controle fuiken

Started by Rene V., May 21, 2013, 11:02:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rene V.

Goed nieuws uit het noorden van ons land,men gaat ook door met de noodzakelijke controle :)

http://www.totalfishing.nl/laatste-nieuws/articles/fuikencontrole-in-de-kop-van-de-provincie-groningen

Rene V.

Gerrit72



In Drenthe heb ik dit ook een tijd gedaan. Het beste werkt het als je het lange tijd volhoudt.

Na de eerste check liepen we tegen erg grote (en dure) fuiken aan. Op 2 plaatsen bleek een vaart hermetisch afgesloten door 2 achter elkaar geplaatste fuiken met dubbele schutnetten. Na verloop van tijd troffen we steeds kleinere fuikjes aan, tot het moment dat er niets meer werd aangetroffen. Toen bleek dat er in tochtslootjes kleine lowbudget fuikjes waren gezet, bv van gaas in duikers (leken op musksrattenvallen). Na ook daar structureel te verwijderen was het een tijd rustig en vonden we niets meer. Kennelijk liepen de kosten te hoog op, ten opzichte van de baten.

Als visser (vooral met kunstaas) kun je makkelijk fuiken vinden. Al vissende door de regio kon je zo fuiken lokaliseren (trof je 1, dan vond je vaak meer). Omdat ik geen boot heb, ging ik in die tijd ook veel snorkelend in duikpak te water, waarbij ik op dieper water een klein dregje (15 cm) aan een reddingsklos over de bodem jigde. Daar bleven fuiken en zetlijnen aan hangen. In Drents water werkte dit perfect (je was in de kleinere wateren sneller klaar dan dat je een boot kon regelen, van en op de trailer takelen etc).

Ik kan me voorstellen dat dit in gebieden met groot water moeilijker gaat. Daar heb je een boot nodig. Mochten vissers zich enorm storen aan stroperij, dan kun je er gezamenlijk (in overleg met boa's, water eigenaren/beheerder en politie) makkelijk tegen optreden (OK, je moet er wel net zin in hebben ;), of tijd voor hebben).

Mijn vismaat (formaat Rambo) was op de kant aanwezig om eea in de gaten te houden. Je hebt namelijk snel bekijks, waarbij ik heb meegemaakt dat de stropers er ook bij stonden (als blikken konden doden :D), die geef ik dus niet de gelegenheid te gaan klooien. Ik heb ook op verzoek van de politie gezocht, waarbij zij vanaf de kant toezicht hielden. Zo'n samenwerking is aan te bevelen, ter voorkoming van ellende met stropers die geweld niet schuwen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

Gerrit Jonge,dit leest als een school jongens boek.Spannend!! 8) ::goodjob::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72



Het was ook spannend en leuk om te doen.
Je leert dan ook snel andere mensen kennen,
die zich inzetten tbv de sport visserij.

Samen optrekken tbv een gezamenlijk doel is
leuk en effectief.
The only difference between men and boys is the price of their toys.