OVM (Nieuw seizoen '14-'15)

Started by Franky Boy, December 01, 2014, 08:47:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Het zoutgehalte schommelt de laatste twee jaar zo tussen de 7000 en de 7600 mg/liter. En als die schommeling zo aanhoudt, zal de beoogde 8000 mg/liter voorlopig niet worden gehaald. De toename van de botten is aan de zoutwaterinlaat te danken, daarmee is heel wat jong spul in het Oostvoornsemeer gepompt. Met het hogere zoutgehalte heeft dat niets te maken. Botten kunnen uitstekend in zoet water leven; vroeger trokken ze de Rijn op tot in Zwitserland! Ze zijn nu in de ondiepe lagunes van het OVM wel een geduchte voedselconcurrent van de regenboogforellen geworden. Dat blijkt ook wel uit de grotere vangsten van botten aan de vliegenhengel. Waar de botten leven, is minder plaats voor (regenboog)forellen. :(

Scaramouche

dat zou het inderdaad verklaren, het inspoelen van bot larves. Worden er nog wel eens andere vissen dan forellen en botten gevangen ook?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

maurice

Geld er voor bot ook een meeneem verbod?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

MarcelN

Officieel mag er geen enkele vis onttrokken worden uit het OVM, ik ken er die nemen ze mee in hun kano :-\ haring wordt er ook wel gevangen.
Zo'n haring moet je eens na aanhaken de ruimte geven, dus aan je lijn laten zwemmen en goed opletten ;)
Je ziet ook steeds meer bot op de dammen en eronder liggen, misschien een aalscholver die ze laat vallen? Ik zie ze er wel mee vliegen, ze krijgen ze niet weg.

Franky Boy

Naast kleine botten zijn er ook nieuwe haringlarven, zeedonderpadjes, brakwatergrondels, zeetongen, puitalen en zelfs kleine zeebaarzen met het inlaatwater meegekomen. Van die zeebaarzen heeft niemand nog wat vernomen, behalve de beroepsvisser en de duikers. De eerste zwartbekgrondels (exoten) schijnen al gesignaleerd te zijn. Vreemd genoeg heb ik nog geen melding van harders gezien.
Van duikers die op de wrakken duiken, heb ik verder nog meldingen van vissen die door de afsluiting in 1965(!) in het OVM opgesloten zijn geraakt: reuze tarbotten, een reuze grouper (Sub-tropische zeebaars!) en een enkele reusachtige kabeljauw (!)
Voor alle vissoorten geldt een meeneemverbod.
Hier een foto van een van de grote scholen haring in het Oostvoornsemeer (Foto: Divecenter Oostvoorne):

Bone F

Beste Franklin
Als ik dat allemaal zo lees zou het toch een walhalla voor (vlieg)vissers moeten zijn, doen we dan toch iets verkeerd  ;D
vrgrtn Frans

sjoerd

Quote from: MarcelN on April 06, 2015, 07:49:36
Je ziet ook steeds meer bot op de dammen en eronder liggen, misschien een aalscholver die ze laat vallen? Ik zie ze er wel mee vliegen, ze krijgen ze niet weg.

Vorig jaar nog gezien dat een aalscholver een aardig formaat bot na enig duw en trekwerk keurig naar binnen wist te werken! Ik had dat ook niet verwacht maar het kan dus wel al zullen ze met een forelletje (helaas) minder moeite hebben :'( :'(

Bone F

Misschien eten ze hem dubbel gevouwen als een soort taco dus....

sjoerd

Quote from: Bone F on April 06, 2015, 18:28:10
Misschien eten ze hem dubbel gevouwen als een soort taco dus....

Ik denk meer aan een ondersoort. : de breedbek aalscholver  ;D

MarcelN

haha ouwe selfie geilerd, wanneer kom je weer vissen? Zaterdag WZW2-4 >16C grote kans dat de vliegen daarna ineens er zijn, er zijn er nu al veel, maar niet de goede.
'Kzal je eens een lesje bot vangen geven, ze noemen me nu al de bonecollector :'(

Koen

Quote from: MarcelN on April 06, 2015, 19:24:46
haha ouwe selfie geilerd, wanneer kom je weer vissen? Zaterdag WZW2-4 >16C grote kans dat de vliegen daarna ineens er zijn, er zijn er nu al veel, maar niet de goede.
'Kzal je eens een lesje bot vangen geven, ze noemen me nu al de bonecollector :'(

Ja dat krijg je he als je na je eerste worp er meteen 1 vangt terwijl Perry en ik naast je staan en al 3 uur bezig waren  ::)

Bone F

Quote from: Koen on April 06, 2015, 20:14:40
Ja dat krijg je he als je na je eerste worp er meteen 1 vangt terwijl Perry en ik naast je staan en al 3 uur bezig waren  ::)
Maarrrrrrr hij deelt wel alles zodat je ook kunt scoren. Hij heeft mij/ ons een keer een gouden dag bezorgd met zijn tips  ::top::

Franky Boy

Dat en die botten maken Marcel zo uniek! :)

Koen

Quote from: Bone F on April 06, 2015, 21:49:01
Maarrrrrrr hij deelt wel alles zodat je ook kunt scoren. Hij heeft mij/ ons een keer een gouden dag bezorgd met zijn tips  ::top::

Het helpt inderdaad wel als je wat tips en tricks krijgt, maar het blijft Oostvoorne, blanken hoort er bij, ook met de beste tips en tricks die er zijn :)

MarcelN

Vandaag een heerlijke dag op het OVM gehad, de dag begon goed bij de 1e doorgang Rechts LW gelijk 2 forelletjes, daarna was het één en al bot wat de klok sloeg...
Resultaat 2-10 voor de botten, bijna iedereen ving bot, dus beter iets dan niets riepen ze allemaal.
Opvallend was het nieuwe leven ineens, overal zag je de grondels weer tussen de stenen en zelfs op het ondiepe op het zand zag ik kleine stekelbaarsjes?
Leuk detail, in de ochtend was het windstil en het meer een biljartlaken, lopend door de binnenbak zag je bij al die donkere gaten in de bodem duidelijk de afdrukken van platvissen, ook zag je erg veel platte wegzwemmen en ze waren zelfs te volgen en aan te werpen 8) de dombo's ;D
In de ochtend waren er ook erg veel stijgende forellen te zien azend op kleine vliegjes, naderhand zag je ze aanzienlijk minder.
Volgend weekend de bibio vliegen?

Marco B

Gisterenmiddag ook even geweest; was alweer te lang geleden. Prachtig weer, te mooi eigenlijk, vrijwel windstil. Voor Oostvoorne begrippen vond ik het best druk. Toen ik aankwam stond er een man of 12 vissen en dreef er naast een aantal bellyboten ook nog een kayak rond. Het was taai en mijn vangst bleef beperk tot 2 uitzetters (waar je qua formaat op een 'normale' forellenput waarschijnlijk heel tevreden mee zou zijn) en om mij heen werd ook niet geweldig gevangen. Hier en daar een uitzettertje en een paar botten. Wel inderdaad, zoals Marcel ook al aangaf, heel veel grondels en ander klein spul, dus er begint leven in te komen.
En al het geneuzel over Bibio's waar iedereen altijd de mond van vol heeft; staar je er niet blind op. De periode dat ze uitkomen is maar heel kort ( een week of 2) en dan moet de wind ook nog uit de goede hoek komen zodat ze uit de duinen het water in geblazen worden. De kans dat je het meemaakt is uitermate klein, maar je weet het nooit!
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Joost S.

Het is niet de bedoeling dat jullie nu even snel dat meer leeg vissen he.

:)

Satch

Misschien is de vraag al een paar keer eerder gesteld, maar heb je als visser naast de NL vergunning (in mijn geval die van Sportvisserij Zuidwest Nederland) ook nog een aparte OVM papiertje nodig?
Alvast bedankt voor een passen antwoord!

Scaramouche

OVM staat sinds een paar jaar gewoon in de lijst die bij je Vispas hoort, geen apart papiertje meer nodig.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

@Marco B,
die kans op Bibio's is inderdaad erg klein, ik heb het 27april 2012 meegemaakt, gekkenhuis! Vroeg in de ochtend met de hatch was ik er met 3 man, nadat ze gingen bellen stonden er wel 30 op rij :-\
Het jaar ervoor was het er ook, maar toen lag ik op het strand ernaast zeekant met het gezin en werd gek van die gore vliegen, als ik dát toen geweten had....

Franky Boy

Bruine forel, eergisteren op het OVM gevangen door Ron de Dalie en foto gisteren op facebook gezet:

Bone F

Prachtige vis! De presentatie vind ik minder. Volgens mij beschadig je de slijmlaag behoorlijk met zo'n handschoen  :-\

Franky Boy

ALGENBLOEI GECONSTATEERD
De duikers van Dive Center Oostvoorne melden alweer een spectaculaire toename van de groei van wier en algen. Dat voorspelt weinig goeds voor de (vlieg)visserij als dit weer aanhoudt en de zon steeds sterker wordt en meer zonuren komen. Laten we hopen dat de situatie van het vorige jaar zich niet gaat herhalen.
Voor wie een facebook-account heeft, werkt deze link (hopelijk... :) ):
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1590211457928628&id=100008193669748&comment_id=1590223834594057


MarcelN

Ja klopt, was het vergeten te vermelden, thv LW rechts de 2e dam 1e buitenbocht hele grote plukken wier :o ik dacht dat het oud was en aangespoeld, niet dus :'(
Woensdag maar weer eens kijken, geen zin om met dat weer tot zweet te werken dus dan maar vissen 8)

sjoerd

Er liggen plaatselijk alweer plakkaten wier van tientallen meters in omvang en al zolang dat ze vanaf de bodem al een meter lang zijn. Kijk maar eens t.h.v. de surfschool. Dat kan nog wat worden, de warmte moet nog komen!





opderwateropname. Wier groeit vanaf de bodem meer dan een meter omhoog!!

Ook nog steeds nagenoeg geen visjes e.d. op de ondiepten. Wel een grote forel gemist, die meerdere keren naar iets steeg. Een streamertje wilde hij of zij niet. Verder geen vissen gezien op een wegfladderende bot na.