Nieuwe reel of complete set?

Started by Jaap9999, August 14, 2013, 19:42:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jaap9999

Hallo allemaal,

Enige tijd geleden heb ik een vliegenhengel en een reel overgenomen van een oude buurman. De hengel is een Pflueger Extreme #6-7 (spiksplinternieuw en nog nooit gebruikt) en de reel een Tica Fishmaster S103 (volgens mij was die ook nog nooit gebruikt). Ik ben bij een hengelsport zaak geweest omdat ik mijn twijfels had over de combi en de S104 is inderdaad een reel voor lijnen #4 en max #5. Op aanraden van de eigenaar heb ik daarom voor Nederland een Sierra Matuka #4 hengel gekocht voor bij de Tica reel. Aangezien ik een beginnende vliegvisser ben wil ik met deze combinatie het leren voor witvis. Ik leer het mezelf en heb van de eigenaar een half uur les gehad. Maar een echte cursus lijkt me niet verkeerd dus dat wil ik zeker nog gaan doen. Vroeger veel gespind, ook in Noorwegen, Zweden en Schotland. Daar ook snoeken en forel gevangen en dan kom ik bij mijn vraag.

Het probleem zit hem voor mij in wat te doen met die Pflueger extreme 6-7 hengel. Ik heb een aantal threads gelezen over de vraag of een 5-6-7 hengel voldoende is voor het streameren op snoek. Een van de laatste antwoorden die ik zag, was dat dit zeker voldoende is voor Nederland maar voor snoeken in groter water (bv de Zweedse meren) toch echt een #8 noodzakelijk is. Ik heb zitten kijken naar de Orvis clearwater combo #8 (http://www.orvis.com/store/product.aspx?pf_id=4Y1E&dir_id=758&group_id=23817&cat_id=24148&subcat_id=23820). Of is het raadzamer te gaan voor een goede #6-7 reel en ben ik daarmee klaar, voor zowel Nederland als de hiervoor genoemde vakantielanden? Subvraag daarmee is eigenlijk ook: is die Pflueger een goede viegvishengel?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jaap

wouter veuger

#1
hoi jaap,dat is een veelbesproken onderwerp dat je aankaart ;)

mijn mening is dat je met een #6/7 hengel prima kunt snoeken,,maar het heeft in bepaalde situaties ook zn beperkingen. om te beginnen ben je beperkt in de maat streamers die je ermee kunt werpen,nu kun je met een niet al te grote streamer   prima snoek vangen,maar er zijn situaties waarin je wellicht beter met een wat grotere streamer aan de slag zou kunnen.

verder heb je met een zwaardere hengel en bijbehorende zwaardere lijn minder last van de wind,uiteraard is veel wind zowieso niet echt bevorderlijk voor een potje snoeken met de vliegenlat,maar met een zwaardere hengel zal je toch in het voordeel zijn.

last but not least,is een en ander natuurlijk ook afhankelijk van hoe goed je zelf met een vliegenhengel overweg kunt.

Jaap9999

Dank je voor je antwoord Wouter. Dat het een veelbesproken onderwerp las ik inderdaad al. Die discussie wilde ik ook beslist niet weer herhalen hoor :) Maar je antwoord geeft me toch weer wat meer informatie en maakt de keuze wat makkelijker, zeker gezien je verhaal over de wind en de grotere streamers. Dan ga ik morgen toch in eerste instantie eens kijken naar een #8 hengel en zoek ik evt later nog wel een keer een 6-7 reel. Ben van plan morgen naar Utrecht te gaan en daar mijn Pflueger hengel maar eens te laten beoordelen en mss neem ik dan wel meteen een #8 combi mee.

Wim Envy

Zoveel vliegvissers, zoveel meningen. Echter is het natuurlijk nonsens dat alleen in Ierland en Scandinavië grote snoek gevangen wordt. Ik heb dagen meegemaakt met meerdere meters op kleinschalig polderwater (op kunstaas weliswaar).

Ik heb toen ik net met vliegvissen begon een Redington Crosswater #8 gekocht... ik vond het drama. Iedere streamer van een zo'n 15 cm, wat echt zo groot niet is kreeg ik niet lekker weg met die lat. Nu moet ik zeggen dat er natuurlijk materiaal op gebonden was en ik eveneens een nieuweling ben. Dus ik gooi nog maar matig. Ik heb de Crosswater verkocht en een Sage RPL #9 gekocht. Dát is mijn hengel, perfect om langs ellelange poldergrachten te struinen en eveneens ok om op het grote water op snoek te vissen.

Wat ik maar zeggen wil...het is niet zo dat je, omdat je hier op het forum leest dat men snoek vangt aan een #5, dat dit dus ook de juiste keuze is. Evenmin is mijn keuze 'de' waarheid, dus overweeg zorgvuldig. Mocht je een reel in de #5-#7 klasse zoeken, ik heb een Orvis Hydros gekocht en sjongejonge wat een prachtig stuk titanium is dat. Weergeloos mooi reeltje, of niet Wouter? 8)

wouter veuger

absoluut wim :P

overigens snoek ikzelf ook met een #9 (de loop booster), werkt voor mij ook perfect,zowel in de polder/vaart als het grote water.


Jaap9999

Nee Wim, dat een forum geen oplossing biedt weet ik al heel lang. Als fanatiek gamer heb ik in het begin erg veel op forums gepost en ben tot de ontdekking gekomen dat vooral het vragen naar meningen onbegonnen en zinloos werk is. Er is namelijk altijd wel iemand met een andere mening dan de jouwe en weer met andere argumenten :)

Het ging me er vooral om om eens te kijken wat de ervaringen met die Pflueger hengel waren aangezien ik dat nergens kan vinden op internet. Daarnaast hoop ik zoveel mogelijk dingen te lezen (zoals de dingen over de wind en grote streamers) waar ik rekening mee moet houden bij een eventuele keuze.

Ik denk, als ik je verhaal zo lees, dat het een kwestie van proberen zal zijn. Je eerste aankoop beviel dus blijkbaar niet en je bent overgestapt op een andere. Misschien overkomt mij dat ook wel. De enige oplossing is denk ik om bij een goede zaak eerst te kunnen werpen voor je iets aanschaft. Jouw (en Wouters) mening over de Hydros hou ik zeker in het achterhoofd! Bedankt!

Jaap9999

Zal even vertellen wat het geworden is na een bezoekje aan Utrecht. Ter plekke hebben ze daar de hengel beoordeeld en die kwam er prima uit, volgens hun meer een #7 hengel dan een #6. Een Orvis clearwater IV reel erop gezet met een #7 lijn (incl backing) en geworpen en dat ging prima. Als ik de medewerker ermee in de weer zag en hoe makkelijk en ver hij de lijn kon werpen, gaf me dat wel een goed gevoel over de hengel en de combinatie. Al met al op deze manier een stuk goedkoper uit dan een volledige combinatie te kopen, en dat is voor een beginner denk ik niet gek. Prima advies, alle tijd en veel vragen zijn beantwoord. Dik tevreden!

Wim Envy

Zozo klinkt heerlijk. Heb ook getwijfeld over de Clearwater-reels van Orvis, maar omdat ik vooral het OVM aandoe, niet de ideale keuze. Voor jou dus wel, van harte gefeliciteerd.

wouter veuger

mooie aankoop jaap! ga je vast veel plezier van hebben,we zien de dikke snoeken wel voorbij komen he... ::agree::

Jaap9999

Dank je mannen! Zo gauw ik er een gehaakt heb, zal ik hem wel posten. Kan me er enorm op verheugen om deze combinatie volgend jaar ook in Zweden uit te proberen. Eerst nog maar eens flink oefenen en hier in de buurt een cursus opzoeken om me niet teveel foute dingen aan te leren. Daarna dit jaar nog een keer een weekendje naar Duitsland of naar een stek hier vlakbij die ik laatst op internet zag (vanuit Winterswijk voor mij maar tien kilometer). Misschien ook een tip voor anderen: http://www.angelparadies-zwillbrock.de/

wouter veuger

hmmmz, daar zie ik mijzelf niet vissen hoor :o

beetje geknutseld watertje,doe mij maar de hollandsche polders ;)