'a World of Pikeflies' vertraagd...

Started by Wim Envy, August 08, 2013, 19:44:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wim Envy

Ik heb geregeld contact met Ad Swier, een man die ik bewonder en die debet is aan mijn vliegenlat-addiction. Zijn meesterwerk 'Passion for Pike' deed me een vliegenhengel kopen en ik heb er nog geen seconde spijt van. Dit boek, mijns inziens het beste vis-gerelateerde boek on the market, zal met een streamer-boek beantwoord worden. Ad Swier werkt al een aantal jaren aan 'a World of Pikeflies'. Gepland was om het uit te geven op de Fly-fair van 2011, maar tegenslag hield dit tegen. David Wolsoncroft-Dodds (zelf schrijver van een prachtboek, 'Fly-fishing for Pike') is het aan het redigeren anno nu.

Ik kijk enorm uit naar de uitgave van Ad Swiers tweede boek, de man is een ongekend boeiende schrijver, een artist. Mogelijk is er al een topic over geweest, vòòr ik lid was, maar ik geloof dat het wachten op dit streamer-boek het meer dan waard zal zijn.

wouter veuger

ik heb passion for  pike ook verslonden!

is voor mij ook de kickstart geweest van  "pike on the fly" ambities ::agree::

ik zeg laat maar komen dat boek! (enig idee wanneer het dan gaat komen wim?)

Wim Envy

Quote from: wouter veuger on August 08, 2013, 20:18:41
(enig idee wanneer het dan gaat komen wim?)

Het probleem wil dat David Wolsoncroft-Dodds het rustig aan doet (lees: lui). Hij heeft het al maanden in bezit en het redigeren zou niet zo lang hoeven duren. Ad heeft het grotendeels al in het Engels geschreven. De kijkrichting nu is het najaar, maar dit hangt af van David. Er zullen zo'n 25 erkende streamerbinders van over de gehele wereld deel aan hebben. Eigen streamers worden stapsgewijs uitgediept, volgens mij wordt het een meesterwerk.

Los van de tekst, zijn de schilderingen al verbluffend.

wouter veuger

wat je zegt,die platen van ad zijn een lust voor het oog,echt heel erg mooi.
het enige wat ik in passion for pike een beetje miste,was wat meer info omtrent streamers.

ik was niet op de hoogte dat dit nieuwe boek eraan zat te komen (ik heb dan ook geen contacten met de schrijver zelf ::))
maar ik kan wel stellen dat het binden(en dan vooral snoekstreamers!) een absolute verslaving binnen een verslaving is geworden.

ik zet hem vast op mn verlanglijstje ;D

Wim Envy

Ad besteedde inderdaad weinig aandacht aan het karakter en binden van streamers. Mogelijk had hij in zijn achterhoofd dit project al in gedachten. Maar er zijn talloze boeken op de markt die dat al belichten. Juist Ad zijn boek vind ik zo bijzonder, omdat de beleving van vissen centraal staat, dat zie je ook in zijn schilderwerken.

Ik heb de boeken van Bertus Rozemeijer, Jan Eggers, Hans de Boer en weet-ik-veel allemaal verkocht. Ze deelden de passie voor vis, maar vooral de bewondering voor grote dikke snoek. Bertus Rozemeijer staat op ieder blad met een dikke meter+vis. Je vindt geen natuurplaten, geen vogels ingezoomd. Nee, 'zie-mij-eens-floreren-in-weelde'. Zelfs een ander lievelingsboek van mij, 'Musky on the Fly' van Robert S. Tomes heeft nauwelijks oog voor de rust, in zijn schrijven. Echter, sinds de Musky's nickname is 'Fish of 10.000 casts' moet je wel grondig liefhebber zijn, om die met de vliegenlat te bevissen.

Van alle boeken die ik gelezen heb, komen alleen 'Fly-fishing for Pike' van David Wolsoncroft-Dodds en de boeken van Jan Peters in de buurt, van 'Passion for Pike.' Ik hoop dat ook bij zijn komende boek de passie eraf druipt.