Is er nog gevist vandaag seizoen 2015.

Started by Bone F, January 01, 2015, 02:33:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen

ik gebruik altijd secondelijm daar voor.

Beertje

Dat kan best wel. Als de leader aan de dunne kant is voor de betreffende leadeloop, dan knelt de leaderloop niet vast genoeg op de leader. M.a.w de leaderloop heeft te weinig grip en zal daarom niet steeds vaster gaan zitten.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Huh? De leader maak ik aan een leaderloop vast met een lus-in-lus verbinding...

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Plantje

Dat krijg je echt niet zomaar los gegooid!

Beertje

#1030
Even een denk fout, ik zat in gedachten de boel door elkaar te haspellen. Ik dacht aan de lijn in de braiden connector. Sorry.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Caslambalk

Nee de hele leaderloop vloog er gewoon af.
Waarschijnlijk omdat ie geen grip had op de lijn
als ze me missen ben ik vissen ;)

Plantje

Quote from: Beertje on September 15, 2015, 22:53:14
Even een denken fout, ik zat in gedachten de boel door elkaar te haspellen. Ik dacht aan de lijn in de braiden connector. Sorry.
Ja, ik dacht al dat je zo zat te denken.

Maar Cas, heb je dat ding aan de waterkant vast gemaakt of zo?

Autumnfly

Ik gebruik nooit geen sleeves meer op m'n leaderloop's maar zet deze gewoon vast met een naaldknoop
met 0.20 mm nylon of cf , cf geniet de voorkeur is uv bestendig.
daarna insmeren met een klein drupje waders repair of knot sense , gaat nooit meer los.
ik gebruik geen secondelijm , aangezien deze hard word waardoor je alsnog je leaderloop met leader
kwijt bent , is mij gebeurd in Noorwegen met een zalm er aan , is niet leuk zoveel beet krijg je niet

gr Kees

 

wh82

Helemaal eens met Autumnfly. De naaldknoop is redelijk makkelijk te leggen en is zekerheidje. Al die dingen met krimpkousjes hier en secondelijm daar lijken mij het altijd af te leggen tegen een fatsoenlijke knoop.
Op dit moment heb ik dat overigens niet omdat er een lus aan de lijn zit, wel zo makkelijk.

Rossie69

ik ook niet.
zelf overkomen en dan een leenlijn tijdens een club wedstrijd TFTC(Herman)
eerste worp aanbeet no contact meer.
bleek de loop er ook vanaf te zijn.

nu maak ik zelf lusloop aan de vliegenlijn.
maar ook nog niet te vreden over,maar werkt.


jo flyfishing

Bizar. Bij mij breekt tot hier toe altijd de 0,40 fluocarbon als ik ergens vasthang. de leader loop blijft zitten...
Welke aftma lijn? misschien heeft de verhouding van de diameter van de lijn punt en de leader loop er iets mee te maken?
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

henkverhaar

Quote from: Rossie69 on September 17, 2015, 11:16:53nu maak ik zelf lusloop aan de vliegenlijn.
maar ook nog niet te vreden over,maar werkt.
Ik maak eigenlijk altijd een lus aan het einde van de vliegenlijn door de mantel eraf te strippen (eventueel eerst verweken in aceton) en dan een lus (takeling of een 'splice', al naar gelang ik tijd en zin heb) in de kern te leggen. Let wel, dat werkt alleen met 'klassieke' PVC lijnen met braided core, niet met bv Airflo of Monic lijnen.

wh82

Wat ik me afvraag is:
Hoeveel lijnen hebben eigenlijk onderstaande vanaf de fabriek?

Ik vind het erg makkelijk, en bespaart je het hierboven beschreven gedoe met loops enz.
Wanneer het er niet zou zijn is zelf zo'n lus maken zoals henkverhaar schrijft of gewoon een naaldknoop denk ik de beste optie..

Gerrit59

Volgens mij hebben heel veel lijnen standaard zo'n lus.
Ik heb genoeg 'budgetlijnen' gezien die zo'n lus hebben.
Het zou daarom voor de duurdere lijnen geen probleem moeten zijn om ze daar standaard van te voorzien.
Bespaart een hoop frustratie.....

Gerrit

wh82

De lijnen van Scientific Anglers en van Orvis (ik heb nu alleen Orvis) hebben beide over hun hele range welded loops.. Rio heeft het ook (ik weet niet of het bij alle lijnen is). Keuze genoeg. Snowbee heeft het volgens mij alleen op een deel van hun lijnen..

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Scaramouche

Wel de juiste shrink tubes kopen: sommige smelten/verbranden bij een te lage temperatuur. Maar dan gaat het inderdaad goed. Eerst even oefenen aan de achterkant van een lijn en het eindresultaat goed testen voor je er echt mee gaat vissen.

Airflo 6th sense en Wulff lijnen hebben ook loops
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Joost S.

Op mijn 5 heb ik zo een lus op de lijn, op mijn 8 niet.

Had ook meer vertrouwen in de lijn met de lus. Maar kreeg hier de tip om een soort lijm te halen, als je daar met uv licht op schijnt droogt het snel en laat niet meer los. (Kan even niet op de naam van dat spul komen, maar kan ik op zoeken desgewenst)


En nu wil ik eigenlijk geen lijnen met lusje meer. Omdat het toch een beetje 'bulky' is met dat lusje.

Als die loop goed zit, komt dat niet meer los. (Tot zover bij mij haha ;-) )

jo flyfishing

#1044
Gaat niet met eender welke lijn, in mijn beperkte ervaring.
Temperatuur controle is echt wel belangrijk: soms verbrand het lijn materiaal zo snel dat je opnieuw kunt beginnen, en bij sommige lijnen lukt het niet om het materiaal te laten 'vloeien' zonder het te verbranden en blijf je de naad zien. Als je dan even de lus goed 'test', lost het.


Quote from: Scaramouche on September 18, 2015, 15:42:08
Wel de juiste shrink tubes kopen: sommige smelten/verbranden bij een te lage temperatuur. Maar dan gaat het inderdaad goed. Eerst even oefenen aan de achterkant van een lijn en het eindresultaat goed testen voor je er echt mee gaat vissen.

Airflo 6th sense en Wulff lijnen hebben ook loops
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

wh82

In het geval van zo'n lijn zou ik toch echt een naaldknoop leggen. Ziet er misschien niet zo sexy uit maar hoef je 1: niet vaak te doen. 2: is een zekerheidje.

Hidde

#1046
is er nog gevist vandaag........
nee, gister wel , en vorige week ook.

vorige week , 42/er , voelde ad lijn groter.. verbaast over geringe lengte..


gister met vaders naar het ovm geweest , ivm dyckers weekend ff te druk op zeebaars...
pa een kapitale bot , ik een hele mooie 50er , baal wel van dat bloed ad bek , al had het een zeebaars geweest had ie wellicht niet eens terug gegaan , nu mocht ie zwemmen ,


jo flyfishing

Inderdaad de 40-ers vechten echt voor elke cm die ze waard zijn.
Mooi in de vis toch weer, Hidde.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

wh82

Vandaag een mooie forel van een cm of 55 (als ik na-meet op de foto) op de Ruigenhoek.
Heel de morgen bezig geweest en vlak voor ik weg wilde gaan opeens raak.