WF versus DT lijnen

Started by Beertje, October 19, 2014, 09:47:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Toen ik begon met vliegvissen was dat met een WF lijn. En daar vis ik nu nog mee. Maar deze week zag ik een vliegvisser met een DT vissen. De presentatie was mooie soepel en zacht.
Mijn vraag is:"waarom zie dan je toch de meeste vliegvissers met een WF vissen"?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72


Omdat het iets makkelijker gooit...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Raymond

Ik zet er ook nooit meer een DT lijn op. Ik vis tegenwoordig graag met TT lijnen op de rivieren en beken in Ardennen en Eifel. En moet ik wat verder werpen dan gaat er inderdaad altijd een WF op.
::wtf::

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Floor

WF lijnen zouden nogal eens wat hard op het water neer komen, maar wat mij betreft is dit meer theoretisch bovendien ligt dit dat ongetwijfeld meer aan de wee techniek of aan de gebruikte outfit.

Zelf gebruik ik graag WF lijnen of shooting head systemen, dit is afhankelijk van de visserij. Ik vind ze erg fijn werpen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Gert


FSCHAMP

#6
Voordeel van een DT-lijn is dat ze aan beide zijden indentiek is.  Je kan dus als je lijn aan éénzijde versleten is, ze omdraaien en hergebruiken op voorwaarde dat je geen worpen van 20 meter doet.
Een DT-lijn is ontworpen om korte worpen te doen en de presentatie is/was veel beter dan de WF-lijnen.  De TT-lijn is voor een stuk gebasseerd op een WF-lijn en is ontworpen door Lee Wulff.
De WF-lijnen zijn vooral ontwordpen om verre afstanden te halen. Nu, door de verbetering van de productie technieken van lijnen denk ik dat er de laatste jaren niet veel verschil meer is tussen een DT en een WF lijn.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

merijn1982

Het is wel grappig hoe iedereen nu wf lijnen gebruikt en 20 jaar geleden iedereen dt lijnen gebruikte... de gedachtegang is kennelijk anders geworden
Tight lines!!

Arjan Maat

Heel veel moderne hengels werpen idd heel fijn met een WF lijn, hoofdzakelijk omdat de hengels veel sneller zijn geworden. Maar de glass hengels die momenteel bij een steeds groter wordende groep populair worden werpen dan weer beter met een DT lijn, en ja . . . dat presenteert wel heel subtiel. De Super DRI Elite lijnen van Airflo hebben een DT lijn die wel een verschillende kant hebben. En zo nog fijner afgestemd kan worden op werper en hengel.

Groeten Arjan

Hilco de Visser


Stonefly

Quote from: Hilco de Visser on October 19, 2014, 18:55:39
zelfs ik vis met DT  8)

zelfs ik vis, schrijf je niet met DT Hilco.

Floor

Quote from: Stonefly on October 19, 2014, 19:00:11
zelfs ik vis, schrijf je niet met DT Hilco.

Klopt, 'stam plus 't''   ;)

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Raymond

Inderdaad maurice, TT staat voor Triangle Taper. Een triangle taper heeft overigens, zoals hierboven opgemerkt, niets te maken met een DT maar is eigenlijk een WF lijn met een andere opbouw van de belly.

http://luckyflies.com.ua/image/cache/data/royal%20wulff/royal%20wulff%20tt%20profiles-510x510.JPG
::wtf::

HappyFisherman

Quote from: Floor on October 19, 2014, 19:24:59
Klopt, 'stam plus 't''   ;)

Dus DT plus T. Da's DTT, weet je iig dat je wat vangt :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco de Visser


FSCHAMP

Als je dat gebruikt hilco, dan kan je ze gewoon scheppen met een netje.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hilco de Visser

Quote from: FSCHAMP on October 19, 2014, 20:52:59
Als je dat gebruikt hilco, dan kan je ze gewoon scheppen met een netje.

dus niks onthaken  ;)   

markpiet

Ik kocht mijn hengel bij Peeters compleet met reel en DT lijn. Wist ik veel wat dat betekende.

Ik had altijd veel problemen om de lijn de hengel uit te krijgen. Een keer tijdens een cursus een reeltje met een WF lijn geprobeerd en ja hoor. Toen kon ik wel ineens fatsoenlijk werpen.
Ik moet zeggen hoe meer DT lijn ik uit de hengel krijg des te beter ik werp. Logisch want er hangt dan natuurlijk ook meer gewicht uit de hengel. En de presentatie is uitstekend.
groeten van Mark
><((((0>

HappyFisherman

Heeft het dan boven een bepaalde gewichtsklasse nog zin om met DT lijnen bezig te gaan..? Uitzonderingen daargelaten komt het dan niet meet aan op een heel subtiele wijze van aaspresentatie (tenminste niet iets wat je met WF niet zou kinnen bereiken...), maar is het werpgemak veel belangrijker, toch?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hans-oet-remunj

Zelf zie ik  wel een voordeel bij het VISSEN op stromend water (lees: niet werpen !)

Bij menden op langere afstand vissen (25 m)  heeft dt soms wel wat voordelen tov classiek wf (te weinig energie in dunne volglijn).  Bij een long belly wf  wordt dat verschil overigens weer een stukje minder.