OVM (Nieuw seizoen '14-'15)

Started by Franky Boy, December 01, 2014, 08:47:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

MarcelN

Quote from: HappyFisherman on May 01, 2015, 19:56:40
Dus het gaat pas 1 jaar van de 3 slecht Marcel en over dit jaar kun je nog niks zeggen eigenlijk...
Beste Brammie,
Ik woon op een 10-15minuten afstand van het OVM en ben vanaf de eerste dag verslingerd eraan.
Je kunt dus wel nagaan dat ik er wekelijks of bijna dagelijks kom en dus wel weet wat er zo'n beetje speelt en gebeurd boven én onder water.
Een 3jaar zegt dus eigenlijk niks, sommige komen er 3x in het jaar dus.....
Dit jaar is en wordt het ook niks dat kan ik je nu wel voorspellen, overigens zag ik wél diverse vliegvissers langs de ondiepe kanten struinen, niet dat er wat zat.....ze houden moed ;D

HappyFisherman

Gewoon ff die diamanten knop poetsen ;D

Je bent er eerlijk over Marcel, geen gelul en gewoon zeggen hoe de vangsten er voor staan en dat wordt gewaardeerd. Mochten er eens meer gaan doen ipv alleen lurken...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Franky Boy

Troutbuster geeft een goed beeld van de laatste 13 jaar op het OVM, inclusief het lichte herstel sinds er weer meer forel in het meer wordt uitgezet (vanaf 2009).
Marcel zoomt goed in op de laatste drie jaar (sinds hij in 2012 er begonnen is met vissen): Eigenlijk was alleen 2013 een slecht jaar en over dit jaar valt nog weinig te zeggen, al zijn de (voor)tekenen niet zo hoopgevend.
@Piet Forel: Er zijn nu zoveel meer botten omdat sinds 2009 met het uit de havens van de 1e Maasvlakte ingepompte zoute water veel larven en jonge vissen van deze platvissoort zijn meegekomen.
Bij de kwaliteit van dit zoute water zet ik persoonlijk heel wat vraagtekens.
Het is geen zuiver zeewater, maar brak water uit de havens, dus een mengeling van zeewater en Rijnwater. En bij dat Rijnwater zet ik zo mijn vraagtekens.
De vertegenwoordiger van de VNV in de beheercommissie, die sinds 1998 een van de voorstanders van de verhoging van het zoutgehalte in het OVM met een zoutwaterleiding was, was van het begin af aan voorstander van een leiding die het water uit de Noordzee zou aanvoeren. Dat is er - om diverse redenen - niet van gekomen. Misschien kunnen we nu al vaststellen: "Helaas...". :( 

MarcelN

#353
Quote from: Franky Boy on May 01, 2015, 23:31:14
Eigenlijk was alleen 2013 een slecht jaar en over dit jaar valt nog weinig te zeggen, al zijn de (voor)tekenen niet zo hoopgevend.
Ik neem aan dat je 2014 bedoelt, geeft niet, ik ben ook net een jaartje ouder ;)
Dus die pijp pompt uit het Calandkanaal, tja dat is een vage mix inderdaad.

Ik had vandaag ook makkelijk veel meer forel kunnen vangen, maar dat hoeft van mij niet zo, dan had ik een andere tip moeten aanzetten en weet al dat het werkt dus waarom...om ze te pesten?
Nu zag ik mooie grote paarse schimmen eronder opduiken en wegkeren, ze zagen dus de lijn, kicken toch om dat te zien!?
Ik heb vandaag ook erg veel forel op haring zien jagen en wel zo erg dat ze beiden zowat op de dam terecht kwamen :o er waren nu ook meer aalscholvers, dus zilveren grote streamers mee voortaan ;)

Of alle info hier wel zo goed is weet ik zo net nog niet, bij de forumdag zei iemand dat de restant bolussen erg gewild waren bij de Loswal en de forellen, dit is blijkbaar achteraf vast door wat Polen gelezen :-X
Er lurken blijkbaar niet alleen goede hier, het gaat er mij alleen om dat de echte zichtvissers er nu niets te zoeken hebben zoals o.a Sander en 'lange' Frans :) sommige moeten erg ver rijden, gelukkig is er nog de zeebaars.

Franky Boy

Ja ik bedoelde inderdaad 2014. (Als eerste slechte jaar na een korte periode van herstel)
De tijd gaat snel... :)
Dus 2014 i.pv. 2013...
2013 was nog een goed jaar.
De zoutwaterleiding (en de manier waarop deze functioneert) is de sleutel tot de problemen die we nu ondervinden, daarvan raak ik steeds meer overtuigd.

MarcelN

Oké die leiding is dus helemaal ruk, maar waarom dan niet de kortste en makkelijkste weg, onder het fietspad door!
Één pijp bij het groene strand en de andere bij de surfschool, mooiere stroomversnelling kun je niet maken :D én puur zeewater.

Franky Boy

Kost een miljoentje of wat Marcel...  :-\

MarcelN

Sancties verhogen rechttrekken met verkeer, ik ga wel innen :P pff zeeforel de netten injagen op dat meer kan wel, rare lui hoor
Gooi er dan maar gif in, dat ze niet te vreten zijn en wel blijven leven ;) de vissen

Floor

'brak' water uit de monding van het hartelkanaal (dus eigenlijk het beerkanaal) gebruiken om in een 'brak' water meer te pompen!? Ik zie daar geen probleem bovendien, is het aandeel van zoet bovenwater in het hartelkanaal echt minimaal en daarbij, is de kwaliteit van dit water echt niet beter dan dat zogenaamde 'zuiver' zeewater
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Hidde

Heb er niet zo veel verstand van maar als je iets wil verbeteren, hoger zoutgehalte genereren, moet je er mijns inziens niet ook weer brak water inpompen..

Marco B

Gisteren maar weer eens een poging gewaagd. De laatste maanden vis ik daar weer regelmatig, zo'n 1 a 2 keer per week. Het was ditmaal helemaal niets. Normaliter vang ik eigenlijk altijd wel 1 of meer forel(letjes) en een paar botten, maar gisteren was het echt helemaal niets; zelfs geen botten. Verspeelde 1 forel en dat was dan ook het enige wapenfeit van de dag. Ook om mij heen bleef het stil en werd er niet gevangen. Een paar Duitsers hadden er 's morgens vroeg 3 gevangen op een Bibio, maar er was aan het wateroppervlak totaal geen activiteit te bespeuren. Slechts 1 vis zien draaien en totaal geen insecten te zien. Zag dat Oostenrijkse mannetje ook nog staan en die gaf het na anderhalf uur ook maar weer op of ging verkassen. Van de week maar weer proberen.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

MarcelN

Je bedoelt Sepp?
Vreemd, een dag eerder zag ik heel veel leven en vooral op haring jagen, daar waar je met Perry sprak zeg maar ;) op de dam.
Vangsten waren ook goed, bij mij dan.
Van de week ben ik er ook, misschien kunnen we ze vanaf twee kanten bestoken? Laat maar weten ;)

Marco B

Er stond nu een harde Oostenwind Marcel. We hebben met 2 man daar een uur of 3 gevist maar het water leek wel dood. Zegge en schrijven 1 vis zien draaien. De vorige keer toen ik daar was kwam de wind uit het zuid-westen en kon je goed zien dat er best wel wat insecten uit de duinen werden geblazen die dan bij de dammen door de forel werden opgewacht. Heb inmiddels het weerbericht gezien voor komende week: windkracht 6 tot 7; zal komende week dus niets van komen. Lijkt wat mij betreft teveel op werken :)
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

MarcelN

#363
Vrijdag was die NNO ofzo, het water sloeg over de dam dus....maar vanuit een belly lijkt me dat niets idd, ik ben met 2 Bft al de weg kwijt ;D
Jammer, vanaf de dam heb ik geen last van de wind tenzij pal op je neus, dan ga ik de bak in waden.
Vrijdag waren er ook niet heel veel botten, maar de forel kwam aardig qua aantal in de buurt incl verspelen dan wel.
Ik denk dat we grotere streamers moeten gebruiken, iets heel anders dan 'normaal' dus ivm die haring attacks, wat overigens een heel gaaf gezicht was zo'n angstig hoekende zilveren haring met forel erachter 8)

Volgens mij is het morgen een prima weertje ZW 2-4 en  8)

Hidde

Wie weet ben ik er morgen laat in de ochtend nog wel..
Heb een week met keelontsteking plat gelegen maar kom er weer een beetje bovenop.. Mijn meisje verklaart me voor gek.. Had het ook zwaar te pakken. :'(
Als ik me morgen ok voel 10.00 uur ah water , 13.00 eruit. Blijf aan mastzijde denk ik.. Achterin of voorin bij doorgang., hangt vd wind af..
Start denk ik weer met de zinklijn.... Nog weinig activiteit gezien voorlopig..

MarcelN

Met een ZW heb je hem daar op de kop Hidde, ik kijk effe bij de palen en loop door naar het strandje.
Ik heb 10cm+ streamers voor zeeforel met palingstaart, die lusten die bruine vast wel ::)
Anyone else, Sepp, Frank of buurman Johnny  ???

Joost S.

Het antwoord op deze vraag is helaas nog niet voorbij gekomen. Ben zo vrij het nog eens te vragen.

Tot ongeveer wanneer  kan (mag?) je op forel visssen op het ovm?

Zit dat aan een datum vast, of ligt dat wellicht aan de water temperatuur? Weet iemand dat?

Hidde

Ga idd ook wel aan die kant kijken als ik ga,zoja ben ik er 10.00 uur ofzo, parkeer bij die strandtent met dat torentje dan.

Franky Boy

Goede vraag Joost S.!
Aangezien ik voor de beleids-technische en de biologische vragen verantwoordelijk ben, zal ik die proberen te beantwoorden.
Vergunning-technisch mag je in het OVM het gehele jaar door op forel vissen, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Andere vraag is natuurlijk: Is het biologisch verantwoord om in de zomermaanden op forel te vissen?
Vroeger was er in de zomer ook een gesloten tijd voor de forel en dat was om de regenboogforel in die maanden tegen de bevissing te beschermen.
Die regenbogen bleven namelijk bij watertemperaturen boven de 20 ºC gewoon doorazen in de ondiepe lagunes. Bij nog hogere temperaturen kwamen ze zelfs tegen de avond uit het diepere water naar die voedselrijke lagunes om te azen. Dat kon erg spectaculair zijn! (Beekforellen verblijven bij hoge watertemperaturen meestal permanent in de koudere waterlagen en wagen zich veel minder in het warmere ondiepe water...)
Keerzijde was dat je bij die temperaturen een regenboogforel 'dood kunt drillen'.
Zelfs al zwemt hij na reanimatie ogenschijnlijk gezond weg, dan valt hij 20 meter verder alsnog definitief op zijn rug.
Ook gebeurde het dat ze tijdens de dril in het bijna zuurstofloze wier of een draadalgenmassa doken en dan was de dril ook op slag voorbij en de regenboog morsdood... :(
Die gesloten tijd werd door de vliegvissers als nogal 'betuttelend' ervaren.
En laten we eerlijk zijn: Niet alle Nederlandse zomers doen tropisch aan! :)
Onder die druk heeft Sportvisserij Zuidwest Nederland die gesloten tijd in de zomer laten vallen.
Het is nu aan de verantwoordelijkheid van de individuele sportvisser of hij besluit om bij hogere watertemperaturen te vissen of niet.
Het afgelopen jaar waren de omstandigheden in de 'binnenbakken' (de lagunes) door algen- en wierbloei dusdanig dat de regenboogforellen zich helemaal niet meer in deze ondieptes waagden. Daardoor werden vliegvissers eigenlijk niet voor dit 'dilemma' geplaatst.

Joost S.

Ok, dankjewel voor de mooie info,  ::goodjob::.

Nou, dan volg ik het hier wel een beetje of het nog kan als ik wil gaan. Anders na de zomer weer. Maar dat ik nog een keer revenge ga nemen, dat staat vast, ;-).

MarcelN

Vandaag weer een poging gedaan en was weer leuk, ondanks dat Hidde nog steeds ziek is/was. Beterschap!
Wederom weer een kleine 10st botten geland en aan het einde van de dag kwam 'lange Frans C.', een oude vismaat van Perry, nog even aanschuiven en alle sterke verhalen van 'vroegâh' mogen aanhoren pffff.
Dagen van 70st forel én echte grote forel 70+cm, met meerdere weliswaar maar toch....dat waren tijden. Dat ze toen doorgingen tot uurtjes waar ik normaal begin in de ochtend...doet er dan even niet toe  :-X
We hebben samen nog even staan te genieten van een aantal forellen die ik tevoorschijn toverde onder ons voeten bij een biljartlaken van het gehele meer inmiddels, overal zag je wel wat draaien eigenlijk.
We hebben ze niet gevangen, het was een mooi gezicht op zich al. Ook veel grondels in camouflage kleuren gespot tegen de kant tussen de algen met soms een grote zwarte grondel ertussen.
Maar over één ding waren we het eens, het is er niet best, ze zijn erg moeilijk te vangen op de gangbare en toegestane manieren.
Ik ving een aantal botten die de vlokreeftjes uitkotsten, dat was toch ook hoofdvoer voor de forel... ???

Ik heb eigenlijk niemand wat zien vangen verder, leuk was wel dat er diverse vissers in mijn buurt stonden die steeds dachten dat ik forellen ving ;D ik onthaakte ze onder water en liet ze maar in die waan :P

Marco B

Vandaag ook maar weer een poging gedaan. Het zou vandaag mooi weer worden met weinig wind dus een mooie dag om een aantal uren met de BB het water op te gaan. In 1e instantie met een snelzinkende lijn en mijn LOV (Lullig Oostvoorne Vliegje naar model van Hanafi Saleh). Na een kleine 3 kwartier zowaar een beuk op de hengel en na een paar minuten kwam er uit de diepte een mooie bruine forel naar boven van net wel of net geen 60 cm. Daarna van lijn gewisseld omdat er plotseling overal forel aan het oppervlak verschenen. Dit leverde behalve een paar missers nog 2 aardige regenbogen op aan een zwarte Klinkhammer. Om 3 uur veranderde de windrichting, precies zoals het weerbericht voorspeld had. Normaal zitten ze er altijd naast maar nu werkelijk precies op de minuut goed voorspelt.
Het gevolg was dat het azen ophield en er helemaal niets meer gebeurde. Ben nog een keer geswitcht naar een intermediatelijn maar er gebeurde helemaal niets meer. Desondanks toch een leuke dag en ditmaal zonder botten. Weer eens wat anders :) 
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Hidde

nice!! maareh... pictures! or it didn´t happen.... 8)

Franky Boy

Pictures?
Dan waren heel wat van mijn vistrips visloos! :)
::hulp::

Floor

Of nog erger; voordat de camera tevoorschijn is getoverd is de vis alweer "gevlogen"
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.