Welkom André_84

Started by Vliegvissers.nl Team, July 16, 2015, 21:35:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vliegvissers.nl Team

Hallo André_84 welkom op Vliegvissers.nl !
Veel plezier hier toegewenst.  :D

Lees voor alle zekerheid alsjeblieft dit topic door zodat je op de hoogte bent van de 'netiquette' die we hier hanteren.

We zouden het ook zeer op prijs stellen wanneer je jezelf hier voorstelt (of minstens een aantal informatieve velden in je profiel zou willen invullen)


André_84

Heey lui,

André hier. Mn nickname verraadt dat ik zo rond de 30 jaar moet zijn, ik woon in de stad grunn.

Van huis uit ben ik een karpervisser, maar ik kom hier omdat ik zojuist een vliegenlat en molentje heb over kunnen nemen. Dit ivm mijn kampeertrip binnenkort naar Slovenië. Het lijkt me ontzettend gaaf om daar te vliegvissen (om de buit savonds op de bbq te kunnen gooien...?). Daarnaast lijkt het me leuk om ook in nl te kunen vissen met de vlieghengel, op karper met imitatiebrokje, maar ik ken bv ook een vijver waarin veel winde is uitgezet.

Ik hoop hier even wat basis te leren. Welke lleader en tippetdikte moet ik gebruiken, welke vlieg gebruik ik waarvoor en hoe kom ik zo goedkoop mogelijk aan die spullen. Hoop van jullie te horen!

HappyFisherman

Welkom André en veel plezier op het forum. Veel van je vragen zullen al wel gesteld zijn hier, dus vooral lekker veel lezen :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

André_84

Dank je, misschien nog goed om even te vermelden, de het setje dat ik heb overgenomen betreft een silstar weastminster fly, 2.55m #5/6. De reel is een DAM quick fly fish 6, ziet er in mijn ogen ietwat goedkoper/plasticachtig uit, maar het moet voorlopig maar voldoen :-).

Ben al wat aan het lezen geslagen, maar als er al wat mensen hier kunnen noemen wat voor leader en tippet in mijn situatie geschikt zou zijn...dan graag! Dus voor het vissen op forel in slovenië en oppvervlakte vissen in nl op karper en winde. ik begrijp...heel uiteenlopende situaties, maar hoop toch met een allround iets uit de voeten te kunnen...

Ik heb overigens een klosje 0.234mm drijvende nylonlijn in mn karpertas zitten voor het oppervlakte vissen. Heb ik daar voor het vliegvissen misschien iets aan?

Scaramouche

Welkom Andre,

Ik zou als ik jou was een paar kant en klare tapered leaders meenemen. Dat gooit gewoon prettig.Een paar 4X en of 5X leaders (zowel drijvend als suspending) en dan een aantal klosjes met tippetmateriaal in verschillende diktes. Voor forel of vlagzalm tot een centimeter of 40 kun je met ongeveer 16/100 nylon overal wel uit de voeten. Als je met heel wantrouwige vis te maken hebt, moet je misschien lichtere lijn dan dat voor je tippet gebruiken. Met een sterke vis in de stroom moet je dan wel met beleid drillen, maar dat is de helft van lol  :). Zelf ga ik nooit lichter dan 10/100.

0.23mm nylon is prima voor als je op de karper gaat (als je niet te veel waterplanten in de buurt hebt tenminste).
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

André_84

net terug van de lokale hengelsportzaak (titus blom) maar de verkoper vond ik niet heel behulpzaam. knup dr mor gewoon n hengellengte nylon aan zei Titus. heb stug toch maar een tapered leader meegenomen (5x) maar verder niks. tippet wordt gevormd door een beetje nylon van lage diameter? in dit geval dus nog even niet in huis. wel heb ik wat vliegen meegenomen, waaronder een red tag en een pheasant dinges en natuurlijk karper imitatiebrokken :D. Het waait nu wel heul hard...dat zal niet zo bevorderlijk zijn gok ik...anders ging ik even testen.

Voor nu kan ik iig even testen met de imitatiebrok i guess. vijvertjes genoeg hier met veel kleine karper om te testen :).

Raymond

Welkom André.

Even dan een tip van mijn kant:

De leader wordt inderdaad verlengd met een stuk nylon wat we dan tip(pet) noemen. In het Nederlands werd dit ook wel punt genoemd maar dat is niet meer zo heel erg gebruikelijk tegenwoordig. Om de leader met een tippet te verlengen kun je een bloedknoop gebruiken maar wat ook heel handig is, is om er een klein karperringetje tussen te zetten. Dan kun je de tippet steeds heel gemakkelijk vervangen als die te kort is geworden.

Succes!
::wtf::

#7
gisteren een eerste poging gewaagd met het voorhanden materiaal. Met een bak hondebrokken op pad en een imitatiehondenbrok (wel beetje bijtrimmen...). Heb 2 aanbeten gehad, helaas schoten ze beide los. Had sneller kunnen reageren...misschien ook gewoon een beetje pech. Het werpen lukte al aardig, ondanks de behoorlijke wind die er stond :D. ik vond het in ieder geval leuk genoeg om het nog eens te proberen.

Tegelijkertijd probeer ik een beetje uit te zoeken hoe het werkt om te vissen met een nymph. tips daarvoor handige topics

Ron

welkom André

André zo te zien kom je uit stad Grunn .
ik heb hier 2 Vliegvisvereniging 1 in de stad Grunn en 1 in Assen ,die kunnen je ook helpen met het werpen en waar je leert vliegbinden.
misschien is het wat voor je  ;)
http://www.hunzepalmer.nl/
http://www.nnvv.nl/

FSCHAMP

 ::welkom:: André en nog veel lees plezier hier op het forum.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Beertje

welkom André. Veel plezier op dit forum. ::welkom::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.