Switch rod

Started by Arie de Vries, January 16, 2016, 10:53:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arie de Vries

Wat is een switch rod?
Wat kun je ermee?
Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen ten opzichte van een "gewone" hengel.
Een hengel alleen voor water in het buitenland of ook in Nederland te gebruiken?
Ik ben me ervan bewust dat er genoeg op het internet over te vinden zal zijn, maar dat is veelal in het Engels. En omdat, voor zover ik kan nagaan, de switch rod nog niet eerder in dit forum is besproken en ik nieuwsgierig ben naar jullie ervaringen stel ik mijn vragen hier.
Groet, Arie

maurice

Geen idee Arie heb me er nooit me bezig gehouden.
Maar dacht dat Sjo er ook een heeft/had misschien kan hij ons meer vertellen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Ochi

Een switchrod is eigenlijk een naam die je doet denken dat je tussen enkel en dubbelhandig werpen kan switchen.
In de praktijk is dit gewoon een lichte en korte dubbelhandige hengel.
Je kan er enkelhandig mee werpen maar na een uur doet je arm en pols zeer.
Voor enkelhandig werpen heb je vaak ook weer een andere lijn nodig dan de andere manier van werpen, de dubbelhandige.

Wat ik je nu ga vertellen gaat je waarschijnlijk een beetje duizelen maar goed ik ga het proberen.

Ik heb 2 switchrods, een 11 voet #8 die ik gebruik in het zoute water met een intermediate skagit lijn en een stuk T-10(zink 10), hiermee vis ik dubbelhandige Skagit stijl(onderhands) en heb dat vooral gedaan omdat ik last had van een tennisarm waarmee ik enkelhandig niet meer kon werpen.
De dubbelhandige techniek belast mijn arm praktisch niet.
Tegenwoordig gebruik ik deze manier nog omdat je gewoon met heel weinig energie heel ver weg kan gooien met zware zinklijnen en als je wil met grote vliegen.

Ook heb ik Switch Surfrod 11 voet #10 die ik gebruik met een Teeny Ambush 550 grain WF13 enkelhandige lijn.
Met deze hengel gooi ik dubbelhandig overhead, dus zeg maar de normale enkelhandige stijl maar omdat de hengel zo krachtig en zwaar is doe je het met 2 handen. De lijn is een enkelhandige lijn maar dan 3 klasse zwaarder dan mijn hengel anders komt hij niet overeen met het ideale werpgewicht.

Veel mensen kopen een switchrod en raken een beetje gefrustreerd omdat het eigenlijk niet lekker lukt met wat de naam doet vermoeden.
Mijn advies aan iedereen is koop niet zo'n hengel als je de dubbelhandige techniek niet beheerst of gaat leren. Deze basistechniek gebruik je toch voor 90% van de tijd met deze hengels. Als je deze techniek wel beheerst is het heel leuk speelgoed en kan je het op heel veel plaatsten inzetten waar je met een lange dubbelhandige of gewone enkelhandig hengel niet uit de voeten kan.

greetz Ochi




Arie de Vries

Ochi,
Dank voor je antwoord. Geen vervanger voor mijn enkelhandige vijfje dus, maar een hengel die je onder bepaalde omstandigheden inzet, ik lees iets over zout water, maar waarvoor verder inzetbaar is me nog niet helemaal duidelijk.
Maar niet direct een hengel voor Baggelhuizen of de Kyll?
Groet, Arie

Lowlander69

Zit er ook aan te denken om een switchrod aan te schaffen. Vooral ook omdat ik het speycasting mooi vind om te zien/doen. Een extra fun in het vissen om het zo te noemen.  Maar ook om het te gebruiken in Denemarken voor de zeeforel en in Nederland voor de roofblei.
Misschien dat iemand hier mij een antwoord kan geven op de vraag wat ik eventueel  beter kan aanschaffen: een #6/7 of #7/8?
Weet dat de 6/7 misschien te licht is voor de roofblei en dat de 7/8 te zwaar is voor de zeeforel.
Vooral daar mijn dilemma, Wil eerst verder kijken of ik het dubbelhandige wil gaan uitbreiden op het enkelhandige, of als extraatje ga gebruiken.

groet Harry

Marco B

#5
Quote from: Arie de Vries on January 16, 2016, 19:30:16
Ochi,
Dank voor je antwoord. Geen vervanger voor mijn enkelhandige vijfje dus, maar een hengel die je onder bepaalde omstandigheden inzet, ik lees iets over zout water, maar waarvoor verder inzetbaar is me nog niet helemaal duidelijk.
Maar niet direct een hengel voor Baggelhuizen of de Kyll?
Switchrods in de hele lichte klasse zijn in mijn ogen puur voor de fun Arie. Ik heb er een paar van #5 t/m #9 en om nu te zeggen dat ze allemaal iets toevoegen... nou nee! Ik zou voor de Kyll en Baggel enz. het maar gewoon op een enkelhandig viertje of vijfje houden, tenzij je één of andere fysieke beperking hebt.
Persoonlijk vind ik ze pas enigszins tot hun recht komen vanaf #6 of 7. In Denemarken mag ik de mijne graag gebruiken bij het zeeforel vissen.

Misschien leuk om te weten waar de naam switchrod vandaan komt: de meesten denken dat het zo heet omdat je kunt "switchen" tussen enkel en dubbelhandig. Maar het was nog iets simpeler. Degene die de 1e "switchrod" maakte (ben even de naam kwijt, Bob Meiser??) was met een paar vismaten op een vistrip en al zijn vismaatjes wilden uiteraard even met zijn hengel werpen. De hengel "switchte" dus van de één naar de ander, maar er werd vrijwel meteen daarna ook de link gelegd tussen de 2 werpstijlen.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Arie de Vries

Ik word steeds wijzer, dank daarvoor.
Als ik ga zeevissen zou de switch rod dus te overwegen zijn.
Voor Baggel hoeft het niet, maar voor rivieren als de Glomma?
Groet, Arie

Arie de Vries

Als ik het tot nu toe goed begrepen heb biedt de switch rod de mogelijkheid om zowel dubbel- als enkelhandig te werpen. Echter komt het er in de praktijk op neer dat het eigenlijk een dubbelhandige hengel is.
Wat is dan het verschil tussen een switch rod en een dubbelhandige hengel?
Groet, Arie

Marco B

Hoeft niet persé Arie. Mijn switch's (allemaal van Zpey met die vreemde kromme handvatten) hebben allemaal een los extra handvat en zijn dus zowel enkelhandig als dubbelhandig bruikbaar. Swichtrods zijn over het algemeen wat korter dan de 'gewone'speyrods, zeg maar vanaf 10 tot 12 voet. Men noemt het wel eens het beste van 2 werelden maar als je het mij vraagt is het een soort compromis. Ik heb me laten vertellen dat de opbouw van een speyhengel anders is (qua stijfheid op bepaalde plekken van de blank) dan een enkelhandige hengel, maar dat betekent in mijn ogen dus ook dat het geen optimale enkelhandige hengel is maar ook geen optimale spey. Kortom een compromis tussen beiden. Als je op middelgrote riviertjes met een dubbelhandige stok in de weer wilt is een lichte dubbelhander, bijv #6, waarschijnlijk een beter alternatief. Een ander nadeel vind ik dat het werpen met een enkelhandige hengel, langer dan 10 voet, doodvermoeiend is.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Sieger

Quote from: Marco B on January 16, 2016, 19:45:42
(ben even de naam kwijt, Bob Meiser??)

Klopt al een zwerende vinger....  ;)


Sieger

Raymond

Ik ben jaren geleden met een 12'6" #6 dubbelhandige hengel op barbeel gaan vissen op de rivier. De reden hiervoor was tweeledig: de dubbelhandige werptechniek sprak me heel erg aan (vind het gewoon geweldig om te zien en te doen) en ten tweede, de dril van grote barbelen (>70 cm) duurt op een grote rivier met sterke stroming soms zo lang dat je onderarm bij gebruik van een enkelhandige hengel meer verzuurt dan dat de vis moe wordt. De dril is prachtig, een hengel van 380 cm die tot onder in de kurk rondgaat i.c.m. een tikkende slip is fantastisch. Ik denk overigens dat voor "mijn" visserij een switchhengel meer geschikt zou zijn. Helaas is de klad gekomen in deze visserij door de werken aan de rivier die het barbeelvissen met een vliegenhengel haast onmogelijk hebben gemaakt.

Verder is het inderdaad waar dat je dubbelhandige werptechniek goed moet zijn anders is het gewoon niet leuk. Mijn dubbelhandige werptechniek vraagt voorzichtig uitgedrukt ook wel enige verbetering. ;)
::wtf::

Arie de Vries

@Marco B, lichtere switch rods alleen voor de fun. Hengelsport is toch altijd alleen voor de fun? Of bedoel je meer dat je de lichtere stokken niet serieus neemt 😉

Wat ik ook begrijp is dat de switch rod net als de "echte" dubbelhandige hengel een andere werptechniek vereist. Opnieuw naar de werpcursus dus.

Voorlopig vertaal ik de switch rod als een lichte dubbelhandige hengel die geen vervanger is van de enkelhandige hengel zoals ik die voornamelijk gebruik.

@allen, dank voor de reacties, ik ben weer een beetje wijzer
Groet, Arie

sjo

#12
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben het met veel van het verwoordde helemaal niet eens.
Dat is gemakkelijk gezegd maar ik ga proberen wat toe te voegen aan de verwarring.

Ik heb een switch voor een 4-lijn, een voor een 5-lijn en een voor een 6 tot 7 lijn. De 5 was een zelfbouwprobeersel. De 6/7 is een Guideline, die met het verstelbare handvat. Dat heeft me uiteindelijk op een idee gebracht waaruit de hengel voor een 4-lijn is ontstaan, zelf gebouwd.

Dat als achtergrondje voor we aan de echte verwarring toekomen.

Als je een switchrod of een dubbelhandige hengel meet middels de common cents method (ccs) kom je grofweg 2 #klassen hoger uit. Dus mijn switch voor een vierlijn gooit bij enkelhandig werpen het beste met een #6. Met die #6 kan ik streamers werpen naar grote forellen, maar ook naar snoek. Ik kan er ook een fikse nimf mee naar een karper gooien. Te zware vis voor een #6? Wel nee, hoe kom je er bij. De hengel breekt als de visser te heftig de lijn blokkeert en de lijn te zwaar is voor de hengel. Normaal hoort de lijn te breken. Door het soepel meeveren van de hengel, de wrijving in de ogen en de afstelling van de slip en de rek van de lijn is het erg lastig om richtlijnen te geven. Echter als alles goed op elkaar afgestemd is kun je met een #6 hele forse vissen drillen, zeker ook barbeel en zeker ook roofblei.

Als ik ga snoeken, roofbleien, barbelen zet ik een korte fighting but (5cm) op de hengel en ga mijn goddelijke gang. Ik vis dan met een #6 hengel.

Maar als ik dubbelhandig wil werpen zet ik een reel met het juiste aantal grains als lijn op de hengel, ik vervang de korte fighting but door een onderstuk van een dubbbelhander en ik ga aan de slag met de underhand- of de overhandworp. Hier ook dezelfde opmerking als boven. Waarom zou ik hier geen zeeforel aan kunnen drillen? Dat zit echt tussen de oren.

Om het bizar te maken: als ik ga czechnimfen, dan zet ik geen but onder het handvat, zet een reeltje met een #2 of3-lijn op de hengel en ga onder de top vissen, korte driftjes maken, de lijn (die anderhalve meter die uit het topoog hangt) en de drie meter nylon leader op spanning laten komen in de stroming en zwiep gaat het hele zwikje weer stroomop voor de volgende drift. Omdat mijn hengel 11ft6iinch is (3m45) heb ik toch een groot bereik, qua lengte, maar ook qua diepte.

Zo, daar dan. Ik laat het hier even bij.
Als de stof een beetje is neergedaald wil ik op alle beschaafde vragen ingaan maar don't shoot the pianoplayer
Groetjes
Sjo
Let the fly be with you....

Arie de Vries

Sjo, dank voor het verder vergroten van de verwarring😄
Voorlopig waag ik me er nog maar niet aan
Groet, Arie

Ochi

[quote/]
Als de stof een beetje is neergedaald wil ik op alle beschaafde vragen ingaan maar don't shoot the pianoplayer
Groetjes
Sjo[/quote]

Nou Sjo de stof is een beetje neergedaald en ik vraag me af of jij het over een switchrod  hebt of dat jij zelf iets handigs gemaakt hebt wat voor meerdere typen visserij te gebruiken is.

Een switchrod heeft normaal de mogelijkheden niet die jij noemt en ik lees ook niet hoe lang jou hengel is.
Voor mij is alles tot 10 voet een lange enkelhandige hengel en vanaf zo'n 10,5 tot een kleine 12 voet denk ik aan een switchrod. Met deze hengels is enkelhandig overhead gewoon niet langdurig te gooien, dubbelhandig overhead gaat prima maar dan heb je echt een zee aan ruimte nodig.

Ik ben nog steeds van mening dat een switchrod een korte dubbelhandige hengel is die incidenteel enkelhandig te gebruiken is maar dat dit absoluut geen voordeel geeft boven dubbelhandig gebruik.

Ik bezit enkelhandig, switch en dubbelhandig. Switch is diegene die ik het makkelijkste zou kunnen missen omdat hij op zich vergeleken met de andere het minste brengt. Dat je een switchrod voor alle visserij kan gebruiken zal ik niet ontkennen ook voor zeeforel maar als ik een lichte dubbelhandige hengel pak van 13 voet valt de afstand van de switch weer in het niet. Is afstand geen issiue dan is enkelhandig veruit het makkelijkste.

Ik zal mijn switchrods niet weg doen want ze zijn wel fun om je werptechniek op pijl te houden en op bepaalde type vissen is het net geen overkill wat dubbelhandi wel snel kan zijn in de klasse waar ik mee vis.
Ik kan dan ook niet zeggen dat het iets meer is dan een funny compromis die mij net op tijd tjdens een tennisarm periode geholpen heeft lekker door te kunnen vissen.

Greetz Ochi

paul de bruijn

Zeeforel op een #6 tussen de oren? Ik gok de meest gebruikte hengel in Denemarken.30 pond Kings in Canada op een #7 kan ook,al geef ik toe dat dit tijdelijk uit noodzaak was(gebroken #9)
Ik geef toe geen ervaring met switchrods te hebben,maar gezien de met name zeeforel vangsten die ik de afgelopen jaren maak weet ik nu al dat een switchrod geen enkel extra voordeel biedt.Voor andere visserijen zou het best kunnen,maar zeeforel is buitengewoon goed te bevissen met een #6

sjo

Quote from: paul de bruijn on January 23, 2016, 00:15:04
Zeeforel op een #6 tussen de oren? Ik gok de meest gebruikte hengel in Denemarken.30 pond Kings in Canada op een #7 kan ook,al geef ik toe dat dit tijdelijk uit noodzaak was(gebroken #9)
Ik geef toe geen ervaring met switchrods te hebben,maar gezien de met name zeeforel vangsten die ik de afgelopen jaren maak weet ik nu al dat een switchrod geen enkel extra voordeel biedt.Voor andere visserijen zou het best kunnen,maar zeeforel is buitengewoon goed te bevissen met een #6

Dat bedoelde ik ook te zeggen Paul. Het staat er wat ongelukkig. Mijn stelling is dat het niet op zeeforel kunnen visse3n met een 6, dat dat een fabel is. dat gaat hartstikke goed.
Dank je voor je reactie!
Sjo
Let the fly be with you....

sjo

#17
Quote from: Ochi on January 22, 2016, 22:01:23
ik lees ook niet hoe lang jou hengel is.

Mijn hengel is 11ft 6 inch, staat er gewoon bij.

Het is allemaal een kwestie van definitie. Het is afhankelijk van wie je spreekt, welke definitie geldt. Ik ga jouw definities niet aanvallen of afvallen, dat leidt alleen maar tot polarisatie en daar hebben we niks aan.

Heb ik dan wat handigs gemaakt? Jazeker, ik kan er veel mee doen en als ik hem dubbelhandig vis is het een switchrod. Als ik op snoek of grote forel vis is het een lange streamerhengel. Als ik zonder buttjes vis met nimfjes onder de top dan heb ik een Czechnimfhengel.

Als je veel kracht gebruikt met de streamerhengel dan zal je werparm en -schouder snel verzuren jazeker, maar ik balanceer deze hengel in dit geval uit met een wat zwaardere reel en dan kun je op souplesse gooien. Of je moet heel ver willen gooien, dat is 20 meter of zo, dat haal ik enkelhandig niet met deze hengel, maar mijn bouwmentor, Bert Krielaart, die haalt dat gemakkelijk. Die heeft zich daarop toegelegd. Ik niet, ik ben een rolworpjesman. Omdat ik veel op klein water vis. Ik vis de streamerhengel ook met een #6 Ambushlijn. dat gooit ook heel gemakkelijk een streamer weg en daar werp ik wel 20 meter mee en ik heb geen ruimte achter me nodig. Ik werp dan zoals met een Skagitlijn geworpen wordt. De streamers mogen dan niet heel erg groot zijn, maar tot 15 cm gooi ik ze wel.

Bedankt voor je uitvoerige reactie, dat geeft het gevoel bij mij dat je het onderwerp serieus neemt en mijn bijdrage ook, al ben je het niet met me eens. Waar ergens woon jij? het is misschien interessant om elkaar eens aan het water te treffen en eens met die hengel te werpen.

Groetjes
Sjo
Let the fly be with you....

sjo

Quote from: Arie de Vries on January 22, 2016, 09:45:55
Sjo, dank voor het verder vergroten van de verwarring😄
Voorlopig waag ik me er nog maar niet aan

Jammer Arie, er gaat weer een heel andere wereld voor je open. ik zweer het je. Als je er veel geld voor moet neerleggen zou ik er ook niet aan beginnen maar als je eens een buitenkansje hebt, moet je zeker tot aanschaf over gaan.
Groet
Sjo
Let the fly be with you....

Dedada


Ochi

Sjo,

inderdaad te vlug over de lengte heen gelezen :-\
Ik denk dat wij elkaar best wat wijzer willen maken zonder dat het dwangmatig wordt.

Volgens mij vis je wel eens in mijn omgeving als de zeebaars er is ten westen van Rotterdam, dus ik wil zeker een keer je de hand schudden en je hengel beet houden.

Ik heb het ergens anders wel eens eerder genoemd maar mijn visserij begint in 98% van de tijd bij Aftma 6 en dat Enkel, Dubbel en Switch dus ik neem het best serieus maar niet met die haakjes waarvan ik het oogje op mijn leeftijd toch niet meer van kan zien. 8)
Heb in tegenstelling tot enkelhandig het dubbelhandig geleerd op 4 winter cursussen en daarna veel aan de waterkant zijn en gebruiken op vakanties.
Ben lid van een Speyclub ook al is dat nu net de worp die mijn minste interesse heeft, Scandinavian en Skagit zijn de methoden die ik beheers en gebruik. Spey doe ik nog wel eens een keer als ik zo oud ben dat ik op 1 steen ga staan en daar heel de dag van die mooie filmworpen ga maken.
Zet dubbelhandig niet altijd in, als ik ze enkelhandig kan vangen doe ik dat maar zodra de brede/diepe rivieren te hard gaan stromen en ik moet naar beneden dan gaat dat nou eenmaal makkelijk met een dubbelhandige stok.
In Nederland pas ik het te weinig toe naar mijn zin vandaar dat ik nu ook in het zoute water eraan ben begonnen om dubbelhandig en switch te gaan inzetten. In mijn worpen op zee zit weinig subtiliteit, gewoon een Skagit lijn van 450grain tot 650grain een stuk T8,T11 of T14 en rammen die lijn. Ik denk ook niet dat het hier zoveel uitmaakt, ik zoek ze toch niet aan de oppervlakte.

De dubbelhandige visserij vind ik wel heel mooi en op zich interessanter dan enkelhandig, misschien ook juist omdat ik het minder doe.
Ik kom ook graag een keer naar beneden rijden als je zegt laten we eens op die Maas gaan rotzooien, daar zou ik best met mijn Scandinavische lijnen uit de voeten kunnen denk ik. Als ik straks weer ga proberen een zeeforel te vangen gaat ook de switchrod mee maar dan puur als backup voor als ik een dag te harde wind heb om rustig enkelhandig aan de gang te gaan.

greetz Ochi

Arie de Vries

Allen dank voor jullie reacties, altijd weer leuk te lezen dat we over dit soort onderwerpen zo verschillend kunnen denken.
Voorlopig heb ik met mijn enkelhandige vijfje nog genoeg te leren en kan ik nog een hele poos vooruit. Dubbelhandig en/of switch kunnen onder omstandigheden een aanvulling zijn op de visserij zoals ik die bedrijf, maar het kan heel goed zonder.
Groet, Arie