OVM (Nieuw seizoen '14-'15)

Started by Franky Boy, December 01, 2014, 08:47:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

MarcelN

#150
Quote from: Hidde on February 14, 2015, 23:33:24
Ben benieuwd hoe het gaat worden dit seizoen op het ovm......
Ik denk weer heel slecht als je het goed wilt doen.
Maar ik denk wel dat de OVM forumdag een knaller wordt zo vlak na de uitzet, voor ieder wat wils, aantallen harken met zonkertjes of grote bows jagen...al blijft dat laatste een gok op droog wie er hapt als je ze niet ziet.

Timvanp

Aanstaande donderdag een vrije dag. Volgens mij wordt het wel redelijk weer. Denk dat ik wel even een kijkje ga nemen.  :)
::new::

MarcelN

Mogelijk dat ik het eind van de week er weer ga kijken, ik wil het vanaf nu zo'n beetje proberen er elke week polshoogte te gaan nemen.
En dan gaat het mij vooral meer om het onderwaterleven als de grondels, stekelbaarzen en dergelijke, die heb ik nu nog niet gezien.
Iets vangen is bijzaak en zal mij puur focussen op de westside van het meer, ook probeer ik meer te filmen onder water.

Hidde

We zagen nu idd weinig kleine visjes onder water, zelfs bij loswal naar 1e dam, daar zag ik er een maand geleden wel een boel.. Misschien door sterke stroming die daar nu stond?

MarcelN

Ooo dus toch wel? Met Perry en Koen niets gezien, dat was iets daarvoor weer, vreemd ???

Timvanp

Ja ik woon gelukkig op maar 15 a 20 minuten met de auto. Als het niets is, gewoon lekker de Bernisse in op snoek :).
::new::

Hidde

Quote from: MarcelN on February 15, 2015, 22:34:18
Ooo dus toch wel? Met Perry en Koen niets gezien, dat was iets daarvoor weer, vreemd ???

Zie ze echter altijd het meest bij de loswal rechts.
Ben benieuwd hoe vaak ik er nog ga komen de komende tijd ivm met dat nieuwe Maatje , thuis mijn vriendin ook een beetje ontzien, maar 1 x moet sowieso nog wel lukken. Of gewoon kortere sessies..

Wil ook het eea onderzoeken hier in de buurt maar daar maak ik wel een nieuw topic voor aan..

Satch

Ik las bij toeval de volgende (wellicht informatieve) berichtenwissel op http://vliegvissen.startpagina.nl/forum/topic/8901/

"frankyboy 14 Feb, 2015 09:44
default avatar
Op 5 februari jl. bezocht ik namens de VNV een commissievergadering van de gemeenteraad van Westvoorne over de blauwalgplaag in het Oostvoornsemeer van vorig jaar. Twee medewerkers van het Waterschap Hollandse Delta gaven een presentatie over de historie van het Oostvoornsemeer en de mogelijke oorzaken van de explosieve ontwikkeling van blauwalg (een soort bacterie). Geen woord over de eveneens grote algen- en wierplaag van 2014 en de gevolgen die deze had voor de zwemmers, sportvissers en duikers!

Meer informatie op de website van de VNV:

http://www.vnv.nu/index1.php?id=3&cat=5277846c5c1f1&archief=0&page_id=54dc6eba2182a

Cornico 14 Feb, 2015 18:37
Cornico avatar
Het is niet te hopen dat onze andere beleidsmakers/bestuurders op landelijk niveau ( lees Den Haag) zo met feiten, oorzaken en gevolg en daarmee met het beleid t.a.v. ons land omgaan als die in dit geval en op het ministerie van LNV in de laatste jaren.

Hoewel, valt het visserij beleid nog onder LNV of is dat waar tot nu "beleid" gemaakt werd, overgegaan naar iets anders onbenulligs waar ze allemaal zitten te slapen?

Misschien is mijn hoop over een andere insteek elders ook wel helemaal een droom en leef ik in een (oude) droomwereld dat we toch nog wel echt beleidsmakers in het landsbestuur zouden hebben.

Helaas brengt wat er tegenwoordig verder in Den Haag wordt gebeuzeld mij niet één-twee-drie van mijn twijfels af.

Het zal wel allemaal te moeilijk en voor hen onbenullig zijn . . . . . . :@

PS. Na wat zoeken heb ik gevonden dat sinds Rutte hier in het land z'n smoesjes mag vertellen dat ministerie met één woord het ministerie van Economische Zaken heet en dat de minister, die daar zit en altijd hard aan het werk is in Den Haag, alles zeer zorgvuldig uitzoekt hebben we de laatste dagen goed kunnen volgen.

Post is bewerkt op feb 14, 2015, 6:49 p.m. door Cornico

groet'n en goedgoan

Marten

Bewerkt 14 Feb, 2015 18:49
narcel 14 Feb, 2015 22:44
default avatar
Ik ben er vandaag nog even wezen kijken op het OVM, wat mij direct weer opvalt is dat er nu weer geen hele bossen afgestorven wier ligt tegen de kanten, maar met een licht kabbeltje tegen de kant wél vette schuimkoppen.

Ook trof ik in diverse binnenbakken weer veel stijgende vis aan (ook grotere), ok ik heb ze een beetje getriggerd, maar dat is wel erg vroeg zo. Niets gevangen overigens, ik zat zinkend en wilde niet switchen, geen lol aan om ze zo te vangen.

In een binnenbak trof ik een suffe bot aan, die na een duwtje pas begon te zwemmen en een rottende jonge zwaan aan het begin LW rechts 1e dam.

Kortom, ook na deze mislukte winter zie ik het weer zwaar in qua leuke visserij, dus weer geen struinende grote forellen langs de rietkragen, jammer weer dit komende seizoen.

Marcel.

frankyboy 15 Feb, 2015 08:46
default avatar
Goede observaties van Cornico (Marten).

Door overheid (gemeente en waterschap) en onze 'volksvertegenwoordigers' (Gemeenteraad) werd weer een hoop onzin uitgekraamd. Wat ernstige vermoedens doet opborrelen of ze ook bij andere (belangrijkere?) onderwerpen wel weten waar het over gaat... :(

Wat de opmerkingen van Narcel (Marcel) betreft:

We hebben geen kristallen bol waarin we kunnen zien hoe het de twee komende seizoenen op het Oostvoornsemeer zal gaan. Maar ik houd - eerlijk gezegd - mijn hart vast. De omstandigheden zijn hetzelfde als het afgelopen jaar. We hebben nog geen echte winter gehad en de verwachting is dat de overvloedige planten- en algengroei dus weer snel een probleem zal vormen.

En dan is er het raadsel waar de grote regenbogen gebleven zijn. Niet in de netten van de beroepsvisser dit jaar, want die heeft nauwelijks nog fuiken gezet nadat hij (voorlopig met succes) voor de rechter is gesleept. Vroeger werden er rond deze tijd (en de afgelopen twee maanden) veel grote paairijpe regenboogforellen waargenomen en na de pogingen tot paai ook vaak gevangen. Waarom gebeurt dat niet meer - of in ieder geval steeds minder?

De grote bruine forellen (of beekforellen) bieden de regenbogen weinig concurrentie want het OVM is wat forel betreft eigenlijk 'onderbezet' en voedselconcurrentie speelt nauwelijks een rol. En ook 10 tot 15 jaar kwamen er grote bruine forellen voor en tegelijkertijd waren er veel grote regenboogforellen.

En dan is er nog het feit dat de grote regenbogen die er zijn, veel minder in de lagunes (door sommigen 'buitenbakken' genoemd) fourageren dan vroeger en zelfs nog een paar jaar geleden. Het afgelopen jaar kwam dat waarschijnlijk door de algen- en wierplaag waardoor in deze ondieptes al snel zuurstofgebrek ontstond (zuurstofgebruik 's nachts en het rottingsproces door afsterving).

Wanneer deze trend zich voortzet, zal de visserij met bellyboten op dieper water ook dit jaar weer succesvoller zijn dan de (voor veel vliegvissers veel leukere) visserij in de ondiepe lagunes.

Ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb en dat deze voorspellingen niet uitkomen! :)"

Timvanp

Pfoe, morgen windkracht 6 voorspeld. Misschien toch iets teveel van het goede, aangezien ik lees dat de windkracht op het OVM altijd +1 is?  >:(
::new::

MarcelN

Dat hangt ervan af waar je wilt staan en vanuit welke richting de wind komt..
http://www.buienradar.nl/weer/oostvoorne/nl/2749330/
Zuidwestertje 5, prima dus, ik zou zo met je willen ruilen maar ben nog niet klaar op de klus :'(
Ik zou met die windrichting lekker door de westerbak gaan waden tot de 3 palen, ik heb daar zaterdag veel vis gespot, dus laat maar wat met de wind meedrijven ;) en lekker bruin worden 8)

Timvanp

Niets gevangen. Ook geen vis zien draaien. Jammer, volgende keer beter. Helaas negeerden de snoeken in het water achter m'n huis m'n streamer ook volledig. 😥
::new::

sjoerd

#161


Met een telelens kon ik laatst dit plaatje maken vanaf de vogelkijkhut groene strand.

Heel ver van alle mogelijke ongewenste pottenkijkers zie je tegen de dijk aan de Oostzijde van het OVM

een aantal staken en dergelijke staan. Zou de beroepsvisser weer actief zijn en nu maar

heel sneaky ver weg zijn fuiken plaatsen of zijn het toch maar "gewone" palen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd
hoe dat zit.


Sjoerd



Leo-L

Die palen staan daar al jaren. Aan de Noordkant van het meer heb je ook een paar plaatsen waar ze staan. Met de kayak ben ik er wel eens tussen door gevaren. Er zitten nog wel wat touwen tussen maar geen netten of fuiken. Het zullen wel overblijfselen van de beroeps visser zijn denk ik.

Bone F

Ik zou zeggen weghalen die zooi kan er ook niemand in de verleiding komen ;D

Hidde

Iemand nog een update van dit weekend? ,  vangsten en of vis gezien ?

MarcelN

Ik ben er vannacht geweest, ik had 8 Saiblingen en 12 bruine forellen, allemaal boven de 60cm ::agree::

























::trusten:: ::trusten:: ::trusten:: ::trusten:: ::trusten::

Twan

Quote from: MarcelN on March 01, 2015, 22:28:28
Ik ben er vannacht geweest, ik had 8 Saiblingen en 12 bruine forellen, allemaal boven de 60cm ::agree::
::trusten:: ::trusten:: ::trusten:: ::trusten:: ::trusten::

Haha ik kom er 's nachts ook regelmatig  ::trusten:: ::trusten:: ::trusten:: ::trusten::

Hidde

En toen werd je wakker met een nat broekje..

Maar ff serieus.... Dat zijn best schamele vangsten., valt een beetje tegen dus....
Ronde bleek maar doen dan volgende week. 8)

Franky Boy

En ik had gisteren nog twee zalmen. :)
Dat wordt echt een 'knaller' dit jaar...

Maar even serieus: Ik hoor NIEMAND (behalve Marcel dan...) over goede vangsten.
Is wel dramatisch!
Of kunnen we als het iets warmer wordt nog een 'opleving' verwachten?
In de koude periode was er even een opleving door de vangsten van mooi grote beekforellen. Maar dat waren een paar forellen met vele uren en soms dagen van intensief vissen.
Ik kan die vangsten door de agressie van de bruine forellen in de paaiperiode verklaren. Het waren merendeels mannetjes en die bijten in de paaitijd (oktober-december/januari) op alles wat bij ze in de buurt komt.
Ik houd mijn hart vast voor dit jaar. Veel van de omstandigheden zijn hetzelfde als vorig jaar (o.a. de zeer zachte winter).

Satch

Misschien kan de balans beter opgemaakt worden na 25 april als een man of 20 een dag lang het OVM heeft bevist :)
Wellicht kan er dan in ieder geval worden gedeeld met welk aas er succesjes zijn te boeken. Is dat een zonker, wolly bugger of toch het oude stokje :)

MarcelN

Quote from: Franky Boy on March 02, 2015, 08:20:56
Ik houd mijn hart vast voor dit jaar. Veel van de omstandigheden zijn hetzelfde als vorig jaar (o.a. de zeer zachte winter).
Helemaal mee eens, je zal er vroeg bij moeten zijn dit jaar, dus de eerste warme dagen van maart en april zullen erg goed zijn.
Na de maand mei gaat dat weer sterk afnemen.
Mijn ervaring was afgelopen jaar dat ze alles grijpen wat maar even dreef, nog droge zonkers streamers werden gretig gegrepen alsook drijvende 'eitjes', maar ook op de kleine zwarte vliegjes heb ik leuk tegen de dammen gevangen al was dat maar af en toe. Met Sepp gebruikte ik onverzwaarde zonkertjes en die door de oppervlakte jagen, erg leuk die golven erachter 8) Kortom ze zijn gek geworden daar, geen winter en geen bibio hatch gezien :'( en ook geen stekelbaarzen tegen het riet en geen 1 grote vis gespot daar meer.

sjoerd

Net terug van 2 1/2 week bivakkeren in Oostvoorne. Ik ben welgeteld één keer naar het OVM geweest. Het was een taaie visserij. Je zag geen enkele vis, geen klein spul zoals grondels en dergelijke. De enige forel die ik heb gezien was in de bek van een aalscholver, die de forel pakte op ongeveer 200 meter uit de oever. Slechts met veel moeite kon deze naar binnen geschrokt worden. p.s Op slechts  enkele kilometers van het OVM broeden "maar" ongeveer duizend aalscholvers. Tel uit je winst.
Die wintervisserij op het OVM is niks voor mij. Ik heb geen zin om pak 'm beet 8 uren te staan werpen voor (g)één vis. Ik hou ervan om zo nu en dan eens een vis te zien draaien, of om ieder geval het gevoel te hebben dat de vis binnen werpafstand is.
Ik sprak wel een vliegvisser die vanaf 0600 uur tot ongeveer 15.00 uur twee vissen zou hebben gevangen. Het kan dus wel.
Pluspuntje . Ik heb geen wier gezien, dat is allemaal weg.
Ook heb ik nog mooie foto's gezien die een dame had gemaakt van een havik, die al "biddend" boven het water uiteindelijk een meerkoet te pakken had maar deze toch weer moest loslaten(te zwaar?)
Gelukkig heb ik mij op visgebied wel elders goed vermaakt op Voorne, met de vangsten van voorns, snoek en zelfs 2 karpers!!!.
Verslagje volgt.

gr Sjoerd

Franky Boy

Het blad De Nederlandse Vliegvisser zal een van de komende dagen bij velen van jullie op de mat vallen. In dit nummer een uitgebreid artikel over het Oostvoornsemeer waarin enkele regelmatige vissers op dit water over hun ervaringen vertellen. Het zijn vissers die diverse technieken gebruiken. Vissers die wadend vissen en vissers die vanuit een bellyboat vissen. Het is interessant om te lezen hoe zij tegen de ontwikkelingen van de laatste tijd aankijken.

MarcelN

Klopt, ik weet het wie enzo...maar ik wacht nog even een na-check af komende weken en een belangrijke offerte, dan heb ik rust en wil met 'ons nijlpaard' wel eens naar het OVM om het een en ander uit te leggen/bespreken of wat/hoe dan ook,
nu staat mijn kop er niet naar :-\ er komen meer delen van hoop ik ;)

Sjoerd, 'we' hadden je wel even verwacht hier aan de 'overkant' :)

Hyppo

Laat maar horen wanneer je kan Marcel. Er is altijd ruimte voor een goed vervolg op het eerste artikel.
BTW hyppocrates is niet hetzelfde als hippopotamus. Hyppocrates is ietwat slanker en lichtvoetiger :)