Nog actueel of niet?

Started by Cornico, April 12, 2012, 22:05:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

In mijn oriëntatie (nog bsteeds ;)) op dit forum kwam ik deze topic tegen, waarvan ik de indruk kreeg dat er nog een aantal "open einden" zitten.
Wanneer de vragen nog steeds actueel zijn hoor ik dat graag.
Misschien dat ik ergens kan helpen.

Een paar algemene achtergronden die wellicht niet helemaal bekend zijn.

1. Er zijn fotobewerkingsprogramma's die een vorm van diashow kunnen maken, maar die kan vrijwel uitsluitend in dat programma afgespeeld worden of op DVD gezet, maar niet geupload worden naar een video platform als Youtube e.d.
2. Wanneer je zoiets op zo'n video platform wilt zetten om te delen moet het dus video zijn.
3. Zo'n videoplatform converteert alles wat ze binnen krijgen naar een Flash bestand, ook wanneer je de video als Flash bestand upload. Dit betekent altijd kwaliteitsverlies.
4. Om dit kwaliteitsverlies te beperken is het heel belangrijk in welke vorm je zo'n bestand upload, het beste is een MP4  met de video gecomprimeert met de H.264 codec als progressief full HD bestand.  Deze codec  heeft de beste kwaliteit/ bestandgrootte verhouding.
5. Foto's hebben verschillende hoogte/breedte verhoudingen, de huidige video nog maar één , vroeger waren dat meer, maar die verhoudingen van foto's en video zijn nooit gelijk. Dat zie je en daarom moet je veel zwart accepteren of de foto's croppen. Daar zijn heel handige progjes voor die zoiets bv. in batch kunnen doen. Huidige fotocamera's hebben vaak ook al de optie om de foto in 16:9 te maken, dan hoeft er niets veranderd te worden.
6. Er zijn videoprogramma's die met een paar klikken geweldige slideshows kunnen maken. Dat zijn doorgaans niet de gratis progjes, deze hebben meestal ook niet de mogelijkheid om de hoogste kwaliteit te maken omdat er op die codecs licenties zitten waarvoor betaald moet worden.

Mocht je vragen hebben stel ze gerust, misschien heb ik een antwoord.

Sieger

Dit soort info blijft altijd actueel Marten en is meer dan welkom.... Dus: Dank je!


Sieger

harlin

Quote from: Cornico on April 12, 2012, 22:05:13
...., waarvan ik de indruk kreeg dat er nog een aantal "open einden" zitten.

Mocht je vragen hebben stel ze gerust, misschien heb ik een antwoord.
::duim::

Tja, dat heb je als er geen slotje op zit, toch?  ;)

Kom misschien wel weer eens op de proppen, maar dan moeten de nachten eerst maar weer eens wat langer worden.
Eerst maar weer eens een tijdje avondsessies maken,  ;D
voor we weer aan het bewerken slaan.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN