OVM (Nieuw seizoen '14-'15)

Started by Franky Boy, December 01, 2014, 08:47:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

wh82

Duidelijk.
Je zegt getrokken leader, ik gebruik tot nu toe gevlochten leaders (deze http://www.orvis.com/p/floating-braided-leader-system/8x17). Denk je dat t handig is om over te stappen naar getrokken ivm zichtbaarheid of maakt t met zo'n lange tip niet meer uit?

Franky Boy

Gevlochten leaders zijn fantastisch voor de presentatie, maar werken wel weer afschrikwekkend voor de vis.
Op het OVM kun je dan beter een geknoopte of getrokken leader gebruiken en bij leader lengtes van 5 meter heeft een gevlochten leader (als eerste stuk van de onderlijn) helemaal geen nut meer.
Bij gevlochten (maar ook bij geknoopte) leaders, blijft er meer troep (algen, wier e.d.) aan de leader hangen, dus ook dan is een getrokken leader handiger.

wh82

Ok, nog een laatste vraag: heeft het zin om een (snel) zinkende polyleader te gebruiken of is dat gepruts in de marge?
Ik gebruik nu eigenlijk alleen verzwaarde vliegen om dieper te komen, heb nog geen tweede spoel en/of zinkende lijn.

MarcelN

Toevallig vis ik met de drijvende lijn veel met een lange polyleader, omdat die zo lekker overslaan, maar ook daar zit een ringetje aan en verleng die met van alles.
Zit ook een lekkere rek in die leader, hou ik wel van ivm explosieve aanbeten met evt lijnbreuk tot gevolg.
Ik vis er meestal mee met wooly buggers en zonker stripjes van de bovenste tot onderste waterlagen in de binnenbakken afhankelijk van de snelheid strippen.

Maar ik zou eerst maar eens gaan sparen, als je serieus wilt vissen is voor elke discipline 3 soorten lijnen een must. Het zijn geen voorntjes.
Wil je dat nog steeds met dat #5 hengeltje gaan doen? Als daar een serieuze vis op knalt en spurt naar een wierbed, heb je weinig te vertellen.

Franky Boy

Al die dikke leaders zijn eigenlijk niets anders dan een verlengde van je vliegenlijn, geen wonder dat ze zo mooi overslaan! :)
Maar de schaduw die ze op de bodem werpen (bij drijvende leaders) en de waterverplaatsing (en de 'echo' op de zijlijn en andere sensoren van de vissen) dienen als een alarmsignaal voor de vissen. Daar is in het verleden heel wat onderzoek naar gedaan en door vliegvissers mee geëxperimenteerd.
Geen wonder dat mensen nog eens meters dunne onderlijn aan die dikke leaders moeten knopen om succes te hebben (lees: de vis niet te verschrikken).
Knoop die meters direct aan de punt van je vliegenlijn en je hebt hetzelfde effect. Wel met een stuk stugge nylon (of modernere versies daarvan) lijn beginnen om een goede overgang van de vliegenlijn naar de dunnere onderlijn te krijgen en daardoor inderdaad een iets bredere loop en een betere overslag.

Bone F

Als schokdemper is een getwijnde leader onovertroffen dat dan weer wel en hij kinkt nooit. :-\
Happy day's
Frans

wh82

Quote from: MarcelN on December 21, 2015, 18:08:12
Toevallig vis ik met de drijvende lijn veel met een lange polyleader, omdat die zo lekker overslaan, maar ook daar zit een ringetje aan en verleng die met van alles.
Zit ook een lekkere rek in die leader, hou ik wel van ivm explosieve aanbeten met evt lijnbreuk tot gevolg.
Ik vis er meestal mee met wooly buggers en zonker stripjes van de bovenste tot onderste waterlagen in de binnenbakken afhankelijk van de snelheid strippen.

Maar ik zou eerst maar eens gaan sparen, als je serieus wilt vissen is voor elke discipline 3 soorten lijnen een must. Het zijn geen voorntjes.
Wil je dat nog steeds met dat #5 hengeltje gaan doen? Als daar een serieuze vis op knalt en spurt naar een wierbed, heb je weinig te vertellen.
Ok, thanks. Ben het met in principe je eens over zowel de lijnen als de hengel. Voorlopig is het echter de 5 met een drijvende lijn. Er zijn (bijna ondenkbaar als visser ;) ) toch echt andere factoren die uitgaven bepalen.
Overigens is w.b.t. een lange run de slip in combinatie met de tip naar mijn mening de bepalende factor, niet de hengel. Is het superideaal? Nee. Krijg je grote vis snel genoeg naar de kant? Ja. Met drillen van ook grotere vis op stromend water nog geen enkel probleem gehad (we hebben het immers niet over big-game fishing waar je een vis naar binnen moet pompen omdat ie anders simpelweg onhandelbaar dood gewicht onder de boot wordt)

@Franky Boy, dat stealth is het me nu net om te doen. Heb een paar sessies gehad waarbij de stekken, de diepte, de snelheid van binnenvissen enz. redelijk gelijk leken te zijn en waarbij ik minder ving (allen drijvende lijn, lange leader, verzwaarde  zwarte woolly bugger). Het zal wel niet het sluitstuk zijn maargoed, ik moet ergens beginnen.

@Bone F ik vind het inderdaad heel fijne leaders, nooit echt in de knoop (itt de tippet helaas) maarja, ze zijn grijs en nu niet direct onzichtbaar. Voor droog denk ik dat ik er wel aan vast houd.

Ochi

#482
Quote from: Franky Boy on December 21, 2015, 18:41:29
Al die dikke leaders zijn eigenlijk niets anders dan een verlengde van je vliegenlijn, geen wonder dat ze zo mooi overslaan! :)

Hoho, 1 kerstbal voor jou in mijn boom.

Laten we maar eens zien wie er met een echte lange leader van een meter of 6+ nog zo makkelijk gooit als er een beetje wind staat.

Even on topic, ik hoor dat het grote sta in een rij en vang je klem feest al weer aan het verdwijnen is en de uitzetters van dit jaar zich over het hele meer aan het verspreiden zijn.

Gr.Ochi

RiverHunter

Wat nog veel mooier is ??, zelf maken van dik naar dun. dan kan je ze zolang maken als je wilt en van welk materiaal dan ook. daar is op youtube heel veel te zien en te leren. Anders kan je ook nog ff kijken bij de Goudenruiser.nl die maakt ze voor elk watertype, ook op verzoek.
'' Eventually, all things merge into One, and A River was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. Some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words and some of the words are theirs.

I am hauted by waters.'' -Norman Maclean-

RiverHunter

Ja klopt helemaal, maar bij de los wal moet je bij Marcel zijn.
'' Eventually, all things merge into One, and A River was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. Some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words and some of the words are theirs.

I am hauted by waters.'' -Norman Maclean-

wh82

Lol, begrijp ik dat er op de loswal in leaders wordt gehandeld?

bartkoper85

Quote from: Ochi on December 22, 2015, 09:23:25

Even on topic, ik hoor dat het grote sta in een rij en vang je klem feest al weer aan het verdwijnen is en de uitzetters van dit jaar zich over het hele meer aan het verspreiden zijn.

Gr.Ochi
Beetje domme opmerking dit: ik hoor dat... misschien kun je er zelf eens heengaan en je eigen conclusie trekken?
Ik ben er de afgelopen weken 1x wezen vissen en 2x wezen kijken. 1 x een visser gezien, en nog een spinvissert ook. het valt dus allemaal wel mee...

Ochi

tja ik ben nu eenmaal dom en kom er nooit.
Zeker niet achteraan gesloten in het rijtje bij de loswal dat heb ik inderdaad van horen zeggen.
Gelukkig hou jij daar de boel goed in de gaten en dat het er nu weer rustig is zegt genoeg toch.

wh82

Ochi, ik ben nu niet direct incrowd op het OVM maar wat jij schetst raakt kant nog loswal.
Ik was er vlak na de opening en toen was er 3 man waarvan ik er 1 was. Later kwamen er nog 2 kunstaasvissers langs.

Bone F


Floor

Tegenwoordig staat er ook zo'n rood ding op een stok met daarin zo'n papieren lint met nummers erop, daar kan je er één vanaf scheuren en op je beurt wachten...
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

MarcelN

Vanmiddag even bij het OVM (LW) staan kijken en zag alleen maar veel surfers, totdat er een Cactus aankwam met twee vliegvissers erin,
ze stapten in hun Patagonia waadpakken en gingen het water in richting de dammen, ik reed toen maar met het gezin verder naar het strand om uit te waaien.
Toen ik een kleine 2 uurtjes later terugkwam zag ik zowaar wel 4 vliegvissers thv de 3 palen staan, met de wind in de rug dus.
Ik ben nu wel benieuwd wie dat waren en of ze wat gevangen hebben, het water was glashelder en ik had er zelf een goed gevoel bij, maar ja...gezin he :-X
Er kwam zelfs nog een 5e visser aan op de LW en een praatje mee gemaakt, die leest hier ook wel eens mee (geen account?)

Nou ik hoop wat te lezen hier, team Cactus kwam uit Strijen en Roosendaal.
Zelf probeer ik het als het weer wat kouder is/wordt, hoop ik.

Bone F

Hey Marcel ben jij nou ook een stek-lurker geworden ::lach::
grtn Frans

MarcelN

 ;D Hé Frans, tijd niet gezien op het OVM.
Stek lurker nee, het jeukte vreselijk dat wel, had alles bij mij behalve waadpak en dan doe je daar weinig zeker nu het water erg hoog staat daar :o
Ik ga de grotere bows over een weekje wel weer bestoken, de temp gaat dan naar beneden dus da's mooi.
Die verse uitzettertjes hoeft van mij niet zo.

Franky Boy

Probeer het ook eens met grote muddlers vlak over de bodem op de bruintjes.  ::)

wh82

Hoe "blind" vissen jullie eigenlijk op het OVM? Ik bedoel te zeggen: met wat golfslag helpt een polaroid niet bijster veel meer.. wat voor andere manieren zijn er dan om niet volledig blind te vissen?

bartkoper85

Quote from: wh82 on December 27, 2015, 14:56:14
Hoe "blind" vissen jullie eigenlijk op het OVM? Ik bedoel te zeggen: met wat golfslag helpt een polaroid niet bijster veel meer.. wat voor andere manieren zijn er dan om niet volledig blind te vissen?
ik neem meestal mn stok en labrador mee  8)
maar zonder gekheid. er zijn weinig opties denk ik...

MarcelN

#497
Het 'op zicht' vissen is eigenlijk alleen van toepassing vanaf de dammen en vooral op het ondiepe, die noemen we daar 'de flats' of 'binnenbakken'.
In sommige van mijn vooral oude OVM filmpjes op het wereldbolletje hiernaast kun je dat redelijk zien hoe ondiep en dus makkelijk 'op zicht' vissen is met droge vlieg of garnaal imitaties.
Voor de rest is het inderdaad allemaal 'blind' je rot schrikken van die beuk op je hengel, vastlopen is meestal een bot ;)
Hier een voorbeeldje uit 2013, ik heb er daarna nog heel veel gevangen en er zwommen nog veel grotere rond, helaas zie je ze daar niet meer :-\
https://www.youtube.com/watch?v=br1tTvhM0Fg

wh82

Die grote vissen in de binnenbak bedoel je?
Je vist nooit aan de kant van de palenrijen zo aan je films te zien?

Bone F

Those where the days my friend etc...(Mary Hpkins) ::zucht::
Eerdaags met het peddelbandje het diepe maar eens afstropen.