OVM (nieuw seizoen '13/'14)

Started by Bone F, December 18, 2013, 20:27:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

sjoerd

Quote from: Franky Boy on June 22, 2014, 12:01:01
Zo, dat is dan een stuk erger geworden de laatste tijd.
Vraag mij toch af wat daar de oorzaken van zijn.
Zoutgehalte is volgens de officiële bronnen nu iets meer dan 7 gram per liter; het schommelt wel, maar lag het afgelopen jaar meestal rond deze waarde. Zou wel meer van de kwaliteit van het ingepompte water willen weten - als daar stoffen in zitten die de ontwikkeling van zooplankton ('watervlooien') remmen - dan kan daar een van de oorzaken van de algenbloei in zitten. Enfin, we zullen het Waterschap daarvoor aan hun jasje moeten trekken.

Net terug van een weekje Oostvoorne. De oorzaak van het wier dat je nu tegen de buitenkant van de dammetjes aan vind is simpel gelegen in het feit dat het de hele week ontzettend hard heeft gewaaid uit hoofdzakelijk Noordelijk en later Noordwestelijke richting.
We hebben ons werkelijk lam moeten gooien tegen de wind in. Dat was nodig want in de binnenbak zag je nagenoeg geen vis. We konden ze wel op de windzijde in de buitenbakken vangen. Wel lastig waren de losdrijvende stukken wier die je dan pakte met de haak van je vlieg.
Ik heb nog veel meer minder leuke en ook leuke dingen daar gezien maar daar kom ik afzonderlijk nog wel even op terug :) :-[

Sjoerd

MarcelN

#376
Nou ik ben heel benieuwd Sjoerd naar die leuke en minder leuke dingen, ik heb wel veel naakt gezien ;)
Dat je totaal geen vis zag in de binnenbak ben ik met je eens, ga je op de reguliere manier vissen daar dan vang je soms wat, maar ik heb ze binnen 10sec. met tientallen voor je voeten hoor :-X en nee niet op een verboden manier zoals Anne in een ver verleden wel eens flikte.
Nou vooruit...tik voor de gein eens met je hengeltop in het water of gooi er wat steentjes in, echt je krijgt ze dan heel snel te zien 8)

sjoerd

Afgelopen week, mochten we weer een weekje oppassen in Oostvoorne. Lekker in een huis in de duinen vanwaar je binnen enkele minuten op de fiets aan het OVM staat! Dat kan slechter nietwaar?

Op weg naar het water had ik altijd bekijks of van een ree of van de loslopende grazers.


de stevige Noordenwind maakte het werpen lastig vooral omdat de vissen lekker in de golven zwommen. In de binnenbakken was weinig vis te zien. Een ander nadeel van die wind was dat er vele stukjes los wier drijven waar je vlieg regelmatig in blijft haken.

Ook op de dammetjes moet je uitkijken waar je loopt. Je zou anders maar zo dit nest met toen nog één ei van een scholekster
plat kunnen stampen met maatje 43.


de uitzetters zijn inmiddels al aardig gegroeid en je kon er vaak meerdere op één plek vangen.


Deze 50-er lag in een stroompje veroorzaakt door over de dam heenslaande golven!!
Alle dagen werd er wel vis gevangen behalve op één avond toen tot mijn verbazing er een aantal windsurfers ongegeneerd door de binnenbak raasden.Maar ook vlak langs de dammetjes en steeds maar weer door de doorgangen!! Niet raar dat de forel daar even weg is.
vraagje: Mag dat of zijn er afspraken met de surfschool. Wie weet daar iets over te zeggen?

Het tweede opvallende negatieve punt waren de elke dag volop aanwezige aalscholvers, een stuk of 15 zaten er altijd wel. Ik maar ook andere vissers die ik sprak zagen dat er de nodige forellen werden weggeschrokt . Elke dag minstens 15 aalscholvers maal zeg maar  1 of  2 forellen elk per dag. Reken maar eens uit hoeveel forellen en zalmpjes er iedere dag weer verdwijnen. Dat zijn er toch zomaar een dikke honderd vissen per week!!   Dat komt de visstand zeker niet ten goede.

Ook zag ik enkele dode botten liggen. toen ik er eentje omhoogviste zag ik dat deze aan beide kanten een gat had, veroorzaakt door een aalscholver. Ze pakken ze dus wel, maken ze dood maar kunnen ze vervolgens niet doorslikken.
Maar goed , het was weer een lekker weekje.
Sjoerd

Stevo

Kan ook beter hoor Sjoerd  :)
Het OVM is practisch mijn achtertuin en daar hoef ik niet voor op te passen  8)

Gtz

MarcelN

Klopt van die windsurfers, was ik vergeten te zeggen van vorig weekend, stelletje gekken, volgens mij mag dat niet, het zijn ook de kneuzen die nog niet kunnen 'keren' en zich zo op het ondiepe laten zakken.
Vorig jaar had ik er één door mijn lijn >:( nieuwe bordjes plaatsen??? Moet je vaker doen Sjoerd, en dan samen eens afspreken of met meer om eens lekker te vangen daar, ik leer steeds meer daar, maar ik maak dan ook zo'n 1000uur per jaar daar, even snel gerekend, als beginner dan dat wel.....
Marcel.

Huib

voor zij die naar t OVM willen gaan, laat maar voorlopig, er zit veel wier aan de buitenkant van de dammetjes, de binnenbakken vertonen geen teken van leven, ook geen onderwater insekten.... ik heb mn vestje daar maar even aan de paal gehangen. wel lekker bruin geworden  8)

ingewijden zeggen dat er een strenge winter overheen moet en dan is het weer ok, laat ons hopen...

[attachment deleted by admin]

MarcelN

geen teken van leven ;D het zit er bomvol hoor met vis, ik kijk morgenvroeg nog wel even.
Paar weken terug had ik er nog 6 met 2st 60'ers, 1 ervan op zicht tegen de dam die vergreep zich aan een zagertje, kwam hem mooi halen 8)
Maar dat het hele seizoen anders is dan anders klopt, geen normale bibio hatch geweest en op het ondiepe zijn ze ook sporadisch te vinden, niet leuk dus dit jaar. :'(

Huib

Idd paar weken geleden was het nog goed te doen. Nu was het totaal anders, erg balen. Ik hoor graag of jij nog wat kan vangen

MarcelN

Nou ik moet je gelijk geven Huib, vanmorgen om 7uur stond ik er, veel mist en kon ze met geen mogelijkheid tevoorschijn 'toveren', daar heb ik een geintje voor maar ook dat werkte niet.
Wél vis gezien hoor, maar geen tikkie op de zagertjes en streamertjes, mijn stukkie yarn maar niet geprobeerd, daarvoor moeten ze eerst in mijn 'geintje' trappen.
Toch raar he, duidelijk een scholen vis, zo vang je er meerdere keren >20st en zo niets :o het is ook veel te warm ook, wat zou jij doen.....juist verkoeling, dus het diepe in.
Van de winter gaan we weer verder daar, raar seizoen dit jaar zo. Veels teveel eten ook voor ze, die grondels zie je nu overal zelfs op het ondiepe onbegroeide zand hele bergen.

Joost S.

Niet echt een jaar voor beginners dus.

Ach ja, dat meer loopt niet weg komende jaren.

Huib

Wat zou ik doen.... Volgens jaar weer proberen....

Franky Boy

Ja, ze zitten met het warme weer van de laatste tijd overwegend diep. Alleen is er dit jaar iets veranderd ten opzichte van voorgaande jaren: De ondiepe lagunes (voor de één de 'binnenbakken', voor de ander de 'buitenbakken') worden vooral 's avonds minder bezocht. Tegen de avond zochten - vooral de grote regenboogforellen - deze ondieptes op om er te azen. Overdag waren/zijn de watertemperaturen er veel te hoog. Het kan zijn dat het zuurstofgehalte er 's nachts door de algenbloei nu veel te laag is. Het kan zijn dat er nu te weinig voedsel (vlokreeften, pissebedden en insekten) zit. Het kan ook zijn dat ze er wel zitten, maar niemand er nu 's avonds vist.
Dat laatste kan ik niet vaststellen omdat ik er de laatste tijd zelf ook niet ben geweest. Iemand die er de laatste weken wel tegen donker heeft gevist?

macfly

Heb afgelopen vrijdag tot na 22uur gevist met Mike en nul activiteit gezien.Niet eens af en toe n klokje, gewoon niets. Heel raar om OVM zo 'dood' te zien. Stokjes en stekelbaars waren ook niet te bekennen en alle onderwatervegetatie was bedekt met slijmerige algen.

Mike

 ::agree::   heb al erg lang niet meer geblankt op Ovm maar deze x leek er wel helemaal geen vis aanwezig en was de blank onvermijdelijk.
We zijn op 3 totaal verschillende plekken geweest maar t mocht niet baten, het leek wel uitgestorven.
Op de parkeerplaats spraken we nog 2 andere vissers, ook nada..
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

Dan zijn het duidelijk de algen (de overmaat aan algen) die het probleem zijn.
Door die algen daalt het zuurstofgehalte 's nachts dramatisch, waardoor salmoniden zich niet in de ondieptes zullen ophouden.
Die verstikkende algen kunnen ook een probleem voor het insectenleven en het andere kleine 'grut' vormen.
Vraag is: Waarom is het probleem nu groter dan in andere jaren?
En: Gaat zich dat probleem in de komende jaren weer (of meer) voordoen?

MarcelN

Ik ben meer van de ochtend schemer Franklin, maar ik zie totaal geen stekelbaarsjes of kreeftjes, alleen dikke vette grondels.
Meerdere vissers, waarmee ik mooie momenten heb beleeft in het ondiepe, klagen steen en been dat er niets meer zwemt, soms zie ik nog een verdwaalde 40'er, maar juist daar kon je die echt grote 70+ers vangen helaas.
En ik ben er toch echt regelmatig geweest dit seizoen en dat ik slecht gevangen heb is ook niet het geval, het gaat mij meer om de manier waarop/mee, ik vang er liever 1 op een zagertje of garnaaltje die die aanvalt, dan 20 op een meel imitatie, daar is geen zak aan als je de school hebt gevonden. Nee die grote struinende vis op 30-40cm water spotten.....zijn baan bepalen...10m ervoor de prooi plaatsen en de hart kloppingen kunnen beginnen da's zo gaaf, echt helemaal niks noppes dit jaar op die manier, net als met de bibio's ook niet gezien zoals het was. Ik verdenk de winter...welke winter :o

Joost S.

En die ene visser die er nog zit, hoe zit het daar mee? Heeft ie ook nog zijn aandeel in dit zwakke jaar, of valt dat te verwaarlozen?

Franky Boy

Joost, je bedoelt die beroepsvisser die op het Oostvoornsemeer vist(e)?
Die heeft na het proces-verbaal en zijn veroordeling bij mijn weten niet meer gevist.
Maar dat is nu ook niet het probleem.
Er zit met grote zekerheid voldoende vis.
Maar die vis is door bepaalde omstandigheden moeilijk vangbaar.
De zomer was overdag sowieso niet de beste tijd om te vissen, zeker tijdens warme perioden.
Maar tijdens avond, nacht en vroege ochtend zochten de grote regenboogforellen wel de ondieptes op, aangelokt door het rijke voedselaanbod.
Dat is nu blijkbaar allemaal anders.

Joost S.

Ja, die bedoelde ik. Maar ok, heeft er niks mee te maken. Dankjewel voor de opheldering.

Hidde

Iemand nog geweest recent? Weer zin om in nl te vissen maar weet ff niet waarop..
Forel op ovm lijkt dan logisch.. Als het water het toelaat...

Huib

Door de warme winter en opvolgende warme zomer (of warm genoeg...) is op het moment bijna alle vis verdwenen uit het ondiepe door overvloegige plant/alg groei en zuurstofafname. Vangsten zijn dus ook bedroevend. Mocht je op bot willen vissen, kun je altijd een wooly bugger boven de bodem laten huppelen aan de buitenkant(even zoeken naar plekken met weinig wier...), heb je ook plezier van als je met een 5 vist, een verdwaalde forel kun je daar ook nog net mee aan als je je tip dik genoeg neemt.

Succes! kijk anders eens of de Fint en zeebaars nog los is op de verschillende fora. Ook mooie visserij! Vrder zijn de voorns in de polder nu goed te vangen (formaat neemt allleen steeds verder af) of snoekbaars in de schemer in het donker op de grote rivieren, heb ik mogen lezen op de fora.

al met al ergens wel een visje te vangen.

Hidde

Snoekbaars komt volgend jaar, heb die 8 nog niet..
Idd maar eens op de oude maas kijken dan,. Voor het spui moet ik al weer 20 min in de auto..
Zit er ook baars in die rivieren? Dat vond ik leuke vis om te vangen als bijvangst in zweden..

Hidde

Zijn er mensen hier die meer weten over de nieuwe zeehondenopvang aan het ovm?

Koen

had wat gelezen ja, maar het is nog allemaal erg vers geloof ik. Ben benieuwd waar ze dan gaan zitten en hoeveel "last" we er van gaan krijgen.

Hidde

Lijkt me wel bizar als er afgezet stuk in het meer zou zijn om zeehonden op te vangen.. Stel je voor dat ze of 1 zeehond ontsnapt.. Of zouden die niet achter de forellen aan gaan?