Vliegenlijn vervangen. Welk merk?

Started by Stefan Schout, June 21, 2015, 18:26:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

goswit

Fliegenfischer-forum .de

Hier staan de nieuwste test van lijnen en leaders goed en duidelijk aangegeven.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

wh82

#51
Toch is t relatief eenvoudig op te lossen door gewoon te testen. Waarom zou je 80 euro voor een dure lijn neerleggen als je niet de moeite neemt om te controleren of je t wel een lijn vindt die past bij je werpstijl/techniek en het soort vissen dat je voor ogen hebt?

Ik kan me zo voorstellen dat de perfecte hengel/lijncombinatie voor de een aanvoelt als een bezemsteel + waslijn voor de ander.. Ik denk eerlijk gezegd ook dat veel moderne hengels meerdere gewichtsklassen lijn aankunnen waarbij het ideaal geen vast punt is. Dat is afhankelijk van visser en situatie.

We kunnen wel met zijn allen klagen over fabrikanten maar vergeet niet dat zij alleen aanbieden waar vraag naar is.

Het probleem is eerder dat de informatievoorziening in webshops (want daar hebben we het over, laten we eerlijk zijn) te wensen over laat.

Als je even de moeite neemt om de website van de fabrikant te raadplegen is er niets aan de hand qua duidelijkheid over gewicht enz. Dat zegt niet dat als je alles leest je ook direct weet welke lijn perfect is voor jouw situatie. Het helpt wel veel.

De hengel is een ander verhaal, hoewel je redelijk wat info van de website van de fabrikant af kunt halen zou ik nooit een hengel zomaar online bestellen.

Oja, voor de zekerheid  ::new:: lol

wh82

Overigens: over het aftma systeem:
Het is een prima systeem maar mist wat detail, het is te grof. Vandaar dat fabrikanten met allerlei aanvullende beschrijvingen komen.

W.b.t. de range van hengels om dat te illustreren: Mijn spinhengels zijn ook 8-20 gram of 2-6 gram. Beide bijna een factor 3 aan "ruimte".

Scaramouche

Het aftma systeem is ok voor een beschrijving van lijnen zodat je weet wat voor gewicht je in handen hebt, maar voor hengels vind ik het eigenlijk onzin. Het is makkelijk en handig om te kunnen zeggen 'ik ben op zoek naar een snelle #7', want dan weet iedereen ongeveer waar je het over hebt, maar wat is het verschil tussen een 'snelle #7' en een 'trage #8'?

Pas had ik met mijn stomme kop mijn #7 Guideline LPXe (echt geen 'zachte' hengel) opgetuigd met een #3 lijn. Ik wilde eigenlijk al terugfietsen  maar probeerde eerst nog even hoe die combi ging, en ja hoor: ging fantastisch, ook met weinig lijn uit de top. Superstrakke loops, mooie presentatie. De baarsjes die ik ving hadden weinig in te brengen tegen mijn hengel maar er viel perfect mee te vissen. Moraal is dus dat je je niet te snel moet laten beperken door aftma classificaties en gewoon lekker moet experimenteren.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82


p.forel

WH 82   toch je eigen eens in lezen in de werpgewichten van spinhengels    ook die hebben maar 1 juist gewicht dus niet 2 tot 5 gram  dat zal 3,5 gram zijn  ongeveer

Lees maar eens wat de heer schreiner daar over schrijft

wh82

In dat geval kun je een vliegenhengel alleen maar 9 meter werpen, niet meer en niet minder...
In theorie is het wat betreft die spinhengel wellicht zo dat het 3.5 gram is maar in de praktijk werkt dat stokje prima met verschillende gewichten.

p.forel

Ja en met spin hengel maar 2 gram  dus geen afstand.

IK geef het op zo weinig kennis  valt niks te leren/uitleggen   

Raymond

Ik ga toch één poging doen om het wel uit te leggen.

Een werphengel (een vliegenhengel is eigenlijk ook een werphengel) heeft maar één echt werpgewicht, het werpvermogen. Dat de fabrikanten consumenten willen laten geloven dat een hengel meerdere werpgewichten heeft, heeft met commerciële belangen te maken. Immers, als ik meerdere werpgewichten kan toepassen op een hengel dan is die toch geweldig? Dus die werphengel heeft echt geen range van 2 - 6 gram maar zoals Piet al vermeldt, ligt het echte werpvermogen er ergens tussenin.

Nou is het zo dat een vliegenhengel dus ook één werpgewicht heeft echter spelen hier wel nog andere factoren mee. Het werpgewicht (de massa) wordt namelijk hoger naarmate er meer lijn uit de top is. Om een standaardisering aan te brengen heeft men dus het AFTMA systeem bedacht, een perfect systeem. Een perfecte normering. Maar de fabrikanten moeten winst maken en de schoorstenen moeten blijven roken dus wat is er gebeurd, men is weer gaan "goochelen" met afwijkingen op die mooie vastgestelde normering. Geweldig he, die AFTMA 5 waar je 35 meter mee gooit?!! Helaas is dat geen #5 maar waarschijnlijk een #7 (en ook nog een met een strakke tapering waardoor die meer in de top buigt dan in het midden en achterdeel en hierdoor snel wordt). Goh, die gooit nog steeds lekker met 25 meter lijn uit de top en hij schiet er echt lekker uit bij de laatste voorwaartse worp.

Het maakt niet uit waar je mee vist en gooit, zolang het voor jou voldoet is het prima. Maar probeer wel de materie te begrijpen want voordat je het weet vertel je bij een glas bier dat je met dat #2tje perfect de forellen uit de rivier op de kant krijgt terwijl het in werkelijkheid misschien wel een #4 is... :D

Overigens is deze discussie al heel vaak (verhit) gevoerd op dit forum. Zoek maar eens op "common cent system". Of nog beter, google maar eens met deze zoekterm op het www.
::wtf::

wh82

#59
Lol @p.forel, begrijp heus wel wat je bedoelt, ik denk alleen dat het leven voor een groot gedeelte bestaat uit compromissen sluiten:
Ik kan het me niet permitteren en met mij velen vermoed ik om voor elke werpgewicht wat ik eventueel zou willen werpen (dus voor 2,3,4,5, 6 t/m 15 bijvoorbeeld) een hengel te kopen. Ik ben met jullie eens dat hengelfabrikanten daar handig op in springen door te presenteren alsof de hengels die ik heb inderdaad zo'n grote range hebben..

Natuurlijk ben ik het ook met jullie eens dat datgene wat op een vliegenhengel staat qua werpgewicht niet persé waar is. Het is voor een fabrikant veel makkelijker om met hengels te smokkelen dan met lijnen. Een lijn kan je wegen (een hengel natuurlijk ook maar dat heeft minder zin). Daarom zeg ik ook dat waar je kunt je moet testen.

Duidelijk verhaal Raymond, thanks. Ik kan ook begrijpen dat mensen graag ver gooien, het staat cool als je zonder veel ervaring veel werpt. Persoonlijk geloof ik niet zo heel erg in ver, maar ik houd ook meer van klein water dan van groot water, en van droge vlieg dan nimf/streamer. Op groot water (zoals OVM wat je wellicht in een eerder vraag van me hebt gelezen) is een zwaardere hengel en lijn beter inzetbaar, en is het fijn als je wat afstand haalt.

Ik denk echter wel dat er wat nuance in het verhaal zit. Als je ver wilt gooien maar niet persé een zware lijn wilt en daarmee een (relatief) betere presentatie hebt zou het zo kunnen zijn dat je een 5 lijn op een strakke 5 die evt. kan doorgaan als een 7 wilt gooien.. Of zit ik nu ook helemaal mis?

Gezien wat ik zojuist heb geschreven ook mijn "onbegrip" over het probleem bij lijnkeuze en hengelkeuze, omdat ik denk dat testen zo belangrijk is. Natuurlijk begrijp ik de frustratie dat 5 & 5 in theorie misschien wel 7 & 5,5 is.

wh82

Quote from: Raymond on June 25, 2015, 17:51:32
Maar probeer wel de materie te begrijpen want voordat je het weet vertel je bij een glas bier dat je met dat #2tje perfect de forellen uit de rivier op de kant krijgt terwijl het in werkelijkheid misschien wel een #4 is... :D
Lol, vooralsnog ben ik voorlopig met elke gevangen forel blij :D Proost!

Raymond

Kijk, uiteindelijk gaat het om plezier en niet om materiaal. Het is wel zo dat goed passent materiaal het plezier van het vissen verhoogt. En, niet geheel onbelangrijk, een verkeerde aankoop is zonde van je geld. Een mooie vis vangen op leuk materiaal op jouw bedachte manier en dan ook nog eens op een door jou zelf gebonden en gekozen vlieg, is het mooiste wat is...

dus...

daar drinken we op, proost!  ::proost::
::wtf::

goswit

IK heb geen verstand van gewichten etc.

Stel.
Ik gooi met een 6 +6    20.00 mt.     Nu zet ik op de 6 een lijn 2    gooi ik dan ook 20,00 mt of meer of minder ?
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

p.forel

Jan bijna goed :  hengel laad perfect of hij laad niet perfect.

Meer keuze is er niet hoe jammer dit ook is voor de meeste onder ons .

Perfecte balance tussen hengel en lijn    en de kunde van het werpen   maken het spel compleet.

Te zware lijn of te licht beide benutten de hengel niet optimaal

Daarbij een slechte techniek maakt het hele verhaal compleet

p.forel

Gos:  als je het zelfde gewicht uit de top heb met je 2 lijn zeer zeker misschien zelfs wel meer

p.forel

Klopt daar is een lijn voor nodig en de werper.

Wat jij onzin vind  kan voor andere een wetenschap zijn.

En wat fabrikant op hengel schrijft is meestal ook onzin  na het wegen van de hengel

Is met lijnen meestal niet anders

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Scaramouche

Quote from: marc on June 26, 2015, 08:26:57
...laat iemand eens een filmke maken van je werptechniek ,verschieten zal je bij het zien van wat je echt uitspookt. 😥

Iemand heeft dat inderdaad eens bij mij gedaan, is ontzettend leerzaam om dat te zien. De fameuze 'rechte lijn' die de hengeltop moet beschrijven blijkt dan in werkelijkheid helemaal nog niet zo recht te zijn als je zelf denkt. Wat mij ook verraste was de diepte van de buiging die een hengel maakt als hij vol wordt geladen, dat materiaal kan echt heel veel hebben.

Terug naar de lijnkeuze vraag, uiteraard is het zo dat er 1 bepaalde kracht is die een hengel volmaakt oplaadt. Het 'leuke' is dat die kracht in de praktijk een combinatie is van het gewicht van de lijn en de snelheid waarmee je je voor- of achterwaartse worp uitvoert. Als je meer lijn uit de top hebt, moet je voor optimale lading dus eigenlijk je snelheid verlagen, iets wat waarschijnlijk tegen je gevoel ingaat omdat de zwaartekracht op een gegeven moment natuurlijk ook vat op de lijn krijgt. Maar dat verklaart wel waarom je met een onder- of overlijnde hengel prima uit de voeten kunt, zolang je de lengte van de lijn uit de top maar aanpast aan wat je hengel aankan.

Maar de eigenlijke vraag ging over welk merk he? Volgens mij heb je al wel een aantal merken om naar te kijken als tip gehad. Waar denk je nu aan?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Raymond

#68
De techniek van het werpen bestaat uit 6 dingen:
1) de hoek die de hengel maakt tussen de voor- en achterwaartse worp;
2) de grootte van de uitslag van de hengel, dus hoe meer lijn uit de top hoe groter de uitslag (let op, dit heeft niets met de hoek te maken, die meet je namelijk in graden);
3) de energie (kracht) die je in de hengel brengt;
4) de acceleratie, de energie die je inbrengt dient namelijk geleidelijk te gebeuren;
5) de stop, want op dat moment wordt de energie vanuit de hengel overgebracht op de lijn;
6) de timing, het moment waarop de voor- of achterwaartse worp wordt ingezet (dat mag pas als de lijn gestrekt is).
(met strippen kun je nog wat meer snelheid, dus energie in de lijn brengen waardoor deze sneller op lengte komt, maar die heb ik gemakshalve even niet meegenomen in dit overzicht)

Als je deze (zes) zaken bekijkt snap je waarom het werpen niet zo heel eenvoudig is, alles moet namelijk kloppen. Sterker nog, werpen is een complexe materie. Maar het heeft echt niets te maken met de hengel-lijncombinatie, er is namelijk maar één ideale. De hengel heeft maar één echt werpvermogen en dat verandert niet omdat een andere visser de hengel beetpakt. De ene werper heeft nou eenmaal een betere of slechtere werptechniek dan de andere...
::wtf::

p.forel

Alle mannen hebben het over kracht  !!!!

Het leuke is dan dat de vrouwen beter/nettere werpers zijn dan de heren 

Kracht is niet belangrijk gevoel/souplesse  daar ontbreekt het bij de mannen aan  jaja ook bij mij

Het power casten  noem ik dat 

Raymond

Piet, een 15 voets zalmhengel voor een lijn 16, dat is pas power casten!!!

Ik heb het trouwens niet over kracht gehad, ik heb het over een bepaalde hoeveelheid energie die je nou eenmaal moet inbrengen om de lijn op de lengte te kunnen brengen. En ja, het klopt dat we meestal te veel kracht gebruiken. Sterker nog, vertel mij wat... pfff... ik weet echt wel heel goed waar het bij mij mis gaat. Is alleen zo verd. moeilijk om je fouten af te leren... ;-)
::wtf::

p.forel

Ook dan is het meer techniek dan kracht 

Raymond

::wtf::

Gert

Quote from: p.forel on June 26, 2015, 17:55:44
Alle mannen hebben het over kracht  !!!!

Het leuke is dan dat de vrouwen beter/nettere werpers zijn dan de heren 

Kracht is niet belangrijk gevoel/souplesse  daar ontbreekt het bij de mannen aan  jaja ook bij mij

Het power casten  noem ik dat

Ja, hoog tijd voor de mannen om uit de cast te komen  ;D

Scaramouche

#74
Quote from: Raymond on June 26, 2015, 18:43:41
Piet, een 15 voets zalmhengel voor een lijn 16, dat is pas power casten!!!

Ik heb het trouwens niet over kracht gehad, ik heb het over een bepaalde hoeveelheid energie die je nou eenmaal moet inbrengen om de lijn op de lengte te kunnen brengen. En ja, het klopt dat we meestal te veel kracht gebruiken. Sterker nog, vertel mij wat... pfff... ik weet echt wel heel goed waar het bij mij mis gaat. Is alleen zo verd. moeilijk om je fouten af te leren... ;-)

We hebben het over hetzelfde hoor, de energie die jij noemt, houdt rechtstreeks verband met de veerkracht van de hengel. Inderdaad heel complexe materie. Je kunt een hengel zien als een bladveer, en de buiging die je veroorzaakt leidt tot een aantal complexe reactiekrachten die ik ooit kon uitrekenen maar toen ik net even de wiki opzocht kan ik me er maar weinig van herinneren. :-[
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buiging_%28mechanica%29

Enfin, als je alle variabelen meeneemt kun je van een materiaal perfect uitrekenen wat de optimale verhouding is tussen kracht, energie en flexuur, maar als je langs de waterkant staat heb je er niets aan, je moet gewoon leren aanvoelen wat de hengel goed kan hebben met een bepaalde lijn. Iedere lijn is in staat om in combinatie met de juiste hoeveelheid kracht een hengel perfect op te laden, maar bij niet elke lijn is dat ook nog praktisch bij het vissen.

En ook vrouwen gebruiken kracht bij het werpen hoor, en dat is hartstikke belangrijk want anders kunnen ze een hengel niet bewegen. Voor de goede orde, ik heb niet geschreven dat je veel kracht moet gebruiken om goed te werpen. Alleen dat bij een bepaalde kracht de hengel optimaal wordt geladen; daar hoeven we het niet oneens over te zijn denk ik.

Of vrouwen dat beter doen dan mannen? Ik kan het niet beoordelen; ik heb een keer een cursus gevolgd waar ook een vrouw aan meedeed en die kon er geen biet van maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ze netter omgaan met hun krachten en dat ze dat gemiddeld genomen beter doen. Joan Wulff heeft in elk geval bewezen dat werpen geen mannensport is.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10