OVM (Nieuw seizoen '14-'15)

Started by Franky Boy, December 01, 2014, 08:47:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen

Zijn de bibio's er al? Toen ik afgelopen weekend in de Kyll was heb ik ze al in het bos gezien :)

MarcelN

En dan? Er is (bijna) geen forel te bekennen in de binnenbakken :'(

Koen

misschien dat ze dan wel ff komen kijken  ;D

Franky Boy

Koen bedoelt waarschijnlijk de botten. :)

Koen

botten op de droge vlieg?  ???

Marco B

Kom op Marcel, nu ook weer niet al te somber. Tijdens de OVM-dag heb ik bij de palen toch best nog redelijk wat forellen tegen de stenen wallen zien azen in het wateroppervlak op kleine bruine vliegen dus het kan nog steeds. Alleen helaas niet meer in de formaten en aantallen als voorheen.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Joost S.

#331
Hoe komt dat dan eigenlijk? Is er zoveel concurrentie dat je ze minder ziet? Of daarom een voedseltekort voor de forellen waardoor de populatie zakt?

Of nemen veel mensen forellen stiekum mee? Of een beroepsvisser? Aalscholvers?

Snap niet zo goed waar die vis is gebleven? Wellicht natuurlijke dood door ouderdom en te weinig uitgezet?

Geen idee. Weet iemand dat misschien?


Ps. Kan een domme vraag zijn, dat mag ook gezegd worden, ;-).

Franky Boy

Beste Joost,
Er is de laatste jaren meer forel (regenboogforel en beekforel) uitgezet dan ooit tevoren.
Toch vallen de vangsten de laatste twee jaar (volgens sommigen al wat langer) tegen.
Mogelijke oorzaken daarvan kunnen zijn:
* Toegenomen concurrentie van een andere roofvissoort met een vergelijkbaar menu: de bot.
* Stroperij en illegale visserij.
* Toegenomen predatie door aalscholvers.
* Ongunstige omstandigheden in de binnenbakken (ondiepe lagunes binnen de dammetjes) door algen- en wierbloei in voorjaar en zomer, met als gevolg lage zuurstofgehaltes. Forellen mijden deze plekken en missen zo ook een belangrijke voedselbron
Aan de aanpak van de illegale visserij en stroperij wordt al heel wat gedaan. Maar de Buitengewone Opsporingsambtenaren kunnen niet overal en altijd aanwezig zijn.
De beroepsvisser heeft de afgelopen twee jaar niet of nauwelijks gevist en kan geen oorzaak zijn van de afnemende vangsten.

Joost S.

Ok, duidelijk, (hoogstwaarschijnlijk)  een samenloop van negatieve puntjes dus.

Dankjewel.

MarcelN

Quote from: Marco B on April 30, 2015, 11:18:05
Kom op Marcel, nu ook weer niet al te somber. Tijdens de OVM-dag heb ik bij de palen toch best nog redelijk wat forellen tegen de stenen wallen zien azen in het wateroppervlak op kleine bruine vliegen dus het kan nog steeds. Alleen helaas niet meer in de formaten en aantallen als voorheen.
Dat weet ik ook wel Marco, maar áls die bibio's zouden hatchen, dan moet je toegeven dat die paar forellen dié er nog zitten echt niet in jou creatie trappen en genoeg hebben aan die paar echte vliegen.
Overigens zie ik die slimme botten er ook wel voor aan dat als ze die forellen zien stijgen, dat zij dat ook maar gaan doen, verbaast me niks, ze pakken alles af van ze.
Je hebt toen zelf gezien dat ik er geloof ik 5 ving in zowat een 15minuten, dat gaat toch nergens meer over.
We kunnen beter met een #4 gaan vissen op die platten, is het nog leuk ook, want er zitten hele sterke bij, ook voor de #6 ::agree::

By the way, toen Jan&Jan naast me stonden, kregen we nog wel wat forellen voor ons neus aan de oppervlakte hoor ;) mij doet dat niet zoveel meer, maar Jan stond te genieten/stuiteren, maar niet gevangen :P

Satch

Quote from: MarcelN on April 30, 2015, 18:53:33
Dat weet ik ook wel Marco, maar áls die bibio's zouden hatchen, dan moet je toegeven dat die paar forellen dié er nog zitten echt niet in jou creatie trappen en genoeg hebben aan die paar echte vliegen.
Overigens zie ik die slimme botten er ook wel voor aan dat als ze die forellen zien stijgen, dat zij dat ook maar gaan doen, verbaast me niks, ze pakken alles af van ze.
Je hebt toen zelf gezien dat ik er geloof ik 5 ving in zowat een 15minuten, dat gaat toch nergens meer over.
We kunnen beter met een #4 gaan vissen op die platten, is het nog leuk ook, want er zitten hele sterke bij, ook voor de #6 ::agree::

By the way, toen Jan&Jan naast me stonden, kregen we nog wel wat forellen voor ons neus aan de oppervlakte hoor ;) mij doet dat niet zoveel meer, maar Jan stond te genieten/stuiteren, maar niet gevangen :P

Volgens mij waren die paar actieve forellen meer geïnteresseerd in een belegen witbroodje dan de paar draadjes en veren aka droge vlieg ;D
Op het 'voeren van' staat btw dezelfde penalty als werpen na/vanaf het VTV bordje naast de steiger maar dat terzijde.

Heb verder geen idee wat de studies uitwijzen van het eetgedrag bij gekweekte roofvissen naar verloop van tijd die in een groot meer zijn uitgezet. Het is duidelijk dat de biotoop is veranderd door oa de zachte winters en zoutgehalte.
Of er een mogelijkheid bestaat om de huidige infrastructuur (steigers, dammetjes, planten, bomen etc) positief te beïnvloeden ten behoeve van de avontuurlijke sportvisser is de vraag  ::)


MarcelN

Dat was voor de eenden Satch, maar die waren ineens gevlogen ::)
Ze moeten die andere pijp gewoon repareren en dan die dammen dichtgooien zodat maar één in- en uitgang ontstaat, dit geeft een harde stroming en het grind langs de dammen moet weer terug, da's nu slib geworden  :-\ door die gesloten dammen ben je ook gelijk van die mongolen met die planken met zeil erop af die je lijn expres overvaren >:(
Wat Sepp al zei, 'we' moeten gewoon die koppen eens bij elkaar steken dus ook de gemeente daar, het havenbedrijf of weet ik het wie de eigenaar van die pijp is en de vissers.
Er is straks geen toerist meer die er komt vissen, zwemmen kan je ook niet meer vanwege blauwalg en surfen wordt ook gevaarlijk en de duikers blijven al weg, ze zien het gewoon niet wat voor sneeuwbal effect het heeft >:(

p.forel

Zachte winters hebben we al veel vaker gehad toen geen wier en blauwalg .
Het wier probleem is gekomen na de nieuwe steenstort en de pijp .
Net als de vele platvissen  ook pas na die stink pijp

Zo beter moeten worden na aanleg van die pijp.  Nou daar is maar even wat van gebleken.
Nu grote puin hoop er door .

MarcelN

Geef jij de oplossing dan eens Piet, wat zou jij doen of gezien willen hebben?
Ik kwam er vroeger niet, ja 30jaar geleden met wat vrienden die gingen daar surfen(dat lukte mij niet) en wat lol trappen, maar of het toen al zo zout was?
Ik hoor werkelijk van alles, maar de oplossing? Dat het heel hard achteruit gaat dat zie ik wél :'(

Franky Boy

Zonder die pijp (zoutwaterleiding) zou het water nu al veel zoeter zijn geworden en de algenproblemen dus nog groter.
Het fosfaatgehalte in het water is vrij hoog en die fosfaten spelen bij verdere verzoeting van het water een belangrijke rol bij de vertroebeling door algenbloei (fytoplankton). Dus voor helder water zou je eigenlijk een hoger zoutgehalte moeten hebben.
Probleem is echter dat de pijp die het Waterschap gebruikte om overtollig water uit het OVM weg te pompen door ouderdom op instorten stond. Ze gebruiken nu de pijp die bedoeld was om zout water in het OVM te pompen ook om het overtollige water uit te pompen. Die pijp wordt nu in twee richtingen gebruikt. En met de oude pijp werd het zoetere water bij de Stormvogel aan de oppervlakte weggepompt, terwijl nu het water vanaf enige diepte wordt weggepompt.
Theorie is nu dat hierdoor minder circulatie tussen het diepere zoute water en het zoetere oppervlaktewater plaatsvindt.
Ik weet dat de doorgangen bij enkele steendammen ondieper zijn gemaakt. Dat was op verzoek van de wadende sportvissers die bij de oversteek soms bijna kopje onder gingen!
Ik weet eigenlijk niet meer of er ook meer van die openingen (doorgangen) in de steendammen zijn gemaakt. Wanneer zou dat gebeurd moeten zijn?

MarcelN

#340
Dat van die extra doorgangen hoorde ik weer van de lokale vissers uit Oostvoorne zelf, maar dat is vast al lang geleden en vroeger was alles beter ;D
Wél zeiden ze mij dat tijdens die graafwerkzaamheden het een gekkenhuis van vis was eromheen, zelfs paling dook op de loskomende kreeftjes/garnalen e.d

Nou ja, ik kijk misschien morgen er nog wel effe, neem ik gebak mee voor mijn vrienden ;) jaartje ouder dan he :-X

Maarre....stiekum heb ik altijd het idee dat die maffe Wilkin er iets heeft in geflikkerd onder het mom, ik niets...jullie ook niet!
Ik zie ook veel dode paling tegen het riet.

Wat ik ook vreemd vind, ik stond laatst in de lagune met mijn schoen een diep gat te maken, komt er ineens een berg gras tevoorschijn :o je weet wel dat gras dat in de zomer tegen de oppervlakte aan groeit.
Ik wist niet dat dat overal zat, dus ook op het ondiepe ???

HappyFisherman

Dat zou die maffe visser dan heel veel centjes gekost hebben, want met zo'n groot volume moet je er nogal wat in dumpen om effect te krijgen ;)

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

Het kan ook nog zijn dat die algen door vissers zijn geintroduceerd natuurlijk; gewoon iemand die met besmette waadschoenen of een sliertje alg aan een waadpak het water in is gestapt en als je dat spul maar de tijd geeft komt het vanzelf overal.  :(

Misschien harders uitzetten? die kunnen zich prima redden in brak water, vreten alg, horen hier thuis en zijn nog eens leuk om te vangen  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

Franky zo erg als het wier nu is heb ik het nog nooit mee gemaakt !!

Jaren terug was het water net zo zout als nu en veel minder wier  wie het weet mag het zeggen ..

Wat jaren terug zaten er ook al veel botten  herinner mij een foto op prikbord van een bovengehaald net van wilkin   veel heel veel botten 1 of twee forellen plus een aalscholver .

Waarom dan nu een plaag van botten en wier  ????

Joost S.

Misschien omdat we een matige winter gehad? En dat 2 jaar achter elkaar?

p.forel

Vorige jaar ook al veel wier   en 2007 was zelfs  warmste winter in 300 jaar  ik heb toen maar weinig wier gezien

Joost S.

Ok. En was de situatie in 2007 hetzelfde? Heb iets gelezen over een in- en uitlaat pijp. Een oude en een nieuwe, dat heeft voor wat verandering gezorgt.

Tsja, het is maar een beetje brainstormen, ;-).


MarcelN

Ik weet het niet hoor, ik kom er pas sinds 2012 en heb toen heel goed gevangen ook op zicht, 2013 was ook nog goed te doen.
En toen was het over :'(
Ik heb toevallig vandaag weer eens redelijk forel gevangen, 4 eraan gehad waarvan 2 geland en uiteraard de nodige botten :P geen grote vissen ±40-45cm.

HappyFisherman

Dus het gaat pas 1 jaar van de 3 slecht Marcel en over dit jaar kun je nog niks zeggen eigenlijk...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Ik vliegvis al ehhhhh......  13 jaar op t OVM

2002, 3 en 4 waren top!!
73 cm brownie en veel "bows" van evenzo groot

2005,6,7,8.... lastiger, steeds lastiger...

2009,10,11,12,13 ,van lastig tot steeds beter ....

2014,15 weer lastig

2015, veel, extreem veel bot.......

Weinig forel, maar misschien.....

Gr

Jan
"Petri Heil"