Topje gebroken

Started by JurjenF, July 21, 2021, 15:23:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JurjenF

Gelukkig krijg ik een nieuw topje opgestuurd maar toch : het kwam helaas gebroken uit de verpakking. Maar om het weg te gooien? Ik wil het eigenlijk repareren.
Nu is de vraag : hoe doe ik dat het best? Ik zit te denken aan een stukje ronde kunststof, bv een stokje van een lollie oid,  om in de delen te lijmen en dan een takeling eroverheen aan te brengen. Lijmen met secondenlijm? 2-componentenlijm? Speciale lijm? En dan de wikkelingen netjes aflakken.
Of is er een betere methode?
Fishing is cheaper than therapy

marc

Stukje carbontip van een vaste stok aanpassen en verlijmen met 2 componenten .
🤔
Houden als reservetop

Streamer

Idd gewoon een stukje van een carbontop of feedertop, die heb je in verschillende sterktes. Goede kwaliteit epoxy voor de verlijming.
IHYT

Beertje

Hoelang is het stukje dat is afgeboken van de tip-end?

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JurjenF

Het is op een 'nare' plek (zie bijlage?) dus inkorten zit er niet in.
Ik heb idd nog niet aan stukje van een top gedacht. Goed idee. 's Kijken of ik er een beetje geschikt aan kan komen ( de hengel was 'het topmodel' van Sougayilang. Kostte maar liefst €14,00.... ;D).
Fishing is cheaper than therapy

Gert

Dan zou ik er eerst meer eens mee gaan vissen (zodra je het nieuwe topje binnen hebt).
Investeren in een reservedeel van een hengel van 14 Euro lijkt me wat overdreven....
Maar het kan wel leuk zijn om eens ervaring op te doen om een hengel te repareren.

JurjenF

Daar sla je de spijker op z'n kop Gert : het gaat mij idd om de 'reparatie-ervaring'. Anders is het niet echt de moeite waard. Het was trouwens wel een rare ervaring : eerst werd mij de verkeerde hengel toegestuurd (#8 ipv #5), toen wilde verkoper er eigenlijk niks mee dus een 'dispute' gevraagd. Toen kreeg ik wel bericht dat men de juiste hengel wilde toesturen als ik mijn dispute introk. Maar helaas was mijn geld al teruggestort dus koste het mij die €14 voor de juiste hengel (waarvan de top dus kapot was). Dus al met al 2 hengels voor €14,00.....Leuker kunnen ze het niet maken ;D
Ik heb deze hengel eigenlijk gekocht nav een YouTube filmpje van een Engelsman die een soortgelijk goedkoop hengeltje met reel en lijn gekcoht had om deze eens te vergelijken met een 'echte' hengel/reel/lijn. Dus ik heb mij laten verleiden om dat ook eens te doen. Maar ja, eerst de #5 maar weer compleet hebben dus.
Fishing is cheaper than therapy

flyfishing4ever

Wat al eerder is genoemd. Een stukje carbon van een "oude hengel" van onderaf insteken en de top erop. Van beide kanten is minimaal 2 cm wel nodig, om dat goed  houvast te hebben met 2-componentenlijm.
Kunst is om het juiste stukje te vinden die goed past in beide delen. En dat kost best veel tijd...
En dan zo passen dat de beide einden bijna strak tegen elkaar komen. Daarna met hengelwikkeldraad (A) 1 cm wikkelen en verder met epoxylak afwerken zoal de ogen ook behandeld zijn.
Op die manier heb ik ooit een Winston (praktisch) onzichtbaar gerepareerd en die persoon vist er al jaren zonder problemen nog mee.

FSCHAMP

Mijn maat repareert zo heel wat gebroken hengels zoals hierboven is aangegeven en ze vissen perfect. Ik heb al zeker zo 4 hengels laten repareren en ik gebruik ze nog steeds met zeer veel succes.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gert

Ik heb op vergelijkbare manier van een twee- een vierdelige hengel gemaakt. Hengel kon ik voor weinig kopen van de lokale sportwinkel. Was nog holglas, en vierdelige hengels bestonden nauwelijks. Maar als motorrijder wel een stuk praktischer. Moet eerlijk toegeven dat het geen succes was, en heb door Henk Peeters een goeie vierdelige laten bouwen, een Casting Corner wat destijds zijn eigen merk was.