Desinfecteren in IJsland

Started by Steelhead, January 12, 2015, 16:54:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Steelhead

Kijk! En daar mankeert dus helemaal niets aan!
Wij vertrekken zondag naar Akureyri in het noorden en het lijkt de hele week daarna zo tegen de 19/20 graden te worden!
Laat ze maar loskomen dan.
Dit kreeg ik net van de outfitter die we hebben ingehuurd:
The fishing has been great for the group we have fishing the Mýrarkvìsl and Lònsà the last couple of days. The first day on Mýrarkvìsl with 39 trout up to 57cm caught mostly on dry flies and then another 37 char in the lake. Second day we had on the Lònsà chasing trophy char and had 16 fish landed up to 58cm
my best memories are not that old!

Timvanp

Dan heb je heel veel geluk. Ik wens je veel succes en plezier!  ;D
::new::

DocSalmo

#27
Terug van IJsland sedert gisteren.

Op sommige plekken was het heel warm, vooral in het zuiden en het centrale deel.  Veel muggen (bijten niet) en vliegjes.  Heel vervelend want die kruipen in je oren, je neusgaten, vliegen in je mond als je praat, etc.  In het noorden stond er nog een koude strakke wind. Dus daar géén vliegjes :)

Wij visten eerst op de Bruara rivier in het zuiden tussen Selfoss en Gulfoss.  Daar vingen we enkele fraaie chars van rond de 50 cm.

Daarna was het plan om naar Landmannahellir te gaan en daar o.a. de Fjallabak meren (Ljotipollur etc) te bevissen. Helaas moesten we dit deel last minute annuleren omdat de wegen nog niet sneeuwvrij waren.  Blijkbaar is er tijdens de lente een enorm pak sneeuw gevallen. Het meeste in 35 jaar.  We hebben dan als alternatief de veidikortid kaart aangeschaft en we visten enkele meren in het zuidwesten, maar dat was noppes!

Vervolgens ging het richting noorden naar de Midfjardara rivier.  Hier vingen we enkele hele grote zeeforellen op de eerste avond. De tweede dag hadden we enkele aanbeten van chars in de hogere pools maar die konden we niet verzilveren. Daarna concentreerden we ons meer op de laagste pool vlakbij de monding. Bij laag water vingen we de ene searun arctic char na de andere.  De zalmtrek was nog niet goed op gang gekomen maar op de hogere en duurdere beats (1500 euro per persoon per dag) werd al geregeld een zalm gehaakt.

Om de trip af te sluiten, verbleven we nog enkele dagen bij de meren van Arnarvatnsheidi.  Het was daar veel drukker dan ik gewend was.  Eind juni is een groot verschil met eind juli.  Veel vissers. Panvissers.  De 3 gasten die de cabin voor ons gehuurd hadden, vertrokken met 3 grote koelboxen met in elke box 100 kg verse forelfilet. Die zaten zo vol, daar kreeg je geen stuk van 2 euro meer bij. En ze waren niet echt tevreden, want er waren nog twee boxen leeg. Op het grootste meer Ulfsvatn, zag ik zelfs duikers vissen met harpoenen!  Wij gingen dan maar naar de ver afgelegen meren waar we ver konden waden.  En daar vingen we in alle rust onze vissen.  Heel veel chars en grote bruine forellen!  Maar ook hier werden we geplaagd door de ontelbare muggen en vliegen. Het leukste was om de stijgende vissen aan te werpen met klassieke natte vliegen. Donker van kleur, zoals de black pennell. Gewone drijvende lijn. De vliegjes werden net onder het oppervlak genomen. Machtig.

P.S.: Net zoals Tim hebben we helemaal niets gemerkt van controle van de certificaten van ontsmetting op de luchthaven in IJsland.  Maar blijkbaar kwam dat door een staking of zoiets.  Dus toch maar beter bij je hebben, dat ding.

DocSalmo

In tegenstelling tot andere jaren heb ik niet zo veel foto's gemaakt of gefilmd. Ik wou ook eens rustig vissen :)


Een eerste char van de Bruara.


Kleinste van 3 zeeforellen op de Midfjardara. Deze heeft de release helaas niet overleefd.


De eerste van een lange serie arctic chars.


In 2009 en 2010 had ik er al bruine forel, zeeforel en zalm gevangen. Maar de chars waren me elk jaar ontsnapt. Dit jaar heb ik die vloek doorbroken.


Een vette bruine van Arnarvatnsheidi.


jo flyfishing

Fotos die doen dromen.
Zit je daar nu ver van de bewoonde wereld , of valt dat wel mee? (zie toch een huis op de eerste foto)
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

DocSalmo

Bruara en Midfjardara zijn rivieren dichtbij zee. Dus daar heb je huizen.

Om op Arnarvatnsheidi te geraken moet je een flinke tocht met de 4x4 maken. Uren rijden door de lavavelden, over gravelwegen en onverharde tracks, door rivieren...

Mijn reisgenoten waren allemaal Zweden.  Ze hadden mij gevraagd om de reis uit te stippelen, vergunningen en cabins te regelen. En een geschikte wagen te huren.

Aanvankelijk was het niet eens de bedoeling dat ik mee zou gaan.  Aangezien de cabins en de wagen toch een vaste kost waren, hadden ze besloten om mij dan als vierde man én gids/chauffeur uit te nodigen.  Ik moest dus enkel mijn vliegtickets betalen. Een mooi aanbod dat ik met plezier accepteerde :)

Scaramouche

Mooi verslag en mooie vissen! Krijg er helemaal zin in...  :)

Dat moet dan wel hard gaan met die panvissers, 300 kg filet, dat zijn dan zeker 500+ vissen geweest?  :(

Is de visstand daar goed genoeg om zo onbeperkt te 'oogsten'?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

jo flyfishing

Knap dat je jezelf opofferde. ;D
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Steelhead

Ik ben dus ook weer terug. IJsland was een aparte ervaring. Ik had dus e.e.a. via een gids of outfitter geboekt en op Akureyri Airport stond er ook iemand ons op te halen, Dat bleek Petur Magnussen te zijn, waar Hans Bock vorig jaar mee gevist had en n.a.v. daarvan een artikel in het VNV blad had geplaatst. Petur heeft 20 jaar in Nederland gewoond en sprak perfect Nederlands! Lekker makkelijk en hij had een vette Nissan Patrol 4x4 truck voor de off-road avonturen.

We zouden op 3 rivieren gaan vissen. De eerste 3 dagen op de Myrarkvisl. Dat bleek een best smal riviertje te zijn met wat leuke pools. Maar ja, ik ben die giga rivieren voor steelhead gewend, dus alles lijkt dan meteen erg klein. De vis was super schuw en waden was eigenlijk niet mogelijk. Jammer. Een eenmaal gehaakte vis kan dus of stroomopwaarts of stroomafwaarts. Lekker van je af zwemmen kon eigenlijk niet vanwege de breedte van het water. Normaliter land en onthaak ik de vis ook als ik in het water staat, maar nu moest er dus telkens aardig gebukt worden omdat de kant ook nog eens 30-50cm hoger lag dan het waterniveau. Dus redelijk inspannend voor zo'n ouwe knar als ik.
In deze rivier vingen we hoofdzakelijk bruine forel tot 48cm max. Wel heb ik 2 vissen verspeeld die een leadertip van 7lbs braken en dat waren dikke 50+ forellen want ik heb ze gezien!
Het weer was redelijk daar, circa 12-14 graden, beetje wind en weinig midgets.
De volgende rivier was de Lonsa.
Dat lag een stuk hoger en dichterbij de kust en elke dag hadden we wind en zeemist bij temperaturen van 5-8 graden!
Op de bovenloop van de Lonsa hebben we in circa 30 pools kunnen vissen maar slechts in één pool gevangen. Daar haakten we grote arctic chars tussen de 50 en 60cm:

In een pool kon echter maar 1 persoon vissen, dus terwijl de een char stond te drillen keek de ander toe. Wel heerlijk gevist daar, maar de vis had wat gespreider mogen zitten.
Het middenstuk van de Lonsa vond ik waardeloos. Dat liep door weilandachtig gebied, wel soms snelstromend, maar gaf mij het gevoel of ik in de Wijde Wormer polder stond te vissen, vanaf de kant uiteraard.
De benedenloop was ook in een vlak landschap maar wel lekker breed en je kon er waden, en vlakbij zee. Wel erg koud daar!
Ik pakte daar een mooie bruine forel van 55cm en een zeeforel van 59cm, en wat verse searun chars rond de 40cm.

De gids, Petur, was 24/7 bij ons en gaf advies zoveel hij kon en elke vis wilde hij ook meten zodat die in de boeken vermeld kon worden. Elke gevangen vis werd individueel vermeld met datum, soort vlieg, nummer van de pool etc.etc.
Voor het vissen in de bovenloop moest 5-10 minuten gewandeld worden voor het water bereikt kon worden. Terug naar de auto meestal 2x zo lang. Bij de benedenloop slechts 1 minuut, dat was relaxed.
Het 3e en laatste deel werd gevist op stroompjes zonder naam tussen de meren op het Melrakkasletta Plateau.
Stroompjes van soms nog geen meter breed! Het vissen was erg moeilijk, door de harde wind kon je eigenlijk alleen maar in de wat bredere pools vissen, dus dat werd weer aardig wat lopen daar. Per dag echt zo'n 5-8 km over best ruw en oneffen terrein met lavastenen en moerasgebieden, dus erg vermoeiend.
En was erg geen wind, dan had je meteen last van een miljoen miljard vliegen!

We vingen best wel veel vis daar, veel char tot 40cm en wat minder bruine forel tot 43cm.
Uiteraard kan je ook in die meren vissen, maar ik kan hier ook op stilstaand water vliegvissen, dus daar pak ik veel liever de stromende stukken.
De forel was erg sterk en de char erg beweeglijk. Omdat die stroompjes zo smal waren, kon de vis alleen maar naar links of rechts en had niet de ruimte die zo'n vis verdiend vind ik.
Ik heb alleen mijn #6 gebruikt, meestal met drijvende lijn, soms intermediate en een enkele keer met zinktip.
Zodra de wind minder werd en de vliegen irritant, ging er een droge vlieg op want dan ging de vis meteen azen.
De laatste 2 dagen brachten we in Akureyri door met sightseeing naar Muvatn, de Dettifloss en meer van dat bizondere op IJsland.
Mijn maat heeft circa 60-70 vissen gevangen en ik circa 50-60, dus niet zo slecht vind ik.

Oja, onze bagage werd meteen doorgestuurd naar Akureyri en daar vroeg een douane man of we hengelsport materiaal bij ons hadden. Toen we dat bevestigden wilde hij de certificaten zien, zette er een stempel en handtekening op en dat was alles.
my best memories are not that old!

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

FSCHAMP

 ::agree::  en mooie foto's
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

DocSalmo

ik krijg al zin om terug te gaan :)