OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)

Started by Franky Boy, January 09, 2016, 14:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Beetje licht toegevoegd en dan zie je een duidelijke vetvin. Gern zalm.

MarcelN

Tjee wat moeten we hier zonder die Wimpie, heeft 1 hengel en een wereld aan kennis ;)
Hoe groot is die 'bruine' Dennis?
Ik vang ze klein langs de LosWal bij die paal in deze kleur, maar deze zijn dan ook 'vers' ;D



Het zoute laat ze dus wel erg snel verkleuren, mits het ook een guppie is.

wh82


MarcelN

Moet je ook niet doen, gewoon je 395'ste vraag eruit gooien.
Kom je ook een keer naar het OVM? Lijkt mij gezellig en ben ook wel benieuwd, ik pik die pruik er wel uit :D

wh82

Misschien zaterdag, check je pm.

Dedada

Now we are talking....als we het over een "bruine" beekforel hebben! :D

Zaterdag is geen optie helaas. Hoe dan ook, ook deze week zal ik er weer zijn! NNO-windje...windje 3 op de kop in de binnenbak noordkant. ALTIJD succes!

Hope to see you Marcel!En wie weet samen met wh82   ;)

Fijne avond



Franky Boy

Komt als mosterd na de maaltijd, maar foto 2 is inderdaad een beekforel (bruine forel), wel een heel mooi zilveren bruine forel.
Foto 1 is wat moeilijk te zien, maar lijkt mij een regenboogforel.
Beekforellen in het OVM kunnen geel-bruin van kleur worden (vooral in de paaitijd), maar vaak ook zilverkleurig als een zeeforel.

JB

Quote from: MarcelN on March 08, 2016, 22:36:11

Ik vang ze klein langs de LosWal bij die paal in deze kleur, maar deze zijn dan ook 'vers' ;D


Dus je vangt je vis in verboden gebied?  :(
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Dedada

Bedoel je mij JB??Nee hoor....je weet wat de noordzijde/noordkant van het OVM is??

Dedada

Ik neem het van je aan Franky B. Ik heb daar nooit met zulke ogen naar gekeken. Ik 'ging' er vanuit dat juist de beekforel zo goed te herkennen is aan de kleuren (met name de stippen). Zoals op de foto van Marcel hierboven. Dank je...en hebben de fotootjes toch iets goed opgeleverd!  ;D

Franky Boy

Graag gedaan Dedada.
Maar iemand anders had ze al goed geïdentificeerd. :)
De meeste zalmachtige vissen raken hun karakteristieke kleuren kwijt in groot water en/of zout water.
Beekforellen raken hun karakteristieke rode stippen als eerste kwijt.
Ik heb tot nu toe maar één echt grote beekforel in het Oostvoornsemeer gezien die nog duidelijke rode stippen had. Een uitzondering!
Forellen (beekforellen en regenbogen) verliezen vaak ook een groot deel van hun donkere (zwarte) stippen. Ze lijken dan minder zwaar bestippeld. Meestal zijn dit ook de vissen die een zilverkleurig uiterlijk krijgen.
Zalmachtige vissen die wel veel van hun kleur behouden, zijn de Saiblingen (vaak 'beekridders' genoemd). Vooral in de paaitijd zagen die er prachtig uit. Helaas zijn er de laatste jaren geen Elzasser saiblingen meer uitgezet, zodat deze soort bijna uit het OVM is verdwenen.

Dedada

OK, duidelijk verhaal. Vanaf nu kan en zal ik op een andere wijze naar de vissen kijken. Heel goed! bedankt FB

@JB: Ik heb over de quote heengelezen. Je had het dus niet tegen mij. Vond het ook al zo vreemd  ??? Daarentegen weet ik welke paal Marcel bedoelt: dat is geen verboden gebied. Niets aan de hand dus! Kunnen we ons met andere zaken bezighouden toch?

Morgenochtend vroeg maar eens proberen aan/in het OVM....

Gr en fijne avond

MarcelN

De laatste Saiblingen waren toch in april 2013 uitgezet? Die zijn toch nog niet dood ofwel?
Die waren 'klein' al veel sterker dan de regenboogjes en brownies ::agree::

Franky Boy

Ja, dat zou kunnen, 2013.
Dat waren de 'verkeerde' soort saiblingen.
Het waren Bronforellen (Bachsaiblingen); die worden gewoonlijk niet zo oud.
Zijn nu (3 jaar later) bijna allemaal al dood. :(  :'(
Hopelijk worden komende winter weer de Elzasser saiblingen uitgezet.
Deze kruising is veel taaier en wordt ook een paar jaar ouder dan de Bronforellen.

MarcelN

#89
Dat worden er niet veel dan, een sponsor zal niet zoveel meer inbrengen gok ik :'(

Franky Boy

De bedoeling is dat Sportvisserij ZWN de bulk van de saiblingen gaat betalen en dat de rest door sponsoring wordt bekostigd (VNV, winkeliers e.d.).
Beekforellen werden vroeger ook uitsluitend dankzij sponsors uitgezet en tegenwoordig wordt de uitzetting volledig door Sportvisserij ZWN bekostigd.
Regenboogforellen zullen dit jaar in iets kleinere aantallen (kilogrammen) worden uitgezet, maar de kwaliteit zal aanzienlijk verbeterd worden.
De laatste jaren leverde de kweker uitsluitend vrouwtjes of onzijdige regenboogforellen. Dat is in het geval van consumptieforellen tegenwoordig gebruikelijk. Maar wij hebben voor het OVM geen consumptieforellen nodig! Het feit dat er de laatste jaren alleen maar vrouwtjes en onzijdige forellen zijn geleverd, heeft voor de sportvisserij zelfs negatieve gevolgen:
* Er zijn geen mooie felgekleurde mannetjes meer met grote 'haakbekken'. (Voor de sportvissers - foto's! -  een mooi gezicht!)
* Doordat er geen mannetjes meer zijn, komen de vrouwtjes 's winters minder dicht onder de kant om te paaien en zijn ze moeilijker vangbaar. (Ja, waarom zouden ze dicht onder de kant komen als er geen mannetjes zijn om mee te paaien? :) )
De beekforellen zijn niet voor de consumptie bestemd en zijn altijd als mannetjes en vrouwtjes (een 'mix') geleverd! Dat blijkt ook uit de foto's die ik de laatste jaren van grote bruine forellen heb gezien - veel mannetjes met grote haakbekken - )
Dus we hopen dat de visserij op regenbogen door een mix van mannetjes en vrouwtjes uit te zetten, de komende jaren weer een nieuwe impuls zal krijgen.

Scaramouche

Is er eigenlijk wel eens overwogen om harder uit te zetten? Die zouden het er ook heel goed doen, worden oud, komen graag bij de dammetjes, en leveren geen concurrentie op voor de forel. Zou een leuke afwisseling zijn.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

j.klopper

of bonito's,spectaculaire sportvis...

Bone F

Quote from: Scaramouche on March 10, 2016, 11:41:32
Is er eigenlijk wel eens overwogen om harder uit te zetten? Die zouden het er ook heel goed doen, worden oud, komen graag bij de dammetjes, en leveren geen concurrentie op voor de forel. Zou een leuke afwisseling zijn.
Prachtige sportvis maarre vangen :( ??

Franky Boy

#94
Overwogen om in het OVM uit te zetten zijn: Vlagzalm, harder, zeebaars, wiper en tijgerforel.
Tijgerforel (kruising beekforel x bronforel) was moeilijk aan te komen. Kwekers leveren ze heel onregelmatig.
Harder is ook moeilijk aan te komen (vangen door beroepsvisser en levend naar het OVM transporteren = kostbaar!)
Vlagzalm is te gevoelig voor predatie door aalscholvers. (zwemmen veel aan de oppervlakte) (Zoutgehalte kan nog net - vergelijk Oostzee en Botnische Golf)
Wiper (kruising Amerikaanse white bass x striped bass) is kostbaar en blijkt op forelvisserijen soms erg moeilijk vangbaar.
Zeebaars is ook moeilijk aan te komen en kleine exemplaren zijn al met het inpompen van water uit de haven meegekomen. Er zijn geen vangsten bekend van aan de hengel in het OVM gevangen zeebaarzen.

Bone F

Ik ben al heel blij met die regenbogen hoor, lekker knokken aan de hengel en ze kunnen tegen een"stootje" :)

Franky Boy

QuoteIk ben al heel blij met die regenbogen hoor, lekker knokken aan de hengel en ze kunnen tegen een"stootje"

Re: OVM (Nieuw seizoen 2016-'17)
Bijna iedereen is blij met die regenbogen, niet alleen omdat het mooie en sterke vissen zijn, maar ook omdat niet iedereen die andere soorten regelmatig vangt. Voor die grote bruine forellen moet je namelijk op het goede moment, op de goede plaats, op de goede diepte met het juiste aas zijn. Dat lukt niet iedereen... :( En je hebt ook nog een flinke dosis geluk nodig.
Helaas waren er de laatste jaren nogal wat problemen met de regenboogforellen, waardoor de echt grote regenboogforellen niet meer gevangen werden.
Een deel van die problemen lijken nu opgelost te gaan worden.

Bone F

Dat, die brownies, gaat dan waarschijnlijk aan mijn neus voorbij, daarvoor kom ik er helaas te weinig.  :(

MarcelN

#98
Nou dan heb je vandaag wat gemist, er zat een school brownies voor de kant langs de struiken waar je erin loopt :) Sepp had er lol mee ;)

Bone F

Quote from: MarcelN on March 11, 2016, 22:18:16
Nou dan heb je vandaag wat gemist, er zat een school brownies voor de kant langs de struiken waar je erin loopt :) Sepp had er lol mee ;)
Ja lekker gooi maar een beetje zout in de wond ::grrr::
Ik had al een berichtje en foto's ontvangen van een paar van die beauty's. Sepp die ouwe "stroper" heeft er kennelijk een neus voor hè :) Maar mooi dat jullie daar dus kennelijk precies op het juiste moment waren of zitten ze daar vaker.
grtn Frans