Veren

Started by Zeenimf, February 10, 2011, 20:50:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Zeenimf

Zijn dit Turkey Wing Quills?



Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Sieger



Sieger

marc


dit zijn zeker weten staartveren (rechte stem)
zijn in ieder geval de geknipte veren om de vleugels van een mudler mee te binden in de grotere maten zeg maar .
niet altijd overal verkrijgbaar hier in deze staat  ;)
is een aanwinst voor de wedstrijd &reservoirvisser.

dit zijn de wing quils,eerder deze nemen om natte vliegen mee te binden
grt marc

Jan Muisers


Yep, staart veren van een kalkoen. Helaas moet ik even vervelend doen, exuses hiervoor.

Als je naar jouw veren kijkt, loopt de schacht van de veer, meer naar 1 kant. het zijn geen center veren, maar side veren, Ze zitten dus aan de zijkant van de staart. Neem even als voorbeeld de linker veer.

Deze veer zit aan de rechter kant van de staart, tamelijk ver naar buiten. De schacht zit vrij ver naar rechts. Het vervelende van deze veer is, dat je alleen de rechter kant kunt gebruiken...de korte fibers. De linker kant heeft vrij lange fibers, ze zijn echter zo dun aan de uiteinden, dat ze moeilijk samen te voegen zijn. Teven hebben ze het nadeel, dat ze meestal licht gekruld zijn, waardoor ze niet te verwerken zijn.

Vaak koop je dit soort veren via bv. ebay. Geen probleem voor bodies van nymphen etc., maar voor jouw soort vliegen  "ongeschikt".
Gewoon even kijken waar de stam van de veer zit...niet in het midden...niet goed.

Als je naar de foto van Marc kijkt, de twee linker veren, de grote, hebben de stam in het midden zitten. Dit zijn de perfecte veren. Je kunt beide kanten van de veer gebruiken en er zit ook geen "krul" in.
Dit zijn de veren die in het midden van de staart zitten.


Jouw veren zijn wel white tip turkey. Kun je een mooie Jock Scott mee binden. De fibers die eindigen in een het witte gedeelte, echter alleen de hoeken.

Hier een voorbeeld : succes  ;)



Hoop dat dit helpt,

Jan.






Sieger

Zijn "mijn" veren niet Jan (als je mijn post bedoelt.. ?) maar ik zag ze van de week toevallig op Ebay staan... Was dus als tip bedoeld...


Sieger

Sieger

Vandaar dat er waarschijnlijk ook een laag begin bedrag wordt gevraagd...  ;)

En ik zie nu dat ze alleen maar naar Engeland verzend... dus ... laat maar... :(


Sieger

Jan Muisers


Nee Nee, Sieger. Dat bedoelde ik niet. Maar vaak zijn de ebay aanbiedingen komplete staarten van, naar ik hopen mag, overleden vogels. Kijk maar eens, in de herfst, als het jacht seizoen in Amerika geopend is....honderde veren te koop. Helaas heb ik me in het begin een keer laten verleiden, een goed uitziende staart, van 17 veren te kopen voor heel weinig. Totaal aantal gebonden vliegen = 0 .  Totaal aantal veren in de prullebak = 17 .
Gelukkig was dit geen dure les en ik wil mensen behoeden dit lesgeld nogmaals te betalen. Van mij mag je natuurlijk wel. ;)

Ik had jouw link nog niet bekeken. Nu dus wel en ze zien er nog helemaal niet zo slecht uit...op een foto.

Jan.

Sieger

Ik denk dat je ze om echt het verschil goed te kunnen zien eerst een aantal goede en slechte veren in de hand moet hebben gehad... (ik zie het nu niet, in elk geval niet van de foto)

Ik heb deze week een mooi aantal veren voor natte vliegen in Engeland via Ebay gekocht... Voor natte vliegen en die zien er prima uit moet ik zeggen... Maar zelf in die sets zitten er ook die zo weg kunnen... (ik bind ze om mee te vissen en het hoeft voor mij niet perfect te zijn... ) De meesten kan ik prima mee werken...

Moet zeggen dat het toch wel behoorlijk in de knip scheelt ook... bv. 25 gepaarde (50 veren) Blue Mallard Duck Wing Feathers  die voor bv. de Butcher gebruikt worden voor 5 euro... Kan ik ook nog eens een vliegje verprutsen... ;)



Van de week komt de rest binnen... Ben benieuwd..


Sieger

Rossie69

hmm ga toch ff kijken op zolder :)

heb nog wat bakken staan

als het wat is laat ik het wel even zien op de digi.


Sieger

#9
Ja wie weet ... misschien staat er nog een verborgen schat... ;)


Sieger

Rossie69

zal je is zeggen he Sieger :)

als ik die kalekoen veren wel in die boxen vindt dan stuur ik ze op.
voor nope.
staat op zolder,en ligt ermaar als ik er dan een ander een plezier mee kan doen.
gaaf toch.
zal de schade opnemen,mischien er ook nog wel een natte veer voor jou bij zit ;)

maak jullie natuurlijk eerst ff lekker met een dood vogeltje hahaha.


Sieger

Nu alvast bedankt... Ik weet hoe bij mij de zolder eruit ziet en vind er niks aan om erop te moeten... (de zolder hè...)  :D


Sieger

Rossie69

ken je nagaan
moet nog ontruimen.
ze komen volgende maand de zolder isoleren en afwerken.
dus uh gaat me heel wat vis uren weer kosten.
dus moet eigenlijk nu al beginnen.

dus idiaal toch als ik dan begin met de boxen.

;)

Sieger

Ja da's waar... Ik moet ook nog aan de slag daar, maar kan de moed nog niet opbrengen... Zag laatst van die kant en klare platen op TV, maar toen ik de prijs zag schrok ik me het apen-lazerus....

Alleen al die berg stof (banaf 1934) tussen het dakbeschot weghalen ....  ::zucht::


Sieger

Rossie69

asbest storten is gratis whaaaaaaaaaaaa hoehoehoest

Sieger

Nee dat zit er gelukkig niet... Gewoon allemaal hout en dan pannen... Waait er lekker doorheen af en toe... Gelukkig is de zoldervloer en de rest wel dicht... Anders was het stoken in een open gat...


Sieger

Rossie69

ja zolders werd nooit echt lekker geisoleerd.
hier zijn ze 4 jaar geleden bezig geweest een houten vloer en de kieren dicht gepurt,dacht men.
nou kijk nog door kieren naarbuiten.

en dak lekt ook nog es dus dat wordt weer lachen.
ga maar es geen acc handtekening zetten hahaha

Sieger

Ik wacht misschien wel tot ik nieuwe dakpannen en panlatten moet hebben... Kan ik gelijk van buitenaf zo'n nieuwer wetse iso-deken onder de pannen laten leggen... 2-3 cm dik en isoleren als 10 cm steenwol...

Ach ja je moet wat te doen houden... ::)


Sieger

Arno

Wat ben ik blij dat ik geen zolder heb!!
scheelt een hoop troep en bende.

Gr Arno

Rossie69

hoezoe Arno woon je in een woonboot dan ?