2 soorten windes ?

Started by Mike, September 15, 2020, 10:24:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Volgens mij heb ik er al eens eerder een topicje aan gewaagd maar ik weet niet meer wat daar uit kwam.
Gister ving ik tijdens een sessie op de Merwede ineens zo'n goud bruine winde.
Het was alweer lange tijd geleden dat ik er zo1 heb gevangen.
Het viel meteen op dat ie wat sterker en vooral zwaarder leek.
Zijn dit nu 2 soorten waar echt onderscheid in wordt gemaakt en hebben ze dan wellicht ook echt een eigen naam of hoe zit dat ?

[attachment id=1 msg=182202]

[attachment id=2 msg=182202]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Verder waren er ook nog een aantal mooie vangsten.
Waaronder een aantal baarzen met eentje van 42 cm

[attachment id=1 msg=182203]

En een hele bende fatsige en keisterke blankvoorns.

[attachment id=2 msg=182203]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

[attachment id=1 msg=182204]

Alles op deze priegeltjes

[attachment id=2 msg=182204]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Ik denk dat je het een beetje kunt zien zoals bij zalmen, je hebt volledig volwassen/oudere vissen (volgroeide zalmen) en je hebt de kleinere net volwassen vissen( grilse) Vaak zijn de mannetjes ook feller gekleurd qua vinnen. wel mooie vangsten, ik kom de laatste tijd maar weinig leuke vis tegen :(
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

Ik vraag t me af. Ik heb van beide "soorten" , vissen gevangen van rond de 50 cm en ze zagen er echt anders uit.
De kleur is echt totaal anders. Meer goud bruin ipv grijs zilver en deze bruine hebben ook nooit rode vinnen. De vorm is ook echt anders. De kop en rug zijn aanzienlijk breder en steviger gebouwd.

Het vissen is bij ons de laatste maanden ook taaier.
Vooral overdag zijn er vaak lange periodes zonder actie. Gister duurde het ook zeker 2 uur voor ik aanbeten begon te krijgen en normaal gingen er zelden meer dan 20 min voorbij zonder actie. En dat terwijl nu echt een goede tijd is.
Ik ben op een bepaald moment heel anders gaan strippen. Ipv up tempo met flinke halen ben ik hele kleine tikjes gaan geven, afgewisseld door paar sec niks doen, dan ff een lange strip en dan weer kleine tikjes. Dat leverde in vrij korte tijd 5 harde aanbeten op.
Helaas werd 2 keer ervan de lijn zo hard weggerukt dat ik de grip verloor en dan was de vis ook meteen pleitte.
1 keer werd hij meteen gegrepen na de 1ste strip. Dat was erg verweg en ik kon niet voorkomen dat de vis met lijn en al het wier in dook en die loste ik toen ook.
2 aanbeten hingen ff goed maar na ongeveer 10 sec loste ze gewoon ineens.
Ik weet vrijwel zeker dat dit hele grote baarzen zijn. Met die kleine haakjes in die grote zachte bekken is t lastig om goed vlees te pakken en dan scheuren ze gewoon uit.

De avonden leveren wel altijd nog veel aanbeten en vis op gelukkig.
Ik wilde vandaag eigenlijk ook weer gaan vissen om te kijken of de andere striptechniek ook overdags meer aanbeten zou opleveren maar ik ben helaas te lui en te moe.

Morgen ga ik t denk ik op de Waal proberen.
Ik wil heel graag zo'n grote winde op een droog vliegje vangen en ik heb een plek gevonden waarvan ik denk dat dat daar wel gaat lukken.
Misschien vind ik zelfs vandaag nog wel ergens de energie om van de bank af te komen en een poging te wagen.
Het is immers zulk mooi weer  8)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

tunnis

Het zijn "een soort van" 2 soorten. De vis op de eerste foto lijkt mij een roofwinde, of wel een kruising tussen een roofblei en een winde, dit komt regelmatig voor. Helemaal of plaatsen waar beide soorten goed vertegenwoordigd zijn zoals op de grotere rivieren. Beide vissen paaien op ongeveer dezelfde plekken en op ongeveer dezelfde tijd. Deze roofwindes hebben vaak het algemeen uiterlijk van een winde maar zijn wat steviger gebouwd en de bek en staart lijken meer op die van een roofblei.

De vis op de tweede foto lijkt mij een volwaardige winde.

Menno_siemensma

#6
Quote from: tunnis on September 16, 2020, 14:05:04
Het zijn "een soort van" 2 soorten. De vis op de eerste foto lijkt mij een roofwinde, of wel een kruising tussen een roofblei en een winde, dit komt regelmatig voor. Helemaal of plaatsen waar beide soorten goed vertegenwoordigd zijn zoals op de grotere rivieren. Beide vissen paaien op ongeveer dezelfde plekken en op ongeveer dezelfde tijd. Deze roofwindes hebben vaak het algemeen uiterlijk van een winde maar zijn wat steviger gebouwd en de bek en staart lijken meer op die van een roofblei.

De vis op de tweede foto lijkt mij een volwaardige winde.
De visvinder app geeft 100% winde voor beide aan, dus ik vrees van niet, zelf zie ik ook niet echt een andere bek bij de eerste dan wat een winde heeft. Een roofwinde heeft echt een grotere roofblei achtige bek. Ik heb in hetzelfde water ook vaak genoeg hele donkere windes gevangen, vaak ook wat ouder uitziende vis en hele zilverkleurige met felgekleurde vinnen. Dit zie je ook wel bij blankvoorn en baars voorkomen, dus zeker niet uniek.

Winde uit Lauwersmeer, wat in open verbinding staat met eemskanaal, wel helemaal via groningen maar vergelijkbaar kleur water.

winde van eemskanaal.

een van windes op de paaiplek waar die vanaf lauwersmeer heen gaat.
exact zelfde stek dag later.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

#7
Idd geen hybride als je t mij vraagt. Daar heb ik er namelijk ook veel van gevangen. Vooral op de Lek. Deze hebben idd een heel andere bek, zoals deze..

[attachment id=1 msg=182215]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Gelukkig heeft Sportvisserij Nederland van alle vissoorten een kennisdocument ;)
Mannetjes krijgen in de paaitijd gelige flanken.

Menno_siemensma

Quote from: Gert on September 17, 2020, 10:02:05
Gelukkig heeft Sportvisserij Nederland van alle vissoorten een kennisdocument ;)
Mannetjes krijgen in de paaitijd gelige flanken.
klopt idd, en hele fijne paaiuitslag, voelt als 220 grit schuurpapier. daarbij ook vaak veel rodere vinnen dan de vrouwtjes. Maar die winde uit het eemskanaal is van afgelopen maand, dus zeker niet in de paaitijd gevangen :) zegt niet alles dus.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.