Huh??

Started by Useless, July 18, 2012, 13:05:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Inderk

Correct Sieger!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Sieger

Geen idee, maar in principe is er wel verschil....

Wat ik vervelender vind van het vissen met een zware head (shooting-head, korte belly noem het maar) is dat je een klein vliegje maar moeilijk zachtjes neer kunt leggen.... Op snelstromend water (midden in het wit) zal het misschien niet zoveel uitmaken, maar op rustiger stukken is de vis gegarandeerd gelijk weg... Hoef je dan de eerste tijd niet meer te vissen....

Ik gebruik deze dingen vooral met streamers of met een setje zware nymphen. Dan heb je van meer frontgewicht veel plezier. Het hele zaakje is dan makkelijker uit het water te liften en weer weg te zetten zonder valse casts....

Maar waar het omging (aan het begin) is dat wat mij betreft ook de echte gewichten moeten worden gebruikt, bv zoals op de dubbelhandige hengels... Ben je gelijk de hele discussie kwijt....  ;D


Sieger

Erwin

#27
Ik heb een site gevonden waarin beschreven staat hoe je de AFTMA zwaarte van je hengel kunt bepalen. Of het waar is wat er staat weet ik niet, Maar wellicht hebben jullie er iets aan.

Vliegvis DIY
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Inderk

Oppakken van de lijn, rolworpjes maken op korte afstand, geeft met shooting heads zo veel extra lawaai, en probeer maar eens een rolworp te doen met een shooting head..... Geef mij dan maar een DT lijntje

Op b.v. Baggelhuizen als de vis ver uit de kant aast, dan heb je soms geen andere keus om zo'n extreme WF lijn te gebruiken.
Uit ervaring weet ik dat juist dan de haak zetten soms bijzonder lastig is. Kijk de lijn tijdig afremmen zodat je leader, tippet en droge vlieg niet door de lijn worden ingehaald is wel te doen. en vis je met b.v. een hengellengte leader plus tippet, dan gaat dat wel...................

Conclusie, elk voordeel heb z'n nadeel.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Sieger

Quote from: Evert on July 19, 2012, 21:45:24
Snap trouwens ook niet wat je met shooting heads moet in NL, ja ok voor zee, ovm en misschien grote rivieren.
Maar met een normale WF gooi je toch ook een snoekstreamer weg.

Ja daar heb je gelijk in.... Met een kortere belly (zoals bv de Loop) vind ik alleen de 'pick-up' met grote streamers makkelijker... Maar dat zal voornamelijk ook persoonlijke voorkeur zijn....

Maar op een slootje van een meter of 8 breed heb je een shootinghead niet echt nodig...  ;D


Sieger

Sieger

#30
Mmmm volgens mij toch niet... Shootingheads zijn niet altijd verwisselbaar... De loop-lijnen (Evotec 85 en 100) zijn ook shootingheads...

Volgens mij is een shooting head (nog) korter dan een WF . Een WF heeft vaak ook een reartaper (in deze tekening niet...) en een SH niet, die loopt vaak in 1 keer af naar de running lijn...  Bij een SH ligt het zelfde gewicht in een korter stuk lijn....

Wullf heeft een tekeningetje van zijn lijnen... De Ambush is hun Shootinghead (die trouwens echt veeeeeel te zwaar is... een aftma 5 weegt dacht ik 14 gram....  :o )... Weet wel dat andere merken een andere opbouw hebben, maar dit laat het wel een beetje zien....



Sieger

johannes

uiteraart wil ik ook graag dat de juiste dingen op een hengel en lijnen staan.

weet iemand nog goedkope weegschaaltjes (0,1 gram) om lijnen te wegen?



Sieger

Mmmm maakt me ook niet uit hoor... gaat mij om de bouw van de head... Op de site van bv. R.B. Meiser (daar heb ik mijn dh-lijn en hengel gekocht)  verkopen ze shootingheads-head only of met 'integrated runningline'.... 't is maar hoe je het ziet....  ;)

Verder... lekker belangrijk...  ;D


Sieger

Useless

Wat mij betreft is iedere WF ook niets anders dan een shootinghead met integrated runningline.

Sieger

Ik hou er mee op....  ::)







;)


Sieger

Sieger

Nou nog 1-tje dan...  :-*

Ik barst inderdaad ook van de lijnen, maar heb alle losse runninglijnen en heads de deur uitgedaan... Op een of andere manier vind ik het niet prettig...

Aan de andere kant (en dan met de DH-hengel) miste ik deze keer in Ierland met de mogelijkheid om snel te wisselen tussen floating en andere heads... Gelukkig kon ik het oplossen met lossen leaders van 12 voet... anders had ik beter op kunnen houden...

(wil er dus eigenlijk nog 3 lijnen bij...  ;D )


Sieger

johannes

Quotewil er dus eigenlijk nog 3 lijnen bij...  )

en drie reels om ze op te bergen ;D

Useless

Ha, goed gezien Johannes. En omdat ik geen haar beter ben dan Sieger, zie ik de aanschaf van mijn 5 SH's ook als een uitgelezen mogelijkheid om thuis te verklaren dat ik toch echt hoog nodig weer een paar reels erbij moet hebben  8).

Sieger

Quote from: Useless on July 20, 2012, 11:05:21
Ha, goed gezien Johannes. En omdat ik geen haar beter ben dan Sieger, zie ik de aanschaf van mijn 5 SH's ook als een uitgelezen mogelijkheid om thuis te verklaren dat ik toch echt hoog nodig weer een paar reels erbij moet hebben  8).

Moet je wel verborgen houden dat je hier maar 1 runninglijn voor nodig hebt... Ergo 1 reel....  ;D


Sieger

Inderk

Quote from: Evert on July 20, 2012, 12:40:55
Over de eerste twee zinnen ging het niet over, de rest zijn we het dus wel over eens. ;D
We zijn het gewoon met elkaar eens Evert!!!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


HappyFisherman

Ik krijg ergens het idee dat vliegvissen best moeilijk is...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Inderk

Quote from: HappyFisherman on July 20, 2012, 21:33:20
Ik krijg ergens het idee dat vliegvissen best moeilijk is...
Ach, uiteindelijk is het lekker pielen langs de waterkant, af en toe een vis(je) vangen, en genieten van de omgeving waarin je je bevindt.
Eventueel in goed gezelschap. Heerlijk ontspannen. Zo moeilijk is het toch niet?
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Cornico

Quote from: HappyFisherman on July 20, 2012, 21:33:20
Ik krijg ergens het idee dat vliegvissen best moeilijk is...
Wel als je tot het soort vliegvissers behoort die wel eens worden aangeduid via het woord materiaalfreaks.
Als je tot die soort behoort is het best moeilijk om keuzes te maken en dan lijkt het dat vliegvissen moeilijk is. ;)
En dat is een totaal andere benadering dan uit de wijze woorden spreekt van een groot vliegvisser, die helaas niet meer onder ons is en die ooit schreef dat niet de (vlieg)visser het is die bepaalt of hij een vis vangt, maar de vis die bepaalt of hij een (bepaalde) kunstvlieg pakt.
Dat is een benadering die mij bijzonder aanspreekt omdat ik dan altijd de vis de schuld kan geven wanneer ik weer eens niks vang. ;D

Useless

He joh. Ga slapen ipv op dit tijdstip filosophische wijsheden te spuien  ;)

Cornico