mijn eerste vliegenlat

Started by hedzer, March 16, 2013, 09:41:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hedzer

Iedere visser heeft een eerste hengel.
Weet u nog welke en wat voor hengel dit was heeft u hem nog of gebruikt u de hengel nog
Ik heb zelf mijn eerste werp en vaste stokje nog die ik van mijn opa en oma heb gekregen toen ik vier was en altijd weekends mee was op de boot. Mijn eerste vliegenlat is een sage rplxi #8 en heb hem +- 2 jaar geleden gekocht en gebruik hem zo lang het snoek vissen is toe gestaan
dit is dan ook het liefste wat ik doe(op vis gebied). ik ben benieuwt naar waar u mee bent begonnen en dat deze hengel ook een warm plekje bij u heeft


catchem

Mijn eerste vliegenhengel was een Ron Thompson set. Kreeg ik in mijn handen geduwt toen ik bij een hengelsportzaakje/dierenwinkel in de buurt informeerde over vliegvissen. Hij wist er zelf niet veel van af (gaf me zelf de tip om er een made aan te doen, 'Vang je nog wat' zei hij). Hij ging toch stoppen en hoefde er niet veel voor te hebben. Al snel is dit hengeltje vervangen, ik denk dat ik er toen maar een paar keer mee gevist had (wat een k.t hengel was dat).

Gerrit72


Mjn 1e hengel was een bamboestok, waarmee ik vol enthousiasme alles wat maar in het water zwom probeerde te vangen.
Daarna volgden vele hengeltjes, steeds wat beter, of meer gericht op de vissoort die ik wilde belagen.

Mijn eerste vliegenlat kocht ik 21 jaar geleden. Daarna heeft de hengel precies 20 jaar in de kast gestaan.
Ik heb altijd geweten dat ik zou gaan vliegvissen, toch moesten eerst vele andere visserijen de revue passeren, voordat ik er klaar voor was.
Vanaf dat moment heb ik nog 1x een kwartiertje met een penhengel gevist en staan al mijn andere hengels werkeloos in de garage.



Dit is het bewuste hengeltje uit vervlogen tijden. Inmiddels heb ik andere hengels die beter vissen, maar toch vis ik nog graag met dit stokkie.
Als kind in de jaren 70 vond ik het geweldig de 'echte' vissers aan de slag te zien. Deze mannen zijn inmiddels bijna allemaal overleden, maar staan bij mij nog steeds op een voetstuk. Van sommigen heb ik nog materiaal, wat ik af toe bekijk. Dan komen die herinneringen van samen vissen, tips krijgen en sterke verhalen weer boven. Mogelijk dat ik daarom ook zo'n voorliefde heb voor nostalgisch materiaal :).

In het afgelopen jaar heb ik meerdere vliegenhengels gekocht en pruts ik naar hartelust, om het vliegvissen te leren.
Omdat de wijze oude mannen meestal met de vaste stok visten, of met een zware werphengel op snoek of karper, heb ik niets meer aan hun tips. Wat ik wel aan hen heb overgehouden is een fijne beleving van de hengelsport. De ontwikkeling van het vliegvissen leer ik hier, waarvoor mijn dank! Na het eerste jaar ben ik nog steeds super enthousiast en weet dat vliegvissen voor mij voor altijd is. Mijn eerste vliegenhengel is voor mij dan ook een zeer speciale
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Marksman

Hier een plaatje van mijn eerste vliegenlat.
Gekregen van een toen mij nog onbekende man uit mijn dorp die mij aansprak tijdens het vissen met een 5gr. fairplay spinhengel.
Of ik ook aan vliegvissen deed, toen ik zei dat ik geen vliegenhengel had maar het mij wel leuk leek om te doen had hij een oplossing.
Zo kwam ik dus aan een vliegenlat en vismaat. Hengel is een fairplay #5





weerwolf

Dan krijg jij mooie cadeautjes van onbekenden, leuk hengeltje man.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Gerrit72




Inderdaad Marksman, mooi zo'n legendarisch stokkie.
Bijzondere hengel en bijzondere vismaat lijkt me.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Marksman

Klopt, zal deze hengel dan ook nooit wegdoen en er af en toe nog lekker mee vissen.

MarcelN

Mooi mooi Marksman, én de gele blank, lekker retro ::goodjob:: ik zoek voor mijn FP#2 een nieuwe reel, zit te denken aan de Midge ::hulp::

erikdenoorman

Een groene Albatros glashengel met vreselijk krakend japans reeltje met onbestemde lijn. Zat destijds in een blisterverpakking. Draak van een hengel maar wel de hengel die me over de streep trok. De 10 vliegen die ik er bij kreeg vielen na enige worpen spontaan aan duigen.

Marksman

De midge ken ik niet, ik gebruik onder de oudjes de Hardy featherweight, marquis of de Pezon&Michel parabolic.
Mooi begin toch, Erik. :)

MarcelN

De Midge is van Danielsson, ik heb er nu de oude Abu Diplomat 156 op, ooit nieuw gekocht eind'70 begin '80, mag wel vervangen worden voor large arbor, dat kreng kringelt de lijn.

Marksman

Heb hem gevonden, ziet er goed uit de midge.
Kringelen heb ik ook wel last van met lijnen ophouden reels, ligt trouwens ook wel aan de lijn de één doet het meer dan de ander.

hilco

Een Rozemeijer 5# met een okuma reeltje en een Ovis vest via Marktplaats van ene Mike Olthof.
paar tientjes  en een half uur werples op de straat ;-)


hedzer

Bekende naam.
Ik heb 2 jaar geleden ook bij deze mijn
mijn eerste vlieghengel gekocht via marktplaats

hilco

Mike is een bekende wedstrijdvisser ( maar dat wist ik toen nog niet )


fly only

Hilco, ik heb ook nog van mike lesv gehad. Erkend effe instructeur. Bese vent.  :)
Mijn eerste is  een ron tompsen pike #8. Nog steeds mijn streamerstok. Kan geen ander tegenop. Zelfs geen groot merk. En dat voor 40 euro.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

chris33

Mijnes is een abu garcia diplomat 56

gekregen van mijn oom uit zweden.. zondag hopelijk proberen voor het eerst!

de_visser

Simpel, vorige week zaterdag heb ik een Guideline XP4 #5 als eerste hengel gekocht. Met een Vision Attack reeltje erbij. Leuke instapset al ben ik geheel op het oordeel van de winkelier afgegaan. Ik heb gezegd wat ik wilde en hoewel ik me flink had ingelezen heb ik een keer geprobeerd niet de wijsneus uit te hangen maar gewoon te doen wat me werd aangeraden. Wel bij een goede winkel natuurlijk (Martin in Overschie).