Czech Nymphing op grote rivieren

Started by Fly4Fish, February 22, 2021, 10:25:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fly4Fish

Gisteren even wezen nimfen aan de Maas. Het zonnetje scheen lekker, maar de vissen lieten het afweten.

In de zomermaanden zitten veel (kleine) vissen net buiten de hoofdstroom dicht aan de kant.
Zijn er mensen hier die wel eens czech nymphen op grote rivieren, zoals de Maas, Rijn, Waal, etc. en wat is jullie ervaring met deze techniek op de grote rivieren?

Beertje

Interessante vraag. ik weet er niets van,maar ben benieuwd naar evt reactie's.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

paul de bruijn

Heb geen ervaring met Czech nimfen,maar vis regelmatig op de grote rivieren.Onder/langs de kant is het vaak dusdanig ondiep dat Czech nimfen volgens mij geen zin heeft.
Drijvende/intermediate lijn werkt top vind ik zelf zo vlak onder de kant.
Daarbij vind ik zelf dat de hoofdstroom dicht aan de kant een raar begrip is,zeker omdat er heel veel kribben zijn die de boel beinvloeden.Op de Waal bijvoorbeeld zal de hoofdstroom toch gauw een meter of 50 uit de kant lopen
Maar dat is mijn mening :)

sarca2

geen antwoord op je vraag, maar zag dit nadat ik eerder vandaag jouw topic las
https://www.youtube.com/watch?v=1HKOOSAyCcY

veel lood maar wel met kunstvliegen/nymphen, hij gebruikt 25/00 tippet en 6wt hengel
als je op het stuk vanaf de stuw Borgharen tot monding van de Geul in de Maas wilt vissen heb je extra vispas nodig van visstand verbetering Maas uit Maastricht, kost 18,50 voor een jaar, stuk daarboven van 50 km of zo, zit gewoon in de vispas

::new::