de Dhron

Started by Troutbuster, August 27, 2012, 09:40:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders,
Afgelopen weekend zijn Bas en ik naar de wonderschone Hunsrück geweest om een paar dagen te vissen op het riviertje de Dhron.
Een klein priegelbeekje met een groot verval.
Onze uitvalsbasis voor 2 nachten zou het prive pension "Haus Rosmarie" in Gräfendhron zijn.

Na een goed verlopen rit bleek het laatste stuk omgeleid te zijn vanwege de op handen zijnde WK Rally in het Moezeldal

Uiteindelijk om 10:00 uur aangekomen bij het pension waar Herr Hans- Günther Steinmetz al sinds jaar en dag samen met zijn vrouw Rosmarie de scepter zwaait.
"En passant" is Herr Günther ook nog "der Burgemeister" van het stadje. ;)

Herr Steinmetz liet ons, na aankomst, gelijk de grenzen van die strecke zien en wat we toen zagen bevestigde ons vermoeden,
Een mooie maar zwaar begroeide beek.
"Dat wordt klimmen en klauteren Bas" zei ik nog!
Terug naar het pension, omkleden, vergunningen regelen en vissen maar.
We begonnen op het onderste stuk van de Dhron, en omdat er in de nacht van donderdag op vrijdag een behoorlijke onweers en regenbui langs gekomen was, bleek de beek een beetje troebel te zijn!
Gelukkig niet te veel want er was toch nog enigzins doorzicht (ca 30 cm)

Geen insectenleven te bespeuren, dus aan de slag met de diepgeviste nymph onder een verklikker.
Niet onze favourite vismethode maar we hadden weinig anders als keus
Een goede methode bleek later want aan het eind van een vermoeiende dag stonden voor ons samen een 24 st forel op de vangst registratie kaart (een verplichting!)
Mooie forellen met een varatie aan kleur en formaat tussen de 14 en 30 cm!
Na een heerlijke maaltijd bij de Biergarten "KrackesMhüle" vonden we stroomopwaarts een waterval (verval ca 2 meter!!) waar boven een mooie opgestuwde pool was ontstaan die schreeuwde om bevist te worden!!
Een goede keus bleek later want hier pakte ik mijn mooiste forel ooit!!]
Niet zozeer qua formaat alhoewel de 30 cm een mooie maat was, maar qua kleurstelling heb ik nimmer zo'n mooie vis mogen aanschouwen!
Fonkelende dieprode stippen met zelfs rode lijnen op de bortst vinnen
Een pracht vis die helaas voor dat de "fotograaf" in stelling kwam, het rivierwater weer opzocht! :(
Toch een prachtige afsluiting van een mooie maar door al het kruip door sluipdoor klauter en klimwerk, een zeer vermoeiende dag!
Het weer was super die dag, warm zelfs met 27 graden! en het beloofde droog te blijven dus onze hoop op een heldere beek voor de 2e dag zou een redelijke hoop zijn.

Dat bleek!

Na een goede nachtrust bleek zaterdag de beek mooi helder en dus "Dry Fly Time"  8)
Toch lieten de forellen zich maar mondjesmaat steigend zien, maar aan de slag dus
Uiteindelijk stonden er een 18 st op onze vangstregistratiekaarten, waaronder de grootste van het weekend een 35+ forel

Na een heerlijke maaltijd bij het locale retaurant in Gräfendhron, waar we HEEEEEL, VEEEEEL smakelijk eten kregen voor wat achteraf bleek HEEEEEL weinig euro's, zaten we uitbuikend op het terras van ons pension de afgelopen 2 dagen resumerend te herkauwen

De dhron, een mooi maar moeilijk te bevissen, maar zeer visrijke plateau beek, met pocket visserij.
De  Dhron wordt beheerd door 3 pachters waar Heer Steinmetz er een van is.
Een slordige 8 jaar geleden hebben de pachters gezamelijk de beek "bemonsterd" middels electro visserij en de vis welke men niet wenste "verwijderd"
Daarna heeft men 2 jaarlijks uitzettingen gedaan met ca 1000 st beekforel van 14 à 18 cm.
De laatste 2 jaar is met gestopt met de uitzettingen want de beek is van nature dusdanig productief dat het beekforellen bestand zich meer dan voldoende zelf in stand weet te houden
Men is Apetrots op "hun" beekforellen bestand!!
Wij troffen dus ook geen andere vis dan beekforel (erg hè!)
Vlagzalm en ook kopvoorn kom je dus niet tegen en de incidentele regenboog die er te vangen is, daarvan wordt opprijs gesteld dat men deze "verwijderd" omdat deze vis er niet thuis hoort!

De uitzonderlijke rust die het Dhrontal uitademd is enorm!
De natuur is schitterend en we zagen reeën, wilde zwijnen, marters en ijvogeltjes!
De mensen zijn er uitermate vriendelijk en behulpzaam
En het is erg betaalbaar!! (ook belangrijk voor ons Nederlanders! ;))
Hengeldruk is er nauwelijks (we hebben geen andere vissers gezien!)

De Dhron
Een riviertje en een omgeving om naar terug te blijven keren, wat we ook zeker in de toekomst gaan doen

Gr

Jan en Bas

















Gr

Jan ;)
"Petri Heil"


Team

Ziet er mooi uit daar, met wat voor een hengel vis je daar    7ft  #3       tippet  10/12  ??

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Troutbuster

#2
Wij hebben met 8ft gevist Ton! (maar met 7 ft gaat het op sommige plekken wellicht net ff beter)
Ik met een #3 en Bas met een #2
Tip idd 12/100 (fluo!)
vliegen;
Pheasanttail met 2 mm tungsten op haak 16 als nymph (een heel goede vanger gebleken!)
Iron Blue Dun op #18 en Black Gnat op #16 als droge vliegen!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Team

Jan je hebt een PBtje

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Beertje

Mooie stek!!.Blijkbaar zijn ze er toch nog, die wateren, waar je nog een beetje normaal kunt vissen.En dat het ook nog een beetje op een avontuur lijkt.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Troutbuster

Gezien Ton en reeds gereageerd!
Bedankt voor de uitnodiging maar ik moet helaas overslaan deze keer.

Gr

Jan
"Petri Heil"


forel

Mooie verslag jan en de foto's ook.

Troutbuster

#7
Nog wat foto's van het Dhron weekendje


http://s1151.photobucket.com/albums/o627/Jan350/Grafendhron%202012/
Gr

Jan
"Petri Heil"


kees

Mooi verhaal Jan,  ::agree:: het is daar echt klimmen en klauteren,
en vissen op onmogelijke plekkies maar dat is wel jouw ding.
Ook mooie plaatjes vooral die van de kipkluifjes en de Bitburger komen me ook wel erg bekend voor. ::top::

Troutbuster

 ::chicken::
;D ;D ;D ;D ;D ;D

Het was weer GOUD Kees!!
Alles!! ::proost::

Gr

Jan
"Petri Heil"


Sieger

Ziet er ondanks het smalle water en priegelwerk, wel heel erg mooi uit.... Dank je voor het delen... Alweer een plekje op mijn lijst van dingen die ik nog wil doen.... ;)


Sieger

Rossie69

 ::goodjob::

mooie verslag Jan,en Bas.

had bas z,n wangetjes lekker rood ?
dat weekend.

dat gepriegel das de uitdaging,7 ft moet dan toch zekers mee de volgende keer.

super jongs

Christof van den Berge

Jan , Bas


Mooi weekend hebben jullie achter de rug zo te zien!

Schitterende omgeving, en bijzonder goed weer gehad in vergelijk met hier!! ::bravoo::
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

Quote from: Rossie69 on August 27, 2012, 16:58:38
::goodjob::

had bas z,n wangetjes lekker rood ?
dat weekend.


Rode wangetjes?? :-[
Ja!!
Tijdens het klimmen en klauteren, en.......
na het verorberen van een klein Schintzeltje op zaterdagavond ;D ;D ;D ;D ;D

Maar ff zonder gein, een prachtig weekend gehad!
Die 7 voeter Henk, die had ik bij me
echter een #3/4
Net ff te pittig t.o.v. m'n 8ft#3
En het ging eigenlijk best wel OK met 8 ft, al zou een 7 ft hier en daar beter uit de "verf" gekomen zijn, maar wie gaat de beek op met 2 hengels??
Mij niet gezien, al genoeg "zooi" mee te sjouwen (en gesjouwd hebben we :o)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Rossie69

 ;D

ja nou was er nog maar 1 bij.
zeg niks verder .

okeja dan zou je kunnen overdenken,om een 7 ft #2 of #3 op te gaan halen hahaha.

Leuk om te lezen dat het,een geslaagd tripje is geworden.


A{b}r{a}xa{s}

eerlijkheid gebied te verklappen dat Jan veruit de meeste vissen gevangen heeft, maar.... ik heb een paar excuses !! (welke het meest doortelt...geen idee  ::) )
1. Jan heeft vooral in de langzamer stromende pools gevist, ik in de sneller stromende ondiepe stukken.
2. Jan fluocarbon, ik gewone mono.
3. Er waren klachten ivm met de kleding waardoor ik mijn 'vangende' mooi gekleurde blouse niet aan kon.
4. Jan kan gewoon veel beter vissen.

Alle gekheid op een stokje, het is inderdaad een prachtige omgeving !
Behalve de dieren die Jan al noemde werd ons verteld dat in de buurt ook een (inmiddels zichzelf in stand houdende) familie wasberen woont...die horen er dus niet thuis.
Opvallend was vooral het ontbreken van insecten...ze waren er gewoonweg niet.
Verder is een paar goed stevige schoenen en een waadstok een aanrader.
Je moet vaak het water uit, maar dan ook klimmen en klauteren over de steile hellingen (en door massa's wilde bramen) en dan is extra houvast zeker aan te raden.
Als je net als ik gammele knieën hebt is het goed uitkijken, een misstap is snel gemaakt, vaak liggen stenen losser dan je denkt, en stevige grond blijkt zo nu en dan gevaarlijk 'in te zakken'.

Christof van den Berge

Ik ga voor nummer drie, of is dit geen quiz?  ::blozen::
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Team

En TENKARA was dat nog wat????

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

A{b}r{a}xa{s}

Niet geprobeerd, het was zo vol met takken aan alle kanten, plus dat je steeds moest gaan klimmen, dat dat volgens mij vragen om problemen zou zijn.
Volgend weekend meer kans. :)

BV


Troutbuster

Zeker Bart!!
Echt de moeite waard, en niet gek veel verder dan de "good old" Kyll!!
Het is weer eens wat anders, maar zeker een aanrader!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


BV

Jan,

is het overnachten verplicht of kan je zo op het gemeentehuis een dagkaart halen?

Troutbuster

Sterker nog Bart, je MOET bij Rosmarie overnachten om om het (privé) stuk te mogen vissen zoals ik het begrepen had!
En gemeentehuis?? hahahahaa weet je, Herr Steinmetz ís de Burgemeester!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Stuur ze maar een mailtje als je interesse hebt!

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

Wat mij ook wel trok is dat er niet veel gevist wordt.
Wij hebben het grootste deel van de strecke bevist en overal moesten we ons eigen pad 'maken'.
Er waren geen sporen in gras etc die om looproutes van andere vissers duidden.
Nadeel van het afgelegen liggen van het water is dat je nul,nul bereik hebt met je mobiele telefoon.
Je kunt als er iets gebeurd geen hulp inseinen.

Troutbuster

En niet te vergeten de nodige berichten naar het thuisfront!
Dat zit er ook niet in!
Gelukkig met de vaste lijn in het pension de thuisgemoederen weer gerust kunnen stellen na een dag zonder taal of teken!

Idd, een nadeel, maar men kan niet alles hebben hè! ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"