Veren ontsmetten

Started by TK88, May 26, 2014, 11:07:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TK88

Het is weer de tijd van het jaar dat de ooievaars op het nest zitten. Op de boerderij van mijn opa en oma vind ik dan geregeld grote veren van deze vogels. Nu had ik ooit eens gelezen dat je veren uit de natuur eerst moet ontsmetten. Ik heb wel eens borstveren van een vrouwtjes eend in de vriezer gelegd maar deze ooievaarsveren zijn echt heel groot. Heeft iemand een tip om veren makkelijk en snel te ontsmetten?

Gerrit72


Zelf sluit ik ze goed af in een plastic zak, waar ik zoveel mogelijk lucht uitwrijf.
Daarna doe ik ze in de magnetron en stop als de zak te bol wordt.
Daarna buiten openmaken (een goede tip v Harlin ivm de hondelucht).
Even laten drogen en klaar. Mijn idee is dat insecten en larven dan dood zijn.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

TK88

Bedankt voor de tip Gerrit  :) zal het eens proberen

Beertje

Ik heb eens met een dieren preparateur gesproken over dit onderwerp, en die zei: gewoon spuitbus met honden en katten spray tegen teken en ander gespuis er over.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

TK88

Zou je de veren dan ook niet gewoon in heet water met afwasmiddel kunnen weken?

Scaramouche

Afwasmiddel kan de kleur aantasten, en echt heet water is niet goed voor de fibers, die kunnen gaan krullen of heel zacht worden.

Als je ze in de magnetron doet, wel zorgen dat ze echt droog zijn, anders kun je ze vergallen. Hondespray tip heb ik ook eens gehad, en ook de tip om ze in een luchtdichte bak met een stuk of tien mottenballen te bewaren.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

TK88

Bedankt Scaramouche. Dat bespaart mij een paar verknalde veren

Gerrit72


Veren in water betekend ook een hele klus om ze weer 'mooi' te krijgen. Dus föhnen etc. Is heel bewerkelijk en de vraag is of dan al het ongedierte echt dood is.

Met middeltjes vraag ik me altijd af of je niet een geur in de veren krijgt die vissen mogelijk afschrikt. Met een vis die in een reflex toehapt zal dat misschien wel meevallen, met een voorzichtige misschien niet.

Vandaar de magnetron, goedkoop, doeltreffend en snel.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Laatst een hele voorraad ineens in de magnetron gedaan, daar kan ik voorlopig wel mee binden  :)
(maar desondanks net ook nog weer het nodige besteld  :-[...je hebt nooit genoeg en al snel een dierentuin  :))



Inmiddels zitten ze per stuk verpakt in een boodschappentas die helemaal vol zit met allerlei vogels.



Ik kan echt geen dier meer zien lopen, zonder dat me iets te binnen schiet wat je ermee kan binden.
Een afwijking die velen onder ons hebben...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

iamveenstra

Ik voorzie alleen een probleempje met de ooievaarsveren in de magnetron. Als ze al niet in de vriezer passen, mag je wel een heel erg grote magnetron aanschaffen :)
Maar halen jullie die veren gewoon uit de natuur? Of schaffen jullie ze ergens aan?
Niet dat ik al aan het binden ga, maar ben gewoon ff nieuwsgierig. Voordat ik straks eerst ook nog eens mijn jagersvergunning moet halen;-)
groeten
Eer was was was, was was is...

Beertje

Zo Gerrit, Jij hebt flink met de windbuks in het rond gezwaaid ;) ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72



Oei Beertje, straks heb ik de AID nog aan de deur  ::hulp::

Nee hoor, allemaal road kill of gekregen van een vogelhouder, die ze legaal hield. Dus met ring, die ik aan de poot laat zitten van de skinn (je mag de vogels levend of dood in je bezit hebben, bij mij dus alleen zonder vlees).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

Gerrit, ik zie dat in ieder geval bij één skin de kop er nog aan zit.Hoe doe jij dat met het vlees en hersenen dat (hoe gering ook)  in de kop zit?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

edjuhhh

Zelf heb ik net twee muskusratten binnen gekregen. Binnenkort maar even van de huid ontdoen, en weer aan de slag met aluin en zout.
Hoop dat de skins nu wat soepel worden in tegenstelling tot de hazeskin van verleden keer  :)
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

Beertje

Edjuhhh, Een harde huid kun je zachter maken door de huid te schuren met grof schuurpapier of een beton straatklinker er wasverzachter aan de binnen kant op te smeren en door de huid met de binnenkant over een houtenrand (oude stoel leuning,balk in de schuur o.i.d.) heen en weer te trekken (schuren).
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72



Beertje, het is alleen de huid. Als je aan de buikzijde opensnijdt kun je de huid voorzichtig lospeuteren.
Van de schedel kun je loshalen tot de snavel (of de snavel losknippen zodat die aan de huid blijft zitten).
In mijn bindtas dus geen vlees of hersens  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

edjuhhh

Bedankt Beertje.
Ik zal het eens proberen, en post mijn bevindingen.
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

TK88

Ik kan veel veren krijgen op de boerderij van mijn opa en oma. Er loopt hier veel gevogelte rond die wel eens wat laten slingeren.