Ijs(sel)vogels

Started by sjoerd, April 17, 2013, 21:19:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Vanmiddag even een uurtje langs de Ijssel wezen kijkenmet mijn viertje. Het water stond
nog hoog en was helaas niet bepaald helder. Ook veel drijfvuil maakte het vissen
lastig op de stroomnaden waar het vuil zich ook verzameld. Ook vond ik de watertemperatuur nog behoorlijk
koud.
Geen vissen kunnen haken nog wel even met een 2 1/2 cm streamertje geprobeerd
om een fel jagende roofblei te verleiden maar helaas.
Toch was er veel te zien, het barste van de ganzennesten, sommigen leeg, andere
verstoord waarbij de eieren verspreid lagen. Vermoedelijk door hoog water!
Het mooiste moment was toen ik plotseling twee ijsvogels zag nabij een kleiwalletje.
Ik zag er enkele gaten inzitten. Het zou toch niet.....Jawel hoor toen ik na een half uurtje
terugliep zag ik een ijsvogel in het gat verdwijnen. Schitterend dat in ieder geval deze
mooie blauwe schichten de winter hebben overleefd. Nu maar hopen dat ze rustig
kunnen broeden. het was voor mij de eerste keer dat ik een nest ontdekte van de ijsvogel.
Op deze plek zou je dat niet verwachten. Hieronder enkele plaatjes van het een en ander.



Hoogwater spoelde veel nesten van ganzen omver



gelukkig ook nog intacte nesten zoals deze van canadese ganzen



prachtige vogels, de kievit


de nestingang van de ijsvogels op amper 15 cm boven het wateroppervlak, heel apart zo laag.
gelukkig gaat het water zakken!


gr Sjoerd

wouter veuger

mooie platen sjoerd,zo kan je ook zonder vangst genieten! ::agree::

RiverHunter

Mooi he die IJssel, doet me denken aan vroegere tijden. ;) :)

HappyFisherman

Vorige week aan de Regge ook zo'n blauwe schicht weg zien schieten.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72




Mooie wereld daar Sjoerd!

Mooie foto's!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rena

Altijd mooi om dieren te zien in hun natuurlijke omgeving.
Die kievit (vipe) staat er mooi op!

Vanavond heb ik rolworpen geoefend in mijn thuis rivier, er was ruimte waar het ijs al weg was.
Wat verderop kwam een bever aangelopen over een aantal ijsschotsen en hij stoorde zich totaal niet aan mij.
Leuk om te zien.
Ook zijn er al sedges aan het hatchen en heb een forel zien stijgen tussen de ijsschotsen.
Volgende keer een vlieg meenemen ipv een pluisje wol  ;D

Plantje

Mooi Sjoerd!

Telkens als ik aan de IJssel sta heb ik geen flauw idee van waar ik moet beginnen! :S

Bert J.

Mooi van die ijsvogels, Sjoerd. De IJssel-watertemperatuur moet zeker nog wat omhoog.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift