OVM (nieuw seizoen '13/'14)

Started by Bone F, December 18, 2013, 20:27:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

MarcelN

Afgelopen maandag al even kort geweest en 2 forellen mogen vangen, maar vanmorgen moest ik erbij zijn vanwege het mooie weer, dus hard gewerkt zodat ik kon vissen 8)
Ik had vandaag voor de verandering eens 2 hengels bij mij, de Sage One 691 en de Sage Z-Axis 6100, die laatste was net weer terug uit de USA vanwege breuk 1e deel, dus eindelijk de vuurdoop op het OVM :)
De 'One' had ik voorzien van een heel traag zinkend streamertje aan de drijflijn, en geloof het of niet, de 1e worp tijdens het afzinken werd de streamer al gegrepen ver weg 8) zo die is binnen dacht ik, zou het weer een feest worden?
Tijd voor de lange groene stok, bibio eraan en goannn, hiermee wist ik er 2 te vangen en nog wat te verspelen met andere vliegen die rechtbogen >:( Bij de laatste vis zat ik niet op te letten en keek naar de buurman, oude bekende, en weg was de vlieg >:( hing wel, maar diep geslikt :'(
Ik hoop dat die TMC103BL snel oplost met dat zout of eruit valt, ik was het weer zat :( Opa Dick kwam ook nog even langs en vroeg wat werkte vandaag....zijn 2e worp raak ;D ook weer blij, wel vreemde manier van beetpakken, maar goed....
hier een korte impressie...
https://www.youtube.com/watch?v=c8m70IRkJbU
Ik zat zo eens te tellen, ik zit al op ruim 30 'maat' forellen dit jaar, dus 50+'ers, niet slecht. Ter vergelijk, hier staat Opa's 1e maat vis op van dit jaar, en die vangt doorgaans best goed. Vandaag was het best taai, moest veel switchen/werken voor vis.

Franky Boy

Best mooi resultaat Marcel! Niet alleen gisteren, maar ook de laatste maand(en) door de bank genomen. En bovendien fraaie filmpjes om het te bewijzen. :)

MarcelN

Ja dat vond ik ook Franklin, ik verbaas mij er alleen wel over dat het wier nu al zowat tegen de oppervlakte komt :o en dat er op het ondiepe nog geen vis te bekennen is,
en laat dat nu juist de leukste manier van 'vissen' zijn daar met grotere aantallen en afmetingen, dus de lol moet (hoop ik) nog komen...alles is dit jaar wat anders, geen echte hatch nog van de bibio's gehad, kan me niet voorstellen dat ik dat gemist heb ;D

Bone F

Hey goed bezig Marcel. Ik vond het al zo stil de laatste dagen op dit topic. Ik wil zo gauw mogelijk weer eens heen maar ja prioriteiten eerst een weekje Kyll.  :-[ ;D

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

MarcelN

Vanmorgen vroeg even met Hidde en zijn Pa gevist, maar ik schrok me rot toen ik aankwam :o ik reed omhoog richting Loswal en ik denk wat hoor ik nou.....boem boem boem, nee zeg, was er een illegale houseparty aan de gang op de Loswal >:(
Ik heb nog nooit zo'n bende bij elkaar gezien, wél lekkere wijven :P maar echt alles van de duikers was gesloopt, alle keten aan barrels en de toiletten vol gescheten, waar is de politie dan??? ::scheet:: bang denk ik. Volgens de duikers waren er diverse aggregaten gejat, fijn volk ::geweld::
Maar goed, het vissen....de eerste 2 worpen bracht gelijk al 2 uitzetters op de bibio, ik denk dat gaat goed ::agree:: Hidde pakte nog eentje van tegen de 50cm, zo'n 2012 vis, Pa pakte er ook nog 1 kleintje en toen gingen ze weg, ik had nog 1 60'er die het weer voor elkaar had :-\
Nog diverse vissen verspeeld, mijn set-up was niet oké, moest met FC vissen omdat ze anders alles zagen en die had ik alleen nog té dun of té dik, de dunne was ik compleet kwijt en de dikke pakten ze niet.
Ook bleek mijn paar maanden oude Rio Gold lijn ineens een stuk eruit te hebben, en dat terwijl ik altijd een stripbak gebruik! ik ga er maar mee terug, is iets te duur voor dit soort grappen, ik reinig en balsem hem altijd netjes en als ik eraan trek breekt er weer een stuk, maar goed dat er een kern in zit :-X kortom beetje een off-day weer zo, maar de vissen worden ook wat ondieper gesignaleerd en ze pakken bibio's! doe er je voordeel mee.

Hidde

Waren de foto's nog wat? Was een leuke vis met toffe aanbeet,en dus zowaar weer niet geblankt.goed om een nieuwe hengel zo in te wijden
Had nog wel effe door willen gooien maar werd thuis nog wat van me verwacht..
En idd.. Die gabbers...wat een takkenherrie en tuig dus ook blijkbaar.. Gelukkig stond mijn bussie ergens anders.

MarcelN

Ik ga zo ff kijken, zit ff bij te komen in de tuin, ik loop nu naar de auto vestje eruit halen, pak en schoenen spoelen, lijn eraf halen >:(
Mail komt zo....paar mails ;)

Hidde

Ben benieuwd wat ze zeggen over die lijn...
Spullen hangen hier ook al weer te drogen .. Altijd wel ff bezig ja als je thuis komt van ovm..

MarcelN

je hebt 7 foto's over 4 mailtjes pfff, plaats er maar 1 hier, ik heb niets gefilmd vandaag. :( geen zin in.

Hidde


Hidde



En weer snel terug.
Nieuwe tfo die gekocht werd als zijnde back-up voor de loop is goedgekeurd! Lekker mee staan vissen vandaag!

Franky Boy

Mooie vissen om te zien Hidde!
Daarvoor behoef je niet naar een ver buitenland af te reizen... ;)

MarcelN

Op de vinnen na dan, was van de slechte lichting '12

Franky Boy

Nog steeds aan de vinnen te zien, Marcel?
Op de foto's blijkt dat niet zo duidelijk.

Hidde

#340
Op deze foto niet zo duidelijk maar de staart is wel aangetast, ook de rugvin heb ik wel mooier gezien.

MarcelN

Vandaag lekker gevist, begonnen op de 1e dam naar het grote water had ik wat tikken op een zonkertje, en dat terwijl ze achter mij oftewel in de bak volop aasden op schijnbaar vliegjes, dus hup terug naar de auto en wat warmers aantrekken en het water in...
Daar wist ik tegen de dammen met de bibio tegen de 20 uitzetters te pakken, daarna even lekker bij de palen de grotere belagen...dacht ik.
Er zaten erg veel 50+ers langs mijn benen ik wist niet wat ik zag, wél wat ze lusten, dus een soort van blob eraan, een eind ingeworpen en dacht even een broodje te pakken uit mijn rugvak, dus hengel op de stripbak en zoeffff weg hengel :o met een snoekduik ik erachter aan en ojee ik heb een waadpak aan ::) dat werd dus even een uurtje verplicht zonnen op de kant, de vis was gevlogen. Daarna erg koud gehad met mijn kleding aan de paal te drogen, haakte nog wel diverse grote, maar die wisten allemaal tijdens de sprongen te lossen, 2 wisten ook de blob te stelen, ik snap er geen reet van hoe dat kan, ik gebruik die nieuwe 'aantrek' knoop van Franklin laatst genoemd met 20/00 Stroft, moet toch goed zijn ik vis er altijd mee en nooit gezeik, maar de laatste tijd.... :-[
Niks gefilmd vandaag.

JanW

Quote from: MarcelN on May 24, 2014, 19:27:50

Er zaten erg veel 50+ers langs mijn benen ik wist niet wat ik zag, wél wat ze lusten

Waren dat mannen of vrouwen die 50+ers langs je benen?

MarcelN

Dat kon ik niet goed zien, zeiknat waren ze wel, ik gok vrouwen ::)

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Franky Boy

@Marcel: Nou, het was in ieder geval geen saaie dag waarop je geen enkele vis hebt gezien.
Die aantrekknoop trekt in principe nooit los (de lijn kan er niet doorheen glippen). Hij kan wel (vooral als je de lijn tijdens het aantrekken niet voldoende met spuug hebt bevochtigd) door verzwakking op de knoop breken. Je kunt ook voor de verandering weer eens een verse G-Line van Kamakatsu proberen en kijken of het daarmee beter gaat. Met zulke grote bakken ligt lijnbreuk (vooral bij plotselinge harde 'klappen') op de loer. Gebruik ook je hengel om zulke klappen op te vangen.

MarcelN

Ik gebruikte gister de zachtere Z-Axis, is ook wat langer (10ft) en buigt meer over de gehele lengte dan de 'One', maar ik heb er steeds over na zitten denken, het laat me niet los, ik denk dat ze het wier in duiken en het beter is die plekken te mijden zolang. Dat zei ik al eerder en stom vergeten :-\
Ik kon ze voorheen altijd met volle kracht pareren, maar nu nemen ze een run, duiken....en plong, los en vlieg weg, als ze springen schudden ze hem los, dat vind ik dan wel leuk juist. :P
G-Line heb ik zat in de reeks 18>24/00 maar ik zie weinig verschil in trekkracht, misschien de knoop sterker?
Maar ik zal ze de volgende keer daar met rust laten, ik kan ze wel filmen als ze langs me zwemmen, ze gaan ook niet weg of bang, al lijkt me het beter om het juist niet te tonen hoe dat werkt, een ander (foute) kan dat gebruiken.

sjoerd

Hai Marcel, die ervaringen met het wier induiken, heb ik vorig jaar ook gehad. Daar is eigenlijk geen houden aan. Ik denk dat zelfs 30/00 door die plotselinge ruk zou breken. Dit jaar is zelfs mijn 40/00 leader geknapt op een wild wegschietende snoek, die met nog maar heel weinig lijn uit de top de streamer pakte en eigenlijk in éen dorgaande beweging een schot nam waarbij ik na de aanbeet uiteraard net aansloeg. Tsja, en het is net die ruk die lijnbreuk veroorzaakt. Gelukkig heb ik haar enkele weken terug weer zien zwemmen. Al had ik deze bijna metersnoek liever even willen vangen. :)
Het is idd jammer dat er zoveel wier wordt gevormd in het OVM en dat blijft er helaas heel lang tot ver in de herfst. :-[

Sjoerd

MarcelN

Ja het staat er al vol met wier, als je het niet weet zie je het niet, pas vanaf de dam met zon en windstil zie je pas hoeveel en hoog het al staat, straks staat het zelfs boven water :o
Het is jammer dat de vissen nog totaal niet langs de kanten komen, dat is leuk vissen dan, ze kunnen na gehaakt te zijn niet duiken, alleen volgas wegspuiten, da's kicken!
Nou ja, dan maar zolang de omgeving van die palen mijden, ze duiken er onherroepelijk in, ze zijn niet achterlijk. Droog de dammen afvissen is ook leuk, veel klein spul met af en toe een verrassing ertussen is ook leuk.

Rick

Vandaag nog even met de bellyboot langs de palen gepeddeld en dan kan je goed zien hoe dicht het begroeid is daar...
De slierten hangen aan je flippers... :-\