De Evening Star

Started by Jan Muisers, December 20, 2011, 18:40:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Muisers


Met de kerst gedachte in m'n achterhoofd, heb ik me verkleed als de 3 heiligen en ben ik de ster gevolgd.

De Evening Star....oorspronkelijk een vlieg van John Popkin Traherne, uitgevonden op 27 september 1884.

Dit patroon is echter van Kelson. Hij heeft, aan dat van Traherne, een gebalkte eende veer (Carolina eend) als side en een Indian Crow als cheek toegevoegd.

Een vlieg, die me toch wel wat zweet druppeltjes heeft gekost. En zeker als ik eraan denk dat dit een van de beroemde en extreem ingewikkelde Traherne vliegen is, die hij gewoon maakte om mee te vissen.






En ja, er zit ook een anderkant aan  ;D







Jan.


Bert J.

Wat mooi, wat mooi..    Zonder antennes lijkt hij mooier. Of is die foto iets scherper?
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

dartmayor

Jan,

Mooie vlieg weer hoor.

Maar ff een vraagje:
Waarom zit aan de ene kant een oranje/rode spriet en aan de ander kant niet.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

dartmayor

PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Jan Muisers


Nee, nee....dit is 1 vlieg van beide kanten.

Maar ik zie echt aan iedere kant een horn van rode Ara  ??? Mischien is de ene kant wat beter belicht of zo....

De horns horen bij het patroon.


mrproper

OER lekijk   :)                      maar niet heus

Arno

howhowhow,  wat een schitterende creatie heb je weer gemaakt Jan.
en het fotograferen gaat ook steeds beter.
vooral doorgaan Jan het is elke keer weer genieten van je mooie kunstwerken.

Gr Arno

Jan Muisers


Bedankt voor de complimenten, mensen.
Ben niet helemaal tevreden. Deze is eigenlijk nog een beetje te veel voor mij.



Quote from: speycast on December 20, 2011, 20:08:58
maar foto 1 is toppie kan zo op je site

Staat er al  ;D

Onscherp....mischien tegen de tafel gestoten ?

HappyFisherman

Dit is ook een hele leuke... (ik kan ook geen betere comments meer verzinnen bij zulke buitengewoon mooie kunstwerkjes!)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

weer een mooie en totaal anders.

toch een vraagje over het kleine rode veertje.
zou het niet mooier ogen als je er daar 2 inbind?
ik bedoel dan dat er 1 korter in gebonden word zodat je bij de langere het grijze onderstuk bedekt en niet ziet?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Jan Muisers


Maurice, dat zou je kunnen doen, maar de cheek moet een Indian Crow veer zijn. ( Ik heb hier een sub. gebruikt ).  Het typerende van een indian crow is, dat het boven gedeelte (verschillende tinten) rood is en het onder gedeelte zwart is. Het is en was vroeger ook al, dat alles te zien is....ook al omdat die veertjes verschrikkelijk duur zijn en vroeger ook waren.


Dit is een link naar een japanse winkel, dus ik hoop dat dit niet zo erg zal zijn. Mocht dit niet kunnen/mogen   svp. de link verwijderen.

Om je een idee te geven : http://www.kensawada.com/w/list.php?lcat=50&mcat=440&l=e


weerwolf

dit is een vlieg waar je "hebberig" van wordt. Schitterende kleuren!!


Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Bone F

Hi Jan
Hij is weer super mooi. Ik heb er ook al eens een gebonden (niet zo mooi)  :( maar horen die J.C's bovenop niet tussen de L.A. veren? Je kunt ze op deze manier wel mooi zien natuurlijk en ze moeten perfect ingebonden zijn.

Frans

Rossie69

past ook mooi in de tijd van het jaar of seizoen ;)

wat een mooie zalmvlieg

maurice

ik begrijp het helemaal Jan.
nu is het wever veertje stukken mooier
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Jan Muisers


Frans, ik ben ervan overtuigt dat die van jouw niet slechter was.

De body veilings onder de wing ? Bij de patroon's beschrijving staat niet vermeld of ze eronder of erover dienen te zitten. Er zijn echter redenen waarom ik denk dat ze over de wing moeten zitten :

Als je de vliegen van Traherne ziet, zijn dat echte kunst werken. Zonde om iets te verbergen. En ik denk ook niet dat het Traherne's bedoeling was, om iets te verbergen.
Ik heb er nog niet zoveel gezien, maar ze hadden allemaal de JC over de vleugels.
Als ze onder de vleugel zouden zitten, zouden ze geen doel hebben. Ze zijn dan niet te zien, ook niet onder water. Ze voegen ook niets toe aan de vlieg wat betreft versteviging.


Wel of niet onder de vleugels? Het leuke aan het binden is, dat het de vlieg van de binder is en dat hij bepaald wat er gebeurd...vrij keuze....heerlijk  ;)


Jan.


catchem

het is weer een lust voor het oog 8)

maurice

ik weet er nog wel een paar te zitten Bert
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Jan Muisers


Bert, is het daar niet een beetje te koud voor nu ?  Moet je hem natuurlijk wel nog eerst te pakken krijgen.  ;D

Herman

Hoi Jan,
weer een lust voor t oog.
Als ik oooooit een keertje tijd en geduld vindt moet ik me er zeker eens aan gaan wagen. (Maar nu nog ff niet)
Of we moeten een workshop op de binddag gaan doen....
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Jan Muisers




Als de staartveren niet beschadigd zijn, kun je er wat aan doen.

NIET met de vingers aan de fibers komen.

Warm water en een beetje woolite. Laten weken en daarna door het water "waaieren" om het vuil eraf te spoelen. Onder een warme kraan de veren afspoelen en laten drogen. Als je geen tijd hebt, kun je een föhn gebruiken. Als ze droog zijn mag je er met de vingers aankomen. Indien nodig nog een keer stomen, om ze in de originele vorm terug te brengen.

Ben wel benieuwd hoe groot, of moet ik klein zeggen, ze zijn. Ik dacht dat ze behoorlijk aan de maat waren, en voor haken van 8/0 of zo geschikt zijn .



Jan Muisers


Ziet er goed uit, Bert.

De 3/0 haak is langstelig, maar er is natuurlijk altijd iets mee te doen. De enige grens is je fantasie  ;)


Jan Muisers

Quote from: speycast on December 22, 2011, 16:13:23
kwam jij nog naar binddag  ???

Is eigenlijk wel m'n bedoeling, maar heb me nog niet op durven geven. (weet niet hoe de gezondheid het dan doet.) Zou het vervelend vinden als ik me opgeef en dan niet kan komen.

Maar als jij die veertjes mee neemt, neem ik de vise met wat reserve spul mee. Misschien vinden we een hoekje en plakken we wat op een haak...als dat tenminste mag van de organisatie.

harlin

Quote from: Jan Muisers on December 22, 2011, 18:40:34
Misschien vinden we een hoekje en plakken we wat op een haak...als dat tenminste mag van de organisatie.
Je kan het indelen naar eigen inzicht Jan.
Je kan ook komen en geen vlieg binden.
Je kan ook nog alleen in een hoek gaan zitten, maar dan zal het wel vol lopen als iedereen dat gaat doen. ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Jan Muisers


Harry, als de hoekjes dan op zijn, schuif ik wel bij Klaas aan tafel.  ;)