Oostvoornse Meer 2019 - 2020

Started by Franky Boy, December 01, 2019, 12:44:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Franky Boy

#125
QuoteIk heb in de (soms hilarische) discussie over de beroepsvisser nog geen zinnige reactie gezien op de zeer zinnige suggestie van Franky Boy om een brief te schrijven aan het Waterschap. Ik ga dat wel doen en roep eenieder op om hetzelfde te doen. Het adres is: Bestuur Waterschap Hollandse Delta, Handelsweg 100, 2988 DC Ridderkerk. Enkele suggesties voor de inhoud:
- We weten dat er (met gemeenschapsgeld uitgezette) forellen terecht komen in de fuiken van een beroepsvisser, wat serieuze gevolgen heeft voor het sterftepercentage
- We weten ook dat deze beroepsvisser is veroordeeld tot een gevangenisstraf wegens handelen in strijd met de vergunningsvoorschriften
- Het particuliere belang van 1 beroepsvisser kan niet opwegen tegen het publieke belang van dit water voor de sportvisserij
- Gezien de ontwikkeling van de palingstand (die nog steeds terugloopt) is de fuikenvisserij op paling (die wordt "opgefokt" uit aan het wild onttrokken glasaal) een achterhaalde, onduurzame en onverantwoorde visserij
- Conclusie: er moet z.s.m. een eind komen aan de palingvisserij op het OVM en het bestuur wordt dringend verzocht de hiervoor verleende vergunning z.s.m. in te trekken danwel te beëindigen.
Report to moderator 


Oostvoornse Meer 2019 - 2020
Graag op de voorgaande posting reageren in de nieuwe thread en niet hier! :
Beroepsvisserij en zonnepanelen in het Oostvoornse Meer

catchem

Quote from: Franky Boy on January 30, 2020, 22:30:57
Aan alle deelnemers en volgers aan/van deze 'thread':
Hier graag alleen meldingen van vangsten en uitzettingen alsmede biologische bijzonderheden van de vissen in het Oostvoornse Meer plaatsen. (Of vragen daarover...)
Nieuws over de beroepsvisser, beroepsvisserij in het algemeen, stroperij en politiek alsmede de plannen om zonnepanelen te plaatsen, kunt u voortaan in de nieuw thread in Plassen & Meren kwijt!

Verander de titel van dit topic dan ook in ' VNV vangstenregistratie OV meer'
Ik stoor me er aan dat een vrije meningsuiting op het vrije web door een niet moderator wordt gestuurd en hierdoor de uiting wordt belemmerd.

Free speech graag (binnen fatsoensnormen)

Plantje

Mwoa.... Vrije meningsuiting belemmerd? Er is een topic bij gekomen om deze zaken te bespreken. Geen probleem meer, toch? En tja, of dat nu door een moderator gebeurt of niet....

Franky Boy

Als er niet teveel meerforellen in de fuiken van de beroepsvisser terechtkomen of door stropende 'sportvissers' worden meegenomen of sterven door geslikte wormen en zagers...
Dan is er tenminste nog dit lichtpuntje: de meerforellen doen het goed! :)
En misschien krijgen we over een paar jaar wel dit te zien:
(Lijken qua tekening wel sterk op sommige van 'onze' meerforellen! ::) )
https://www.youtube.com/watch?v=1Fd0WHI4jiw

Ben Tabak

Maar zijn "bruine" forellen... ;)

wh82

[attachment id=1 msg=180929]
En zelfs die krijgen weleens visite van een aalscholver (denk ik als ik dat wondje zie). Mooie sterke vissen.

Roel elgersma

Middag🙋🏻‍♂️
Lees al een tijdje mee, nu maar eens aangemeld👍🏻
Gisteren een lijntje nat gemaakt met een mooie meerforel als resultaat (1e voor mij)
Na een jaar of 15 niet op ovm gevist te hebben, vorig jaar de (vliegvis) draad weer opgepakt,
Is veel veranderd in die tijd😅 de bodem is op veel plekken erg zacht, al een aantal maal behoorlijk vast gezeten erin🙈
Tweede is de enorme hoeveelheden wier ( nu al) benieuwd hoe dat in de toekomst gaat worden.
Derde, de enorme slachting die de aalscholvers aanrichten🤯 heb op 1 dam 20 dode (meeste nog vrij vers) botten.. vreten alleen de ingewanden eruit omdat ze ze niet wegkrijgen. Benieuwd hoeveel forel deze beesten te pakken krijgen
Ander ding wat me opvalt is de vissers onder elkaar😅 "vroegah" leek het of je met (bijna) iedereen een praatje kon maken, en kreeg je wel eens wat tips. nu ben ik zeker een aantal vriendelijke broeders tegen gekomen, maar bij zeer veel kan er al geen "mogge" of hallo af🤷🏻‍♂️ Je wordt eerder weg gekeken dan begroet helaas
Zal van de week wat foto's posten, dat lukt nu niet
Tot aan de waterkant ( ik zeg wel hoi😂🙋🏻‍♂️)

Plantje

Hmmm... moet zeggen, dat vooral dat laatste me wel een beetje verbaast. Ik heb vliegvissers ook leren kennen als zeer vriendelijk en moet zeggen, dat ik dat ook altijd wel zo heb gezien.

Anders een keer een dagje met een forum dag mee gaan.

Roel elgersma

Dan tref ik vast degene die vroeg thuis moet zijn van moeders de vrouw ;D
Goed plan, ben altijd wel in voor een potje vissen 8)

Scaramouche

nou, ik heb ook wel rare snuiters meegemaakt bij het OVM hoor. Zoals die ene die zei dat ik niet kon vissen omdat ik maar een TFO hengel had, en hij een Sage One. Dan is het dubbel leuk als je meer vangt dan de ander ;-)

Maar overwegend zijn mijn ervaringen positief, ook met spinvissers trouwens.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Streamer

Met die ervaring kan ik helemaal mee gaan. Ik vis niet eerlijk omdat ik een spinhengel gebruik had, kreeg ik te horen  ::). Ik denk dat het aantal vissen hem een beetje dwars zat. En meneer wilde mijn haken zien, want dat vertrouwde hij ook niet.
Ik moet best wel erkennen dat er een paar vreselijke figuren rond waden daar. Daarom laat ik er liever mijn honden uit, als dat ik er vis.
IHYT

Franky Boy

Oostvoornse Meer blijft voorlopig gewoon open!
Sportvissers wordt wel aangeraden om een onderlinge afstand van minstens 50 meter in acht te nemen...  ;D

Plantje

Denk eerlijk gezegd, dat vissen een heeeeeel mooi tijdverdrijf kan zijn voor mensen om niet helemaal gek te worden en dingen een beetje te kunnen relativeren.

Menno_siemensma

Quote from: Roel elgersma on March 08, 2020, 14:51:15
Middag🙋🏻‍♂️
Lees al een tijdje mee, nu maar eens aangemeld👍🏻
Gisteren een lijntje nat gemaakt met een mooie meerforel als resultaat (1e voor mij)
Na een jaar of 15 niet op ovm gevist te hebben, vorig jaar de (vliegvis) draad weer opgepakt,
Is veel veranderd in die tijd😅 de bodem is op veel plekken erg zacht, al een aantal maal behoorlijk vast gezeten erin🙈
Tweede is de enorme hoeveelheden wier ( nu al) benieuwd hoe dat in de toekomst gaat worden.
Derde, de enorme slachting die de aalscholvers aanrichten🤯 heb op 1 dam 20 dode (meeste nog vrij vers) botten.. vreten alleen de ingewanden eruit omdat ze ze niet wegkrijgen. Benieuwd hoeveel forel deze beesten te pakken krijgen
Ander ding wat me opvalt is de vissers onder elkaar😅 "vroegah" leek het of je met (bijna) iedereen een praatje kon maken, en kreeg je wel eens wat tips. nu ben ik zeker een aantal vriendelijke broeders tegen gekomen, maar bij zeer veel kan er al geen "mogge" of hallo af🤷🏻‍♂️ Je wordt eerder weg gekeken dan begroet helaas
Zal van de week wat foto's posten, dat lukt nu niet
Tot aan de waterkant ( ik zeg wel hoi😂🙋🏻‍♂️)
Ligt vaak wel beetje aan de vissers die je tegenkomt, ik heb nog geen vissers daar gezien, vliegvissers dan voornamelijk, die geen praatje of op zijn minst hallo etc zeiden. Maar goed, soms let ik ook niet echt op dat soort dingen en wil ik gewoon lekker vissen. Is beide prima.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

ben

Menno, vis je zo ver van huis, en hoe is het op het Lauwersmeer???
Groet,
Ben

Menno_siemensma

Quote from: ben on March 17, 2020, 13:30:56
Menno, vis je zo ver van huis, en hoe is het op het Lauwersmeer???
Groet,
Ben
Ik kom er zo af en toe eens, laatste tijd niet geweest moet ik zeggen, laatste keer was in oktober. Lauwersmeer recent ook nog niet geweest, nu achter andere vissoorten aan.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Roel elgersma

Winderig gisteren, maar toch 1 weten te strikken👌

Franky Boy

Dat is een mooie meerforel!
Het schuim staat op het water; je bent een echte bikkel! :o
Heb je deze vangst al online gemeld?

ov

fraai hoor, en leuk dat je het hier deelt! kan niet wachten tot ik weer eens het OVM kan bezoeken!

wh82


FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

zeeforel

Topvis.

Was er gisteren nog in de middag. Erg lastig vissen met windstoten 6 vanuit Oosten. Ook nog naar Zuidkant geweest. Daar beter te vissen maar ook daar niets gezien.

Viste met name in binnenbak en met een intermediate en een muddler. Mogelijk moet je in dit jaargetijde toch met zinklijn doorvissen in het buitenwater?

wh82

Als het hard waait moet je de stroming opzoeken en dan kan het geen kwaad om tegen de bodem te zitten.

Franky Boy

Vorige week is de uitzetting van bruine forel (meerforellen en beekforellen) door de corona-toestand helaas niet doorgegaan.  :(
Het is nu de vraag wanneer die nog wel kan plaatsvinden, afhankelijk van hoe lang deze epidemie nog duurt en afhankelijk van de dan heersende watertemperaturen...
::hulp:: ::wtf::

Roel elgersma

Quote from: Franky Boy on March 22, 2020, 21:56:27
Dat is een mooie meerforel!
Het schuim staat op het water; je bent een echte bikkel! :o
Heb je deze vangst al online gemeld?
Thanks👌
Heb al een aantal keer geprobeerd diverse vangstmeldingen te melden, maar elke keer gaat er wat fout🤷🏻‍♂️
Zal ze eens proberen zonder foto's bij te voegen