alternatief gezocht voor peacock sword

Started by cad_user86, February 18, 2021, 10:19:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cad_user86

Hoi allemaal,

Om achter de baarzen aan te gaan zou ik graag enkele vliegen  van het type Alexandra gaan binden om de kleintjes achterna te jagen.
Echter heb ik geen "peacock sword" in mijn bezit waarmee de vleugel gemaakt wordt volgens het juiste recpet  :P

Heeft iemand een idee waarmee ik deze kan vervangen?

Bedankt!
Thomas

Troutbuster

Beste,
Als je de Alexandra wil maken heb je idd de Sword veren van de pauw nodig. ::goodjob:: ::agree::

Alternatief?? eigenlijk is er niets zo mooi als het originele en natuurlijke materiaal, maar wellicht met een toefje flash in de kleur Peackock kom je een heel eind.

Of... gewoon de sword veren bestellen, ik zag ze nog bij Fly Supply te koop ;D

Goed alternatief, en geen speciaalzaak voor vliegbinders is  http://www.janshop.nl (geen familie!  ;D)
Gave veren en nog een stuk goedkoper ook (ze hebben trouwens ook mooie fazant en struisvogel veren, èn konijnenbond als je zelf zonkerstrips wil maken!)

Succes en groet,

Jan.

"Petri Heil"


henkverhaar

In mijn niet zo bescheiden mening is het gebruik van zwaard fibers van de pauweveer voor de Alexandra puur cosmetisch. Het heeft, nogmaals, naar mijn niet zo bescheiden mening, geen relatie tot de vangkracht (if any) van de vlieg. Als het je uitsluitend om het vissen/vangen gaat zou je dus m.i. gewoon 'gewone' pauwefibers kunnen gebruiken. Wil je een display-vlieg, dan zit er idd niks anders op dan een of meer zwaardveren te kopen... Wellicht zou je de vliegen waar je mee gaat vissen geen Alexandra maar bijvoorbeeld Alexandra variant moeten noemen ;-)

Scaramouche

elk soepel groen en glimmend materiaal zou het moeten kunnen vervangen toch? 't zal niet zijn dat een vis zo'n vlieg eerst aan een materiaalinspectie onderwerpt.

maar waarom niet zo'n veer bestellen? Het lijkt hier bijv gewoon op voorraad te zijn en kost bijna niks
https://www.taimen.com/en/ue/product/peacock-sword-tails_98/93085
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

henkverhaar

Quote from: Scaramouche on February 18, 2021, 16:14:37
elk soepel groen en glimmend materiaal zou het moeten kunnen vervangen toch? 't zal niet zijn dat een vis zo'n vlieg eerst aan een materiaalinspectie onderwerpt.

+1 ;-)

Streamer

Quote from: Scaramouche on February 18, 2021, 16:14:37
elk soepel groen en glimmend materiaal zou het moeten kunnen vervangen toch? 't zal niet zijn dat een vis zo'n vlieg eerst aan een materiaalinspectie onderwerpt.

maar waarom niet zo'n veer bestellen? Het lijkt hier bijv gewoon op voorraad te zijn en kost bijna niks
https://www.taimen.com/en/ue/product/peacock-sword-tails_98/93085

Lijkt mij ook, het visje zal er toch echt in moet bijten om te constateren of het wel of niet eetbaar is.
IHYT

HappyFisherman

Is het in de komende jaren niet belangrijker om over te gaan op afbreekbare, dus natuurlijke, materialen..?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Streamer

Tja, dat word een beetje moeilijk, lijkt mij. Geen lijm meer op een streamer, geen lak meer of dat ene drupje nagellak wat het zo mooi af maakt, geen schildje meer van foam. Een alternatief zoeken voor je tippet of terug naar heel old school.

Ik snap je punt heel goed en ik heb ook regelmatig de gedachte van " wat zijn we met zijn allen aan het doen met die blauwe stip in het heelal ", helaas maken die vliegen niet het verschil. En ik geloof dat de serieuze sportvisser niet veel bij draagt in de vervuiling in en langs het water. Maar nadenken en bespreekbaar houden over hoe het nog beter kan en moet, is natuurlijk nooit verkeerd.
IHYT

Chaisedieu

Alle beetjes helpen, lijkt me. We zijn als vereniging (Hunzepalmer) een paar jaar geleden al "loodvrij" geworden. En nee, we zijn geen grootgebruiker als vliegvisser, maar nogmaals alle beetjes helpen.