Oostvoornse Meer 2022 - 2023

Started by Franky Boy, January 18, 2023, 17:18:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Dag allemaal!
Na de ramp in september (de laag zuurstofloos water die 'omhoogklapte') zijn er eind-september en in oktober nog enkele forellen gevangen.
Dat gaf hoop!
Sinds de opening van het nieuwe visjaar na de sluiting op 1 december zijn er zeggen en schrijven slechts twee regenboogforellen gevangen, waarvan 1 van de uitzetting in november was...
Ook werden er nog enkele botten gevangen.
Dat is natuurlijk een droevig resultaat...
Ik hoop binnenkort meer nieuws en hopelijk beter nieuws te brengen.

Dedada

Dank je!
Laten we hopen op mooie berichten

gr Dennis

Franky Boy

Quote from: Dedada on January 20, 2023, 13:25:41Laten we hopen op mooie berichten
ja, dat zou mooi zijn, maar ik kom binnenkort met een mengsel van goede (hoopgevende) berichten en één heel slecht bericht...

zeeforel

Zag Hans Bock weer met een mooie regenboog vandaag op Instagram (Hooked_on_flyfishing).

HappyFisherman

Quote from: Franky Boy on January 20, 2023, 14:19:22ja, dat zou mooi zijn, maar ik kom binnenkort met een mengsel van goede (hoopgevende) berichten en één heel slecht bericht...

Heetkamp heeft er geen zin meer in 😂
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Franky Boy

Quote from: HappyFisherman on February 03, 2023, 19:53:04Heetkamp heeft er geen zin meer in
Gelukkig heeft deze forellenkweker er nog wel zin in.
Heeft het momenteel - net als zijn collega's in Duitsland en Denemarken - wel erg moeilijk door de hoge prijzen voor energie en visvoer.
We hopen natuurlijk dat hij het wel redt.

Franky Boy

Meervoudige ramp...
Ik heb een aantal zaken van het OVM de afgelopen week op een rijtje gezet.
Met name het feit dat er - voor zover bekend - geen forellen meer van de uitzettingen van voor september 2022 worden gevangen.
In september vond massale vissterfte van haringen en botten plaats.
Er werd ook een tiental grote dode forellen tegen de grinddammen aangetroffen. Aangenomen moet worden dat de meeste gedode forellen naar de bodem zijn gezonken. Er worden zelden of nooit dode forellen drijvend of aangespoeld in het OVM aangetroffen. Dode forellen zakken meestal naar de bodem.
Sinds 1 december zijn er eigenlijk alleen nog maar 'uitzetters' van deze winter gevangen. Dat doet mij concluderen dat er ergens in oktober zich nog een tweede ramp met zuurstofloos water heeft voltrokken, waardoor zelfs de overlevers van de eerste ramp het leven hebben gelaten... Ik kom tot die verschrikkelijke conclusie om twee redenen:
* Na de ramp in september zijn er door vier vliegvissers nog een aantal forellen gevangen. Er zaten toen dus nog forellen. Er werden ook azende forellen waargenomen.
* Duikers meldden na de ramp in september nog een grijs-witte zuurstofloze laag in de diepte die niet was opgelost. Door stormen kan die laag alsnog later omhoog zijn gekomen... Bijna alle haringen waren toen al dood (door de eerste ramp) en er kan zich toen ongemerkt een tweede ramp hebben voltrokken.
Ik moet helaas vaststellen dat er na 1 december GEEN ENKELE forel van de uitzettingen van voorgaande seizoenen meer is gevangen. En moet helaas concluderen dat die er waarschijnlijk ook niet meer zijn!

Voeg daarbij het feit dat de echte 'cracks' sinds 1 december soms wel een tiental keren naar het OVM zijn afgereisd en daarbij het hele meer intensief hebben afgevist en daarbij geen enkele forel hebben gevangen en ook geen forellen meer hebben waargenomen!
Dit zijn allemaal mensen die altijd wel een forel in het OVM weten te vangen.
De forellen die nu worden gevangen zijn allemaal van de laatste uitzettingen van november en vooral afgelopen week afkomstig.

We kunnen nu wel weer nieuwe forellen uitzetten om de verloren gegane investering van de voorgaande jaren te compenseren, maar er blijft een zwaard van Damocles boven de forellen in het meer hangen.
De problemen (en de fosfaten) zijn nog steeds niet opgelost. Er kan nog steeds fosfaatafgifte vanuit het bodemslib plaatsvinden en een langdurige, warme, zomer hoort ook dit jaar weer tot de mogelijkheden...
Onze voorstellen om het meer met 'coccolieten-krijt' te behandelen zijn door het Waterschap Hollandse Delta nooit opgepikt.
Ons voorstel betrof toen alleen behandeling van de ondiepe lagunes met coccolietenkrijt, maar er ligt nu een laag slib over de gehele bodem van het meer.
Ik begrijp dat het voor het Waterschap een forse uitgave is om het hele meer met kalk te behandelen, maar de Zweden hebben op het hoogtepunt van de zure regen (in de 80-er jaren) meren met de oppervlakte van het IJsselmeer met kalk behandeld!
Niets doen is nu geen optie meer.