Beroepsvisserij en zonnepanelen in het Oostvoornse Meer

Started by Franky Boy, January 30, 2020, 12:23:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Franky Boy

Bij het onderzoek naar de visstand in het Oostvoornse Meer zijn meer vissen gevangen dan bij voorgaande onderzoeken.
Toch werd goed onderzoek op tal van plaatsen onmogelijk gemaakt door de overvloedige wiergroei.
Voor het eerst werden er veel haringen gevangen van diverse afmetingen.
De forellen waren ondervertegenwoordigd en bruine forellen werden praktisch niet gevangen.
De eindversie van het onderzoek komt begin-2021 beschikbaar.

wh82

Quote from: Franky Boy on November 16, 2020, 22:39:05
bruine forellen werden praktisch niet gevangen.
Je zou met de recente uitzet verwachten dat die juist meer zouden terugkomen.

Franky Boy

#77
@wh82 : Toen we de uitzetting van de bruine forellen planden, was er bij SZWN de vraag of dat wel verstandig was met de komende onderzoeken.
Ik reageerde dat de kans dat ze die bruine forellen zouden vangen, bijzonder klein was.
Ik ben wel benieuwd naar de afmetingen van de regenboogforellen. Dat zijn allemaal overlevers van de voorgaande jaren.

Hyppo

Quote from: Franky Boy on November 19, 2020, 09:41:10
@wh82 : Toen we de uitzetting van de bruine forellen planden, was er bij SZWN de vraag of dat wel verstandig was met de komende onderzoeken.
Ik reageerde dat de kans dat ze die bruine forellen zouden vangen, bijzonder klein was.
Ik ben wel benieuwd naar de afmetingen van de regenboogforellen. Dat zijn allemaal overlevers van de voorgaande jaren.

Niet zo vreemd dat de forellen in de minderheid zijn bij de afvissing. Haring zwemt in scholen in open water. Forel, zeker de grotere, is meer een solist, die ook nog eens graag de dekking opzoekt van de wierbedden. En daar is het moeilijk vissen met netten.
Waar ik echt benieuwd naar ben is de samenstelling en de hoeveelheid van de biomassa. In combinatie met de waterwaardes kun je dan beter aangeven hoeveel en welke soort vis (forel dus) je kunt uitzetten in het meer.

henkverhaar

Quote from: Hyppo on November 19, 2020, 12:26:52
Niet zo vreemd dat de forellen in de minderheid zijn bij de afvissing. Haring zwemt in scholen in open water. Forel, zeker de grotere, is meer een solist, die ook nog eens graag de dekking opzoekt van de wierbedden. En daar is het moeilijk vissen met netten.
Waar ik echt benieuwd naar ben is de samenstelling en de hoeveelheid van de biomassa. In

Mmm, die volg ik even niet - volgens mij begin je met aan te geven dat (mijn interpretatie) de vangkans sterk verschilt per soort: haringen oververtegenwoordigd en forel ondervertegenwoordigd - en ik neem dan even aan dat dat niet alleen voor haringen en forellen geldt maar dat voor veel/alle soorten geldt dat de vangkans systematisch verschilt. In dat geval zul je, met dezelfde vangwijze als waarvoor dat systematische verschil geldt, ook geen zinvol overzicht van (samenstelling en hoeveelheid van) biomassa verkrijgen; toch?

Franky Boy

QuoteNiet zo vreemd dat de forellen in de minderheid zijn bij de afvissing. Haring zwemt in scholen in open water. Forel, zeker de grotere, is meer een solist, die ook nog eens graag de dekking opzoekt van de wierbedden. En daar is het moeilijk vissen met netten.
Waar ik echt benieuwd naar ben is de samenstelling en de hoeveelheid van de biomassa. In combinatie met de waterwaardes kun je dan beter aangeven hoeveel en welke soort vis (forel dus) je kunt uitzetten in het meer.

Beroepsvisserij en zonnepanelen in het Oostvoornse Meer
Dit onderzoek is dan wel iets diepgaander dan de voorgaande onderzoeken, maar zal geen uitsluitsel geven over de werkelijke samenstelling en de hoeveelheid van de biomassa in het meer. Het geeft een globale indruk welke vissen talrijk voorkomen (en vangbaar waren!) en kan niet dienen als basis voor het te voeren visstandbeheer.
Ook andere vissoorten zullen ondervertegenwoordigd zijn doordat de plekken met wier nauwelijks te bevissen waren.
Maar we gaan het zien. In januari weten we meer!

Koen

willen ze nog wat gaan doen aan het vele wier wat er nu is?  Tis best bizar dat dit wier gewoon meters hoog wordt. Wat me ook een beetje opviel is het bruine "stof" wat er op de planten zit.

wh82

Ik vraag me weleens af of de algenbloei en grote wierbedden niet door de enorme hoeveelheid vogelsschijt komt die je vooral aan de oostkant van paviljoen de duinrand hebt. Dat moet behoorlijk voedsel voor waterplanten en vooral ook algen zijn. Wierbedden had je vroegah ook wel maar naar mijn herinnering niet zo extreem.

Franky Boy

Quotewillen ze nog wat gaan doen aan het vele wier wat er nu is?  Tis best bizar dat dit wier gewoon meters hoog wordt. Wat me ook een beetje opviel is het bruine "stof" wat er op de planten zit.

Er wat aan willen doen, misschien nog wel, maar het Waterschap heeft geen idee hoe dit aangepakt moet worden.
We hebben vanuit de Werkgroep mogelijke oplossingen aangedragen, maar daar is tot nu toe niets mee gedaan.
En het is - net als de explosies van blauwalg - ook een complex probleem om aan te pakken.
Er wordt openlijk nagedacht om een open verbinding met de zee tot stand te brengen en dan is het natuurlijk met het uitzetten van forel helemaal gedaan.
Gelukkig is zo'n open verbinding met de open zee ook niet zo eenvoudig tot stand te brengen, zodat we ons voorlopig nog geen zorgen behoeven te maken.
Dat 'stof' op de planten kan ook gewoon 'stof' zijn dat op de planten neerslaat, maar kan ook door het afsterven van zwevende algen (fytoplankton) worden veroorzaakt. Als het water in dit jaargetijde weer helder wordt, komt dat door het afsterven van het grootste deel van het aanwezige fytoplankton.

sjoerd

Zou het  water dat er ingepompt wordt wel zout genoeg zijn? Als ik de kaart van de havens bekijk zie ik dat er via Hartelkanaal zoet water de havens in stroomt . Ik heb geen idee of dat zich mengt met het zoute water in de haven en  zoja of dat zoete water ook meer alggroei en plantengroei bevordert in het OVM.

Franky Boy

Streefgehalte is een chloridegehalte van 8 gram per liter.
De gemeten waarden schommelen de laatste jaren om deze waarde. (zie link)
Voor er brak water werd ingepompt, werden soms waarden van 3 gram per liter gemeten.
Waarschijnlijk worden er uit de havens - het water is daar gemengd met Rijnwater - o.a. ook opgeloste nitraten en fosfaten in het OVM gepompt.
Die kunnen algenbloei en wiergroei veroorzaken.
Aan het zoutgehalte ligt het niet.
https://wshd.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=f303e9ad1b6e49349ecd91500103c61f

Streamer

Test het nitraatgehalte eens uit met een aquarium test. Ik denk niet dat daar schokkende waarden uit voort komen. Het probleem zit hem, denk ik, in de stilstand van het water en de helderheid.
IHYT

Franky Boy

Ga wel een keer zo'n testsetje bij de aquariumwinkel halen.
Hoe zie je dat de uitslag positief of negatief is?  :o  ;D

Streamer

Er staan kleurtjes op de doosjes, die geven de gehaltes globaal aan. Ik heb ze helaas niet niet meer. Het bioloog van mijn aquarium word 24/7 getest door de computer.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de bodemgesteldheid  van die put. Ligt er veel sediment op de bodem van de diepere stukken ? Hoe is het zuurstof gehalte daar ?
Dat zou ook verheldering kunnen brengen in de bovenmatige algen en wier groei.

IHYT

Franky Boy

Eergisteren heb ik een nieuw item voor het nieuwe hengelseizoen op het Oostvoornse Meer geopend, genaamd 'Oostvoornse Meer 2020 - 2021'.
Bij het uploaden van foto's ging het een paar keer mis. Blijkbaar werkt mijn stokoude MAC niet helemaal goed met het programma van dit forum.
Na enkele pogingen had ik enkele foto's geüpload.
Toen ik echter het item 'Oostvoornse Meer 2020 - 2021' in 'Plassen en Meren' aanklikte, kreeg ik een foutmelding.
Ik kan er nu niet meer in komen en het niet werkende item ook niet verwijderen.
Een contactmail naar de beheerders gestuurd, maar tot nu toe nog geen reactie ontvangen.
Kan een van de beheerders die dit leest mij misschien bij mijn probleem helpen?
Alvast bedankt!

Franky Boy

#90
Wat betreft de zonnepanelen: Er zijn oude 'eilanden' weggehaald en nieuwe geplaatst.
Vorig jaar stond een kabel naar de Loswal bijna in de fik en was al behoorlijk aan het smeulen. Toch maar het contactnummer gebeld en werd de volgende dag teruggebeld. Werd hartelijk bedankt, want er kon nog net op tijd worden ingegrepen...
Later kreeg ik toch een beetje spijt.  :D
Wat betreft de beroepsvisser (Wilkin den Boer) geen goed nieuws. Wel goed nieuws voor Wilkin zelf: Hij mag namelijk gewoon doorvissen van het Waterschap!
Na protestbrieven van de Vereniging Nederlandse Vliegvissers (VNV) en enkele individuele vliegvissers naar aanleiding van zijn bijvangsten van forellen, haringen en botten en de sterfte van een deel van deze vissen in zijn fuiken, had een gesprek van het Waterschap Hollandse Delta, Sportvisserij Zuidwest Nederland en de VNV met Wilkin den Boer plaats. Dat gesprek verliep niet zo aangenaam, maar er werd tot slot tot een onderzoek van de bijvangsten van Wilkin besloten.
Dat onderzoek heeft in 2020 en 2021 plaatsgevonden, waarbij in de meeste gevallen de vangsten door een zogenaamd 'neutraal persoon' werden gecontroleerd op soort en conditie (levend of dood).
De resultaten waren al een tijdje bij het Waterschap bekend, maar werden tot voor kort niet met de belanghebbenden gedeeld.
Het Waterschap trok hierbij de conclusie dat dit dossier gesloten kon worden.
De resultaten van de controle zijn echter om diverse redenen zo ongeloofwaardig, dat hieruit niet de conclusie mag worden getrokken dat de visserij van Wilkin den Boer op paling geen impact op de visstand heeft.
Wel blijkt Wilkin in de loop van het 6 maanden durende onderzoek een aanzienlijk aantal forellen te hebben gevangen.
Het bestuur van de VNV beraadt zich de komende weken over de ontstane situatie.
Daarna kom ik waarschijnlijk met meer - en meer gedetailleerd - nieuws...

Menno_siemensma

Klinkt weer als een top onderzoek en conclusie van het waterschap..
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Quote from: Menno_siemensma on January 23, 2023, 13:20:04Klinkt weer als een top onderzoek en conclusie van het waterschap..
Bij de opzet van zo'n onderzoek moet je er wel van uitgaan dat Wilkin den Boer een 'sluwe vos' is die je niet zelf moet laten bepalen wanneer zijn fuiken moeten worden gelicht en geïnspecteerd! :D

Streamer

De VNV is, denk ik, kansloos tegen het waterschap. En door de uitzettingen lacht de Boer zich krom natuurlijk. Gratis een constante instroom en makkelijk vis vangen, wat wil hij nog meer ? En stop je met het uitzetten van forel dan heeft het waterschap wat ze wilt dan zie je daar geen vliegvisser meer. Kortom, de vliegvisser zit klem. Best wel slim van het waterschap.
IHYT

Franky Boy

Quote from: Streamer on January 24, 2023, 22:51:53De VNV is, denk ik, kansloos tegen het waterschap. En door de uitzettingen lacht de Boer zich krom natuurlijk. Gratis een constante instroom en makkelijk vis vangen, wat wil hij nog meer ? En stop je met het uitzetten van forel dan heeft het waterschap wat ze wilt dan zie je daar geen vliegvisser meer. Kortom, de vliegvisser zit klem. Best wel slim van het waterschap.
Is niet een kwestie van slim van het waterschap.
Het waterschap maakt de afweging dat een beroepsvisser wel handig kan zijn als er visserijkundig onderzoek moet worden gedaan. Ondanks dat Wilkin den Boer meermaals is veroordeeld voor het misbruik maken van zijn vergunning op meerdere wateren van dit waterschap, hebben ze blijkbaar toch besloten dat hij zijn vergunningen om op paling te vissen mocht behouden.
Dat hij op foto's en filmpjes van duikers blijkbaar weer in de fout ging, kwam dus in hun ogen slecht uit.
De VNV is geen partij van/voor het Waterschap; dat is Sportvisserij Zuidwest Nederland wel...
Het enige dat de VNV kan doen, is voorzichtig enige druk op deze federatie uitoefenen om niet zich niet zomaar neer te leggen bij het besluit om alles te laten zoals het nu is. In het verleden is SZWN best gevoelig geweest voor de mening van de VNV, zoals bij de kwestie van het storten van zand uit Maasvlakte 1 in het Oostvoornse Meer.
Het is ook niet zo dat Wilkin den Boer de forellen in zijn fuiken verkoopt. Daarvoor is geen enkel bewijs. Op filmpjes en foto's was wel te zien dat de fuiken na twee weken waren dichtgegroeid en een deel van de forellen al dood was. Ook de schade aan de haringen en botten was erg groot - zo niet veel groter.
Het wordt hoe dan ook een moeilijk verhaal...

Bone F

Die dode vissen trekken paling aan dus dat vindt den B. prima!

Franky Boy

Quote from: Bone F on January 31, 2023, 13:55:52Die dode vissen trekken paling aan dus dat vindt den B. prima!
Maar volgens het onderzoeksrapport waren er helemaal geen dode vissen!  :D
Dat grenst natuurlijk aan tovenarij...
"Wilkin den Boer speelt weer een ragfijn spel"...

Streamer

Wat ik mij dan afvraag, wie is die controlerend neutrale persoon in dat onderzoek 2020/2021 ? Waar is dat onderzoeksrapport te vinden en wie zijn handtekening staat daar onder ? En wat doet SZWN er mee ?
Ik vind het een heel wazig verhaal met te veel losse eindjes.
Ik denk dat de gehele sportvisserij op het OVM een aflopende zaak is, straks komt die kabel aan land en gaat de veiligheidsregio nog even zijn stempel er op drukken en dan is het klaar vermoed ik zo.
IHYT

Franky Boy

Quote from: Streamer on February 01, 2023, 21:38:39Ik vind het een heel wazig verhaal met te veel losse eindjes.
Inderdaad. Van alle kanten een wazig verhaal.
Helderder kan ik het ook niet maken...
Wat bedoel je met die kabel die aan land gaat komen?
In gesprekken met het Waterschap is dat helemaal niet aan de orde gekomen als bedreiging voor de visserij.

henkverhaar

Quote from: Franky Boy on January 21, 2023, 21:08:14De resultaten waren al een tijdje bij het Waterschap bekend, maar werden tot voor kort niet met de belanghebbenden gedeeld.

Is dit rapport ergens down te loaden? Ik ga er van uit dat het, omdat het in opdracht van het Waterschap is opgesteld, het onder Openbaarheid Bestuur valt?