er om te vissen op snoek.... Wat ik vooraf al vermoedde werd jammer genoeg ook bewaarheid... Hoewel we de hele dag echt goed gevist hebben en we ook veel snoek hebben zien jagen, is er maar 1 die ook echt een vis aan de lijn heeft gehad. Jammer genoeg niet aan land gebracht, maar goed.... (de strip-strike blijft toch lastig..)...


Snoeken in de polder... heerlijk sfeertje...

Na de lunch wordt het voor de eersten tijd om terug te gaan. Een aantal mensen gaat nog stug door (doorzetters hoor...!) maar om een uur of 3 is het  echt gebeurd.

Al met al hebben we een geweldig weekend gehad. Iedereen heeft snoek aan de lijn gehad en de meesten hebben ook vis geland. Er is veel geleerd en ik heb een heel mooi stuk van ons mooie polderland kunnen laten zien. Maar vooral hebben we een heel gezellig weekend gehad. Mooie verhalen gedeeld en nieuwe plannen gesmeed. Als het aan mij ligt volgend jaar weer!


Wine & Pike


Voor volgend jaar (seizoen 2013) zijn we aan het kijken of we speciaal voor Nederlanders een workshop voor vliegvissen op stromend water kunnen organiseren. Bij voldoende interesse komt die er zeker. Wil je nu alvast je interesse kenbaar maken? Mail dan naar Rolf of mij... Wordt vervolgd....

Nog even een kleine foto-impressie...

http://www.youtube.com/watch?v=ZaiF5yUqrzI


Sieger

Hilco

Nu besef ik pas wat een "eer" het was om vorig jaar even met jou te snoeken in Woudenberg  :P

harlin

Moi verslag Sieger,
zag ik ook nog een stukje Bosdijk?
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72



::goodjob:: Lekker bezig Sieger, Goed geregeld en mooi beschreven! Leuk hoor :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

Quote from: harlin on November 23, 2012, 20:03:39
Moi verslag Sieger,
zag ik ook nog een stukje Bosdijk?

Ja klopt... bij veel boeren in de polder is het lastig om op zondag te gaan vissen. Dus Bosdijk....


Sieger

ben

 ::top:: ::KOOL:: Ga zo door Sieger!!!!

John

Mooi verslag Sieger.

En mooi om te lezen dat onze oostelijke Nachbarn zich goed vermaakt hebben!! ::goodjob::


Team

Mooie sessie, echt Hollands, je hebt trouwens een mooie naam voor die duitsers  SIEGER
NUNC  AUT  NUNQUAM

Sieger

Quote from: Team on November 23, 2012, 23:04:12
Mooie sessie, echt Hollands, je hebt trouwens een mooie naam voor die duitsers  SIEGER

Ja mooi he... is altijd een leuke binnenkomer.... ;)


Sieger

Youri

mooi, leuk op stap met duitsers.
waar hebben jullie gevist?

Raymond

::wtf::

Useless

Hoop niet dat ze hier net zo goed in worden als het vangen van fietsen  :).

Nee hoor, Sieger, hartstikke leuk initiatief en misschien een nieuwe hobby erbij? "Hechtangeln mit Sieger's Gillie-service; Immer ein Sieger!"

Zie je vrijdag!

Sieger

Het was alleen Catch and Realease.... Marco...;) en ze moesten na het weekend direct weer naar huis deze keer....


Zie je vrijdag...!


Sieger

dryfly

Goed om te lezen dat een geslaagde workshop was Sieger.
Ne pas pipi contre le vent

Sieger



Sieger

Team

Quote from: Sieger on November 24, 2012, 12:30:54
Het was alleen Catch and Realease.... Marco...;) en ze moesten na het weekend direct weer naar huis deze keer....


Zie je vrijdag...!

Tijden veranderen ,deze keer met de auto
NUNC  AUT  NUNQUAM

marc

super zoiets organizeren voor de vrienden,zie er een mooie lokatie in die ik ook meen te kennen  :)
mooi dat er door zowat iedereen een snoek kon gehaakt worden,iedereen blij en de sieger niet minder .prachtig verslag van een super wekend ,blij dat we weer mochten meegenieten
grt marc

Sieger

Dank je Marc... denk dat je inderdaad wel plekjes zult kennen...Is ook bere mooi daar...
Denk dat er in de toekomst nog wel vaker mensen rond gaan struinen... Hopelijk niet al te veel... ;)


Sieger

peter

Sieger zo een clubje voor stromend water moet toch lukken voor volgend jaar ,denk ik zo
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Sieger

We zullen het beleven Peter.. Rolf is natuurlijk wel een professionele gids, dus het moet er wel uit kunnen.
Nog geen idee wat e.e.a. gaat kosten, maar zodra ik wat weer laat ik het weten... :)


Sieger